Geen internet met tweede computer op router aangesloten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 273171

Topicstarter
Goedenavond,

Ik wil jullie een probleem voorleggen, maar ben zelf bepaald geen computerheld. Ik hoop dus dat ik in het goede subforum zit en jullie van voldoende en adequate info voorzie (en dat ik de antwoorden begrijp, :) ).

De opstelling:

Ik heb hier twee computers staan die via een router zijn aangesloten op internet, maar die geen "thuisnetwerk" o.i.d. vormen.
Vanaf de meterkast ziet het er dus als volgt uit:
Kabel > ééngatsdoos > network termination unit (splitst TV van internet/telefonie) > modem > draadje naar telefoon + draadje naar wireless router > draadje naar laptop + draadje naar PC

Provider: Ziggo, alles in 1 pakket "plus"
Router: SMC VWBR7004 V.2 EU
Modem: Net een nieuwe van Ziggo, maar het probleem bestaat al een paar maanden en is er niet door veranderd: Scientific Atlanta EPC2203-NS

Het probleem:

Als ik de PC of de laptop direct op het modem aansluit, dan heb ik gewoon toegang tot internet.
Als ik de PC via de router aansluit, dan heb ik soms internettoegang en soms niet, maar zodra ik ook de laptop aanzet dan heb ik sowieso op allebei geen toegang meer.
Dit probleem bestaat al sinds november 2008, maar aangezien het toch te koud is boven in de winter, heb ik er niks mee gedaan. ;) Het is "spontaan" ontstaan in mijn herinnering.

Als ik in de router ga kijken (192.168.2.1), dan zie ik op het moment dat ik wel verbinding had gegevens over de verbinding zoals de DNS servers. Als er via de router geen verbinding is, dan staat er op die plek cable/dsl disconnected.

De vraag:

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is en hoe het is op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schwarzenegger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08-2024
heb je die router wel geconfigureerd voor internetgebruik?
wat mij bijstaat is dat Ziggo je een CP nummer toekent en dat nummer moet dan in je router staan als router-naam.

Post anders de config van je router eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het heeft wel jaren gewerkt allemaal en ik had nergens bewust iets aan veranderd.
Hier komt de onervarenheid om de hoek: wat is "de configuratie" van een router? :) Welke nummertjes wil je hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:59
lars1980 schreef op maandag 13 april 2009 @ 21:29:
heb je die router wel geconfigureerd voor internetgebruik?
wat mij bijstaat is dat Ziggo je een CP nummer toekent en dat nummer moet dan in je router staan als router-naam.

Post anders de config van je router eens?
Dat hoeft niet meer. Router aansluien en modem rebooten zou genoeg moeten zijn. Echter op de een of andere manier werken lang niet alle routers goed icm Ziggo. Vriend van mij had ook vaak dit soort problemen, meerdere routers geprobeerd en draait nu al een poosje zonder problemen met een Linksys met dd-wrt firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bij mijn ouders (ook Ziggo) werkte het pas goed via de router als ik het modem eerst >1 minuut van de stroom afhaalde, en dan weer aandeed terwijl de router (een oud Edimax beestje) al aanstond op Dynamic IP.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 294903

En post ook de ipconfig /all output van beide machines eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 297223

Ik moet bij Ziggo mijn Linksysrouter instellen als Gateway en niet als router. Dan werkt het goed met de Scientific Alanta 2203. Ken de SMC niet, maar kan dat daar ook in?

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 297223 op 13-04-2009 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
gambieter schreef op maandag 13 april 2009 @ 21:55:
Bij mijn ouders (ook Ziggo) werkte het pas goed via de router als ik het modem eerst >1 minuut van de stroom afhaalde, en dan weer aandeed terwijl de router (een oud Edimax beestje) al aanstond op Dynamic IP.
Dit leek even te werken. Via de router had ik internet op de PC. Toen de laptop aan ging nog steeds, maar heel erg traag (er stond iig geen "disconnected" meer in het scherm van de router) en daarna niet meer (wel weer disconnected).

IP configs heb ik nog van vanmiddag toen ik hier met iemand anders naar keek. Zal ze even uploaden en van commentaar voorzien. Zijn er nog gegevens die ik daar onleesbaar moet maken i.v.m. de veiligheid (hackers etc) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hoe staat die router ingesteld, op welke poort van de router heb je het Ziggo modem aangesloten?

Doe op zowel je pc als je laptop eens het volgende: Start --> uitoveren --> typ "cmd" --> Enter --> typ "ipconfig/all" --> Enter.

Post de output daarvan hier. En verder even kijken of je de meest recente firmware in je router hebt staan.

@Hierboven: MAC adressen / PC namen kun je onzichtbaar maken, verder kan je alles laten staan.

[ Voor 12% gewijzigd door ik222 op 13-04-2009 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de screenshots even ter keuring naar ik222 gestuurd. Als het afdoende met type-ex is bewerkt, dan staat de link hier ook straks.[/noob]

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 20:00
ik222 schreef op maandag 13 april 2009 @ 22:52:
Hoe staat die router ingesteld, op welke poort van de router heb je het Ziggo modem aangesloten?
waar ik222 een beetje op doelt is de vraag of je modem wel netjes op de WAN poort van je router zit aagesloten. Op je router is 1 poort namelijk specifiek bedoeld om je modem op aan te sluiten, de rest (meestal 4) zijn bedoeld voor pc's, laptops enz enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zijn we weer.
nielsl schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 08:27:
[...]

waar ik222 een beetje op doelt is de vraag of je modem wel netjes op de WAN poort van je router zit aagesloten. Op je router is 1 poort namelijk specifiek bedoeld om je modem op aan te sluiten, de rest (meestal 4) zijn bedoeld voor pc's, laptops enz enz
Dat zit allemaal prima. ;)

De ipconfig logs van gistermiddag in verschillende opstellingen:
http://img231.imageshack.us/img231/7954/ipconfigcensuur.gif

Toelichting:

bovenste is van toen het werkte (modem > router > pc)
tweede is van toen het spontaan niet werkte (modem > router > pc)
derde is met modem > router > pc + laptop (werkt ook niet)
onderste is de huidge, werkende situatie (modem > pc)

Wie o wie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Die ip configuraties zien er prima uit. Wat je eventueel nog even zou kunnen doen is als zowel je pc en laptop aangesloten zijn van beide even zo'n output plaatsen (dus ook van de laptop). Zo zouden we kunnen zien of er een ip conflict is.

Maar goed hoogstwaarschijnlijk werkt jou router gewoon niet goed met het Ziggo netwerk (hebben wel meer routers problemen mee zoals hierboven al gezegd). Mogelijk lost een firmware update van je router dat probleem op. Misschien ook niet en dan zul je echt op zoek moeten naar een andere router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
http://img123.imageshack.us/img123/2310/laptopcensuur.gif

Bovenste:
Kabel uit de PC > kabel in de laptop > laptop aan > windows laat weten dat er geen of beperkte verbindingsmogelijkheden zijn

Onderste:
Voortgaand op bovenste: laptop uitgezet > modem uit > modem aan > laptop aan > wel toegang tot internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:59
Dat laatste klopt wel, als je een systeem rechtstreeks op het modem aansluit krijgt deze je publieke ip-adres (82.217.x.x), welke gekoppeld wordt aan het mac-adres van de netwerk-kaart van dat systeem. Sluit je daarna een ander systeem aan dan krijgt deze geen ip-adres toegewezen (169.254.x.x). Als je het modem opnieuw start wordt je ip-adres weer gekoppeld aan de dan aangesloten kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[b][message=31799652,noline]Maar goed hoogstwaarschijnlijk werkt jou router gewoon niet goed met het Ziggo netwerk (hebben wel meer routers problemen mee zoals hierboven al gezegd). Mogelijk lost een firmware update van je router dat probleem op. Misschien ook niet en dan zul je echt op zoek moeten naar een andere router.
Is het dan niet raar dat ik met 1 pc op de router aangesloten wel verbinding met internet heb en met 2 niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ik dacht dat je in je startpost zei dat je met 1 pc aan de router af en toe wel en af en toe geen internet had? Dat zou sowieso betekenen dat je router problemen heeft om een WAN connectie te maken met het Ziggo netwerk en vooral die connectie te behouden.

[ Voor 39% gewijzigd door ik222 op 15-04-2009 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik222 schreef op woensdag 15 april 2009 @ 18:49:
Ik dacht dat je in je startpost zei dat je met 1 pc aan de router af en toe wel en af en toe geen internet had? Dat zou sowieso betekenen dat je router problemen heeft om een WAN connectie te maken met het Ziggo netwerk en vooral die connectie te behouden.
Daar was ik weer.

Ik heb het nogmaals geprobeerd voor de zekerheid en inderdaad wordt de connectie met 1 pc aan de router wel gemaakt maar niet behouden.

Conclusie is dan dat de router niet overweg kan met ziggo (of ziggo niet met de router) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Tja dat komt op hetzelfde neer, er zijn wel meer mensen waarbij de router niet werkt icm ziggo. Maar met een andere router is dit probleem hoogstwaarschijnlijk opgelost ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op alle plaatjes van je ipconfig staat bij de niet werkende configuratie de dns server op 192.168.2.1 Dit lijkt me niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Anoniem: 297223 schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 21:08:
Op alle plaatjes van je ipconfig staat bij de niet werkende configuratie de dns server op 192.168.2.1 Dit lijkt me niet goed.
Jawel, 192.168.2.1 is gewoon het ip adres van de gateway (zijn router dus) en die doet ook DNS forwarding. Dit is dus wel gewoon goed :)

[ Voor 3% gewijzigd door ik222 op 18-04-2009 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou, daar ben ik niet zeker van. In mijn ipconfig staat dns op 212.54.40.25 en 212.54.35.25 Het modem van Ziggo (EPC 2203) staat in altijd bridge mode (wordt zo geleverd)
De standaardgateway is 192.168.1.1 net zoals de dhcp server. Ik zelf heb op de computers een adres uit de 192.168.1.200 tot 250 reeks. Ook ziggo met hetzelfde modem en alleen een linksysrouter (die moet ik overigens wel in het menu als gateway instellen. Ik kan ook router kiezen, maar dan werkt het niet. Het ip aan de wan kant is iets uit de 84 reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Anoniem: 297223 schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 22:48:
Nou, daar ben ik niet zeker van. In mijn ipconfig staat dns op 212.54.40.25 en 212.54.35.25 Het modem van Ziggo (EPC 2203) staat in altijd bridge mode (wordt zo geleverd)
De standaardgateway is 192.168.1.1 net zoals de dhcp server. Ik zelf heb op de computers een adres uit de 192.168.1.200 tot 250 reeks. Ook ziggo met hetzelfde modem en alleen een linksysrouter (die moet ik overigens wel in het menu als gateway instellen. Ik kan ook router kiezen, maar dan werkt het niet. Het ip aan de wan kant is iets uit de 84 reeks
Je kunt zelf bepalen en instellen welk subnet je intern gebruikt ;) Dat jij 192.168.1.x als intern subnet hebt met dezelfde router kan maar dat wil niet zeggen dat hij dat ook heeft. Sterker nog als je naar die plaatjes kijkt zie je dat zijn interne subnet wel degelijk 192.168.2.x is. Dus die DNS servers staan in zijn geval echt goed hoor ;) Sowieso krijgt hij die instellingen van de DHCP van zijn router.

Over het verschil met jou DNS instellingen: Jij hebt jou router dus gewoon zo ingesteld dat hij via DHCP direct de DNS servers die hij op de WAN kant krijgt doorgeeft. Dus jou router heb je niet als DNS cache ingesteld. Dat kan ook gewoon maar zoals de TS het heeft ingesteld (hij gebruikt zijn router wel als DNS cache) is het ook net zo goed :)

[ Voor 15% gewijzigd door ik222 op 18-04-2009 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Van die subnetten snap ik. Maar ik probeerde een verklaring voor het niet werken te vinden en zocht het in de dns servers.

Misschien dan toch maar een andere router proberen.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 297223 op 18-04-2009 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Heb ik ook eens gezien bij een klant. 2 jaar lang alles perfect gegaan. Van de ene dag op de andere had de ene pc wel internet, de andere niet. Dan weer soms allebei wel, en dan weer geen enkele.

1 vaste pc en 1 laptop.

Allebei de pc's geherinstalleerd, inclusief laatste drivers
Modem/router vervangen door de provider, alles getest. Alles kwam goed binnen etc....
Het ging dan voor een dag, of voor een uur of 2, of helemaal niet en de volgende dag dan wel weer.
Settings allemaal in orde, manual, automatic, het ging.

Andere pc in het netwerk gooien ging ook.

De draadloze netwerkkaart van de vaste pc vervangen, ook geen oplossing. Uiteindelijk kabel gelegd in het huis voor de 2 pc's. Ook geen oplossing!

Uiteindelijk de laptop buiten gegooid en een nieuwe aangekocht. Werkt ondertussen weer een jaar zonder problemen. Een van de allerweirdste problemen ooit. Alle hardware was goed, macadressen, ipadressen, etc, alles stond PERFECT, etc....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die DNS servers geven andere cijfers als ik wel verbinding heb, t.o.v. wanneer ik géén verbinding heb.

MSN messenger geeft als ik geen verbinding heb ook aan dat "de DNS server geen IP adressen kan oplossen".

Hebben jullie hier wat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Als je een pc rechtstreeks aansluit op het modem kriig je inderdaad andere DNS adressen. Maar dit komt doordat je dan je router niet als forwarder kan gebruiken.

Maar goed om een mogelijk probleem met de DNS forwarding van je router uit te sluiten kun je eens rechtstreeks in windows de DNS servers instellen. Bijvoorbeeld die van OpenDns: 208.67.220.220 en 208.67.222.222.

Dit doe je door naar netwerkverbindingen te gaan --> rechtsklik op je netwerkkaart --> eigenschappen -->eigenschappen van TCP/IP protocol --> Dan het vakje aanvinken voor "De volgende DNS-serveradressen gebruiken" en daar dan bovenstaande adressen invoeren. Doe dit op beide pc's en kijk of het dan wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik222 schreef op zondag 19 april 2009 @ 22:24:
Als je een pc rechtstreeks aansluit op het modem kriig je inderdaad andere DNS adressen. Maar dit komt doordat je dan je router niet als forwarder kan gebruiken.
Ik heb ook andere adressen als het via de router in eerste instantie wel werkt en daarna niet.

Je advies ga ik morgen proberen op te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 340998

Ik zit met hetzelfde probleem. Heb een router sitecom dc 202. Als ik mijn computer via de router aansluit heb ik internet, maar als ik een laptop erbij aansluit valt de verbinding weg. Tot voor kort (een aantal weken geleden) had ik dit probleem echter niet. Zou het ook nog ergens anders aan kunnen liggen?

Ik hoop dat dit de juiste plek is om te reageren.
Pagina: 1