[Linksys] WAG54G2-EW corruptie web-interface

Pagina: 1
Acties:

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-03 10:45
Internet-provider : Concepts ICT
Abonnement : 16-24 Mbit
Modem/router : Linksys WAG54G2-EW versie 1.0

Wanneer ik de webinterface via de browser op adres http://192.168.1.1 benader krijg ik na inloggen een verminkt menu met onjuiste waarden :

http://home.concepts.nl/~...2%20Setup%20(corrupt).jpg

De velden hebben niet de juiste waarden (ik denk dat het default waarden zijn); tevens ontbreken een aantal parameters aan de onderkant (het menu is niet compleet).

Gisteren heb ik het kunnen herstellen door op een gegeven moment een kabel te vervangen in de meterkast van de modem/router naar de kabel die naar de woonkamer loopt via een koppelstuk. Echter na enige tijd was het menu weer corrupt.

Wat ik heb geprobeerd :
1. Firmware gezocht op Internet maar niet gevonden (e-mail gestuurd naar Linksys met verzoek om firmware);
2. Kabel vervangen in meterkast;
3. Aangesloten op een andere ethernet-poort op de modem/router;
4. Reset modem/router door reset-knopje met een paperclip 30 seconden ingedrukt te houden;
5. Modem/router uit en aan gezet;
6. Gevoeld of de modem/router misschien te warm werd; de router was niet warm.
7. Rechtstreekse verbinding van modem/router naar mijn computer (normaal zit er nog een dual wan router van Draytek en een switch van Draytek (in de woonkamer) tussen).

Iemand een idee of tips om dit op te lossen?

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:00

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

probeer het ook eens zonder tussenkomst van welke router dan ook :) met een kabel van de linksys naar je pc met niets er tussen :)

Signature

• One_Gandalf
BGB4rn schreef op maandag 13 april 2009 @ 11:16:
probeer het ook eens zonder tussenkomst van welke router dan ook :) met een kabel van de linksys naar je pc met niets er tussen :)
Zie punt 7.

Ik heb dit echter nu nogmaals geprobeerd door de volgende acties uit te voeren :
1. Switch in de woonkamer er tussenuit;
2. Dual wan router er tussenuit.

Het menu ziet er helaas hetzelfde uit (precies dezelfde corruptie). Ik heb geen internet verbinding (vermoedelijk vanwege het feit dat mijn PC een ander MAC-adres heeft dan de dual wan router).

Na het weer tussenschakelen van de dual wan router heb ik weer internet.

[ Voor 45% gewijzigd door One_Gandalf op 13-04-2009 11:32 ]

• DirkT
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

DirkT

toet

Probeer eens een oudere browser, het zou niet de eerste keer zijn dat een webif zodanig rot is dat hij niet werkt met IE7 IE8 of alternatieve browsers. Als je kans ziet, test het met IE6, daarop zijn de meeste webifs ingericht

iRacing profiel - FanaLEDs voor je racesimulatie displays en meer!

• One_Gandalf
SantjeS schreef op maandag 13 april 2009 @ 11:28:
Probeer eens een oudere browser, het zou niet de eerste keer zijn dat een webif zodanig rot is dat hij niet werkt met IE7 IE8 of alternatieve browsers. Als je kans ziet, test het met IE6, daarop zijn de meeste webifs ingericht
Goed idee. Ik heb het geprobeerd met IE6 (versie 6.0.2800.1106.xpsp1.020828-1920) via een virtual machine. Het menu ziet er identiek uit (dezelfde corruptie).

• DirkT
  • Niet online

DirkT

toet

Dat is jammer.

Is dit niet de firmware in kwestie?
http://www.linksysbycisco.com/UK/en/support/WAG54G2/download

• One_Gandalf
Cool, jij kan beter zoeken dan ik. Ik had braaf op de Nederlandse site gekeken en daar werden alleen wat PDF's getoond.

Is er nog een manier om mijn huidige Nederlandstalige firmware veilig te stellen? Het schijnt dat dit alleen via een zogenaamde Jtag mogelijk is. Of wordt er gevraagd of je de huidige firmware wilt backuppen als je de firmware gaat upgraden, zoals bij een BIOS-update veelal het geval is?

De helptekst in het upgrade scherm ziet er als volgt uit :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Administration Tab / Firmware Upgrade

Before upgrading the firmware, download the firmware upgrade file from the Linksys website, www.linksys.com/international. Then extract the file if needed.

Firmware Upgrade  Select a file to upgrade 

In the field provided, enter the name of the extracted firmware upgrade file, or click the Browse button to find this file. 
Upgrade 

After you have selected the appropriate file, click this button, and follow the on-screen instructions.

Ik heb de upgrade toch maar gewoon uitgevoerd. Er wordt niet gevraagd of je de huidige firmware wilt backuppen (dat is jammer). De upgrade is voor zover ik kan beoordelen goed verlopen. Het menu ziet er nu weer correct uit en tevens zijn de waarden weer correct. Het menu is ook weer in het Nederlands. Blijkbaar zijn mijn instellingen netjes bewaard gebleven.

Bedankt voor de hulp bij het opsporen van de firmware :)

Nu maar hopen dat de modem/router stabiel blijft.

[ Voor 58% gewijzigd door One_Gandalf op 13-04-2009 12:25 ]

• DirkT
  • Niet online

DirkT

toet

Mooi dat het gelukt is,

Het is niet heel gebruikelijk dat je via de webif van een router een dump kan maken van de ROM, meestal wel van de instellingen maar daar had je in deze ook weinig mee bereikt.

• One_Gandalf
De corruptie is vanochtend (een dag na de upgrade van de firmware) weer terug.

Iemand een verklaring voor dit fenomeen? Wat ik vreemd vind is dat het menu consequent op dezelfde manier foutief wordt getoond.

Als er een hardware-storing zou zijn dan zou ik een onvoorspelbaar patroon verwachten.

Het lijkt mij software/firmware gerelateerd.

Ondanks dat het menu van de webinterface niet meer bruikbaar is wordt nog wel de volledige bandbreedte gebruikt (1,36 MByte/s in NewsLeecher). Ik zie de snelheid ook terug in de webinterface van de dual wan router.

Zou het kunnen zijn dat er de afgelopen nacht door mijn provider iets gewijzigd is aan het modem?

dinsdag 14 april 2009 om 09:00 uur
Ik heb de firmware opnieuw bijgewerkt. Het menu is weer in orde. Ik ga regelmatig controleren wanneer het menu weer corrupt raakt.

woensdag 15 april 2009 om 08:15 uur
De web interface heeft dit keer de nacht overleefd en ziet er nog steeds goed uit.

woensdag 15 april 2009 om 19:10 uur
De web interface is weer corrupt geraakt in de loop van de dag.

[ Voor 54% gewijzigd door One_Gandalf op 20-04-2009 11:01 ]

• One_Gandalf
Vandaag in de firewall (van Sygate) de optie 'NetBIOS Protection' uitgeschakeld. Deze optie blokkeert verkeer van een ander subnet. En via mijn dual wan router zit het modem op een ander subnet.

Vandaag gaat dit totnogtoe goed.

maandag 20 april 2009 om 10:55 uur
De interface is na verloop van tijd weer corrupt geraakt. Als ik naar de netwerkverbinding ga en ik wil naar het tabblad geavanceerd dan krijg ik een foutmelding over een corrupte WMI (Windows Management Instrumentation) repository. De volgende stap wordt het repareren van de WMI-repository na het maken van een image. Het schijnt dat de WMI-repository vrij makkelijk corrupt kan raken.

dinsdag 21 april 2009 om 11:30 uur
Ik heb de WMI repository gerepareerd. Het probleem is hier niet mee opgelost.

[ Voor 56% gewijzigd door One_Gandalf op 21-04-2009 11:30 ]

• Steffannnn
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Nog een lotgenoot. Ik heb precies/ongeveer hetzelfde probleem ( en ja heb ook de zelfde router ). Heb de router sinds half januari 2009. Bij mij komt er alleen nog wat bij, na ongeveer 16 uur valt de internet ook wel, een paar uur ervoor is het ook niet meer mogelijk verbinding te maken via WiFi. Om mijn internet weer terug te krijgen moet te stroom even van de router afgehaald worden en er weer terug op gezet worden. Het menu is hierna ook weer (tijdelijk) goed. Na ongeveer 16 uur moet dit weer herhaald worden....

Provider: HetNet

Als je op het forum kijkt van linksys zelf, dan zijn er meerdere mensen met een vergelijkbaar probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Steffannnn op 20-04-2009 17:19 ]

• One_Gandalf
Steffannnn schreef op maandag 20 april 2009 @ 17:18:
Nog een lotgenoot. Ik heb precies/ongeveer hetzelfde probleem ( en ja heb ook de zelfde router ). Heb de router sinds half januari 2009. Bij mij komt er alleen nog wat bij, na ongeveer 16 uur valt de internet ook wel, een paar uur ervoor is het ook niet meer mogelijk verbinding te maken via WiFi. Om mijn internet weer terug te krijgen moet te stroom even van de router afgehaald worden en er weer terug op gezet worden. Het menu is hierna ook weer (tijdelijk) goed. Na ongeveer 16 uur moet dit weer herhaald worden....

Provider: HetNet

Als je op het forum kijkt van linksys zelf, dan zijn er meerdere mensen met een vergelijkbaar probleem.
Bedankt voor de tip, het probleem zou dus wel eens 100% bij het modem kunnen liggen.

Bij deze een link naar het topic in het forum van Linksys waarin het probleem wordt beschreven : http://forums.linksysbyci...ard.id=DSL&thread.id=6702

Ik heb mijn probleem toegevoegd aan het topic op het Linksys-forum en een koppeling naar hier toegevoegd.

[ Voor 4% gewijzigd door One_Gandalf op 21-04-2009 13:28 ]

• Steffannnn
  • Niet online
quote: Linksys forum
Don't hold your breath on new firmware. I have spent a lot of time with linksys support reporting and trying to fix the problem. They will not accept that there is a problem. Meanwhile I unplug and re-plug in the device every day.
Dit komt me ook erg bekend voor met dit probleem. Het lijkt er op dat het cisco/linksys nog steeds niet duidelijk is dat het een probleem is, of ze willen er gewoon niks aan doen. En ik vraag me ook af of ze hun eigen forum weleens lezen.

[ Voor 6% gewijzigd door Steffannnn op 21-04-2009 15:32 ]

• One_Gandalf
Ik ga vanavond mijn provider bellen en vragen naar een oplossing of een ander modem.

dinsdag 21 april 2009 om 22:34 uur
Het probleem komt de helpdesk van mijn internet provider niet bekend voor. Met de helpdesk afgesproken om eerst het probleem met Linksys op proberen te lossen. Als dat niet lukt krijg ik waarschijnlijk een ander modem. Direct een e-mail gestuurd naar Linksys met het probleem en een verzoek om een oplossing.

donderdag 23 april 2009 om 10:11 uur
Woensdagochtend een reactie op mijn e-mail van Linksys : "Graag telefonisch contact opnemen".
Woensdagmiddag helpdesk Linksys gebeld. Ik krijg een dame aan de lijn die gebrekkig Nederlands spreekt. Geen opbouwende reactie op het probleem, wel een verzoek om gegevens van het modem teneinde een RMA te kunnen starten. Ik voel niets voor een RMA en vraag of het probleem bekend is en of er naar gekeken kan worden. De dame zal het doorgeven aan haar 'mentor' die op korte termijn zal reageren.

woensdag 29 april 2009 om 10:37 uur
Nog geen reactie van de 'mentor' van Linksys. Het wordt tijd om de helpdesk van mijn internet provider weer te bellen met het verzoek om een ander modem op te sturen.

[ Voor 114% gewijzigd door One_Gandalf op 29-04-2009 10:38 ]

• DirkT
  • Niet online

DirkT

toet

Mocht je geen vervanging of upgrade kunnen geregeld krijgen, zo te zien zijn ze er met OpenWRT ook mee bezig. Het is een WIP, maar dat zijn honderden devices daar, waaronder mijn eigen wrt350nv2 en die draait intussen ook al bijna een half jaar stabiel mee...

zie: http://oldwiki.openwrt.or...f)Linksys(2f)WAG54G2.html

• One_Gandalf
SantjeS schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 14:51:
Mocht je geen vervanging of upgrade kunnen geregeld krijgen, zo te zien zijn ze er met OpenWRT ook mee bezig. Het is een WIP, maar dat zijn honderden devices daar, waaronder mijn eigen wrt350nv2 en die draait intussen ook al bijna een half jaar stabiel mee...

zie: http://oldwiki.openwrt.or...f)Linksys(2f)WAG54G2.html
Bedankt voor de tip.

Ik heb die pagina enige tijd geleden voorbij zien komen op mijn queeste. Echter zoals je al stelt is dit nog een 'Work In Progress' waar nog geen kant en klare oplossingen worden geboden.

• Steffannnn
  • Niet online
Nog wat gehoord over dit probleem?

• One_Gandalf
Steffannnn schreef op woensdag 29 april 2009 @ 19:03:
Nog wat gehoord over dit probleem?
Nee, geen reactie meer van Linksys. Ook in het forum van Linksys zelf wordt niet gereageerd door Linksys. Ik ga morgen overmorgen aan mijn internet provider een ander merk modem vragen.

Het lijkt alsof Linksys niet is geïnteresseerd in zijn klanten.

Zie ook mijn status updates vier reacties terug.

Op het forum van Linksys heeft zich een nieuwe lotgenoot gemeld, die zeer teleurgesteld is en via een RMA een vervangend modem heeft ontvangen met hetzelfde defect.

Een RMA lijkt dus niet verstandig. Het snelst is : dumpen dat modem en een andere regelen.

[ Voor 29% gewijzigd door One_Gandalf op 03-05-2009 16:38 ]

• One_Gandalf
zaterdag 2 mei 2009 om 12:25 uur
Telefonisch contact opgenomen met de helpdesk van mijn internet provider. Er wordt bijna direct opgenomen. Wat een verschil met mijn vorige internet provider XS4ALL. De helpdeskmedewerker kan mij niet zeggen of er een ander merk modem kan worden geleverd. Ik krijg de toezegging dat ik maandag 4 mei 2009 door iemand anders wordt teruggebeld die vermoedelijk meer weet over de te volgen procedure.

dinsdag 5 mei 2009 om 20:00 uur
Vanmiddag teruggebeld door mijn internet provider. Er zal een nieuw modem van het merk Siemens worden opgestuurd.

[ Voor 16% gewijzigd door One_Gandalf op 05-05-2009 20:01 ]

• One_Gandalf
vrijdag 8 mei 2009
Het nieuwe modem via post ontvangen : Siemens SX762.

zaterdag 9 mei 2009
Modem aangesloten en gaan. Eerste indruk is zeer goed. De verbindingssnelheid is vergelijkbaar met de Linksys die retour gaat. Enkele dagen aankijken of er geen problemen optreden en dan de Linksys retour sturen.

Totnogtoe ben ik zeer tevreden met de service van mijn internet provider Concepts ICT.

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:00

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

das mooi nieuws :), ik dacht ik post ook eens wat, anders lijkt het zo alsof je tegen je zelf aan het praten bent :P

leuk dingetje ook wel zo`n Siemens SX762 lijkt me ;)

Signature

• tokke77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-03-2023
Ik heb identiek hetzelfde voor met 2 toestellen. De twee Linksys WAG54G2 toestellen werden bij wijze van test aangekocht door ons en het probleem beschreven in deze topic komt op beide toestellen voor. Dagelijks moeten we de stroom van de toestellen onderbreken om verder te kunnen werken.

Hopelijk komt Linksys snel met een vernieuwde firmware op deze toestellen.

• One_Gandalf
BGB4rn schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 13:00:
das mooi nieuws :), ik dacht ik post ook eens wat, anders lijkt het zo alsof je tegen je zelf aan het praten bent :P

leuk dingetje ook wel zo`n Siemens SX762 lijkt me ;)
Ik post mijn ervaringen om andere mensen te informeren en voor mijn eigen archief. Maar het is wel leuk om af en toe een response te zien ;)

In vergelijking met de Linksys WAG54G2 raakt de interface van de Siemens SX762 in ieder geval niet elke 24 uur corrupt. Tevens heb ik het idee dat de Linksys incidenteel gedurende korte tijd helemaal inzakte (de snelheid liep dan terug naar enkele tientallen bits per seconde). De verbinding lijkt nu met mijn nieuwe modem niet meer in te zakken. Ik merkte dit met de Linksys met name bij het om de 10 minuten controleren van de e-mail. Dit leidde regelmatig tot het niet kunnen vinden van de POP-server. Zeer irritant als je je e-mail wilt lezen.
tokke77 schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 10:23:
Ik heb identiek hetzelfde voor met 2 toestellen. De twee Linksys WAG54G2 toestellen werden bij wijze van test aangekocht door ons en het probleem beschreven in deze topic komt op beide toestellen voor. Dagelijks moeten we de stroom van de toestellen onderbreken om verder te kunnen werken.

Hopelijk komt Linksys snel met een vernieuwde firmware op deze toestellen.
Ik heb gisteren mijn Linksys retour gestuurd naar mijn internet provider en ben blij toe. De support van Linksys die ik heb ontvangen is zoals je hierboven kunt lezen niet goed te noemen tenzij je genoegen neemt met een RMA waarbij je een identiek apparaat terug krijgt met hetzelfde probleem.

Ik heb weinig vertrouwen in een nieuwe firmware op korte termijn omdat Linksys schijnbaar niet eens in staat is om het probleem dat we ervaren te onderkennen als een probleem. Ja dan kan je natuurlijk ook niet je firmware aanpassen.

Ik denk dat je beste kans is om de modems om te ruilen bij je leverancier voor een ander merk en/of type modem. Het lijkt niet aannemelijk dat het redelijk is om van Linksys veel te verwachten.

[ Voor 31% gewijzigd door One_Gandalf op 16-05-2009 10:40 ]

• Steffannnn
  • Niet online
Hier nog een kleine update van mijn kant:
Nadat ik met de firmware van mijn router heb gekl**t en dat is niet helemaal goed gegaan (lees: helemaal niet). Heb ik een nieuwe gekocht, en ik het het aangedurft dezelfde weer te kopen. En raad eens... deze heeft het probleem NIET. Het leuke is wel, de firmware is voorzover ik kan zien exact hetzelfde. Zal het dan toch een hardware issue geweest zijn? Of het heeft te maken met een instelling in de router. Het enige verschil dat ik kan bedenken kwa instelling is, dat de wpa2-key nu korter is... verder zijn alle instellingen gelijk.

• One_Gandalf
Steffannnn schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 21:40:
Hier nog een kleine update van mijn kant:
Nadat ik met de firmware van mijn router heb gekl**t en dat is niet helemaal goed gegaan (lees: helemaal niet). Heb ik een nieuwe gekocht, en ik het het aangedurft dezelfde weer te kopen. En raad eens... deze heeft het probleem NIET. Het leuke is wel, de firmware is voorzover ik kan zien exact hetzelfde. Zal het dan toch een hardware issue geweest zijn? Of het heeft te maken met een instelling in de router. Het enige verschil dat ik kan bedenken kwa instelling is, dat de wpa2-key nu korter is... verder zijn alle instellingen gelijk.
Mijn vermoeden ging ook sterk uit naar een mogelijk probleem in de hardware. In dit geval is het voor jou te hopen dat je nieuwe modem/router na verloop van tijd niet weer dezelfde symptomen gaat vertonen. In mijn geval ben ik mij pas na ongeveer drie maanden gaan storen aan de verbindingsproblemen. Dit duidt mogelijk op componenten die langzaam steeds slechter gaan werken tot op het niveau dat je je er echt aan gaat storen. Maar zoals gezegd dit is slechts een vermoeden.

Ik ben benieuwd of je modem/router in september 2009 nog steeds zijn werk goed doet.

Mijn vervangende modem/router van het merk Siemens werkt inmiddels een maand naar volle tevredenheid.

[ Voor 6% gewijzigd door One_Gandalf op 06-06-2009 13:47 ]

Pagina: 1