Ik heb zelf gemerkt dat de temperatuur ook best wel van invloed is op een overclock:Ik heb zelf de q6600 G0 en die overgeclockt op 360 x 9. Ik heb zelf een thermalright HR -01 plus met een 12 cm nexus fan met 1000 rpm houdt die de processor na 12 uur 4 cores prime 95 stable op 60 graden met een omgevingstemperatuur van 25 graden. Maar als ik de fan op 300 rpm zet dan wordt ie 70 graden en is ie na 10 minuten al niet prime stable.
De temperatuur speelt dus een rol bij de overclock wat ook logisch is omdat de snellere trillingen van de atomen bij een hogere temperatuur een invloed hebben op de electrische weerstand en de kwaliteit van de signaaloverdracht binnen de processor doen degraderen. Daarom raadt ik je aan naast alle andere zaken eens goed te kijken naar de temperatuur. Zoals je ziet kan een kleine steiging de stabiliteit verminderen.
Verder raadt ik je af om verder over te clocken. ik zag een review met een q6600 g0 die trok 100 ampere bij 3.6 GHZ x1.42 volt is dat dus 142 watt. Dus ook 142 watt aan warmte Een b3 verbruikt meer.
De temperatuur van vermogen van de PWM (stroomvoorziening voor je cpu op moederbord) spelen door dit enorme verbruik ook een grote rol, heb je daar al rekening mee gehouden?) En met een mogelijke Vdroop.
Wat zijn je pwm temperaturen en in hoeverre schommelen je voltages, hou het in de gaten, dit alles kan veel schelen met een overclock.
Zelf heb ik mijn G0 op 360 x 9 omdat EIST de multiplier verlaagt als hij niet belast wordt dan kan het voltage en verbruik enorm omlaag als hij niet belast wordt. Ik weet niet hoe het met jou zit maar ik heb mijn pc veel aan en moet de electriciteit zelf betalen. 142 watt x 2 euro per watt per jaar is toch 284 euro per jaar aan stroom onder full load. op 3.3GHz klokt eist terug naar 2.2GHz en spanning gaat naar 1.21 volt
Overigens heb ik de 4GHZ wel ermee gehaald maar dat was met een snelle fan en op 1.45 volt
3.3 GHz haal ik op 1.32 volt. VID is 1.3135
Ik denk dat het redelijkerwijs in jouw situatie beter is om gewoon voor de 3 GHZ of 3.3 GHZ te gaan wat je al gehaald had. En verder te focussen op een zo laag mogelijk idle verbruik. Van het geld dat je misschien bespaart kan je een mooie efficientere en veel verder overclockbare(4GHz +) 45 mm processor kopen. Zeker nu over een tijdje de 32 mm processoren gaan uitkomen en de prijzen gaan zaken lijkt me dat juist interessant.
Als je echt kost wat kost nog een paar honderd mhz meer wil, check dan je temperaturen, voltages en vdroop. En niet in een momentopname zoals die screenshot van je maar over een bepaalde tijd, want ze schommelen vaak onder grote belasting en als het ff onder/over een grenswaarde komt dan mislukt een berekening.
[
Voor 18% gewijzigd door
maltesersnoepie op 13-04-2009 12:48
]