[Perl en PHP] Chown van ftp map

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 20:01

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
Ik wil een perl script gebruiken om vanuit php een bepaalde map een andere eigenaar te geven. Reden daarvoor is dat de files als ze geupload zijn allemaal van een unix eigenaar zijn, maar om op de server een aantal dingen te mogen doen moeten ze van de www gebruiker zijn.

so far so good. met perl krijg ik het vanuit ssh prima voor elkaar:
code:
1
2
3
4
#!/usr/bin/perl
$user = $ARGV[0];
$dir = "/webroot/mapnaam";
system "chown -R $user $dir";

Alleen nu moet ik vanuit php dit perl script aanroepen. Dat lukt qua code wel, maar er gebeurt niets, wat ws. te maken heeft met permissies. Hoe kan ik dat aanpakken? Het lukte me niet om een oplossing te googlen, maar ik zoek ws. in een verkeerde richting.

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorlox
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-02-2022

vorlox

I cna ytpe 300 wrods pre miute

Kijk eens als welke gebruiker het perl script gerunned wordt. Goeie kans dat als je het via apache aanroept deze ook met apache rechten draait. En zonder toestemming kun je dan nooit een chown doen. Want je bestand blijft van de unix eigenaar.

Hoe upload je die bestanden eingelijk?
Via FTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 20:01

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
vorlox schreef op maandag 13 april 2009 @ 16:28:
Kijk eens als welke gebruiker het perl script gerunned wordt. Goeie kans dat als je het via apache aanroept deze ook met apache rechten draait. En zonder toestemming kun je dan nooit een chown doen. Want je bestand blijft van de unix eigenaar.

Hoe upload je die bestanden eingelijk?
Via FTP.
uiteraard zal het via apache ook als www uitgevoerd worden. Ik upload de bestanden idd via FTP, aan de FTP kan is er alleen niets te veranderen (te veel consequenties). Er draait ook nog een andere webserver met meer rechten, ik denk dat ik het maar vanuit die kant doe.

Cogito Ergo Credo