Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik heb zojuist 2 DDR2 modules extra op mn Asus P5BE moederbord geprikt (in totaal nu 4 excact dezelfde modules van 1GB, Corsair DDR2 Twin2x PC6400 800mhz CL4)

Als ik de computer opstart dan ziet mn bios maar 3GB...? en Windows XP 2.9GB
ik heb alle modules apart getest en ze doen het allemaal, ook alle geheugen slots werken allemaal.
Als ik in de BIOS memory remap aanzet, dan ziet de BIOS wel 4GB aan gebeugen maar windows ineens maar 2GB...

Op welke manier kan ik optimaal gebruik maken van mijn 4GB in XP? is daar een truukje voor?
Moet ik memory remap aanzetten of juist niet?

alvast bedankt!

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03-2025

Tentacle1

60% Puur Sap!

System specs

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-05 19:24
Aka je hebt een 32bit OS, je hebt een 64bit OS nodig op boven de 3,X GB uit te komen.

Verwijderd

Jah, er is een truk, instaleer windows 64x

Verwijderd

thijszor schreef op maandag 13 april 2009 @ 10:12:
Aka je hebt een 32bit OS, je hebt een 64bit OS nodig op boven de 3,X GB uit te komen.
Verwijderd schreef op maandag 13 april 2009 @ 10:14:
Jah, er is een truk, instaleer windows 64x
En dan ziet het bios 4GB. :N

• Giga_Bjorn
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-09-2025
Zet je memory remap functie eens aan in de BIOS, wanneer dit niet helpt om de BIOS de 4GB te laten doe eens een BIOS update dat doet soms wonderen.

Ik zit niet links, ik zit niet rechts, ik zit recht achter voor mijn pc.

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-04 12:04
ziet niemand dit staan in de TS?
Als ik in de BIOS memory remap aanzet, dan ziet de BIOS wel 4GB aan gebeugen maar windows ineens maar 2GB...
Het probleem is dus gewoon dat hij geen 64 bits operating system heeft, waarom het in XP minder wordt als hij remapping aanzet heb ik dan weer geen antwoord op ;)

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-03 21:17
Heb je een grafische kaart van 1GB, windows ziet meestal 3,2GB dan. Sowieso, een 32-bits OS kan maar 4GB totaal aansturen (waarvan een deel voor grafische kaart en andere zaken, daarom gebruikt het OS geen 4GB ram).

Ga je echter voor een 64-bits OS, dan kun je wel 4GB gebruiken. Je hebt een maximum voor je systeem van 128GB totaal dan (in theorie meer, maar windows stelt daar de grens voor de ondersteuning omdat niemand meer dan dat voorlopig gaat gebruiken in zijn deskop, of er uberhaupt maar in de buurt komt nu).

Pak je een tooltje als CPU-z dan zie je dat er echt 4GB in je systeem zit en alle reepjes dus werken, maar je OS is niet 'slim' genoeg om dat te kunnen gebruiken. 64 bits is de oplossing, niet meer en niet minder.

Alleen wat de bios betreft snap ik ook niet helemaal, BIOS update doet vaak wonderen, maar remap zou het toch ook wel moeten kunnen oplossen.

Edit: Had imho met wat zoekwerk zelf ook gevonden kunnen worden, er zijn duizenden of miljoenen van dit soort topics en het staat ook in de FAQ...

[ Voor 16% gewijzigd door DjDuivert op 13-04-2009 13:09 ]

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

• quesadilla
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-06-2025
zoals iedereen zegt 64bit installeeren. het is ook logisch dat 32 bit OS geen 4gb kan herkennen.

Verwijderd

Topicstarter
Giga_Bjorn schreef op maandag 13 april 2009 @ 10:34:
Zet je memory remap functie eens aan in de BIOS, wanneer dit niet helpt om de BIOS de 4GB te laten doe eens een BIOS update dat doet soms wonderen.
Als ik in de BIOS memory remap aanzet, dan ziet de BIOS wel 4GB aan gebeugen maar windows xp ineens maar 2GB...

Verwijderd

Topicstarter
DjDuivert schreef op maandag 13 april 2009 @ 13:06:
Heb je een grafische kaart van 1GB, windows ziet meestal 3,2GB dan. Sowieso, een 32-bits OS kan maar 4GB totaal aansturen (waarvan een deel voor grafische kaart en andere zaken, daarom gebruikt het OS geen 4GB ram).

Ga je echter voor een 64-bits OS, dan kun je wel 4GB gebruiken. Je hebt een maximum voor je systeem van 128GB totaal dan (in theorie meer, maar windows stelt daar de grens voor de ondersteuning omdat niemand meer dan dat voorlopig gaat gebruiken in zijn deskop, of er uberhaupt maar in de buurt komt nu).

Pak je een tooltje als CPU-z dan zie je dat er echt 4GB in je systeem zit en alle reepjes dus werken, maar je OS is niet 'slim' genoeg om dat te kunnen gebruiken. 64 bits is de oplossing, niet meer en niet minder.

Alleen wat de bios betreft snap ik ook niet helemaal, BIOS update doet vaak wonderen, maar remap zou het toch ook wel moeten kunnen oplossen.

Edit: Had imho met wat zoekwerk zelf ook gevonden kunnen worden, er zijn duizenden of miljoenen van dit soort topics en het staat ook in de FAQ...
mmm... welicht is Windows x64 wel een oplossing...geen idee of alles het blijft doen trouwens?
zal ook wel een BIOS update proberen. bedankt voor alle replies tot nu toe iig!

Verwijderd

Topicstarter
en hoe zit et met de 3GB switch?

• Giga_Bjorn
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-09-2025
Verwijderd schreef op maandag 13 april 2009 @ 16:13:
en hoe zit et met de 3GB switch?
A description of the 4 GB RAM Tuning feature and the Physical Address Extension parameter
Available switch options for the Windows XP and the Windows Server 2003 Boot.ini files

Toen ik XP Pro draaide met Memory Rempapping aan had ik ook 2GB in XP Pro (CPU-Z zij ook 4GB) maar toen ik XP x64 boote had ik netjes mijn 4GB. De 2 tot 4 GB addressen worden boven de 4 GB gemapt met de memory remap functie aan, hierdoor ziet XP maar 2 GB.

Ik zit niet links, ik zit niet rechts, ik zit recht achter voor mijn pc.

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-03 21:17
Verwijderd schreef op maandag 13 april 2009 @ 16:11:
mmm... welicht is Windows x64 wel een oplossing...geen idee of alles het blijft doen trouwens?
zal ook wel een BIOS update proberen. bedankt voor alle replies tot nu toe iig!
64 bits had voorheen niet zo goede ondersteuning, maar dit is nu in orde, bovendien heb je alleen maar drivers in 64 bits nodig (let hier dus goed op bij het downloaden), overige programma's dienen gewoon te werken. Voor zover ik weet staan de zaken voor 64 bits er nu prima voor :), tenzij je echt verouderde hardware hebt, maar dat is zo te zien bij jou niet het geval.

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Verwijderd schreef op maandag 13 april 2009 @ 10:21:
[...]

[...]

En dan ziet het bios 4GB. :N
ja , zelfde probleem hier.

bios 4096MB , windows x64 2.99GB.
mijn moederbord kan geen 4GB ram adresseren en start om die reden ook heel moeizaam op.
neemt niet weg dat de bios het wel herkent.

• quesadilla
  • Laatst online: 29-06-2025
Verwijderd schreef op maandag 13 april 2009 @ 16:09:
[...]

Als ik in de BIOS memory remap aanzet, dan ziet de BIOS wel 4GB aan gebeugen maar windows xp ineens maar 2GB...
dat komt omdat je BIOS geen OS is en XP (in jouw geval denk ik) een 32 bits besturingsysteem is

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-05 16:07

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Zelf draai ik al meer als een jaar x64, géén problemen mee. Heb ook 4GB op mijn P5B Deluxe geprikt. Hiervoor moest ik wel (toen ik overging van x32 naar x64) in het BIOS wat aan passen zoals hierboven al vermeld, om ook de 4GB in het BIOS volledig te zien.

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

Pagina: 1