Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-07 23:18
Ik heb bijna 2,5 jaar terug mijn eerste eigen computer gekocht, maar wou niet heel veel er aan uitgeven dus heb ik ook wat meer budget onderdelen er voor uit gekozen, zoals het Asus M2V moederbord Koste toen iets van €69,00 bij Alternate.
Voor de rest heb ik een AMD Athlon 64 3800+, 2 GB ram 2x 2x512MB DDR2 667 van GeIL, 80GB Samsung Spinpoint harde schijf, ATI Radeon X1650XT van Asus en een 410 Watt voeding van In-Win.

Na dat ik deze pc ongeveer een jaar had begon ik met mijn processor over te clocken, maar kwam maar tot de 2,652 GHz door de FSB op 221 te zetten. Als ik de FSB dan maar 1 hoger zette startte Windows (XP) gewoon op, maar als ik mijn computer de volgende keer zou opstarten was Windows onherstelbaar beschadigt. Had toen ook geprobeerd het voltage hoger te zetten, tot 1,4 V wat het maximum is van dit moederbord, maar maakte niks uit voor de "stabiliteit" van de computer. Toen zei een vriend van mij dat het misschien aan een te hoge HTC zou kunnen liggen en in de BIOS de multiplier van 5x naar 4x verlaagd, hierdoor kon de FSB 1 omhoog naar 222, tot ik weer op het zelfde probleem botste.

Nu heb ik de HTC multiplier weer op 5x staan met de FSB op 221 en heb zelfs het voltage kunnen verlagen tot 1.20V waarop die zeer stabiel op loopt, terwijl die standaard op 1.35V draaide.
Maar hebben andere mensen met dit moederbord hier ook last van of weet iemand wat hier het probleem van is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

pci en pci-e op 33 en 100 mhz vastgezet?
als je die mee overclocked (zitten standaard aan de fsb vast) dan overclock je je hardeschijf waardoor windows corrupted raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:32

Towser

ondertitel

Dat wilde ik ook al zeggen, maar voor zo ver ik weet ondersteund de M2V geen pci(-e) lock.
Ik denk dat je dan nu wel zo'n beetje aan de max van je bord loopt en niet die van je cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
Klopt, ik kon nergens in de BIOS iets vinden waarmee ik de pci of pci-e kon locken, maar is de snelheid daarvan alleen afhankelijk van de fsb, want toen ik de HT-bus verlaagde, trok mijn pc een 1 MHz hogere fsb en zou het kunnen dat een andere harde schijf een hogere snelheid zou kunnen trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:32

Towser

ondertitel

Je kunt het wel proberen met een IDE schijf, ik geloof dat die er wat beter tegen kunnen. (de controller)

[ Voor 8% gewijzigd door Towser op 13-04-2009 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
Volgens mij heb ik nog wel een IDE schijf ergens thuis liggen en zal eens proberen of ik daarmee verder kan komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
Ik heb nu een ide schijf aan in mijn computer zitten, maar heb nu ook een andere grafische kaart er in zitten, namelijk een Radeon X1950 Pro, die eerst van mijn broer was. Mijn CPU kan ik nu echt veel verder overclocken, heb wel de HT-bus verlaagd, door de multiplier van 5x naar 4x te verlagen, maar draai nu op een FSB van 245 (2940 MHz). Heb wel de Vcore van mijn cpu verhoogd naar 1.35V (kan misschien wel lager)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
Ik had hiervoor wat instabiliteits problemen, maar kwam er later achter dat dat werd veroorzaakt door de GPU. En de rest liep nog gewoon stabiel dus ben vergegaan met stapje voor stapje de FSB te verhogen en heb nu mijn CPU draaien op 3,0 GHz (250x12) en vind dat nu wel voldoende voor nu:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
Ik heb nu een andere grafische kaart er in gezet die wel stabiel draait, namelijk mijn oude X1650 XT. Mijn CPU draait nu stabiel op 3,0 GHz op 1,375V, iets hoger als het standaard voltage in de bios, maar deze spanningen varieert daadwerkelijk tussen de 1,34V en 1,39V en wordt nu stessed met Orthos 47°C en idle 33°C. Voorheen haalde ik 1024 punten voor de CPU (@ 2,652 GHz) in 3DMark06, maar nu haal ik 1166 punten (@ 3,00 GHz)
Verder draait het geheugen nu door de hogere FSB op 750 MHz en de IDE schijf die ik gebruik haalt gemiddeld iets van 45 MB/s maar maar een heel klein beetje langzamer is als mijn voormalige SATA schijf die gemiddeld de 48 MB/s haalde.

[ Voor 9% gewijzigd door kwinvdv op 27-04-2009 22:20 ]

Pagina: 1