[Testcase] Peugeot 308

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:00

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Ter gelegenheid van 'haar eerste verjaardag' heb ik dit weekend mijn Peugeot 308 maar weer eens flink vertroeteld en het resultaat heb ik vastgelegd op onderstaande foto's. De foto's zijn gemaakt met een Nikon D40 met op foto 1 en 2 een Sigma 30mm f/1.4 objectief en verder de 18-55 kitlens (zonder VR).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TfWZ5GzzP4GzdvZWz5tJfIhz/full.jpg
ISO 200; 30mm; f/3.2; 1/400 sec

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NMcTLOAuMj29BmRIoT0an1Uq/full.jpg
ISO 800; 30mm; f/3.2; 1/400 sec

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6K5y4VWZDbtnuNCIe9vvKrdo/full.jpg
ISO 400; 20mm; f/4.5; 1/160 sec

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/epJMn6i3GBPfXHaFAUt3GuJG/full.jpg
ISO 400; 18mm; f/3.5; 1/100 sec

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Oi0eFN9jVHc0kZSxwAAt1gDg/full.jpg
ISO 400; 18mm; f/3.5; 1/200 sec

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/V2mCPe5IJdpRf2WtgpQSOciF/full.jpg
ISO 400; 18mm; f/4.5; 1/40 sec

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/u9ByaT7AMzJ3gSGoVoamoi6g/full.jpg
ISO 400; 18mm; f/3.5; 1/80 sec

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XiZkuhC8BW4ieIuBzh5V9rt4/full.jpg
ISO 400; 18mm; f/3.5; 1/125 sec

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
dusss..... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nou, vooruit :P

Je composities zijn wel aardig. Belichting is ook niet slecht, maar probeer wel wat meer met grotere diafragma's te werken. Vind de achtergrond in veel gevallen nog te aanwezig. Daarnaast is een wat rustigere achtergrond wel prettig (zeker bij 3 t/m 5).

Verder, de laatste foto moet je eruit halen. Je auto is het onderwerp en dat komt hier totaal niet in terug. Daarnaast is hij ook veel te donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-09 22:12

Mr.Qips

Meneer Kips dus

De laatste foto slaat op het dakraam. Maarja, dat moet je maar net zien.

Over het algemeen vind ik je foto's nogal donker. Bij de eerste twee foto's staat de auto er wel erg klein op. De compositie is daar wel mooi. Het zijn allemaal wel aardige foto's, niet zo veel speciaals over te zeggen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Mr.Qips schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 20:29:
Dat snapte ik :) Maar als je er zo ff 'langs scrollt' dan zie je alleen maar dat gebouw.

Je kan ook een stoel/ladder/paaltje pakken, daarop gaan staan en dan vanaf buiten via je dakraam (schuin) naar binnen schieten. Lijkt me veel spannendere platen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben geen fotograaf of zoiets, maar als fotogenieter (is dit een woord) ga ik eens mijn mening laten horen :) .
1: Mooie compositie, spijtig van dat rechtse rode gebouw, persoonlijk had ik er liever een lege ruimte gehad ofwel zoals op foto 2, alleen dat grote donkere gebouw.
2: 1 van de mooiste. Kleur van de auto komt vind ik goed uit, eigenlijk veel feller dan de andere foto's maar dat past vind ik bij de saaie achtergrond en daardoor is er een mooi contrast. Dat lichtje dat brandt in dat gebouw heeft wel een effect dat er zo'n idee-lampje opgaat bij je auto, als je snapt wat ik bedoel.
3: Ook een van de beste, misschien de bomen wat waziger.
4: Doordat de foto schuin genomen is, heb ik het gevoel dat het leeuwtje er 2 maal opstaat en zo het gevoel dat ik scheel kijk.
5: Als ik naar de foto kijk, gaat mijn blik van de neus naar de bovenkant van de auto maar plotseling komen mijn ogen de tekst Flight Supr tegen en da stoort toch een beetje. Dus misschien achtergrond waziger.
6: Knap, eerst dacht ik dat ik naar een screenshot van een race-game keek. En dat vind ik positief in zo'n foto.
7: Ik weet niet hoe het komt maar ik heb het gevoel dat je deur openstaat (terwijl dat zoals ik aan de bovenkant kan zien niet het geval is). Ietsjes mooier zou ook geweest zijn dat je niet uitkeek op zo van die bulten maar op een doorlopende weg.
8: Misschien was het beter dat je net de top van het gebouw zag door het dak. Maar dan ligt de klemtoon op het gebouw en niet meer op je auto. Dus zoals hierboven, die laatste foto zou ik er niet bij zetten.

Hopelijk heb je er wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
sOid schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 20:23:
Nou, vooruit :P

Je composities zijn wel aardig. Belichting is ook niet slecht, maar probeer wel wat meer met grotere diafragma's te werken. Vind de achtergrond in veel gevallen nog te aanwezig. Daarnaast is een wat rustigere achtergrond wel prettig (zeker bij 3 t/m 5).

Verder, de laatste foto moet je eruit halen. Je auto is het onderwerp en dat komt hier totaal niet in terug. Daarnaast is hij ook veel te donker.
Eens met de tip over diafragma :) Helaas zijn foto 4, 5, 7 en 8 al wide open geschoten. Een snelle (U)WA lens staat dan ook hoog op mijn verlanglijstje (net als een schip met geld dus).

Wat betreft de laatste foto heb je wel een punt :) Ik laat hem nu alleen wel staan, omwille van de reeds gegeven comments.
Mr.Qips schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 20:29:

Over het algemeen vind ik je foto's nogal donker. Bij de eerste twee foto's staat de auto er wel erg klein op. De compositie is daar wel mooi. Het zijn allemaal wel aardige foto's, niet zo veel speciaals over te zeggen verder.
Dat is een beetje mijn handicap. Qua belichting heb ik al gauw het idee richting overbelichting te gaan en ik speel daarom (wellicht teveel) op safe.
en ik moet misschien toch m'n TN-panels maar eens gaan vervangen
sOid schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 20:46:
[...]
Dat snapte ik :) Maar als je er zo ff 'langs scrollt' dan zie je alleen maar dat gebouw.

Je kan ook een stoel/ladder/paaltje pakken, daarop gaan staan en dan vanaf buiten via je dakraam (schuin) naar binnen schieten. Lijkt me veel spannendere platen opleveren.
Die ga ik onthouden voor een volgende keer :) Nadeel is wel dat het dak behoorlijk getint is, dus dan zal ik (hulp)licht moeten gaan experimenteren. * Wok krijgt spontaan een idee en gaat dat in zijn hoofd verder uitwerken...
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 20:49:
Ik ben geen fotograaf of zoiets, maar als fotogenieter (is dit een woord) ga ik eens mijn mening laten horen :) .
1: Mooie compositie, spijtig van dat rechtse rode gebouw, persoonlijk had ik er liever een lege ruimte gehad ofwel zoals op foto 2, alleen dat grote donkere gebouw.
2: 1 van de mooiste. Kleur van de auto komt vind ik goed uit, eigenlijk veel feller dan de andere foto's maar dat past vind ik bij de saaie achtergrond en daardoor is er een mooi contrast. Dat lichtje dat brandt in dat gebouw heeft wel een effect dat er zo'n idee-lampje opgaat bij je auto, als je snapt wat ik bedoel.
3: Ook een van de beste, misschien de bomen wat waziger.
4: Doordat de foto schuin genomen is, heb ik het gevoel dat het leeuwtje er 2 maal opstaat en zo het gevoel dat ik scheel kijk.
5: Als ik naar de foto kijk, gaat mijn blik van de neus naar de bovenkant van de auto maar plotseling komen mijn ogen de tekst Flight Supr tegen en da stoort toch een beetje. Dus misschien achtergrond waziger.
6: Knap, eerst dacht ik dat ik naar een screenshot van een race-game keek. En dat vind ik positief in zo'n foto.
7: Ik weet niet hoe het komt maar ik heb het gevoel dat je deur openstaat (terwijl dat zoals ik aan de bovenkant kan zien niet het geval is). Ietsjes mooier zou ook geweest zijn dat je niet uitkeek op zo van die bulten maar op een doorlopende weg.
8: Misschien was het beter dat je net de top van het gebouw zag door het dak. Maar dan ligt de klemtoon op het gebouw en niet meer op je auto. Dus zoals hierboven, die laatste foto zou ik er niet bij zetten.

Hopelijk heb je er wat aan.
3: Deze foto is geschoten met de kitlens. Helaas stond deze me geen groter diafragma toe bij deze brandpuntafstand
5: Eens :) Locatie/compositie blijft op dat gebied een continu aandachtspunt voor me.
6: Het bewijs dat smaken verschillen ;) Ik vind het zelf een van de mindere, maar dat komt wellicht omdat ik weet hoe 'makkelijk' deze foto te maken was ;)

Dank voor de comments! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Als je moeite hebt met belichten, moet je eens de dvd 'Perfect Exposure' kopen of 'kopen'. Enorm leerzaam.

edit: deze dus http://www.photoshopsuppo...op-digital-photo-dvd.html

Sinds ik die heb gekeken, heb ik in de moeilijkste situaties (ok, ik heb geen ervaring met partyfotografie met al die gare lichten) vrijwel altijd meteen een goede belichting :)

[ Voor 57% gewijzigd door sOid op 15-04-2009 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:42

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik vind het eigenlijk een best aardige serie. Ik ben ze minder tegengekomen tussen de topics. Twee is voor mij de topper, 8 zou er tussenuit mogen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Pagina: 1