Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Website-idee; hoe controleer ik legaliteit?

Pagina: 1
Acties:

• Wietze_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-08-2023
Beste Tweakers,
Ik heb de afgelopen tijd een webscript ontwikkeld dat het mogelijk maakt om zeer eenvoudig afleveringen van UitzendingGemist.nl, RTLGemist.nl en SBSGemist.nl te rippen. Testers zijn zeer positief, maar nu is mijn probleem: is het online aanbieden van deze dienst legaal?
Aan de ene kant zou je zeggen: Nee. Want, als je afleveringen zou mogen downloaden, had er wel een downloadknopje op UitzendingGemist.nl (& RTL/SBS) gezeten. Maar aan de andere kant zeg je ook weer: Ja. Want, je mag toch ook met een videorecorder opnemen? Bovendien, wat maakt het verschil dat ik iets online bekijk of offline? In de theorie verschilt het veel, in de praktijk haast niets.

Hoe/waar kan ik te weten komen of het legaal is? Ik heb genoeg meningen gehoord, maar ik wil nu weten hoe het echt zit. Ik kan natuurlijk wel UitzendingGemist.nl (& RTL/SBS) mailen, maar ik durf te wedden dat die doodleuk "NEE" terugmailen.

Wietze

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Ik denk dat het illegaal is aangezien er ook reclame op hun site's worden getoond. Mochten ze je voor het gerecht willen slepen dan zullen ze het op inkomstenderving gooien.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:57
Er is een rede dat de uitzendingen gestreamd worden en niet ter download worden aangeboden. Dat heeft alles te maken met de rechten, grappig genoeg dezelfde rechten die jij niet bezit ;).

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:58

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Er staat genoeg informatie op de genoemde sites om te bepalen of dit al dan niet mag, het lijkt me dat je dat prima zelf kunt bepalen. Tip: 'gebruiksvoorwaarden', of 'help'.

Rail Away!

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-11 13:13
Wat bedoel je precies met 'rippen'?

Er zijn al een hoop scripts die hetzelfde doen maar deze lijken vooralsnog niet interessant om aan te pakken.
Tot nu toe blijven de meeste allemaal nog onder de radar.

Wanneer wordt het snel moeilijk:
1) Als je geld gaat verdienen met content van een ander
2) Als je bestaande reclame uitingen, inkomsten van een ander 'onklaar' maakt
3) Als je een serieuze partij wordt in de markt (dit kan goed of slecht zijn)
4) Als je bewust de techniek van een andere partij misbruikt (verkeerde 'spider' technieken, caching- of loadbalancing systemen dwars zit of overmatige serverbelasing veroorzaakt etc.)
5) Onklaar maken van DRM en of Geo blocking technieken
6) Een dienst die als 'streaming' aangeboden beschikbaar maakt als 'downloadable content'.
Juridisch is streaming!=download. Vaak zijn er wel rechten aanwezig om content te streamen maar niet als download beschikbaar te maken (hoe gek dit ook klinkt).

Http://www.pczapper.tv/ volgens mij een tijd geleden voor veel te veel geld gekocht door KPN.

Waar kunnen we het script vinden?

[ Voor 15% gewijzigd door Kokkers op 12-04-2009 21:23 ]

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11 20:31

slaay

Natuurbeleven.com

Op Uitzendinggemist.nl staat niet concreet beschreven dat het wel of juist niet mag:

"Ik wil een uitzending downloaden, kan dat?

Je kan de uitzendingen op Uitzending Gemist niet downloaden. De programma's zijn streams en geen bestanden die je onbeperkt op je computer kunt bewaren.

Wil je een uitzending toch hebben, dan kan je het beste contact opnemen met de omroep die het programma uit heeft gezonden.

Ook kan je terecht bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Wanneer er geen rechten van derden op dit materiaal rusten kunnen zij (tegen betaling) een kopie voor je maken.

Website: www.beeldengeluid.nl
e-mail: klantenservice@beeldengeluid.nl"

Daarnaast staat er een algemene (en vage) gebruikersvoorwaarden op hun site:
http://player.omroep.nl/voorwaarden.html

Dich bis echt unne foëzen haas

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:56
slaay schreef op zondag 12 april 2009 @ 21:09:
Op Uitzendinggemist.nl staat niet concreet beschreven dat het wel of juist niet mag:

Je kan de uitzendingen op Uitzending Gemist niet downloaden. De programma's zijn streams en geen bestanden die je onbeperkt op je computer kunt bewaren.

Wil je een uitzending toch hebben, dan kan je het beste contact opnemen met de omroep die het programma uit heeft gezonden.

Ook kan je terecht bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Wanneer er geen rechten van derden op dit materiaal rusten kunnen zij (tegen betaling) een kopie voor je maken.

Lijkt mij toch duidelijk? Voor beeldmateriaal moet je of bij omroepen zijn of bij B&G

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Wietze_ schreef op zondag 12 april 2009 @ 20:54:
[...]
Maar aan de andere kant zeg je ook weer: Ja. Want, je mag toch ook met een videorecorder opnemen?
[...]
Die vergelijking gaat mis met de videorecorder. Je mag inderdaad programma's opnemen, maar deze mag je alleen in huiselijke kring vertonen en je mag ze ook niet distributeren. Dat is dus iets anders dan publiekelijk beschikbaar stellen, wat met de videorecorder ook niet mag.

Daarnaast mis je inderdaad de rechten op de uitzending om deze te distributeren.

Om direct antwoord te geven op je vraag in de titel ("hoe controleer ik legaliteit?"): ga naar een ict-advocaat, die zich heeft toegelegd op rechtenkwesties.

[ Voor 12% gewijzigd door Cadezo op 12-04-2009 21:23 ]

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Allereerst valt er volgens mij te twisten over de rechtsgeldigheid van dergelijke voorwaarden op een website.
Auteursrechtelijk gezien kun je het scharen onder een verveelvoudiging voor eigen gebruik, mits je het verder niet gaat verspreiden natuurlijk.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:11
Vraag het eens na bij stichting de thuiskopie :X

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Wietze_
Cadezo schreef op zondag 12 april 2009 @ 21:15:
[...]

Die vergelijking gaat mis met de videorecorder. Je mag inderdaad programma's opnemen, maar deze mag je alleen in huiselijke kring vertonen en je mag ze ook niet distributeren. Dat is dus iets anders dan publiekelijk beschikbaar stellen, wat met de videorecorder ook niet mag.

Daarnaast mis je inderdaad de rechten op de uitzending om deze te distributeren.

Om direct antwoord te geven op je vraag in de titel ("hoe controleer ik legaliteit?"): ga naar een ict-advocaat, die zich heeft toegelegd op rechtenkwesties.
Het script steekt eigenlijk heel eenvoudig in elkaar; het geeft de direkte link naar de WMV en stuurt die door naar zo'n online videoconverter. Is dit distributie? Het enige wat ik doe is het doorgeven van de direkte link... En wat nou als ik duidelijk maak dat je alleen verder kan als je de geripte aflevering voor privé doeleinden gebruikt?

[ Voor 6% gewijzigd door Wietze_ op 12-04-2009 21:26 . Reden: toevoeging ]

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 23:56
Wietze_ schreef op zondag 12 april 2009 @ 20:54:
Beste Tweakers,
Ik heb de afgelopen tijd een webscript ontwikkeld dat het mogelijk maakt om zeer eenvoudig afleveringen van UitzendingGemist.nl, RTLGemist.nl en SBSGemist.nl te rippen. Testers zijn zeer positief, maar nu is mijn probleem: is het online aanbieden van deze dienst legaal?
Aan de ene kant zou je zeggen: Nee. Want, als je afleveringen zou mogen downloaden, had er wel een downloadknopje op UitzendingGemist.nl (& RTL/SBS) gezeten. Maar aan de andere kant zeg je ook weer: Ja. Want, je mag toch ook met een videorecorder opnemen? Bovendien, wat maakt het verschil dat ik iets online bekijk of offline? In de theorie verschilt het veel, in de praktijk haast niets.

Hoe/waar kan ik te weten komen of het legaal is? Ik heb genoeg meningen gehoord, maar ik wil nu weten hoe het echt zit. Ik kan natuurlijk wel UitzendingGemist.nl (& RTL/SBS) mailen, maar ik durf te wedden dat die doodleuk "NEE" terugmailen.

Wietze
staat 't betreffende filmpje geripped op jouw server? of verleen je alleen de technologie om 't te rippen? zit nogal een verschil tussen!

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:10

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

slaay schreef op zondag 12 april 2009 @ 21:09:

Uitzendinggemist kan zoveel op hun site zetten, dat maakt het niet juridisch juist.

Funda heeft ook rechtzaken verloren, bv tegen Jaap, over rippen van content. Funda heeft dat toen echt verloren, terwijl zij ook dit soort teksten op hun site hadden staan.

@TS:
IMHO, neem contact met advocaten die verstand van zaken hebben voordat je dit aanbied.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Wietze_
teh_twisted schreef op zondag 12 april 2009 @ 21:25:
[...]

staat 't betreffende filmpje geripped op jouw server? of verleen je alleen de technologie om 't te rippen? zit nogal een verschil tussen!
Zoals ik dus al zei, mijn script geeft de directe link en speelt die door naar media-convert.com die de stream convert naar het gewenste formaat...

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-11 13:13
Wietze_ schreef op zondag 12 april 2009 @ 21:24:
[...]

Het script steekt eigenlijk heel eenvoudig in elkaar; het geeft de direkte link naar de WMV en stuurt die door naar zo'n online videoconverter.
Los van het juridische aspect of wat goed of fout is; Ik denk dat de discussie heel eenvoudig in elkaar steekt.
Als de partijen het er niet mee eens zijn dan wordt jouw video conversie dienst simpelweg geblokkeerd en werkt je script niet meer. Dan is het direct einde discussie.

/edit
Als uitzendinggemist.nl je niet blokkeert dan zal media-convert.com je script spoedig niet meer accepteren vermoed ik.

Je bent dus aan de goden overgeleverd >:)

[ Voor 18% gewijzigd door Kokkers op 12-04-2009 21:44 ]

• Wietze_
Kokkers schreef op zondag 12 april 2009 @ 21:42:
[...]

Los van het juridische aspect of wat goed of fout is; Ik denk dat de discussie heel eenvoudig in elkaar steekt.
Als de partijen het er niet mee eens zijn dan wordt jouw video conversie dienst simpelweg geblokkeerd en werkt je script niet meer. Dan is het direct einde discussie.

/edit
Als uitzendinggemist.nl je niet blokkeert dan zal media-convert.com je script spoedig niet meer accepteren vermoed ik.

Je bent dus aan de goden overgeleverd >:)
Dat is inderdaad nogal logisch, niet overna gedacht :/
Bedankt, ik hou 't script dan maar voor privegebriuk.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

offtopic:
Totaal verkeerd gelezen

[ Voor 97% gewijzigd door RaZ op 12-04-2009 21:52 ]

Ey!! Macarena \o/

• GREENSKiN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:04
Zo'n script aanbieden mag gewoon. Het gebruik ervan is vast wat grijzer. Wat MediaConvert doet mag misschien wel niet.

Ik zou het script dus gewoon online zetten. Ga niet een paar schamele euros verdienen met advertenties, maar zie het als een maatschappelijke daad. Dit soort (kleine) initiatieven zijn nodig om de samenleving te sturen naar een copyrightwetgeving voor de 21e eeuw.

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Ik denk dat het ongeveer hetzelfde zal gaan als met rippen van youtube filmpjes. Maar bij uitzendinggemist heb ik ook al vaker het bronbestand zitten uitpluizen op een bestandje wat je dan kon downloaden. Helaas ging dit niet want anders keek ik het mooi op me mobiel.

Bottemline, ik denk dat het niet mag omdat ze reclame laten zien en als jij ze ergens anders aanbiedt hebben ze daar dus geen inkomsten van.

Script is dus altijd welkom, wil graag wat dingen opslaan op mobielformaat voor in de bus.

[ Voor 3% gewijzigd door NeoMe op 13-04-2009 13:48 ]

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Pagina: 1