PC freeze tijdens spelen van wat nieuwe games

Pagina: 1
Acties:

• Anthirian
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-02 20:05

Anthirian

In Trance We Trust

Topicstarter
Hallo,

zoals de titel al zegt loopt mijn computer regelmatig vast tijdens het spelen van (relatief nieuwe) games, zoals Call of Duty 4 en Left 4 Dead. Hij loopt echter niet vast als ik bezig ben met Fallout 3 en Call of Duty United Offensive (Ja die speel ik nog :P).
Ik heb een tijdje geleden een nieuwe koeler op mijn cpu gemonteerd. Bij het monteren kwam ik er echter achter dat mijn Gigabyte GA-P35-DQ6 rev 1.0 moederbord beschikte over een zogeheten "CrazyCool" backplate. Die backplate moest worden verwijderd om de koeler te kunnen monteren. Wel heb ik eerst op internet een beetje gezocht of dit tot de mogelijkheden behoort, en of mijn moederbord daardoor niet te weinig koeling zou hebben, maar ik las hier en daar dat het geen probleem moet zijn. Na het verwijderen van de CrazyCool backplate bleek dat ik volgens de moederbordhandleiding een aantal schroeven moest gebruiken om de 'onderste' kleine heatsink weer goed vast te zetten. Het probleem is echter dat ik van de fabrikant nooit deze schroeven heb gekregen, dus nu zit die betreffende heatsink niet meer zo heel goed vast. Kan dat de reden zijn dat mijn spellen na een bepaalde tijd zorgen dat mijn pc komt te hangen? Ik krijg namelijk eenmaal terug in windows geen meldingen over de fout die is opgetreden. Als het inderdaad zo is dat het aan die heatsink ligt weet iemand dan waar ik dat soort schroeven gemakkelijk kan bemachtigen? Ik heb al aan de firma gevraagd die mijn pc heeft geassembleerd evenals aan Gigabyte zelf, maar die waren beide niet erg behulpzaam.

Voor wat het waard is hier in het kort mijn specs:
- Intel Core2Duo E6700 CPU
- Nvidia GeForce 8800GTX Videokaart
- Gigabyte GA-P35-DQ6 rev 1.0 Mobo
- 4GB DDR2-800 Kingston ValueRAM Geheugen
- Seagate Barracuda 7200.10 SATA 400GB HDD

Hier kun je de handleiding van het moederbord downloaden om te zien over welke heatsink en backplate ik het heb:
http://www.giga-byte.com/...?ProductID=2637#anchor_os

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen, want ik bedank ervoor om elk half uur mijn pc te moeten resetten.
Mocht ik nog wat belangrijke informatie hebben vergeten te melden, vraag er even om.
Alvast bedankt,
Geert

Mijn Films en TV Series, Games en Muziek.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je geen goede koeling op je chipset hebt zitten dan is het nogal logisch dat je systeem vast loopt. Als je die schroefjes namelijk niet erin zet zit die plank nergens mee vast. Bij mijn X48-DQ6 zat een klein zakje met daarin die 2 schroefjes, wellicht dat je die over het hoofd hebt gezien ('t is vrij klein namelijk).

Hoe heb je die schroefjes bij Gigabyte aangevraagd? Via ggts.gigabyte.com.tw of op een andere manier? In mijn ervaring zijn dit soort dingen meestal makkelijk te regelen. Bij je computerboer zul je die dingen niet vinden, het zijn niet de standaardschroefjes in elk geval.

Hoe dan ook, tot je die dingen hebt zou ik je systeem niet meer aanzetten. Als je chipset te heet wordt kan dit op lange duur flink wat schade veroorzaken aan je bord en daardoor doorbranden. Ik snap niet waarom je een heatsink zomaar los laat hangen als er staat dat het ding vastgeschroefd moet zitten.

• Anthirian

Anthirian

In Trance We Trust

Topicstarter
Ik heb nogmaals door het bakje losse onderdelen gekeken dat ik bij mijn pc had gekregen, maar hij zit er toch niet tussen. Ik heb inderdaad via die website contact gezocht zo'n 2 weken geleden, maar ik heb nog geen reactie terug. Daarom vroeg ik het hier, om te weten te komen of het ook op een snellere/andere manier te bemachtigen is.

De heatsink hangt overigens niet echt los. De schroefjes zitten in een of ander plastic omhulseltje dat in het moederbord vast klikt, dus het zit wel redelijk vast. Het blijkt dus dat het alleen nog niet vast genoeg zit.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:09

Edmin

Crew Council

get on my horse!

In mijn ervaring blinkt de CS van gigabyte niet uit in snelle respons bij een initiele vraag. Op lopende gesprekken reageren ze wel vlot. Is het niet sneller om je retailer aan te spreken?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sudden schreef op zondag 12 april 2009 @ 23:46:
Ik heb nogmaals door het bakje losse onderdelen gekeken dat ik bij mijn pc had gekregen, maar hij zit er toch niet tussen. Ik heb inderdaad via die website contact gezocht zo'n 2 weken geleden, maar ik heb nog geen reactie terug. Daarom vroeg ik het hier, om te weten te komen of het ook op een snellere/andere manier te bemachtigen is.
De heatsink moet er wel strak opzitten, zelfs een klein stukje kan al het verschil tussen vastlopen en niet vastlopen betekenen.

Mocht je geen reactie krijgen van Gigabyte moet je maar even mailen/DMen. Ik heb de set schroefjes van mijn X48-DQ6 hier nog liggen die ik verder niet meer gebruik (maar goed, dat liever niet in dit topic ;)).

• Anthirian

Anthirian

In Trance We Trust

Topicstarter
Na het posten van mijn tweede bericht heb ik nogmaals aan Gigabyte gevraagd hoe ik aan die schroeven kan komen. Deze keer kreeg ik al na 2 dagen bericht dat ze de "screw nuts" zoals ze het noemen, hebben opgestuurd en graag willen weten zodra ik ze binnen krijg. Zoals het er nu uitziet heb ik dus de schroefjes niet nodig, maar toch hartelijk bedankt voor het aanbod Terw_Dan.

Pagina: 1