• Kinzz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-05-2023
Enkele weken geleden was mijn PC niet meer stabiel was te krijgen. Toen ik daarop het moederbord er uit haalde zag ik in de onderkant van mijn kast een onderdeeltje liggen. Ik heb het moederbord naar de winkel terug gestuurd, en die deed t eerst af als gebruikers schade. Dit kon echter niet omdat het aan de achterkant van mijn moederbord miste terwijl ie ingebouwd was.

Na veel zeuren is met moederbord toch naar de fabrikant gestuurd (maakt azerty mij wijs, heb ik het gevoel). Want volgens azerty heeft gigabyte vermeld dat dit onderdeel nie belangrijk is voor het functioneren van van het moederbord. Dit kan ik me moeilijk voorstellen omdat het onderdeel er toch niet voor niks op zit lijkt mij zo en er geen rapport van gigabyte is bij gevoegd. Echter weet ik niet wat voor onderdeeltje dit is. (zie foto)

Afbeeldingslocatie: http://p3laea.blu.livefilestore.com/y1pYleYKfOkLVsQBl6lMFUDFXVtCL_X3TLCyhWbasv1oWTcFPre3ILBYDZfJWCwACqJmXsKfCFNdyqg8R5Re7o0F-1cubRmE6no/foto.JPG

Het is een zelfde onderdeel als aangegeven met de circel. Het onderdeel zit boven aan het moederbord aan de achterzijde van de voltage regelaars van de CPU.

Kan iemand me vertellen wat dit voor onderdeel is en wat deze doet (in het algemeen dus)..

• Slapstick
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-05 22:43

Slapstick

Me, myself or I

het zou misschien handig zijn om erbij te zetten over welk soort/merk moederbord het gaat?

[ Voor 6% gewijzigd door Slapstick op 12-04-2009 20:04 ]

:TweakBlog:

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Zoiets als wat daar mist zat op een nForce 4 SLI chip. Bij de nF4 Ultra was een potlood lijntje trekken genoeg om hem SLI te maken. (Zelf nooit geprobeerd.) Dus hun verhaal is niet perse ongegrond.
Wat ik eerder raar zou vinden is als ze bedoelen dat die 2 lijnen niet meer met elkaar hoeven te worden verbonden maar ook dat kán best mogelijk zijn.

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

het is een smd-weerstand.

deze kan dus van alles doen, maar doordat ie mist, word er een baan onderbroken, en dat kan iig niet goed zijn ;)
hoewel het inderdaad soms kan zijn dat een apparaat zonder kan werken, zou ik hem er liever gewoon op hebben.

indien je zelf wat soldeer ervaring hebt (en het missende component nog hebt), zou ik hem gewoon zelf terug solderen?

Verwijderd

Is idd een weerstand.
Als je een multimeter hebt kun je de weerstand meten van de weerstand die er is afgevallen.
Als je hem stoopt met het erop nieuw op solderen weet je altijd wat voor weerstand je nodig hebt.
Je kunt het idd ook eens met een potlood streep proberen werkt soms ook. :)

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-05 19:46

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Slapstick schreef op zondag 12 april 2009 @ 20:04:
het zou misschien handig zijn om erbij te zetten over welk soort/merk moederbord het gaat?
http://tweakers.net/gallery/sys/14955 :+

Signature

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

RonnieB82 schreef op zondag 12 april 2009 @ 20:10:
het is een smd-weerstand.

deze kan dus van alles doen, maar doordat ie mist, word er een baan onderbroken, en dat kan iig niet goed zijn ;)
hoewel het inderdaad soms kan zijn dat een apparaat zonder kan werken, zou ik hem er liever gewoon op hebben.

indien je zelf wat soldeer ervaring hebt (en het missende component nog hebt), zou ik hem gewoon zelf terug solderen?
Joekel van een weerstand dan. Naar mijn weten hebben smd weersanden altijd typeaanduiding erop geprint. Een weerstand met een polariteits aanduiding moet ik ook nog voor het eerst zien.

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Kan ook een condensator zijn hoor (of diode, maar aan de kleur te zien gok ik condensator), knappe jongens hierboven die kunnen 'zien' dat het een weerstand is. Weerstandjes zijn meestal zwart, en als ze in dit formaat zijn, hebben ze 3 getallen erop staan. Condensatoren daarentegen zijn bruin en vermelden niets.

In het geval dat het een condensator is, is het voor het ontstoren van een voeding (of iets dergelijks) en kan je theoretisch ook wel zonder dat componentje verder door het leven. Maar misschien dat het verhaal dan net even wat minder stabiel is, wat wel een verklaring kan zijn van je symptonen (er wordt immers minder storing weggefiltert).

Het advies hierboven om het componentje door te meten blijft wel het best, als je een oneindige weerstand meet weet je zeker dat het een condensator is. Als er rook uit komt was het een elco en heb je je multimeter er verkeerd om opgezet. Meet je iets anders, is het een diode of (alsnog) een weerstand. :)

Heb je het moederbord uberhaupt nog?

Spolap: Interactive webcomic

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:47
Lijkt mij eerder een SMD condensator te zijn (google maar eens naar SMD capacitor).
Oplossing blijft hetzelfde: er weer terug opsolderen.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Malantur schreef op zondag 12 april 2009 @ 20:37:
Lijkt mij eerder een SMD condensator te zijn (google maar eens naar SMD capacitor).
Oplossing blijft hetzelfde: er weer terug opsolderen.
Het is een condensator, en die zit er vrijwel 99% zeker op voor onstoring en stabiliteit. Het is kort door de bocht te zeggen dat ie nodig is voor het functioneren, anders zat hij er natuurlijk ook niet op. Dat hij het kan doen zonder is wat anders, maar zaken als storing en stabiliteit is een redelijk grijs gebied.

Voor ontstoring zit hij wel op een gekke plaats, want een ontstorings condensator zit zo dicht mogelijk bij een chip. Misschien kan je bestigen dat aan de andere kant van de pcb er recht tegenover een chip zit? Als dat niet is maakt het allemaal nog wat vager :P dan zou ie misschien toch wat beter gemist kunnen worden.

Hmm ik lees niet goed achter de voltage regulators. voor een ontstoring is ie best wel groot, hij zou dan eerder als bulk capacity van de voltage regulator zijn, dat verklaart ook waarom ie relatief groot is. In dat geval kan ie zeker niet gemist worden, daar is die regulator niet blij mee, maar blijft mogelijk wel werken.

Het beste ben je uit met als hij er niet op hoefde zat hij er echt niet op, want dat ding kost natuurlijk ook geld. Dus ik zou er geen genoegen mee nemen dat ze zeggen dat het niet uit zou moeten maken, beschadigd is beschadigd.

[ Voor 0% gewijzigd door roedie op 13-04-2009 02:07 . Reden: vage zin ]

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-03 21:17
Als de winkel er niets aan doet en je krijgt em niet aan de praat zijn er wat mij betreft 2 opties:

verkopen
zelf repareren..

Je zegt dat je het onderdeeltje in je case zag liggen, heb je die bewaard? Zo ja, dan kun je erachter komen wat het doet, zo nee, trek eens een potlood lijntje en kijk eens wat ie dan doet?

Ik zit niet perfect in de mobo-onderdeeltjes, maar met de kennis die ik heb van elektronica zou hij het moeten doen met een potloodlijntje als er origineel een weerstand zat. Als hij het met een potloodlijntje niet deed, lijkt het mij dat er een condensator zat. Verder kun je ook (via Azerty) vragen wat voor een onderdeeltje er dan zat, dan weet je het zeker.

Dat Gigabyte zegt dat het bord zonder kan werken is goed mogelijk, veel onderdelen (of pinnetjes op een chip) zijn niet noodzakelijk om te werken. Maar ze doen ze er wel altijd op, dus het zorgt er dan toch wel voor dat het beter werkt/stabieler is...

Verder vind ik het van azerty wel erg simpel om te zeggen, het is niet nodig, dus zoek het maar uit.. Als jij kunt aantonen dat het bord niet functioneert en je hebt azerty ook al zover gekregen dat ze van je geloven dat je de schade niet zelf hebt veroorzaakt, is er met wat mazzel een nieuw mobo uit te slepen. Helaas kunnen webwinkels erg moeilijk doen en is het lastig echt een rechtzaak aan te spannen, want je kunt nooit bewijzen dat de schade komt door fabricagefout.. Mijn ervaring is wel dat je winkels wel om kunt praten, als je maar duidelijk je stem laat horen. Ik zou daar toch een poging mee wagen :).

Succes in ieder geval!

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

DjDuivert schreef op maandag 13 april 2009 @ 13:21:
Als de winkel er niets aan doet en je krijgt em niet aan de praat zijn er wat mij betreft 2 opties:

verkopen
zelf repareren..

Je zegt dat je het onderdeeltje in je case zag liggen, heb je die bewaard? Zo ja, dan kun je erachter komen wat het doet, zo nee, trek eens een potlood lijntje en kijk eens wat ie dan doet?

Ik zit niet perfect in de mobo-onderdeeltjes, maar met de kennis die ik heb van elektronica zou hij het moeten doen met een potloodlijntje als er origineel een weerstand zat. Als hij het met een potloodlijntje niet deed, lijkt het mij dat er een condensator zat. Verder kun je ook (via Azerty) vragen wat voor een onderdeeltje er dan zat, dan weet je het zeker.
Leuk advies, als hij met potlood lijn het niet deed en er zat een C heb je ongetwijfeld andere componenten gesloopt. Aangezien je dan een kortsluiting maakt!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Ik heb ooit hetzelfde gehad met een geforce 3, was met een andere koeler aan het kloten en hetzelfde soort onderdeeltje sprong van de pcb af.
Heb het toen zelf teruggesoldeerd en hij werkte weer prima!

Wat is dat voor en smurrie op je moederbord (Links op je foto) ?

Ik vind trouwens wel dat je Azerty een beetje zit af te kraken terwijl dat niet relevant is voor probleem. (Het is hier geen shopreview, daarvoor heeft Tweakers een speciaal onderdeel...)

Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat een onderdeeltje "vanzelf" van een moederbord af springt.

[ Voor 35% gewijzigd door HugoBoss1985 op 13-04-2009 15:40 ]

Pagina: 1