• RickU09
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-11-2025
Heey mensen, ik kom niet meer verder met mijn overclock.

Mijn Rig:

Processor: Q6600
Moederbord: EP45DS3
Werkgeheu: Kingston Value 800Mhz
Cpu koeler: Artic Freezer 7 pro
Casefans: 2x120MM uitblaas zijpaneel
2x80mm uitblaas achterzijde

Nu is het probleem dat ik niet meer verder kom bij een FSB van 360x9 en aangezien ik nog niet zoveel ervaring heb met overclocken weet ik niet waar het probleem ontstaat.

Moet ik mischien voltage NB verhogen?

Najja, ik hoop dat jullie een oplossing weten!
Groetjes Rick!

EDIT:Ik zal wat voltage plaatjes maken! En nee ik overclock in BIOS niet met dit programma.

Afbeeldingslocatie: http://www.abload.de/img/voltages2vtt.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door RickU09 op 13-04-2009 09:07 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Op hoeveel MHz loopt het geheugen nu? Dit moet je sowieso eerst op het laagste instellen.
Hoe ver krijg je de FSB max als je de multiplier naar 6 verlaagd?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• RickU09
-The_Mask- schreef op maandag 13 april 2009 @ 09:52:
Op hoeveel MHz loopt het geheugen nu? Dit moet je sowieso eerst op het laagste instellen.
Ik draai nu 400FSBx8 stabiel (ga nu testen) 1.4Volt

• -The_Mask-
  • Niet online
Waarschijnlijk als je de muliplier weer verhoogt moet je het voltage van de CPU ook meer verhogen, misschien 1,5 Volt of zo. :)

AMD Nieuwsdiscussie

• RickU09
-The_Mask- schreef op maandag 13 april 2009 @ 10:18:
Waarschijnlijk als je de muliplier weer verhoogt moet je het voltage van de CPU ook meer verhogen, misschien 1,5 Volt of zo. :)
Ik heb nu al 1.45 volt nodig om de 400x8 stabiel te krijgen.
Ik denk dat mijn overclocking avontuur hier eindigd.

Zie voltage/temps bij screenshot die ik zometeen upload.

Verwijderd

Ja, met 800MHz ram kom je zowiezo niet veel verder als 3,6GHz CPU (400x9).
Ik heb hem nu ook stabiel op 3,6 met 800mhz ram en een voltage van 1,42V.

Gooi je voltage eens omhoog naar een volt of 1.5 en kijk eens wat tie dan doet.
Ik ga er dan wel vanuit dat je mobo 1600mhz is (heb niet gekeken eerlijk gezegt :P)

EDIT: je hebt de G0 stepping?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2009 10:31 ]

• RickU09
RickU09 schreef op maandag 13 april 2009 @ 10:29:
[...]

En toen crashte mijn PC

Hier is de screenshot Na +- 5 minuten onstabiel (Bluescreen)
Afbeeldingslocatie: http://www.abload.de/img/screenshotoverclockjfhl.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door RickU09 op 13-04-2009 10:36 ]

• RickU09
Nee ik heb geen G0, de B3.

Maar zoals je ziet ga ik nu even niet verder...

Ik denk dat ik mijn cpu een keer ga lappen en de koeler ook, of mischien vervangen door een mugen 2. Maar dan moeten de fans uit mijn zijpaneel. |:( 8)7

PS. Moet ik blend of small testen?

[ Voor 185% gewijzigd door RickU09 op 13-04-2009 10:38 ]

Verwijderd

De B3 is niet zo een goeie overklokker, en je temps liggen al hoog.
Ik zou inderdaad niet hoger gaan mits je betere koeling aanschaf, maar dan lijkt het me slimmer om een G0 te kopen ;)

En je moet small testen voor cpu, en als je je ram ook ga overklokken moet je blend doen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2009 10:38 ]

• RickU09
Verwijderd schreef op maandag 13 april 2009 @ 10:37:
De B3 is niet zo een goeie overklokker, en je temps liggen al hoog.
Ik zou inderdaad niet hoger gaan mits je betere koeling aanschaf, maar dan lijkt het me slimmer om een G0 te kopen ;)
Kheb helaas geen geld om een nieuwe cpu te kopen, kben namelijk een student die het met 4 euro per uur moet doen. En als ik geld heb koop ik liever eerst een nieuwe graka (gtx275 of 4890) want ik heb nu een 8800GT

Ik ga nu timings van geheugen strak zetten (geheugen op 1.9v eerst) en dan laat ik het maar even lopen zoals het nu loopt. (Niet al te stabiel met orthos maarja...)

[ Voor 13% gewijzigd door RickU09 op 13-04-2009 10:41 ]

Verwijderd

-The_Mask- schreef op maandag 13 april 2009 @ 09:52:
Wat maakt dat uit? Gewoon het geheugen op 800 MHz laten staan en de divider unlinken. Waarom zou je de multiplier omlaag doen? Gewoon de FSB omhoog zetten!
RickU09 schreef op maandag 13 april 2009 @ 10:29:
[...]

De temperaturen zijn vrij hoog (deze CPU heeft een thermal specification van 62,2 graden, terwijl de G0 71 graden gespecificeerd heeft!)
Ik zou eens overwegen om een goede koeler te gebruiken (of goede koelpasta, als je nog de 'klei' van de meegeleverde koeler gebruikt). Het voltage van 1,45 volt is niet bijzonder overigens. De Q6600 kan volgens de specificaties 1,50 volt aan (en indien voldoende gekoeld kan je daar nog wel iets overheen).

• RickU09
Verwijderd schreef op maandag 13 april 2009 @ 10:53:
[...]

Wat maakt dat uit? Gewoon het geheugen op 800 MHz laten staan en de divider unlinken. Waarom zou je de multiplier omlaag doen? Gewoon de FSB omhoog zetten!

[...]

De temperaturen zijn vrij hoog (deze CPU heeft een thermal specification van 62,2 graden, terwijl de G0 71 graden gespecificeerd heeft!)
Ik zou eens overwegen om een goede koeler te gebruiken (of goede koelpasta, als je nog de 'klei' van de meegeleverde koeler gebruikt). Het voltage van 1,45 volt is niet bijzonder overigens. De Q6600 kan volgens de specificaties 1,50 volt aan (en indien voldoende gekoeld kan je daar nog wel iets overheen).
Over die divider unlinken, dat gaat niet met mijn moederbord ik heb hem nu op x2.0B staan dus hoger dan 400 gaat niet lukken. Hij loopt nu met een voltage van 1.45 nog steeds niet stabiel dus ik ga binnekort mijn cpu lappen en een Scyte Mugen erop doen of mijn freezer lappen en betere koelprut erop smeren. (Zitten nu nog 3 lijntjes "klei" zoals jij het noemt op.)

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 13 april 2009 @ 10:53:
[...]

Geheugen op 800MHz laten staan is onmogelijk met een P45 chipset. De multiplier verlagen is om te kijken of het aan het moederbord/geheugen ligt of aan de CPU. Zo weet je waar je het "probleem" moet zoeken. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

• RickU09
-The_Mask- schreef op maandag 13 april 2009 @ 11:06:
[...]

Geheugen op 800MHz laten staan is onmogelijk met een P45 chipset. De multiplier verlagen is om te kijken of het aan het moederbord/geheugen ligt of aan de CPU. Zo weet je waar je het "probleem" moet zoeken. ;)
Geheugen op 800Mhz laten staan op P45 is wél mogelijk. Niet met mijn Gigabyte maar op de AsRock van mijn broertje is het zeker mogelijk!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op maandag 13 april 2009 @ 11:06:
[...]

Goed dat ik dat weet, dan zal ik m'n geplande P45 moederbord maar schrappen...

Inderdaad is het dan wel handig om je multiplier te verlagen om te zien hoe ver je geheugen gaat zonder dat je processor te zwaar belast wordt.

• -The_Mask-
  • Niet online
RickU09 schreef op maandag 13 april 2009 @ 11:49:
[...]

Geheugen op 800Mhz laten staan op P45 is wél mogelijk. Niet met mijn Gigabyte maar op de AsRock van mijn broertje is het zeker mogelijk!
Weet je dat wel heel zeker. ;)
Als je de FSB normaal gesproken verhoogd gaat het geheugen ook mee.
Je kan dus echt het geheugen lager dan 1:1 met de FSB instellen. Met Asrock is veel mogelijk maar volgens mij kan dit niet. :)

AMD Nieuwsdiscussie

• maltesersnoepie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-01 06:24
Ik heb zelf gemerkt dat de temperatuur ook best wel van invloed is op een overclock:Ik heb zelf de q6600 G0 en die overgeclockt op 360 x 9. Ik heb zelf een thermalright HR -01 plus met een 12 cm nexus fan met 1000 rpm houdt die de processor na 12 uur 4 cores prime 95 stable op 60 graden met een omgevingstemperatuur van 25 graden. Maar als ik de fan op 300 rpm zet dan wordt ie 70 graden en is ie na 10 minuten al niet prime stable.

De temperatuur speelt dus een rol bij de overclock wat ook logisch is omdat de snellere trillingen van de atomen bij een hogere temperatuur een invloed hebben op de electrische weerstand en de kwaliteit van de signaaloverdracht binnen de processor doen degraderen. Daarom raadt ik je aan naast alle andere zaken eens goed te kijken naar de temperatuur. Zoals je ziet kan een kleine steiging de stabiliteit verminderen.

Verder raadt ik je af om verder over te clocken. ik zag een review met een q6600 g0 die trok 100 ampere bij 3.6 GHZ x1.42 volt is dat dus 142 watt. Dus ook 142 watt aan warmte Een b3 verbruikt meer.

De temperatuur van vermogen van de PWM (stroomvoorziening voor je cpu op moederbord) spelen door dit enorme verbruik ook een grote rol, heb je daar al rekening mee gehouden?) En met een mogelijke Vdroop.
Wat zijn je pwm temperaturen en in hoeverre schommelen je voltages, hou het in de gaten, dit alles kan veel schelen met een overclock.

Zelf heb ik mijn G0 op 360 x 9 omdat EIST de multiplier verlaagt als hij niet belast wordt dan kan het voltage en verbruik enorm omlaag als hij niet belast wordt. Ik weet niet hoe het met jou zit maar ik heb mijn pc veel aan en moet de electriciteit zelf betalen. 142 watt x 2 euro per watt per jaar is toch 284 euro per jaar aan stroom onder full load. op 3.3GHz klokt eist terug naar 2.2GHz en spanning gaat naar 1.21 volt
Overigens heb ik de 4GHZ wel ermee gehaald maar dat was met een snelle fan en op 1.45 volt
3.3 GHz haal ik op 1.32 volt. VID is 1.3135

Ik denk dat het redelijkerwijs in jouw situatie beter is om gewoon voor de 3 GHZ of 3.3 GHZ te gaan wat je al gehaald had. En verder te focussen op een zo laag mogelijk idle verbruik. Van het geld dat je misschien bespaart kan je een mooie efficientere en veel verder overclockbare(4GHz +) 45 mm processor kopen. Zeker nu over een tijdje de 32 mm processoren gaan uitkomen en de prijzen gaan zaken lijkt me dat juist interessant.

Als je echt kost wat kost nog een paar honderd mhz meer wil, check dan je temperaturen, voltages en vdroop. En niet in een momentopname zoals die screenshot van je maar over een bepaalde tijd, want ze schommelen vaak onder grote belasting en als het ff onder/over een grenswaarde komt dan mislukt een berekening.

[ Voor 18% gewijzigd door maltesersnoepie op 13-04-2009 12:48 ]

Verwijderd

maltesersnoepie schreef op maandag 13 april 2009 @ 12:39:
142 watt x 2 euro per watt per jaar is toch 284 euro per jaar aan stroom onder full load.
Ik weet niet wat jij voor energieleverancier hebt, maar 2 euro per watt?
Het gemiddelde is ongeveer 0,25 cent/kwh.
0.142x24x365x0.25= 310.98 euro per jaar. 24 uur per dag een heel jaar belast. Niet echt reëel he...

• RickU09
Kweet niet waar jullie het in godsnaam over hebben maar dat maakt niet uit.

Ik heb weer een vraagje.
Ik krijg met andere programma's andere temperaturen, moet ik die nu aanhouden ipv speedfan?

Afbeeldingslocatie: http://www.abload.de/img/tempsjpegwfp5.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door RickU09 op 14-04-2009 19:24 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
RickU09 schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 19:24:
Kweet niet waar jullie het in godsnaam over hebben maar dat maakt niet uit.

Ik heb weer een vraagje.
Ik krijg met andere programma's andere temperaturen, moet ik die nu aanhouden ipv speedfan?

[afbeelding]
Verschil zit het hem in de Tjunction max die de programma's anders inschatten.
Dus als je ervan uitgaat dat je zo'n 25 graden van de Tjunction max moet afblijven om veilig te zitten voor 24/7 gebruik geven alle programma's hetzelfde weer.

AMD Nieuwsdiscussie

• RickU09
-The_Mask- schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 19:52:
[...]

Verschil zit het hem in de Tjunction max die de programma's anders inschatten.
Dus als je ervan uitgaat dat je zo'n 25 graden van de Tjunction max moet afblijven om veilig te zitten voor 24/7 gebruik geven alle programma's hetzelfde weer.
Maar volgens speedfan zit ik nu op de max , maar volgens de andere nog OK dus ik weet niet wat ik nu moet aanhouden snap je?

Verwijderd

Realtemp is gewoon het meest betrouwbare. Probeer die maar eens.
Volgens bij stelt die de TjMax in op 90 graden voor een B3.

• -The_Mask-
  • Niet online
RickU09 schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 22:53:
[...]

Maar volgens speedfan zit ik nu op de max , maar volgens de andere nog OK dus ik weet niet wat ik nu moet aanhouden snap je?
Ik snap het wel de vraag is als jij het ook snapt. :>
De Intel C2Q Q6600 heeft namelijk 5 sensors die de temperatuur meten.
Eén daarvan heet de Tcase sensor de andere vier zijn Tjunction sensors. De Tcase sensor zit tussen de vier cores in van je quadcore. De Tjunction sensors zitten in de cores zelf. Easytune kan volgens mij de Tcase sensor wel uitlezen, CoreTemp en SpeedFan lezen de Tjunction sensors uit.
De maximale temperatuur die de Tcase sensor mag bereiken is volgens Intel 62,2 graden Celcius.
De maximale temp van de Tjunction sensors moet je zo'n 25 graden van de max afhouden, want als je echt bij de max komt van de CPU dan gaat die trotthlen (terug klokken). Dus voor 24/7 gebruik blijf je liever 25 graden van de max af. Alleen CoreTemp geeft deze max als 85 graden weer zie maar op jouw eigen afbeelding. SpeedFan daarentegen zet de Tjunction max op 100 graden. Maar nu je weet dat je 25 graden van de maximale waarde af moet blijven geeft dat dus 85-25= 60 graden max voor 24/7 gebruik bij CoreTemp.
En 100-25= 75 graden max bij SpeedFan. En dat laat dus zien dat je nog 3 graden over hebt, niet dat die in één keer dood gaat als je erover komt, maar het is een mooie meetstaaf. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1