• Niel1991
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-04 14:16
Beste Tweakers

Mijn broer zijn computer doet sinds een jaar erg raar. Wanneer Windows XP net is geïnstalleerd loopt alles erg vlot, tot de harde schijf een beetje wordt aangedikt met verschillende programma's. Bij het combineren van programma's blokkeert de computer bijna volledig. Als er muziek opstaat kan je de haperingen horen. Het was een tijd terug een erg goed systeem (Core duo 2.4 Ghz, 2GB ram, X1950 Pro).

We hebben net de harde schijf vervangen omdat we dachten dat het probleem zich daar situeerde. Dit mocht helaas niet baten. Nu kan het enkel nog liggen aan CPU of moederbord is mijn redenering.

Iemand enig idée hoe ik er kan achter komen wat het probleem is? Morgen gaan we normaalgezien een nieuw moederbord halen, tenzij iemand natuurlijk "STOP" roept.

Alvast bedankt voor de hulp

Verwijderd

Biosflash al gehad?

• Niel1991
Neen, kan je even zeggen welk bestand ik moet downloaden voor het volgende moederbord?
http://www.msicomputer.co...model=P965_Neo-F&class=mb

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Geheugen kan ook natuurlijk.Memtest is een goed progje om je geheugen te testen op fouten.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• Niel1991
kendo schreef op maandag 13 april 2009 @ 13:57:
Geheugen kan ook natuurlijk.Memtest is een goed progje om je geheugen te testen op fouten.
Zal ik ook eens proberen, ik weet over een tiental minuten te vertellen wat het resultaat is ;)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Waarop baseer je je conclusies eigenlijk? Ik zie geen overzicht van testen, en als ik het zo lees kan het ook RAM, voeding, en zelfs software kunnen zijn. Ga eerst eens gestructureerd testen, bijvoorbeeld aan de hand van de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Doe MEM-test, etc.

Verder: geef specifieke informatie over je PC, welk moederbord (merk + type), geheugen, etc etc.
Niel1991 schreef op maandag 13 april 2009 @ 13:59:
Zal ik ook eens proberen, ik weet over een tiental minuten te vertellen wat het resultaat is ;)
Memtest is niet bedoeld voor een snel testje, je zult ook langere periodes moeten testen. Je zult je echt in moeten lezen op de details :)

[ Voor 29% gewijzigd door gambieter op 13-04-2009 14:00 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Begin inderdaad eerst eens met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter goed door te nemen. Je probleem kan werkelijk overal aan liggen. Zomaar even nieuwe onderdelen kopen kan dan wel, maar dat wordt een prijzig geintje als je niet op het juiste onderdeel hebt gegokt.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:47
Hoewel ik niet denk dat het een oplossing zal bieden, hier kan je een nieuwe bios downloaden:
http://global.msi.eu/inde...maincat_no=1&prod_no=1275

Heb je in de taakbeheer al eens bekeken wat de CPU load is tijdens het haperen van muziek?
Ik denk de muziek hapert omdat de programma's alle CPU kracht voor zich nemen, waardoor de CPU geen tijd meer heeft om je muziek te sturen (onboard videokaart, vermoed ik?).
Begin eens met de volledige specificaties op te schrijven (incl merk en type, '2GB ram' is niet genoeg).

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Verwijderd

Op de site staan alleen downloads voor: P965 Neo-F V2.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2009 14:07 ]

• Niel1991
Details van de computer:
CPU: Intel core 2 (6600) @2.40 Ghz
Geheugen: 4 x 512 mb DDR2 (1 set trancend PC6400 geheugen en 1 set patriot memory PSD21G80082)
Video: Asus x1950 Pro
Mobo: MSI P965 Neo-F

nooit over normale kloksnelheid

[ Voor 16% gewijzigd door Niel1991 op 13-04-2009 14:13 ]

• maltesersnoepie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-05 01:01
Als ik het goed begrijp hebben jullie last van instabiliteit als de cpu wordt belast. Ik zou eerst eens goed gaan benchmarken en daarbij de voltages en temperaturen in de gaten houden. Verder kan stof op je componenten ook voor instabiliteit volgen omdat de electrische eigenschappen, zoals weerstand en capaciteit, kan beinvloeden van de soldeerpaden die het raakt.

Je kunt het harde schijf subssysteem uitsluiten door een ramdisk te maken en daar wat liedjes op te zetten als die ook haperen dan ligt het niet aan de harde schijf en of de sata poorten/controllers. misschien kan je ook een andere sata poort gebruiken.

Dus belast je systeem met multicore prime95 check daarmee de stabiliteit kijk in hoeverre de voltages schommelen, en hoe hoog de temperaturen zijn. met bijvoorbeeld speedfan en vergelijk het met normale waarden voor jouw componenten. Voltage schommelingen en hoge temperaturen zorgen vooral voor instabiliteit. sluit je hd af door zaken vanaf een ramdisk af te spelen.

[ Voor 4% gewijzigd door maltesersnoepie op 13-04-2009 14:08 ]

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-05 11:20
Het zou me niks verbazen als dit je probleem oplost.
Als XP je DMA heeft uitgezet merk je dit vooral bij het afspelen van muziek, video door zeer hoge CPU load bij schijfbewerkingen. Over het algemeen komt je hele pc dan heel traag over. Dit kan zelfs zo erg zijn dat je muis niet soepel over je beeldscherm heen beweegt. Kijk dus even in apparaatbeheer of je harde schijven wel op DMA if available staan. Hiervoor moet je kijken bij de eigenschappen van het IDE kanaal waar de harde schijf op aan is gesloten (dus niet bij de eigenschappen van je HDD)

[ Voor 28% gewijzigd door Sigma2k8 op 13-04-2009 14:16 ]

• Niel1991
Sigma2k8 schreef op maandag 13 april 2009 @ 14:12:
Het zou me niks verbazen als dit je probleem oplost.
Als XP je DMA heeft uitgezet merk je dit vooral bij het afspelen van muziek, video door zeer hoge CPU load bij schijfbewerkingen. Over het algemeen komt je hele pc dan heel traag over. Dit kan zelfs zo erg zijn dat je muis niet soepel over je beeldscherm heen beweegt. Kijk dus even in apparaatbeheer of je harde schijven wel op DMA if available staan. Hiervoor moet je kijken bij de eigenschappen van het IDE kanaal waar de harde schijf op aan is gesloten (dus niet bij de eigenschappen van je HDD)
DMA if available stond overal ingeschakeld, dit kan dus geen probleem veroorzaken?

• Niel1991
maltesersnoepie schreef op maandag 13 april 2009 @ 14:07:
Als ik het goed begrijp hebben jullie last van instabiliteit als de cpu wordt belast. Ik zou eerst eens goed gaan benchmarken en daarbij de voltages en temperaturen in de gaten houden. Verder kan stof op je componenten ook voor instabiliteit volgen omdat de electrische eigenschappen, zoals weerstand en capaciteit, kan beinvloeden van de soldeerpaden die het raakt.

Je kunt het harde schijf subssysteem uitsluiten door een ramdisk te maken en daar wat liedjes op te zetten als die ook haperen dan ligt het niet aan de harde schijf en of de sata poorten/controllers. misschien kan je ook een andere sata poort gebruiken.

Dus belast je systeem met multicore prime95 check daarmee de stabiliteit kijk in hoeverre de voltages schommelen, en hoe hoog de temperaturen zijn. met bijvoorbeeld speedfan en vergelijk het met normale waarden voor jouw componenten. Voltage schommelingen en hoge temperaturen zorgen vooral voor instabiliteit. sluit je hd af door zaken vanaf een ramdisk af te spelen.
Ik heb hem eerst en vooral op een andere S-ATA poort gestoken, nu lijkt alles perfect te werken... Even CPU belasting veroorzaken en zien in hoevere het is opgelost.

• Sigma2k8
Afbeeldingslocatie: http://www.dansdata.com/images/io066/piomode.gif
Ik zei het iets verkeerd. Als er DMA if available staat kan hij alsnog op PIO modus draaien.

• Niel1991
Sigma2k8 schreef op maandag 13 april 2009 @ 14:31:
[afbeelding]
Ik zei het iets verkeerd. Als er DMA if available staat kan hij alsnog op PIO modus draaien.
Hij draait niet op PIO modus ;)

Door andere S-ATA poort te gebruiken kan ik plots muziek en cod5 tegelijk opstarten zonder enige hapering... Zou het probleem hiermee verholpen zijn?

Verwijderd

Niel1991 schreef op maandag 13 april 2009 @ 14:40:
[...]

Hij draait niet op PIO modus ;)

Door andere S-ATA poort te gebruiken kan ik plots muziek en cod5 tegelijk opstarten zonder enige hapering... Zou het probleem hiermee verholpen zijn?
Dat is een goede vraag, ik zou zeggen vertel het ons als je wil.

• Niel1991
Sigma2k8 schreef op maandag 13 april 2009 @ 14:31:
[afbeelding]
Nu staat er bij het secundaire IDE kanaal wel POI-modus.. Daarstraks toen het probleem zich niet voordeed stond het er niet. Hoe kan ik dit oplossen?

• Sigma2k8
Deze tutorial linkt naar dit VBS script (rechtermuisknop, opslaan als). Toen ik dit probleem had heeft het uitvoeren hiervan het voor mij opgelost.

• Niel1991
Sigma2k8 schreef op maandag 13 april 2009 @ 19:11:
Deze tutorial linkt naar dit VBS script (rechtermuisknop, opslaan als). Toen ik dit probleem had heeft het uitvoeren hiervan het voor mij opgelost.
Het probleem lijkt verholpen door het VBS script, afwachten wat het uiteindelijk gaat wordden. Morgen laat ik weten of het probleem zich nog heeft voorgedaan. ;)

• Niel1991
Het probleem doet zich nog steeds voor, er is echter wel een verschil. Nu kan het helpen om een paar keer te rebooten tot de computer wel juist werkt. Voor de VBS script werkte de computer gewoon nooit.

• Niel1991
Windows XP kan niet worden gestart omdat het volgende bestand ontbreekt of is beschadigd: \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM

Ik ga de computer naar de winkel doen, maar eerst ga ik er nog voor proberen te zorgen dat windows terug gewoon kan draaien. Anders loopt de rekening snel op vrees ik ;)

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:47
Als je een versie installatie gaat doet, dan verberg je het probleem toch weer?
Zoals je zelfs zei in de TS:
Wanneer Windows XP net is geïnstalleerd loopt alles erg vlot, tot de harde schijf een beetje wordt aangedikt met verschillende programma's.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:34
Je zou inderdaad xp opnieuw kunnen installeren, wat je ook kan doen is om een CHKDSK uit te voeren. Dan raak je niet meteen al je bestanden kwijt. Zie google hoe je een CHKDSK uitvoert als je dit niet weet.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:44
Als je Windows elke keer spontaan corrupt raakt dan zou ik als ik jou was eens echt gaan troubleshooten ipv elke keer Windows opnieuw installeren. Dus minimaal een full hd scan met het tooltje van de fabrikant van je hd (op de UBCD staan er een boel) en een volledige nacht Memtest. Vooral omdat je alle vier dimmsloten vol hebt, sommige moederborden hebben daar soms wat moeite mee.
Pagina: 1