Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39
Ik heb een mooie kleine Toshiba Portege R500 laptop met een ingebouwde SSD van maarliefst 128GB. Hij is best snel, te snel voor een JMicron controller, dus het moet wel een goeie zijn. Toch is ie niet zo snel als een SSD zou kunnen zijn, dus ik zat te denken of het mogelijk is om het ding te vervangen door een Intel X18-M. Een 1,8" formaat dus. 2,5" is absoluut geen plek voor in de krappe behuizing, maar 1,8" zeker weten wel, gezien deze laptop ook met een gewone harddisk geleverd kan worden.

Dus, ik op onderzoek uit. Ik kwam erachter dat er in de laptop een "naakte" SSD gehuisvest is, die met een flatcable aangesloten is alsof het een dochterbordje is... Zie hier wat foto's:

Afbeeldingslocatie: http://www.thany.org/browsable/r500/PICT2748_thumb.JPG
Zo is ie gemonteerd in de behuizing. Hij is aangesloten met de bruine flatcable.

Afbeeldingslocatie: http://www.thany.org/browsable/r500/PICT2749_thumb.JPG
Ik hou em ff overeind zodat je de onderkant kunt zien. Misschien staat er nuttige info op.

Afbeeldingslocatie: http://www.thany.org/browsable/r500/PICT2750_thumb.JPG
Closeup van het typenummer enzo van de SSD. Ja, searchbots, het is een THNS128GE8BMDC ;)

Wat denken jullie, mogelijkheden om hier een Intel X18-M in te bouwen voor een leuke snelheidsboost? :P

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:54
* Move naar OM
* Titelfix

[ Voor 30% gewijzigd door GENETX op 12-04-2009 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:29
Bovenkant Intel X25-M:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1220892543.jpg
Dit is wel de X25-M, maar ik zie nergens een uitsluiting voor die flatcable. Ook op ES van de X18-M waren er geen te zien. (Maar dat had ik ook niet verwacht)
Heb je uberhaupt nog een SATA poort op je mobo zitten om de ssd normaal aan te sluiten?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
Dus de X18-M heeft ook normale SATA-connectors?

Ik heb op het mobo geen SATA-poort kunnen ontdekken. Heel misschien, maar ik verwacht van niet, aan de andere kant, maar ik ga liever niet het hele bord losschroeven. De behuizing losschroeven vond ik al eng genoeg :) Bovendien weet ik niet waar ik dan de benodigde SATA-stroomkabel vandaan ga trekken...

Maareh, anders een of andere adapter voor die flatcable? Zou zoiets bestaan?

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkeller
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-03-2024
Het is ongetwijfeld een ZIF aansluiting, zoals ook op mijn Mtron 1.8 SSD. Let op: er zijn 2 soorten ZIF kabels (Toshiba en Hitachi). Ik ken geen ZIF to Sata adapters, wel ZIF to IDE1.8 (heb ik zelf in mijn Toshiba R200 gezet). Ik heb alleen de Mtron 1.8 ZIF SSD kunnen vinden en die is niet erg snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghbloos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-01 17:41
Ik heb een Toshiba Portege R400-103. Daarin zit nu een MK8007GAH in. Ik zou dit willen vervangen door een snellere, stillere en zuinigere solid state drive. Bij voorkeur zelfs iets groter dan 80GB.

Ik kom er alleen niet uit wat voor type ik nodig heb. Het duizelt me allemaal een beetje. Kan iemand me helpen om een merk/type aan te wijzen, of waar ik op moet letten?

Gaston

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
Voor mijn laptop ben ik er iig uit. De R500 wordt ook met magnetische harddisk geleverd en dan zit er een kabeltje in die van het moederbord naar een normale SATA-aansluiting gaat, inclusief stroom. Op eBay had ik zo'n kabeltje gevonden die iemand over had van een kapotte R500 (zonde!)

Dus ik m'n halve laptop opengeschroeft, want het hele moederbord moest eruit. Uiteindelijk natuurlijk gelukt en ik heb dat SATA-kabeltje kunnen aansluiten. Prima. Dus ff voor de test een ander 2,5" harddiskje aangehangen, en toen... niks :?

POST-melding zei "Built-in HDD ERROR" en BIOS zei dat er geen harddisk aangesloten is. Kak. Wat nu.

Gelukkig heb ik ook nog een HTPC waar een OCZ Onyx in zit. Met goedkope chips en een Indilinx Amigos controller geen snelheidsmonster, met 125MBps sequentieel lezen (maar toch ruim 9000IOps). Maargoed, die maar even aangesloten en presto! Hij werkt gewoon! Zou dus kunnen dat de laptop niet voldoende stroom levert (of bijv geen 12V levert) om een magnetische schijf aan te kunnen zwengelen.

Wel gek dat de performance een stuk minder is. Ok, HTPC heeft een ICH10 en laptop een ICH7M, maar dan nog, 35MBps minder is best behoorlijk. En "maar" 6000IOps. Met een herinstall van de Intel chipset drivers en de Intel Rapid Storage dinges klom de snelheid naar zo'n 110MBps en 6900IOps. Nog steeds niet het niveau van wat de SSD kan, maar het helpt kennelijk wel.

De laptop start iig sneller op t.o.v. de Toshiba SSD. Logisch, want hij is ook gewoon echt sneller.

Maar nu de vraag: zou een snellere SSD, bijv een OCZ Vertex 2, zin hebben? Ik bedoel, als de maximumsnelheid van de SSD niet haalbaar is, ondanks de aanwezigheid van SATA-300, zou de snellere SSD dan toch sneller gaan of niet?

--
Gaston, zoek jij anders es bij RunCore of PhotoFast. Die hebben goeie PATA-SSD's, heb ik me laten vertellen. Dat is vgs mij wat jij nodig hebt.

--
wkeller, er zijn veel meer dan 2 soorten ZIF-aansluitingen. Die jij noemt zijn de twee meeste gebruikte PATA-ZIF kabels, maar ik heb dus SATA-LIF. Het gaat om een flat flex cable die op het moederbordje met een ZIF-connector (met zo'n beugeltje) en op de SSD met een (smallere) LIF-connector aangesloten wordt. Hele andere shizzle dan wat je overal kan vinden als je op "zif hdd cable" oid zoekt :)

[ Voor 11% gewijzigd door _Thanatos_ op 24-09-2010 00:58 ]

日本!🎌

Pagina: 1