Op vrijdag 02 maart 2001 18:59 schreef The_Killing_Guide het volgende:
[..]
wtf die heb ik ook maar ik krijg hem niet op 810 stabiel maar hoe krijg jij dat voltage zo hoog joh?
gewoon een ASUS slotketje he... 2.5V kan zelfs nog volgens mij.. (socket370->slot1 converter met voltage opties)
WAT IS INBRANDEN
nou om dat uit te leggen zal ik eerst vertellen hoe je processor aan zijn einde komt: ELECTRONEN MIGRATIE. Dit is een duur woord voor het verplaatsen van materiaal onder invloed van stroom. Dit gaat natuurlijk over hele kleine afstanden. Niettemin overlijdt je proc omdat een transistortje na genoeg electro-migratie niet meer werkt of langzamer wordt.

op het linkse plaatje zie je dat het materiaal gemigreerd is naar zijn omgeving vergeleken met rechts.
dit is een langzaam proces en zal na 20 jaar je processortje kapot maken (op max. opgegeven temp,voltage en snelheid volgens producent)
Ook is dit afhankelijk van de temperatuur en stroomsterkte.
Temperatuur?? -Bij hogere temperaturen trillen de atomen harder en zullen ze makkelijker migreren.
Bij het productieproces van je proc worden de banen waaruit de transistors bestaan 'ruw geetst'. Na een tijdje elektromigreren zullen de banen schoner zijn (de atomen zijn dan zo geplaatst dat ze minder weerstand bieden) en zal de uitkomst sneller op de uitgang van een transistor staan. Dan kun je de schakeltijden dus gaan verlagen, d.w.z. je verhoogd de schakelfrequentie (Mhz). Je kan je cpu dus weer opklokke!
de warmte die hogere schakelfrequenties met zich meebrengt is linear met het xtra Mhz'en.
Daarentegen is de warmte die hogere voltages met zich meebrengen kwadratisch met het xtra voltage (kijk daarom ook uit met verhogen van je voltage.. de zogenaamde 'hotspots' op je proc zijn echt niet te meten van buitenaf hoor.. je krijgt dan een gemiddelde dat veel lager is..)
dus:
als je de frequentie x2 doet (300Mhz -> 600Mhz), gaat de warmteproductie ook maal 2.
als je het voltage x2 doet (1.2V -> 2,4V), gaat de warmteproductie maal 4!!.
En nog een leuk bijeffect:
Hoger voltage betekent hogere electrische velden in de procs.
Dus door het voltage met 10% of meer te vermeerderen zou je een paar transistors kunnen mollen, gewoonweg omdat het de oxides afbreekt.
Dus er is wel degelijk een wetenschappelijk onderbouwd antwoord op de vraag of inbranden nut heeft..
Vergeet niet dat sommige fabrikanten het best al van tevoren zouden kunnen doen... (ikzelf verdenk de eerste reeks k6-2tjes ervan)
om je proc in te branden is xtra voltage en/of warmte een must.
en weet je waarom ze tegenwoordig ook weer meer voltage kunnen gooien op de procs??
-koper is een betere geleider dan alu en is ook nog beter bestand tegen electromigratie..
de zogenaamde 'copper-interconnects'
(weet je dat ook weer)