IE8 Compatibility mode

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorlox
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-02-2022

vorlox

I cna ytpe 300 wrods pre miute

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben wat aan het testen met IE8 en loop tegen het volgende aan.
Bij mijn test site blijft het icoontje van compatibility view maar staan, wat ik ook doe. Terwijl als ik naar b.v. yahoo.com ga is dit icoontje niet zichtbaar. Ik neem dan ook aan dat yahoo.com dus compatible is.
Echter ik vind in hun code nergens een verwijziging naar de opt in voor IE 8 enz...

Uiteindelijk ben ik in mijn template code gaan strippen om te kijken wat dan die imcompatibiliteit oplevert. Het ergste van het verhaal is dat ik nu uitkom bij hetvolgende

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
<title>Mijn Titel</title>
</head>
<body>
<p>WTF</p>
</body>
</html>

En nu vindt IE 8 het nog geen standaard???
Verder snap ik de debug tools van IE8 ook niet...waar kan ik in hemelsnaam een log ofzo vinden die aangeeft wat er dan niet goed is. 8)7
Heeft iemand hier al ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Is het icoontje 'helder' of blauwachtig gekleurd? In het laatste geval dan staat de compatibility view aan, anders kan je m aanzetten door erop te klikken. Dat bij Yahoo dat icoontje niet verschijnt komt denk ik doordat er van Yahoo bekend is dat het werkt. Van jouw site is dat niet bekend en dus kan de gebruiker daar op het icoontje duwen mocht het nodig zijn.
Boven mijn eigen website staat t icoontje ook ('helder' gekleurd), maar de compatibility view staat gewoon uit. Hoe ik dat zo zeker weet? 1: er wordt geen melding gemaakt en 2: mn site werkt juist niet in compatibility view.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorlox

vorlox

Topicstarter
Hmm het icoontje staat er gewoon maar hij staat niet aan, als ik er op klik dan gaat hij ook echt in compatibility mode draaien....Hmm, ik vind het irritant...ik denk iedere keer dat er iets mis is als ik dat gebroken icoon zie. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:18

crisp

Devver

Pixelated

Dat icoontje krijg je alleen weg als je expliciet een X-UA-COMPATIBLE header stuurt of in een meta-tag stopt. Aangezien dat stom is raad ik je aan het icoontje verder gewoon te negeren ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorlox

vorlox

Topicstarter
Haha, hmja ok dus ik zit me weer druk te maken over niks..
Fijne paasdagen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

crisp schreef op maandag 13 april 2009 @ 17:41:
Dat icoontje krijg je alleen weg als je expliciet een X-UA-COMPATIBLE header stuurt of in een meta-tag stopt. Aangezien dat stom is raad ik je aan het icoontje verder gewoon te negeren ;)
Of gewoon altijd meesturen en IE8 negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Bosmonster schreef op maandag 13 april 2009 @ 18:34:
[...]

Of gewoon altijd meesturen en IE8 negeren.
:? IE8 is juist de enige browser die iets met die proprietary header die imo eigenlijk helemaal niet op het web thuishoort doet...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

crisp schreef op maandag 13 april 2009 @ 20:19:
[...]

:? IE8 is juist de enige browser die iets met die proprietary header die imo eigenlijk helemaal niet op het web thuishoort doet...
Ja daarom. Eigenlijk werkt ie averechts. Waarom zou je nog met IE8 rekening houden (die tevens weer zn eigen bugs introduceert ben ik al achter), als je hem gewoon altijd als IE7 kunt laten renderen. IE7 moet je toch ook al ondersteunen, dus ben ja als ontwikkelaar een stuk eenvoudiger af gewoon altijd IE7-compatibility modus te triggeren en IE8 te negeren.

Voor de kwaliteit van de code maakt het ook niet uit, mocht je dat als argument willen gebruiken. Voor Firefox/Webkit ontwikkel je toch al. Het scheelt je slechts de specifieke IE8 bugfixes. Daarnaast moet je, doordat gebruikers ook zelf kunnen kiezen voor de IE7-compatibility modus, of doordat de 'blacklist' je site naar IE7-modus forceert, daar toch al op testen. En zoals zo vaak in het bedrijfsleven. Tijd = geld.

Uiteraard ben ik het helemaal met je eens dat die proprietaire meuk helemaal niet thuishoort op het web. En bij deze zie je ook maar weer dat het ook een compleet averechts effect heeft. Je kunt zonder problemen nu gewoon heel IE8 links laten liggen. Sterker nog, ik kan me geen reden bedenken het wel te ondersteunen.

[ Voor 51% gewijzigd door Bosmonster op 13-04-2009 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Inderdaad, lekker IE7-mode triggeren...waarom zou je extra werk willen doen terwijl t niet nodig is (ervanuitgaande dat je al IE7 ondersteunt natuurlijk ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorlox

vorlox

Topicstarter
Grmbl, waarom hebben ze die "X-UA-COMPATIBLE " nou weer toegevoegd.. vinnut helemaal niks, ik dacht dat we doctype hadden voor uhh...doctype? ;) En ik vond IE6 + IE7 + Firefox + Safari + Opera + Chrome eigenlijk wel genoeg zo...
Wat levert IE8 nu voor extra functionaliteit?....helemaal niks volgens mij..oja iets met een snelle JS engine...mwa ok fijn...die van chrome is toch beter / sneller.
Als ze dan over de schreef gaan, ga dan goed over de schreef en extend HTML met wat waardevolle dingen zoals b.v numeric input fields en combo (select) boxes met ingebouwde XMLHTTPrequest voor de values enzo.. dan had er misschien draagvlak geweest voor IE8 maar nu, nu wordt jou als gebruiker gevraagd om op een knop te klikken als iets er niet lekker uit ziet ofzo..Dan denk ik dikke vette HUH? Volgens mij moet je de gebruiker zo weinig mogelijk vragen.

So das er weer ff uit..

Wat mij een beetje triggerde, was het nieuwsbericht dat IE8 gepushed gaat worden naar IE6 + IE 7 clients..
Volgens mij gaat er dan bij sommige softwarepaketten (Niet alleen websites) ook nog wel wat mis.
Bedankt voor de extra kosten MS.

[ Voor 13% gewijzigd door vorlox op 13-04-2009 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Bosmonster schreef op maandag 13 april 2009 @ 20:27:
[...]

Ja daarom. Eigenlijk werkt ie averechts. Waarom zou je nog met IE8 rekening houden (die tevens weer zn eigen bugs introduceert ben ik al achter), als je hem gewoon altijd als IE7 kunt laten renderen. IE7 moet je toch ook al ondersteunen, dus ben ja als ontwikkelaar een stuk eenvoudiger af gewoon altijd IE7-compatibility modus te triggeren en IE8 te negeren.
De IE7-compatibility mode wijkt op punten ook af van de native IE7, en er is geen enkele garantie dat deze mode ook in toekomstige IE-versies geen verdere afwijkingen zal vertonen of ueberhaupt aanwezig zal zijn.
Voor de kwaliteit van de code maakt het ook niet uit, mocht je dat als argument willen gebruiken. Voor Firefox/Webkit ontwikkel je toch al. Het scheelt je slechts de specifieke IE8 bugfixes. Daarnaast moet je, doordat gebruikers ook zelf kunnen kiezen voor de IE7-compatibility modus, of doordat de 'blacklist' je site naar IE7-modus forceert, daar toch al op testen.
Ik ben buiten de gewijzigde syntax van het IE proprietary CSS filter attribuut nog niet echt tegen specifieke IE8 issues aangelopen die alternatieve oplossingen vereisten. Ik ben liever eerder van IE7 af dan dat ik die legacy prolongeer door compatibility rendering te forceren. Daarbij is Tweakers.net al op ons eigen verzoek un(black)listed, dus die dreiging is er voor ons ook niet meer ;)
En zoals zo vaak in het bedrijfsleven. Tijd = geld
Toekomstgericht werken bespaart je tijd op de langere termijn, deze nieuwe engine van IE gaat echt niet verdwijnen en vroeg of laat zal je 'm toch een keer moeten gaan ondersteunen, en of dan de huidige eventuele issues wel of niet gefixed zijn weet je niet. IE8 nu negeren betekent ook dat je geen gebruik kan maken van nieuwe features en verbeteringen die IE8 biedt maar niet beschikbaar zijn in IE7 rendering mode.
Uiteraard ben ik het helemaal met je eens dat die proprietaire meuk helemaal niet thuishoort op het web. En bij deze zie je ook maar weer dat het ook een compleet averechts effect heeft. Je kunt zonder problemen nu gewoon heel IE8 links laten liggen. Sterker nog, ik kan me geen reden bedenken het wel te ondersteunen.
Het averechtse effect zit 'm er in dat wat bedoelt en gepropageert was als een opt-out mogelijkheid voor standards compliance steeds meer juist een opt-in aan het worden is als je wel standards compliant wilt werken en niet geconfronteert wilt worden met de IE7 rendering mode in IE8, en dat is slecht. Verder zijn er imo genoeg redenen om juist wel de nieuwe standards compliant rendering engine van IE te willen gebruiken zoals hierboven aangegeven.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Ik zal ook niet ontkennen dat deze balans in de toekomst om zal slaan. Echter nu, met 70%+ IE6-7 gebruik is er weinig toegevoegde waarde aan de IE8 rendering mode. De nieuwigheden, die we al veel langer tot onze beschikking hadden en om dezelfde reden ook nooit gebruikten, zijn daardoor nog steeds niet volledig bruikbaar.

Als je bij een internetbedrijf werkt is een groot gedeelte van wat je bouwt actiematig. Bij sites die langer bestaan zal de levensduur ook niet veel meer dan 2 a 3 jaar zijn. En dan nog, als er aan doorontwikkeld moet worden, zal de klant gewoon een nieuwe offerte ontvangen. Tijd besparen op de korte termijn is hierbij dus vele malen interessanter.

Ik ben overigens al wel wat serieuze issues tegengekomen in IE8, met name in dynamische wijzigingen aan de CSS structuur. Nu kan ik vele uren gaan debuggen op een site die 3 maanden live staat, of ik kan in 1 minuut een tag toevoegen waardoor het voor alle browsers werkt. Mag jij raden wat voor een bedrijf de meest interessante optie is in zo'n geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Bosmonster schreef op maandag 13 april 2009 @ 23:40:
Ik zal ook niet ontkennen dat deze balans in de toekomst om zal slaan. Echter nu, met 70%+ IE6-7 gebruik is er weinig toegevoegde waarde aan de IE8 rendering mode. De nieuwigheden, die we al veel langer tot onze beschikking hadden en om dezelfde reden ook nooit gebruikten, zijn daardoor nog steeds niet volledig bruikbaar.
Ik kan me voorstellen dat in sommige situaties, zoals de jouwe, IE8 lang nog niet zo interessant is zelfs al zou je voordeel kunnen hebben van bijvoorbeeld de JS performance verbeteringen, querySelector() en onhashchange (to name a few). Voor Tnet is het aandeel IE8 gebruikers toch sterk stijgende en zijn dit wel interessante zaken en dus een reden om de standards compliant mode rendering te wensen.
Als je bij een internetbedrijf werkt is een groot gedeelte van wat je bouwt actiematig. Bij sites die langer bestaan zal de levensduur ook niet veel meer dan 2 a 3 jaar zijn. En dan nog, als er aan doorontwikkeld moet worden, zal de klant gewoon een nieuwe offerte ontvangen. Tijd besparen op de korte termijn is hierbij dus vele malen interessanter.
Als dat je line of work is, ja. Het zou mijn job niet zijn though ;)
Ik ben overigens al wel wat serieuze issues tegengekomen in IE8, met name in dynamische wijzigingen aan de CSS structuur. Nu kan ik vele uren gaan debuggen op een site die 3 maanden live staat, of ik kan in 1 minuut een tag toevoegen waardoor het voor alle browsers werkt. Mag jij raden wat voor een bedrijf de meest interessante optie is in zo'n geval :)
Als je eens wat concrete voorbeelden hebt ben ik in ieder geval bovenmatig geinteresseert :) Niet alleen om eventueel over te bloggen, maar ik heb ook wat kortere lijnen om dat soort zaken door te spelen naar MS zelf met de wetenschap dat er dan ook echt serieus naar gekeken wordt ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

crisp schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 00:09:
[...]

Als je eens wat concrete voorbeelden hebt ben ik in ieder geval bovenmatig geinteresseert :) Niet alleen om eventueel over te bloggen, maar ik heb ook wat kortere lijnen om dat soort zaken door te spelen naar MS zelf met de wetenschap dat er dan ook echt serieus naar gekeken wordt ;)
Ik zal even kijken of ik tijd heb om een testcaseje in elkaar te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alcje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-04 20:41
Weet iemand waarom je na de nieuwe windows update van IE8 nieteens links meer in tabbladen kunt openen?

De titel van het nieuwe tabblad is verbinding maken.. maar er gebeurt geen drol.

Beetje akelig dit :<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Alcje schreef op woensdag 29 april 2009 @ 13:05:
Weet iemand waarom je na de nieuwe windows update van IE8 nieteens links meer in tabbladen kunt openen?

De titel van het nieuwe tabblad is verbinding maken.. maar er gebeurt geen drol.

Beetje akelig dit :<
Wat heeft dat met WEB te maken :? (Waar hoort mijn topic?). Dit is gewoon een software probleem (of hell; misschien wel een netwerk/internet probleem).
Open gerust een topic in het juiste forum (of kijk even of er al 1 loopt waar je wél kunt aanhaken ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door RobIII op 29-04-2009 13:09 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 13:03
Even een gerelateerde vraag: Voor ontwikkeling (client side, met name html/css) test ik in IE6, IE7, IE8, Firefox (3), Safari, Chrome en Opera. Waarvan IE6 op een andere pc (want ik zit op Vista). Nu vraag ik me het volgende af: Voor persoonlijk gebruik zou ik mijn IE7 graag updaten naar IE8, maar dan zou ik mijn websites op IE7 moeten testen via de compatibility mode van IE8. Komt deze modus qua html/css voldoende overeen met IE7 om het als IE7-test te kunnen beschouwen? Graag jullie ideeën hierover.

En ja, ik weet dat er enkele mogelijkheden zijn om multi-browser achtige oplossingen te installeren, maar voor zover ik weet werkt multipleIE niet op Vista, en is Super Preview nog vrij traag en beperkt. Overigens is het zo dat je met veel ervaring de IE6 bugs al ziet aankomen zonder die browser überhaupt nog te starten, dus daar red ik me al voor een groot deel mee, en doe ik alleen enkele korte controles af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04
misschien is deze dan interressant? er staat dat vista wordt gesupport als ik zo even snel kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
die IEtester lijkt inderdaad wel een aardige tool. Toch zou ik graag van iemand horen hoe dicht IE8 compatibility mode in de buurt komt van IE7 rendering. Voor zover ik heb kunnen googlen zijn het alleen enkele kleine verschillen in de veiligheid en misschien wat javascript verschillen. Maar het gaat me vooral om html/css render-verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
geert1 schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 10:43:
Even een gerelateerde vraag: Voor ontwikkeling (client side, met name html/css) test ik in IE6, IE7, IE8, Firefox (3), Safari, Chrome en Opera. Waarvan IE6 op een andere pc (want ik zit op Vista). Nu vraag ik me het volgende af: Voor persoonlijk gebruik zou ik mijn IE7 graag updaten naar IE8, maar dan zou ik mijn websites op IE7 moeten testen via de compatibility mode van IE8. Komt deze modus qua html/css voldoende overeen met IE7 om het als IE7-test te kunnen beschouwen? Graag jullie ideeën hierover.

En ja, ik weet dat er enkele mogelijkheden zijn om multi-browser achtige oplossingen te installeren, maar voor zover ik weet werkt multipleIE niet op Vista, en is Super Preview nog vrij traag en beperkt. Overigens is het zo dat je met veel ervaring de IE6 bugs al ziet aankomen zonder die browser überhaupt nog te starten, dus daar red ik me al voor een groot deel mee, en doe ik alleen enkele korte controles af en toe.
Is Browsershots niet iets voor je?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 11:24
Offtopic:
Ik ben inmiddels volledig gestopt met ondersteuning van IE6 en zit er sterk aan te denken dit ook voor IE7 te doen in een aantal maanden. IE8 staat sinds afgelopen dinsdag in de standaard update lijst, oftewel de huis-tuin-keuken gebruiker zal deze ook installeren. In IE6 zien de pagina's er iets minder uit (margins die niet kloppen e.d.) maar functioneel is die nog steeds. Ik heb steeds meer het gevoel dat we als developer moeten starten met het opstellen van minimale eisen (IE7+).

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
@NOVA: Ik snap je motivatie en ik zou zelf niets liever doen dan IE6 gebruikers slechts presenteren met een vette update-melding. Maar ik blijf die ~20% van de Nederlandse internetters toch nog maar een tijdje bedienen. En IE7 is toch echt nog de grootste browser op het moment hoor, met zo'n 50%+ marktaandeel in de meeste doelgroepen. Dus die blijft voor mij nog wel een tijdje van belang. En de huis- tuin- en keukengebruiker update juist vaak heel slecht. De migratie van IE6 naar 7 was al erg traag, en dat zal ook zo blijven. Deze gebruiker snapt niet wat de voordelen van het updaten zijn, snapt niet goed wat updaten zelfs inhoud, en is bang iets verkeerd te doen. Heel belangrijk te realiseren is dus dat het publiek van Tweakers.net absoluut niet de gemiddelde internetter vertegenwoordigt.

Anyway, l0c4lh0st bedankt voor die link, ik wist het bestaan ervan maar had er niet aan gedacht. Ik heb nog geen antwoord op mijn vraag, maar wel enkele nuttige suggesties voor mij en anderen die dit misschien lezen. Als er iemand nog details heeft over de renderingverschillen tussen IE7 en IE8compatibel, dan hou ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
-\[ NOVA ]- schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 11:46:
Offtopic:
Ik ben inmiddels volledig gestopt met ondersteuning van IE6 en zit er sterk aan te denken dit ook voor IE7 te doen in een aantal maanden. IE8 staat sinds afgelopen dinsdag in de standaard update lijst, oftewel de huis-tuin-keuken gebruiker zal deze ook installeren. In IE6 zien de pagina's er iets minder uit (margins die niet kloppen e.d.) maar functioneel is die nog steeds. Ik heb steeds meer het gevoel dat we als developer moeten starten met het opstellen van minimale eisen (IE7+).
IE7 moet je ondersteunen tot zolang veel van je bezoekers deze gebruiken. Regelmatig even je statistieken bekijken, dan kom je ze zo achter.
Komt deze modus qua html/css voldoende overeen met IE7 om het als IE7-test te kunnen beschouwen? Graag jullie ideeën hierover.
Zie ook crisp in "IE8 Compatibility mode"
Bosmonster schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 10:22:
[...]

Ik zal even kijken of ik tijd heb om een testcaseje in elkaar te zetten.
Gelieve mij daar ook een kopie van te bezorgen :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiphaas7
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:04
Misschien wat offtopic, maar toch:

Helaas kan ik op dit moment niet even een goede testcase schrijven, maar ik ben de volgende "fout" tegengekomen in IE8. Fout schrijf ik expres tussen aanhalingstekens, want ik weet niet welke browser het nou goed doet. Het gaat om de zogenaamde background bleed bij legend tags in fieldsets.

http://www.communitymx.co...icle.cfm?page=1&cid=DD9F3

Toen ik mijn =>IE7 stylesheet bij wijze van test snel veranderde in =>IE8 was het probleem weg.....

Sorry voor de vage omschrijving, maar het punt wat ik wil maken is dat ik dus wel degelijk al iets ben tegengekomen wat nog net zo fout gaat als in IE7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:13
geert1 schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 10:43:

Je kan images van Microsoft voor Microsoft Virtual PC downloaden (alles gratis) waar mee je oudere en nieuwere IE versies kan testen:

http://www.microsoft.com/...d0a413c8ef&displaylang=en

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Pagina: 1