Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[ACC 03] expressie probleem

Pagina: 1
Acties:

• t-town
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-11 14:49
Bij queries zoek ik een vak aan te maken dat zegt wat er het meest voorkomt. (onduidelijk, maar er volgt een voorbeeld)
voorbeeld:
ik heb in mijn tabel de kolom merk, daarvan wil ik weten welk merk het meest voorkomt in mijn tabel. Dus als C1000 13 keer voorkomt en aldi 20 keer dan wil ik dat in mijn querie aldi verchijnt.
zoiets als; meestvoorkomend: mstvrkmd([merken])
Bestaat zoiets wnat ik kan er echt niets over vinden in office help noch op google.
Alvast bedankt

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Zou je wat meer informatie kunnen geven? Om te beginnen, wat voor database server gebruik je ?

Indien het MySQL is:
Met de mysql functie count() kun je waardes optellen.
Wat je dus moet doen is het veld merk optellen met count, vervolgens grouperen op merk, orderen op aantal (indien je count(merk) as aantal doet), en als laatste limit op 1 zetten zodat je maar 1 resultaat krijgt. :)

Een voorbeeld:
code:
1
SELECT count(merk) as aantal FROM tabelnaam group by merk order by aantal DESC LIMIT 1

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

• t-town
euhm, database server? Ik vrees dat het nogal kleinschalig is en dan nog voor school. Ik heb dus 1 tabel en moet daar een aantal queries bij maken.

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik neem aan dat dit over Access 2003 gaat, en niet over MySQL :)

Maak een query aan met de design view. Gebruik totals (som-teken). Doe een group by op merk. Neem een andere kolom met een count op merk of iets anders met sort descending. En zet Top Values op 1 bij de query properties. De SQL ziet er ongeveer zo uit als hierboven, Access kent enkel geen LIMIT maar wel TOP. Dus iets als:
SQL:
1
2
3
4
select top 1 merk, count(merk) as aantal 
from tabelnaam 
group by merk
order by count(merk) desc

edit:
mm, leren ze tegenwoordig Access op school?

[ Voor 6% gewijzigd door pedorus op 13-04-2009 23:22 ]

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• t-town
Het spijt me, maar ik kan je echt niet volgen. Ik denk niet dat het mogelijk is. (wij leren enkel de beginselen van acces, tabel aanmaken, selectie- rekenqueries, formulier en rapporten.
(Access behoort tot het informaticapakket (wat trouwens erg klein is) op onze school (België algmene))

Verwijderd

Pedorus' oplossing hoort anders tot de beginselen van het opstellen van een query.
Het is misschien een idee om er eens wat dieper in te duiken - ik vind het niet verwonderlijk dat je na 8 minuten nog niet snapt wat Pedorus precies uitlegt.

• t-town
Ik snap het nu, eigenlijk wel stom... Niet dat het me veel helpt want ik denk niet dat we dat mogen gebruiken. Maar ja, ik zet het er wel gewoon bij.
Pagina: 1