• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-01 12:00
Ik heb de laatste paar maanden aardig wat aan me pc geupdate en heb inmiddels de volgende setup:

Msi P35 neo2-fr
E6400@ 3Ghz gekoeld door Scyth Ninja 2
Asus HD4850 Top
4x 1GB ultra pc6400 Geil geheugen @ 900mhz
450W Antec smartpower
1x wd 250Gb
1x samsung 500GB

En dit zit allemaal in een Coolermaster centurion 534

Ik ben me de laatste tijd eens gaan verdiepen in airflow aangezien die in mijn kast zeer beroerd is!
Als ik me kast open heb is mijn cpu idle 36 graden sluit ik hem echter dan stijgt dat naar 42 graden!

Ik weet dat mijn kast niet echt ideaal is maar volgens mij is dit toch echt niet goed :9

Foto van mijn kast:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/?UserID=206557&FotoID=3549

Vooraan zit een 120mm fan die lucht aantrekt achter zit een 120mm fan die lucht wegblaast. Verder heb ik nog een 120mm fan op het zijpaneel maar dat maakt schijnbaar niets uit want die heeft totaal geen invloed op de temperaturen alleen mijn gpu wordt er 2-3 graden koeler van :?

temps meet ik trouwens met Cpuid HWmonitor

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Mja, als meer of minder fans weinig uitmaken zou je toch eerst eens moeten kijken of je koelblok wel goed gemonteerd is. Een beetje scheef of te weinig koelpasta kan het koelvermogen ernstig beinvloeden. Keertje loshalen, schoonmaken en opnieuw monteren dus.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

edit laat maar.

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2009 17:46 ]

Verwijderd

Ja, je kast zou op zich wel een aardige flow moeten hebben, enige wat ik kan bedenken is dat je intake fan te laag zit en dus alles onder de videokaart blaast.
Probeer die eens net boven je HDD te plaatsen (mits hij daar kan aanzuigen natuurlijk).

• Pantera88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-01 07:11
:) naar mijn weten is 42graden heel netjes? en het is logisch dat je kast open beter koelt dan dicht (tenzij je misschien een hele zieke airflow kunt creëren :o).
Het enige wat ik zo te zien nog toe zou kunnen voegen is een voeding met een 120mm fan :), deze slurpt dan net als je huidige 120mm fan de warme lucht bij je processor vandaan .. alleen vraag ik me ten zeerste af of dit allemaal noodzakelijk is.

• FraggedMe
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-03-2021
Je kan ook zien dat de frisse lucht van je voorste fan niet goed de processor kan bereiken omdat er een videokaart, hardeschijf en een heleboel kabels voorzitten. Dus misschien moet je de kabels van je voeding netjes wegwerken. Maar anders is het toch niet zo heel ernstig?

[ Voor 9% gewijzigd door FraggedMe op 13-04-2009 17:48 ]

erutangis

• haakjesluiten
Microkid schreef op maandag 13 april 2009 @ 17:43:
Mja, als meer of minder fans weinig uitmaken zou je toch eerst eens moeten kijken of je koelblok wel goed gemonteerd is. Een beetje scheef of te weinig koelpasta kan het koelvermogen ernstig beinvloeden. Keertje loshalen, schoonmaken en opnieuw monteren dus.
Koeler heb ik deze week pas gemonteerd en ik heb de afgelopen tijd zoveel 775 socket koelers in me handen gehad dat ik heel erg zeker weet dat die goed zit ook de koelpasta netjes uitgespreid met een pasje etc.

Zou zoon 120mm fan die je in 3 van 3,25 bays monteerd helpen in dit geval?
Zoon ding dus: http://www.alternate.nl/h...ails.html?artno=azz%2321&

[ Voor 12% gewijzigd door haakjesluiten op 13-04-2009 17:54 ]

Verwijderd

Crazyanz schreef op maandag 13 april 2009 @ 17:51:
[...]

Koeler heb ik deze week pas gemonteerd en ik heb de afgelopen tijd zoveel 775 socket koelers in me handen gehad dat ik heel erg zeker weet dat die goed zit ook de koelpasta netjes uitgespreid met een pasje etc.

Zou zoon 120mm fan die je in 3 van 3,25 bays monteerd helpen in dit geval?
Zoon ding dus: http://www.alternate.nl/h...ails.html?artno=azz%2321&
Ik zou me niet druk maken om die paar graden maar probeer het.
Anders voor de stilte een papst fan.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2009 18:00 ]

• haakjesluiten
Ik heb de 120mm fan van de zeikant eens met tyraps aan de voorkant gehangen om het effect te testen resulteert toch mooi in idle temp van 37-39 graden :)

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3660/3438149673_ee5b8f1e9c.jpg

Uiteraard de voorkant er ook weer opgemonteerd en even 1 3,25 bay eruit gewipt voor lucht toevoer deze week eens een stuk gaas voor fixen :)

[ Voor 23% gewijzigd door haakjesluiten op 13-04-2009 19:19 ]

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:56
Ik zou ook wat aan die harde schijf doen die daar in die gleuf zit. het lijkt me allemaal behoorlijk krapjes voor de schijf en er komt geen frisse wind langs.. Als je nu toch bezig bent om dit soort dingen aan te pakken, zou ik de harde schijven, voor zover mogelijk, achter fans hangen.

• haakjesluiten
er zat oorspronkelijk een hardeschrijfbay voor de onderste fan die heb ik eruit geschroefd leek me niet echt bevoordelijk?

Origineel:
Afbeeldingslocatie: http://images.bit-tech.net/content_images/2006/03/win_coolermaster_centurion/cm1.jpg

Ik heb alleen een 100% zwarte

[ Voor 6% gewijzigd door haakjesluiten op 13-04-2009 19:36 ]

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:56
Voor de totale airflow inderdaad niet heel bevorderlijk, maar wel voor de temperatuur van je harde schijven en als je ruimte houdt tussen beide schijven, zal er daarlangs nog lucht verplaatsen.
Ik weet niet hoe de fan nu staat die in het zijpaneel gaat, maar als je deze naar binnen laat blazen, haal je toch al behoorlijk wat frisse lucht naar binnen.
Dit in combinatie met 2 (grote, stille) fans die naar buiten blazen via het achterpaneel en de voeding, kom je een heel eind.
Mocht er eventueel nog een opening zitten in heb bovenpaneel, dan kun je daarin nog een fan zetten die naar buiten blaast, zodat de warme, opstijgende lucht uit je kast gezogen wordt. Het wordt al met al wel een gehorige machine, maar met de juiste, stille fans kunnen goede airflow en weinig geluid alsnog redelijk samen gaan.

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-01 17:17
Crazyanz schreef op maandag 13 april 2009 @ 19:36:
er zat oorspronkelijk een hardeschrijfbay voor de onderste fan die heb ik eruit geschroefd leek me niet echt bevoordelijk?

Origineel:
[afbeelding]

Ik heb alleen een 100% zwarte
Tenzij je hardeschijven daarin stopt en koeler blijft door die fan ;) Die samsungs die ik heb worden aardig heet. Met een beetje airflow daar worden ze een stuk koeler. Heb deze kast ook (silver).

Ik zit overna te denken om een zij paneel aan te passen en daar 2 92mm/120mm fans bij de videokaarten te plaatsen. Bij de cpu koeler gaat het helaas bij mij niet omdat daar een scythe infinity in de weg zit. Ik denk dat jij hier ook last van zal hebben met de Ninja.

Afbeeldingslocatie: http://img16.imageshack.us/img16/89/naamloosejl.png

[ Voor 7% gewijzigd door THE_FIREFOX op 13-04-2009 20:16 . Reden: Schetsje toegevoegd ]

• haakjesluiten
Ik ben net nog even bezig geweest en bedacht me dat ik nog een ongebruikte coolermaster hyper tx2 had liggen uit elkaar getrokken en die fan nu vooraan gemonteerd. Ding is @ full rpm nog steeds onhoorbaar zeker als die aan tyraps hangt en heeft een zeer hoge lucht verplaatsing cpu temp is idle 35/36 grade :) toch mooi 7 grade verschil!

Moet nog even kijken wat ik met de 120mm fan doe. Denk dat ik die HD rack weer terug monteer achter die voorste 120mm en dan weer een 120mm op het zeipaneel

:Edit:
HD temps vallen best mee samsung word 28grade (windows schrijf) en de WD word 35grade

Ik heb liever me videokaart wat koeler ^^

[ Voor 12% gewijzigd door haakjesluiten op 13-04-2009 20:40 . Reden: hd temps ]

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-01 17:17
Crazyanz schreef op maandag 13 april 2009 @ 20:36:
HD temps vallen best mee samsung word 28grade (windows schrijf) en de WD word 35grade
Ik verbrand bijna m'n vingers aan de harde schijven, Temperatuur kan ik jammer genoeg niet uitlezen omdat ze in raid hangen.

EDIT:
Crazyanz schreef op maandag 13 april 2009 @ 20:36:
Ik ben net nog even bezig geweest en bedacht me dat ik nog een ongebruikte coolermaster hyper tx2 had liggen uit elkaar getrokken en die fan nu vooraan gemonteerd. Ding is @ full rpm nog steeds onhoorbaar zeker als die aan tyraps hangt en heeft een zeer hoge lucht verplaatsing cpu temp is idle 35/36 grade :) toch mooi 7 grade verschil!
Waarschijnlijk komt dat doordat de case sensor meer luchtkoeling krijgt van de cpu koeler. Dit gebeurt bij mij ook zodra de cpu koeler op volledige snelheid draait.

[ Voor 49% gewijzigd door THE_FIREFOX op 13-04-2009 20:59 ]

• haakjesluiten
Hmmz ik heb net ontdekt dat nu ik weer een 120mm fan op het sidepanel heb gestopt de cpu temp met 1 graden is gestegen en de gpu met 2grade of te wel die richt alleen maar schade aan...

Ik denk dat je ipv die 2 fans die je wil maken beter een stuk gaas kan monteren ik merk iig dat doordat de kast relatief smal ik er veel warme lucht blijft hangen onder de videokaart
Pagina: 1