Netwerk Verbindingen Controleren

Pagina: 1
Acties:

• bekok
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-01 19:53
Hallo,

Ik zoek een programma voor de Mac waarmee je kan afstellen hoeveel internet een bepaalde verbinding binnen het netwerk gebruikt. Ik heb namelijk een onbeveiligd draadloos netwerk thuis en ik merk dat mijn buurjongen daar wel eens op meesurft. Iets wat ik overigens niet snap aangezien hun draadloze internet sneller is (die is ook onbeveiligd). Anyway het is niet mijn doel om het netwerk beveiligd te maken maar om af te kunnen stellen tot in hoeverre iedereen op het netwerk gebruik kan maken van het internet. We hebben namelijk niet een intens snelle verbinding (3 Mbit/s) en als ik bijvoorbeeld via Xbox Live aan het gamen ben kan het nog wel eens voorkomen dat iemand in het huis aan het downloaden is waardoor ik veel lag heb tijdens het gamen. Ook wil ik die buurjongen zo min mogelijk downloadsnelheid geven zodat hij het afleert om mee te surfen bij ons.
Weet iemand een programma waarmee ik zoiets kan regelen?

20" iMac; 2.4ghz Core 2 Duo; 3GB; Ati Radeon 2600HD Pro

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

bekok schreef op maandag 13 april 2009 @ 20:12:
Hallo,

Ik zoek een programma voor de Mac waarmee je kan afstellen hoeveel internet een bepaalde verbinding binnen het netwerk gebruikt. Ik heb namelijk een onbeveiligd draadloos netwerk thuis en ik merk dat mijn buurjongen daar wel eens op meesurft. Iets wat ik overigens niet snap aangezien hun draadloze internet sneller is (die is ook onbeveiligd). Anyway het is niet mijn doel om het netwerk beveiligd te maken maar om af te kunnen stellen tot in hoeverre iedereen op het netwerk gebruik kan maken van het internet. We hebben namelijk niet een intens snelle verbinding (3 Mbit/s) en als ik bijvoorbeeld via Xbox Live aan het gamen ben kan het nog wel eens voorkomen dat iemand in het huis aan het downloaden is waardoor ik veel lag heb tijdens het gamen. Ook wil ik die buurjongen zo min mogelijk downloadsnelheid geven zodat hij het afleert om mee te surfen bij ons.
Weet iemand een programma waarmee ik zoiets kan regelen?
Dat moet je op je router regelen, niet op je Mac (er vanuitgaande dat niet je Mac het accesspoint is voor alle andere apparatuur in huis) - al kunnen de meeste consumenteroutertjes hier niet echt iets betekenen. Je Mac is ook maar een client die niets te zeggen heeft over wat de andere clients doen.

Then again, is het niet slimmer je netwerk gewoon te beveiligen? Dat kan "je doel" dan wel niet zijn, maar het wellicht niet onverstandig ;)

Zoef

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:44

HaterFrame

Well... Poo came out!

Zpottr schreef op maandag 13 april 2009 @ 20:19:
[...]
Then again, is het niet slimmer je netwerk gewoon te beveiligen? Dat kan "je doel" dan wel niet zijn, maar het wellicht niet onverstandig ;)
Dit lijkt mij idd ook de oplossing, heel makkelijk in te stellen op een simple WPA sleutel of MAC filtering.

Is het niet dat hij per ongeluk met een draadloos apparaat verbinding maakt met het sterkste (die van jou) netwerk?

offtopic:
sk1nny666> dude... Check je spelling eens

[ Voor 6% gewijzigd door HaterFrame op 14-04-2009 12:29 ]

I am the great Cornholio!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:43

ralpje

Deugpopje

Heb je die buurjongen wel eens aangesproken op het feit dat hij meesurft? Dat is al een stuk makkelijker dan gelijk gaan knijpen etc.
Waarschijnlijk is hij zich niet eens bewust van het feit dat hij op jouw AP zit, omdat zijn laptop gewoon de sterkste onbeveiligde verbinding oppikt, ofzo.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• sk1nny666
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-02 10:53
gewoon omdat ik wil weeten waarom.
waarom zou je hem niet willen beveiliggen.
ik zou het wel doen als ik jou was.
als is het aleen maar zo dat als iemand iets ilegaals doet via jou lijn ben jij verandwoordelijk.
als je hem hebt bevijligt en iemand kraakt het ben je niet verandwoordelijk.
gewoon een WPA key er op kan niet moeilijk zijn

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-02 14:59

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Wie zegt dat je buurjongen alleen meesurft. Staan er wel eens busjes met polen voor de deur? Oftewel. Als je buurjongen er al bij kan dan kan bij wijze van spreken iedereen erbij. De reden om niet te beveiligen moet dan wel heel zwaarwegend zijn. Eventueel kun je mac filteren op je wireless verbinding. Maar ook dit is te omzeilen. Beste is gewoon een WPA key erop te zetten zoals anderen ook al aangeven. Voor de rest zou je op je router QoS kunnen instellen per poort. (Ligt eraan wat voor router je hebt.)

*empty*

Pagina: 1