Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:06
Ik ben bezig met een nieuwe Asus laptop. Hier stond Vista Basic Home op, welke ik tijdens de installatie van XP Pro 32-bit incl alle updates geslipstreamd.

Nu is dit een nieuwe Pro72A met SATA harde schijf. Nu lukt de installatie op zich prima, maar zodra ik dan opstart met XP krijg ik 3 sec. het normale laadscherm te zien, waarna BSOD optreed en hij reboot.

Ik heb zo'n vermoeden dat het aan de SATA schijf ligt, waar XP niet (goed) mee werkt, of niet goed geïnstalleerd word. Ik heb inmiddels in de BIOS de IDE-instellingen op Compatible ipv. Enhanced gezet, maar dit werkte niet. Ik ben nu met die instellingen het hele zooitje voor de 4e keer opnieuw aan het installeren.

Al met al is m'n vraag of dit überhaupt gaat werken, XP 32-bit met SATA, of moet ik eigenlijk toch voor Vista gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 23:56
probeer is een standaard cd ipv geslipstreamede? ;)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
XP 32 bit werkt prima met SATA harde schijven, wat je af en toe weleens moet is tijdens de installatie een SATA driver laden om XP de drive te laten herkennen. Dan heeft XP de driver niet en moet jij hem dus aanleveren.

Kun je de exacte foutmelding in je BSOD eens hier posten?

[ Voor 12% gewijzigd door Turdie op 12-04-2009 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:06
De installatie is inmiddels gelukt, maar dus wel door die BIOS setting. In de beschrijving bij de instelling in de bios staat ook "Select Compatible to set serial ATA channel at IDE mode for OS not supporting NATIVE SATA controller like Win XP/2000 or it will run into BSOD when installing Windows".

Klopt het dus dat Win XP/2000 niet goed met SATA om kunnen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja klopt.
Bij de wat nieuwere Acer laptops en desktop die in principe met Vista geleverd worden kun je in (te)veel gevallen XP ook niet zomaar installeren. Dan moet je eerst met Nlite de (S)ata drivers slipstreamen in een XP installatie CD. (Kwam ik de 1e keer na 1,5 uur achter na 3 normale CD's te hebben gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frederikske
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik had precies het zelfde voor met een Acer Aspire One deze week. Ik moest in het BIOS de 'mode' van m'n sata schijf ook op IDE zetten (ipv AHCI), anders kon ik XP niet installeren van de standaard cd. Als ik na de installatie de mode terug op AHCI zet; krijg ik ook na 3 sec. een BSOD en een reboot. Ik laat de mode dus gewoon op IDE staan, en dat werkt hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Frederikse

Als je nu Sata drivers installeerd zou je hem gewoon normaal moeten kunnen draaien ipv op IDE
Als je hem op IDE zet heb je meen ik minder prestaties.
Pagina: 1