Toon posts:

E8400 te warm vind ik / veranderd snelheid en multieplier

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heej, ik ben hier niet echt nieuw op Tweakers maar vorige account kreeg ik niet meer aan de gang :S dus maar een nieuwe aangemaakt.

Mijn Probleem/ iets wat ik graag anders zie.

Ik heb een E8400 op een P5k PRO onder een Zalman CNPS 9700.
De tempraturen zijn IDLE. Core #1 38 graden en Core #2 43. En Stressed met Cod4 Core #1 44 graden en Core #2 50 graden. Oke dit is lang niet te warm maar ook niet koel genoeg voor deze koeler naar mijn mening. Ik heb er al een keer nieuwe koelpasta tussen gedaan en de koeler er 3 keer anders opgezet maar niets holp. Misschien dat iemand mij met die probleem kan helpen. Ik klok niet over dus misschien dat je zegt gewoon zo laten Oké dan maar ik heb liever een oplossing :)

2e Probleem.
Als de processor weinig werk moet doen schakelt hij over naar 2ghz en een multiplier van 6x. Ik vind gewoon dat hij zijn werk op 3ghz kan doen ookal hoeft hij niets te doen. Ik heb al in de BIOS zitten zoeken maar niets gevonden. Hopelijk dat iemand hier ook een oplossing voor heeft :)

Ehm. Overige Hardware:
Moederbord P5k Pro
Graka GTX260
Geheugen 4Gb Crucial Geheugen wat op 400Mhz loopt wat ik nu pas zie... S:
Voeding: Corsair 550 Watt

Ik weet niet of de systeemspecs zin hebben.

Alvast bedankt :)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
In het moederbord moet je EIST uitzetten om te voorkomen dat het moederbord naar een lagere multiplier terugschakeld. Maar waarom zou je dit niet laten aanstaan? Het spaart stroom op de momenten dat je CPU niets te doen heeft. Alleen bij het overklokken is het soms raadzaam om het uit te zetten.

Dat je geheugen op 400MHz loopt is normaal. Het is immers DDR. En daarbij duidt men PC-6400 aan als 800MHz maar eigenlijk is de basisklok 400MHz. Men zegt 800MHz omdat er twee keer gegevens per klokpuls verstuurd kunnen worden waardoor er twee keer zoveel bandbreedte ontstaat.

• hotdog92
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
EIST even disablen in de bios.

En de temperaturen, hoe zit het met de rest van de airflow in je kast? Welke fans heb je en welke behuizing?

• Autovisie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-06-2022
Ingaande op jouw 2e probleem, ik heb een vermoeden dat EIST (Enhanced Intel Speedstep) Wikipedia: SpeedStep aanstaat. Deze optie kun je in het BIOS vinden. Zet deze uit en kijk dan nog eens met bijvoorbeeld Everest of CPU-Z wat de kloksnelheden zijn.

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08-2025
Het uitzetten van EIST zal je idle temperaturen wel verhogen. Ik zou het gewoon aan laten als ik jou was ;)

Verwijderd

Topicstarter
Okee ik zal even in de Bios duiken. Ehm de Airflow in de kast... Hoe moet ik het uitleggen.
Me PC ligt nu los op me bureau dus geen kast. Zit normaal wel in een CM Elite 330 met redelijke Airflow. Trouwens omdat het mobo ligt is me CPU nog koeler zonder een kast dan in een kast, De heatpipes van de fan zijn raar genoeg niet eens warm. En heb je met deze grote koeler een goede Airflow nodig?

Alvast bedankt

Verwijderd

Topicstarter
Even in de bios gekeken, maar lukte niet. Maakt ook niet uit de mensen hebben mij er al van overtuigd het gewoon aan te laten staan in verband met het sparen van stroom. Alleen nog het warmte probleem :S

• Admiral Freebee
  • Niet online
In een kast heb je nog een ventilator die achter je koelblok lucht wegzuigt. Maar misschien heb je ook teveel of te weinig koelpasta gebruikt of is de IHS van je processor krom. Of je koelblok zelf. Dat kan je met een scheermesje nakijken.

[ Voor 9% gewijzigd door Admiral Freebee op 13-04-2009 22:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okee bedankt ik zal wel even kijken als ik de boel weer in de kast ga bouwen. Maar als het koelblok of de IHS krom is wat zou ik dan moeten doen?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Je kan het koelblok of de CPU dan lappen. Eigenlijk is dit het opschuren van het oppervlak zodat het rechter wordt. Hiermee vervalt wel je garantie en ik moet zeggen dat je er verdorie veel geduld voor moet hebben.

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-05 07:37

Dani86

AeroGeek

Admiral Freebee schreef op maandag 13 april 2009 @ 21:50:

Dat je geheugen op 400MHz loopt is normaal. Het is immers DDR. En daarbij duidt men PC-6400 aan als 800MHz maar eigenlijk is de basisklok 400MHz. Men zegt 800MHz omdat er twee keer gegevens per klokpuls verstuurd kunnen worden waardoor er twee keer zoveel bandbreedte ontstaat.
Ja, maar zijn geheugen hoort in principe op 333Mhz te lopen, want de standaard FSB van een e8400 is 1333. Je kan in je bios vast wel FSB: DRAM 1:1 zetten. In je manual staat hoe dat moet.

Wat je CPU betreft. Stress hem eens met Prime95, en kijk hoe warm ie dan wordt. Als het niet (veel) warmer is dan met COD4 dan zou ik het zo laten. Op hoeveel %RPM heb je je coolfan draaien?

Een goeie CPU koeler is natuurlijk goed. Maar je computerkast moet ook een goede airflow hebben. Hoe zit het daarmee?

[ Voor 7% gewijzigd door Dani86 op 14-04-2009 01:21 ]

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Dani86 schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 01:21:
[...]

Ja, maar zijn geheugen hoort in principe op 333Mhz te lopen, want de standaard FSB van een e8400 is 1333. Je kan in je bios vast wel FSB: DRAM 1:1 zetten. In je manual staat hoe dat moet.

Wat je CPU betreft. Stress hem eens met Prime95, en kijk hoe warm ie dan wordt. Als het niet (veel) warmer is dan met COD4 dan zou ik het zo laten. Op hoeveel %RPM heb je je coolfan draaien?

Een goeie CPU koeler is natuurlijk goed. Maar je computerkast moet ook een goede airflow hebben. Hoe zit het daarmee?
waarom zou hij zijn geheugen 1:1 laten lopen, hij heeft overigens pc2-6400 geheugen, lekker op 400 laten staan, extra bandbreedte kan nooit kwaad.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Admiral Freebee
  • Niet online
Inderdaad. 1:1 heeft wel als voordeel dat er geen synchronisatievertragingen kunnen optreden maar extra bandbreedte heft het nadeel van deze vertragingen doorgaans ruimschoots op.

Verwijderd

1 COD 4 is niet stressen. Gebruik Prime 95 of Orthos of Linx of OCCT Linpack. Dat is stressen
2 Koelprestaties zeggen niets zonder de omgevinsfactoren; heb je een kleine kast vol met kabels en 1 lullig fannetje, of heb je een dikke kast met grote ventilatoren. Nu ligt je computer buiten een kast lees ik, is het warm daar? Warme zolderkamer ofzo? Of een koele kelder. Dat maakt ook uit.
3 Je koeler is ontzettend mooi maar wel ontzettend slecht voor die prijs. In de meeste reviews komt hij niet mee met de betere koelers.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2009 10:23 ]

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-05 19:24
Heard, waarschijnlijk ga je dan naar de 60+ graden als je met prime95 aan de gang gaat.. :)

• John00188
  • Laatst online: 24-06-2021
Nou nu op een andere account omdat J00hn is geband waar ik het mee eens ben met tweakers omdat ik die gecloned had van deze maar dat is niet wat ik wil zeggen.

Ehm in de Bios is gelukt met EIST. maar ik moest niet alleen Intel Speedstep uitzetten maar ook 1CE dus dat is nu klaar. Tomminightmare had gelijk COD4 is niet echt stressen dus maar even Prime gedownload. Max temps zijn Core 1: 48 en Core 2: 54 na een uur lang Prime, dat vind ik zelf wel redelijk. Ik denk dat ik er niets aan doe ben nu gewoon tevreden. Ik ben het er niet mee eens dat het een ontzettend slechte koeler is. Hij is mooi en redelijk.

Bedankt voor de hulp. :)

• Admiral Freebee
  • Niet online
Voor die prijs zijn er gewoon betere koelers verkrijgbaar, maar als jij er tevreden bent, is het goed. EIST zou ik persoonlijk gewoon laten aanstaan aangezien je er nauwelijks prestaties mee verliest. Hoogstens bij de eerste milliseconden van de verhoogde load wanneer de CPU nog niet op een hogere multiplier zit.

• John00188
Ja je hebt gelijk... En idd. er zijn voor die prijs betere koelers te krijgen maar, toen ik mijn PC samenstelde wist ik nog niet zoveel van pc's en koos gewoon een mooie koeler van een goed merk uit dus. Maar wat mij betreft is dit topic klaar :D

iedereen bedankt voor de hulp :)

• John00188
.

• John00188
Toch nog eens even gekeken. Als ik de CPU terugklok naar 1,8ghz zijn de idle temps hetzelfde als de idle temps op 3Ghz. :S

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:45
heeft waarschijnlijk ook te maken met de voltages die je processor gebruikt, temperatuur van je cpu is meer afhankelijk van je voltages op de cpu dan de snelheid waar hij op draait. Voltages zijn wel aan te passen in de BIOS ;)

oh, ennuh dubbel/triple posts binnen 24 uur na je laatste post worden niet op prijs gesteld door de moddereters en overige members van T.net

[ Voor 24% gewijzigd door FastFred op 14-04-2009 18:36 ]

• John00188
Oké ik zal even in de Bios het voltage veranderen, kan er niets ergs gebeuren als er te weinig voltage op komt? en bedankt dat je dat even zei van die dubbel/triple posts weer iets geleerd :)

Verwijderd

Ik heb ook een E8400 met een Zalman CNPS 9700 LED, loopt op 3,6 Ghz

Idle temp van de cores ligt bij mij tussen de 33 en 38 graden.
Stressed (met prime) gaan de temps van de cores tot maximum 55 a 56 graden.

Kijk eens in de bios of je vcore niet op auto staat ofzo.

• John00188
Nee staat niet op auto, proc loopt nu 1,8 Ghz met een voltage van 1,056 v en is idle dus 38/44 core 1 en 2 dan. als ik hem dan stress met prime wordt de proc. maar 2 a 3 graad warmer :S. Ik krijg die Idle temp gewoon nie omlaag dus. Update. Ookal zet ik de fan op Max. (normaal staat ie op laagste stand) en gooi er 2 fans bij op ik krijg die Idle temps niet omlaag dus denk dat het wel ergens anders aan ligt.

[ Voor 27% gewijzigd door John00188 op 14-04-2009 21:39 . Reden: kwam er later pas achter, en d8 dat zet ik erook even bij ]

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-05 22:04

BlueTooth76

Let the sun shine!

- Je pc werkt
- Hij wordt niet te warm

Lekker laten draaien...

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• John00188
Heb je gelijk in.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Sowieso zijn de coresensoren van deze processors niet gemaakt om idle temperaturen te rapporteren. Officieel dienen ze alleen om thermische beveiligingen in gang te zetten bij oververhitting. Bij lagere temperaturen zijn ze helemaal niet meer zo nauwkeurig.

• Sanch
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-04 07:58
Admiral Freebee schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 23:29:
Sowieso zijn de coresensoren van deze processors niet gemaakt om idle temperaturen te rapporteren. Officieel dienen ze alleen om thermische beveiligingen in gang te zetten bij oververhitting. Bij lagere temperaturen zijn ze helemaal niet meer zo nauwkeurig.
Of het zijn gewoon 'stuck' sensors

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
een sensor die 'vast' zit, gaat vaak wél de juiste temperatuur doorgeven zodra het "spannend" wordt; ofwel in de buurt van de temperatuur waarbij de beveiligings systemen gaan ingrijpen.

het 'vast' zitten heeft dan alleen betrekking op temps onder de ... graden, en voor de rest zie de post 2 hierboven.

Petrolhead en draadjesnerd

Pagina: 1