Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-smile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-11-2023
Ik heb afgelopen uur zowel op GOT als op google gezocht naar een mogelijke oplossing maar helaas ben ik niet geslaagd.

Ik heb al meerdere jaren een externe harde schijf (white label), 3,5inch met externe voeding. Ook heb ik sinds 1 jaar windows vista home.
De harde schijf wordt met een USB2.0-kabel aangesloten op mijn laptop, een Toshiba A100-405 (PSAA9E). Nadat ik vista afgelopen maand opnieuw heb geïnstalleerd om de servicepack1 erop te krijgen, heb ik van de week de externe schijf willen gebruiken om mijn backupbestanden terug te halen.
Tot mijn grote verbazing krijg ik een BSOD met een mededeling over partmgr.sys. De volgende link is een plaatje dat ik ook op mijn scherm krijg, zodra ik de usb kabel inplug.
http://img99.imageshack.us/img99/270/foutmeldingdh8.jpg

In de vele onduidelijke posts op internet ben ik erachter gekomen dat het probleem zich met meerdere usb-apparaten voordoet na installatie van servicepack1 voor vista.
Een oplossing heb ik echter nergen kunnen vinden. Tenminste: Een iemand heeft als oplossing om de servicepack niet te installeren, maar dat heeft mijn voorkeur niet.

Wie o wie zou mij verder kunnen helpen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.vistaheads.com...externe-harde-schijf.html

Hier was een oplossing gevonden die vaag genoemd word, namelijk dat het via Vista 'probleemrapporten en oplossingen'. Maar waar het volgens mij om ging is dat er een Chipset driver gedownload en geinstalleerd werd en dat het probleem zich daarna niet meer voordeed.

Dus heb je je chipset driver geinstalleerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-smile
Hoi Thomthom,

Allereerst dank voor de snelle reactie.

Inderdaad heb ik van Intel de nieuwste chipsetdrivers geïnstalleerd.
Wat betreft de probleemoplosser in windows:

Samenvatting probleemrapport
Type probleem
Windows-stopfout (er wordt een bericht weergegeven op een blauw scherm met informatie over de foutcode)
Is er een oplossing beschikbaar?
Nee
Wat betekent dit probleem?
Er heeft zich een fout voorgedaan in Windows die niet kan worden opgelost. U dient uw computer opnieuw op te starten.
Oorzaak
Onbekend
Computersymptomen
Er wordt een bericht weergegeven op een blauw scherm met informatie over de foutcode (bijvoorbeeld: 0x0000001E, KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED)
Wat kunt u nog meer doen?
Blijf doorgaan met het verzenden van probleemrapporten zodat analytici bij Microsoft deze kunnen bestuderen en kunnen proberen het probleem zo snel mogelijk op te lossen.

Zoals je kunt lezen is dit niet veel soeps.

Ik heb ook een half uur rondgedoold in de site van windows zelf met allerlei zoekopdrachten, maar zodra ik partmgr.sys erbij betrek, krijg ik nul op request.

Overigens maakt het bij mij ook niet uit of ik gewoon opstart of in beveiligde modus.

Zelf heb ik het gevoel dat MS dit op zich simpel zou kunnen oplossen door de oude partmgr.sys beschikbaar te stellen. Ik heb helaas geen kennis van zaken om de versie van dit bestand te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 20:04
Dit pluk ik van een ander forum af (gegoogeld)
"09-16-2008, 02:15 PM
This from a non-tech: The last poster suggested going to Device Manager and uninstalling all usb devices. I went there (control panel, system, device manager, etc.), uninstalled just the HP5500 items, rebooted, put in the original HP CD and ran install until it told me a later version was already there and I should just plug in the usb device, which I did. Checking device manager, I see that the printer is re-installed. So far I haven't had the crashes I'd been having with such regularity, but I want to see what happens as time passes."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Was nog wakker :P
Tja probeer het zo logisch mogelijk te benaderen.
partmgr.sys staat waarschijnlijk voor PartitionManager.sys (systeembestand).
Op het moment dat je je harde schijf aansluit of aanzet begint het probleem (feit).

Als je je externe HDD op een andere PC met Vista SP1 aansluit, gebeurt dit dan ook? Ook belangrijk om te weten natuurlijk. Gebeurt er op de andere PC niks dan word het uitzoekwerk, gebeurt exact hetzelfde dan moet je je HDD even nakijken met een tooltje.

Maar aangezien partmgr.sys over partities gaat zou het kunnen zijn dat er iets mis is met je externe HDD, Vista raakt er zo van slag van dat het in een BSOD resulteert.

Wat je zou kunnen doen is op een andere PC met xp of vista eens je HDD scannen op fouten e.d. en evt. repareren.

Verder zou je je USB drivers kunnen updaten (indien mogelijk).

Wellicht zijn er ook wat systeembestanden beschadigd of ze zijn missend. Ik gok erop dat je je Vista versie via nieuwsgroepen hebt binnengehaald :P?
Vista heeft ook de tool 'System File Checker', hiermee checkt hij alle systeembestanden op corruptie en/of missende bestanden.

start >> uitvoeren en vul in 'cmd'

command prompt opent

vul daar in "sfc /scannow"

Houd een Vista install DVD bij de hand voor het geval dat.

Dit kon ik zo nog bedenken op dit late uur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-smile
Sigma, die suggestie is niet mogelijk. Een printer blijft in je hardwarelijst, maar een externe schijf is uitsluitend te zien als het werkelijk is aangesloten.

Thomthom,
Ik ga de schijf maar eens aansluiten op de pc van mijn zus. Die heeft ook vista met sp1. Kijken of het daar ook problemen geeft. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-smile
Pfffff. Ik heb de schijf bij mijn zus aangesloten en krijg precies hetzelfde probleem. Bij het aansluiten op een xp-computer is er niets aan de hand.
Het heeft dus iets te maken met de sp1 van Vista, maar MS heeft dit nog niet als probleem opgepikt.

Ik ga voorlopig maar de schijf leeghalen op een xp computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCP_IP
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-07 19:38
Het zal een combinatie van Vista SP1 en je harde schijf zijn.
Formatteer de schijf eens vanaf een XP PC, eens kijken wat die dan doet. (is maar eens suggestie uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-smile
OPLOSSING GEVONDEN!!!

Via veel zoekwerk op internet ben ik niet veel verder gekomen. Uiteindelijk heb ik een anti-microsoft ontmoet in een chatsessie, die mij wist te vertellen dat MS vanaf de SP1 het aantal ondersteunde devices zelfs zou hebben verminderd, waardoor de chipset in de HDD-case wellicht niet meer compatible is met Vista Sp1.

Al hoewel ik dit fabeltjesachtige vond klinken heb ik voor 20 Euro een nieuwe HDD-case gekocht en de harde schijf overgezet op deze nieuwe case en....
VOILA hij deed het gewoon!!!!!!

Wellicht niet de goedkoopste oplossing, maar voor mij zeer zeker het geld waard, gezien alle foto's van afgelopen 8 jaar op de schijf zijn opgeslagen.

Ik heb nu nog een 2,5 inch externe HDD erbij en alle gegevens gaan ook daarop en om nog zekerder te zijn van mijn zaak ga ik alle bestanden ook nog op DVD branden.

Tot slot wil ik jullie danken voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 20:04
Top dat het opgelost is :)
Pagina: 1