Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarwo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-06-2023
Hallo, ik heb een vraagje, kan iemand mij misschien helpen?
Afbeeldingslocatie: http://i00.twenga.com/p/86/10/398610vb.png

Ik heb dit fototoestel, niet het allerbeste wat ik me kan wensen, maar ik had op korte termijn een goedkoop fototoestelletje nodig. Toen viel mijn keus hierop.
Zelfs met de anti handshake functie maak ik nog volop onscherpe foto's, maar dat moet ik even als bijzaak vermelden.

Ik zet dus de standaardinstelling op anti handshake, met pictogram afgebeeld als "DIS", probleem is dat het draaiwieltje in je zak of onbewust versteld wordt naar het vlakbij liggende M functie of een funtie met een icoon van een fototoestelletje erop, ik weet niet hoe ik het moet beschrijven, maar probleem is dat als je met een van deze functies een foto maakt dat de foto helemaal wit wordt.

Afbeeldingslocatie: http://img6.imageshack.us/img6/4274/sdc11599.jpg

Hier is niks meer te zien, het moet Otehei bay voorstellen, een tropisch eilandje in oceanie, ik ga daar nooit van mijn leven nog eens terug keren en ben dus wel heel teleurgesteld dat precies deze foto's zijn mislukt (alle 100) zonder dat ik er erg in had.

Wat is dit toch voor functie en waarom zit het erop? Wat kun je er nou mee en zijn mijn foto's nog te repareren, heeft iemand er ervaring mee? Alvast bedankt.

Ps. misschien dat je denkt, dan controleer je toch de instelling en bekijk je het resultaat. Daar heb ik niet altijd erg in en in de haast en met dat felle zonlicht op dat tropische eilandje kon ik er niet zo goed naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is knap lullig... Die M staat waarschijnlijk voor Manual, wat betekent dat je bepaalde instellingen die de camera normaal voor je bepaalt op de automatische stand, dan zelf in kan stellen. In jouw geval heeft dat zo te zien geresulteerd in het gebruiken van een veel te lange sluitertijd.

Als al je foto's zo zijn als je voorbeeld vrees ik dat er weinig meer aan te doen is, je voorbeeld is heel erg overbelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarwo
Ik was er bang voor dat deze foto's voorgoed verloren zouden zijn, maar goed.. ik moet iets instellen zodat de sluitertijd verkort moet worden he. De klik duurt inderdaad wat te lang, zodat ik altijd net wat beweeg en dan zijn de foto's uiteindelijk niet scherp genoeg. Behoorlijk vervelend gedoe. Dat wordt dan wel verder even in de handleiding rondneuzen, want ik niet precies waar ik dat kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:55
No offence, maar dit zag je niet op de LCD nadat je de foto hebt gemaakt?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr-b
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-08 10:48
In het vervolg gewoon de camera op groen (auto) zetten en daar laten staan. Midden op de dag in de open lucht heb je echt geen image stabilizer nodig, dan is er genoeg licht voor een korte sluitertijd.

En als het een keer dan wat donkerder is kan je hem altijd nog op de DIS stand zetten, of gewoon automatisch laten flitsen.

Deze foto's zijn helaas niet meer te redden, die data is er gewoonweg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarwo
Nee geen offence, ik moest me al haasten en de lcd geeft het resultaat maar enkele micro secondes weer. De felheid van de zon en het haasten hebben er voor gezorgd dat ik de stand van het wieltje en de resultaten niet heb gecontroleerd. Die M geeft ook geen enkele waarschuwing of zo, had ik hem altijd op auto gehad, dan was de volgende functie P of film geweest en dan had ik het wel gemerkt dat de instelling niet naar wens was.

Ik had nog enige hoop dat die foto's misschien negatieven zijn geworden met alleen verdwenen kleuren, maar het zijn dus echte misbaksels geworden he.. wat jammer. Wel bedankt voor het adives, dan gebruik ik voortaan alleen nog de automatische stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 14:03
Eventueel kan je ook nog kijken of je de tijd dat de lcd het resultaat weergeeft wat kan verlengen (dit is over het algemeen gewoon in te stellen). Dan loop je minder snel risico dat je het net mist en gewoon verder gaat met de verkeerde instellingen.

Helpt niks voor de al genomen foto's, maar het lijkt me dat je het risico voor herhaling zoveel mogelijk wilt beperken.
Pagina: 1