Toon posts:

blacklisten schijf/partitie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb meerdere schijven in mijn pc (SATA en PATA). Sommige met windows en sommige met linux.
Nu wil ik de windows schijf en/of partities niet zien in linux.

Ik zat eerst te klooien met udev. zoiets als:

ATTRS{model}=="SAMSUNG SP2504C", OPTIONS="ignore_device"

Maar volgens mij doet dit niet wat ik wil.
Ik denk dat ik naar modprobe moet kijken.

Hier een aangepaste versie van lspci:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
     *-ide:0
          description: IDE interface
          product: CK804 IDE
          vendor: nVidia Corporation
          physical id: 6
          bus info: pci@0000:00:06.0
          logical name: scsi4
      configuration: driver=pata_amd
        *-disk
             description: ATA Disk
             product: Maxtor 6L250R0
             vendor: Maxtor
             physical id: 0.0.0
             bus info: scsi@4:0.0.0
             logical name: /dev/sdc
           *-volume:0
                description: Windows NTFS volume
                physical id: 1
                bus info: scsi@4:0.0.0,1
                logical name: /dev/sdc1
                version: 3.1
           *-volume:1
                description: Extended partition
                physical id: 2
                bus info: scsi@4:0.0.0,2
                logical name: /dev/sdc2

Stel dat ik heel sdc wil blacklisten. Zo te zien wordt er geen aparte module per type hd geladen. Dus moet ik "pata_amd" gaan blocken?
Waarschijnlijk ziet ie dan ook andere schijven/cdrom's niet meer aan de PATA.
Ik vermoed dat ik op physical id moet blocken?
Iemand advies?

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-01 01:06
Ik denk toch dat udev (of wellicht iets via sysfs) de way to go is, zeker qua elegantie.
Zoals je zelf al aangeeft wordt er niet per hd een module geladen. Een kernel module kan meerdere (identieke) devices aanspreken. Als je dus in dit geval pata_amd blocked zal geen enkele schijf die aan die controller hangt meer zichtbaar zijn. Dan moet je Linux-schijf dus op een andere controller hangen.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:03

BCC

Is dit een poging tot beveiliging van de schijf ? Zo ja, dan zou ik hem gewoon mounten en alleen root access geven.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Ik vraag me af waarom je dit zou willen. Als beveiliging gaat het niet werken. En tegen mounten is een simpele /etc/fstab een stuk makkelijker en eleganter dan in udev te gaan rommellen.

Zowel udev, fstab, etc hebben allemaal root privileges nodig. Zelfs fdisk heeft root privileges nodig om te werken. dus als iemand/programma eenmaal root privileges heeft dan houdt het kwa beveiliging op. Een fstab enty met de noauto en nouser optie is het makkelijkste omdat dan mount weigert de schijf als normale user te mounten en ook init, welke gewoon een mount -a uitvoert dacht ik, negeert de partitie.

Als je zelfs iemand met root privileges wilt uitsluiten zul je de kernel moeten hacken denk ik. Maarja, zo'n persoon zou zelfs een nieuwe stock kernel kunnen installeren dus dat werkt ook niet. Als je je /boot op een cd zet en in een soort halve rescue modus gaat werken lukt dat mischien. Maar dat wordt leuk met kernel updates. Vergeet dan niet in je BIOS je hdd uit de boot order te halen en ik vraag me ook af of grub dan windows kan chainloaden of uberhaupt kan starten van cd. Aan de andere kant maak je je computer enorm gevoelig voor een fysiek aanval maarja, dat zijn computers toch al als boot-from-cd aanstaat zonder BIOS wachtwoord.

Kortom: Geen root dan werkt een fstab het makkelijkste, daarna udev mischien. Wel root onmogelijk. Een kwaad willende zal je udev/fstab/kernel gewoon aanpassen zodat het wel kan. Alleen met een hard-coded aangepaste kernel op read-only media is het mischien mogelijk maar of dat wenselijk is.

Mischien als je wat meer kunt vertellen over je motief om een schijf uit het system te verbergen dan zijn de opties ook een stuk duidelijker. Tegen users of (auto)mounters is fstab welicht het makkelijkste.