Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers :)

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over het volgende.

Aan het begin van dit jaar heb ik besloten om direct na mijn HAVO te beginnen aan een studie Wiskunde 2e Gr. aan de EHvA. Wiskunde lag mij op de middelbare school goed, en lesgeven leek mij erg leuk; ik heb met het geven van veel bijlesjes wiskunde lekker centjes verdiend om in het weekend van te kunnen genieten. Deze HBO opleiding leek dan ook de logische keuze, aangezien ik geen HBO informatica wilde doen. De achterliggende reden hiervoor is simpel: ik heb een dag meegelopen met die opleiding en ik heb nog _nooit_ zoiets saais meegemaakt (plus dat het niveau bedroevend was).

Mijn grote passie ligt daarentegen in de ICT. Een maand geleden ben ik in dienst getreden bij mijn vader, die een eenmanszaak runt in de automatisering (nu een tweemanszaak). In het verleden is kennis met betrekking tot computers mij met de paplepel ingegoten; nu leer ik 1 werkdag per week ontzettend veel. Mijn werkzaamheden omvatten o.a. programmeren (Pascal), ontwerpen van websites (AJAX-based) en uiteraard automatisering op bedrijfsniveau. Ik kom in contact met interessante bedrijven en mijn horizon wordt enorm verbreed.

Na 3 perioden te hebben doorlopen in de opleiding HBO Wiskunde 2e gr. (en het lopen van een dag stage sinds 1 oktober 2008) heb ik de indruk dat de nadruk van deze opleiding meer ligt bij het schrijven van reflectieverslagen, observeren (vooral niet lesgeven als eerstejaars, want afwijken van het standaard traject wordt niet gewaardeerd) en over van alles en nog wat een verslag te moeten schrijven. De wiskunde komt op een verre 2e plaats. Een goed voorbeeld is dat ik vanwege mijn ICT achtergrond werd gevraagd om een door Microsoft georganiseerde bijeenkomst (ICT in het onderwijs) bij te wonen op de HvA. Mits ik daar een schriftelijk reflectieverslag achteraf over schreef. Met andere woorden; het is voor mij als student niet mogelijk om een bijeenkomst bij te wonen zonder dat ik daar ook een verslag over moet typen.

Ik heb een paar gesprekken gehad met mijn vader, en ik heb de indruk dat je binnen de ICT erg veel kunt doen met certificaten (MCSE, LPI, enz) en deeltijd opleidingen, wellicht. De bedoeling is dat ik gewoon lekker doorwerk bij mijn vader, maar ik wil wel gewoon verder kunnen groeien in de ICT. De concrete vraag aan jullie is; doe ik er goed aan om mijn opleiding (na het behalen van mijn propedeuse, uiteraard) te stoppen en verder te werken en deeltijd certificaten en opleidingen doe? Hoeveel is een HBO diploma waard in de ICT in verhouding tot certificaten (en misschien nog belangrijker; werkervaring?).

Bedankt voor het lezen. :) Ben benieuwd naar jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-07 21:02
In het kort: Een diploma is altijd nuttig; alleen al om aan te tonen dat je dat niveau bezit. Met enkel certificaten toon je alleen aan dat je bepaalde dingen kan, niet dat je een bepaald niveau bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Samopsa schreef op zondag 12 april 2009 @ 17:29:
In het kort: Een diploma is altijd nuttig; alleen al om aan te tonen dat je dat niveau bezit. Met enkel certificaten toon je alleen aan dat je bepaalde dingen kan, niet dat je een bepaald niveau bezit.
Bij certificaten wordt ook wel behoorlijk denk-niveau verwacht, kijk maar eens naar het CISSP examen o.i.d.
Ook bij het MCSE traject moet je behoorlijk analytisch kunnen denken.

Ik doe zelf ook een deeltijd HBO opleiding naast mijn werk als systeembeheerder. Bij ons bijvoorbeeld waren niet veel mensen gecertificeerd, en nu moet iedereen verplicht op cursus voor MCSA/MCSE traject.

[ Voor 17% gewijzigd door Turdie op 12-04-2009 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zondag 12 april 2009 @ 17:18:
Hoeveel is een HBO diploma waard in de ICT in verhouding tot certificaten (en misschien nog belangrijker; werkervaring?).
Kort gezegd, als je een diploma kan halen dan is het zeer verstandig om dat ook te doen. Welke kant je ook op gaat, een HBO diploma vergroot je kansen gewoon enorm.

Een carrière in de ICT is in het begin heel erg makkelijk en toegankelijk als je de juiste instelling hebt en bereid bent te leren. Maar juist in het midden en eind van je carrière zal je zonder diploma het veel moeilijker krijgen, zonder HBO stroom je moeilijker door en jongere mensen kunnen dezelfde certificaten halen en zijn dus goedkoper.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-07 21:02
shadowman12 schreef op zondag 12 april 2009 @ 17:41:
[...]

Bij certificaten wordt ook wel behoorlijk denk-niveau verwacht, kijk maar eens naar het CISSP examen o.i.d.
Ook bij het MCSE traject moet je behoorlijk analytisch kunnen denken.
Dat klopt, maar op een hele specifieke manier, in een smal kader. Het voordeel van scholing is dat het veel breder is als een certificaat of iets dergelijks. Je leert, zoals TS al aangeeft, veel andere dingen naast je hoofdopleiding: verslagen schrijven etcetera. Jouw diploma van het HBO geeft aan dat je dit kan, en een certificaat toont enkel aan dat je dat specifieke onderdeel kan, en zegt niets over dingen die daar buiten vallen. Een HBO diploma zegt dat wel: veel dingen die je daar leert zijn universeel toepasbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je geeft zelf aan dat je eerst je propedeuse wilt halen.. Daarmee toon je ook al aan dat je wel het HBO niveau bezit.. Hoewel een propedeuse geen diploma is, neem je dit wel mee.. Met een P wordt je tenslotte ook aangenomen aan een universiteit..

Als jij dmv certificaten je kennis wilt uitbreiden lijkt me dit de perfecte keuze.. Wanneer je later naar een ander bedrijf wilt, neem je die certificaten al mee.. Deze zijn ze meer waard dan de geschikte vooropleiding.. Door het behalen van certificaten werk je ook aan niveau en sowieso aan gerichtere kennis dan je op een vooropleiding (ook HBO) opdoet..

Als jij het leraarschap niet ziet zitten, maar de ICT wel, zou ik dan ook zeker stoppen met de opleiding zodra je je propedeuse hebt en daarna verder leren door het behalen van certificaten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:45
Is het geen optie om dus je bachelor op HBO te halen en vervolgens een master informatica-iets op een universiteit te pakken, heb je dat al overwogen? Het zal niet makkelijk zijn en 't niveau ligt een stuk hoger dan op de HBO, maar dan heb je wel een mooi papiertje op zak waarmee je zeker aan slag kunt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zondag 12 april 2009 @ 18:06:
Als jij dmv certificaten je kennis wilt uitbreiden lijkt me dit de perfecte keuze.. Wanneer je later naar een ander bedrijf wilt, neem je die certificaten al mee.. Deze zijn ze meer waard dan de geschikte vooropleiding..
Voor zo'n instelling als hierboven neergezet wil ik toch waarschuwen, certificaten zijn nuttig, maar zijn helaas tijd en vakgebied gebonden. En dat is een diploma juist niet, wat vele male voordeliger is op de langere termijn.

Met tijdgebonden wil ik zeggen dat de techniek snel gaat en certificaten en dus ook kennis verouderd. Over 10 jaar zegt MSCE2003 echt niks meer, maar je HBO titel staat er gewoon.

En certificaten zijn ook vakgebied gebonden, met MSCE2003 kan je niet zomaar overstappen op een ander gebied in de ICT of een stap hoger richting projectmanagement etc. Daarvoor kijkt men toch meestal toch wel naar een HBO titel, zeker als je van werkgever veranderd en de bedrijfspiramide niet kan beklimmen.

Denk vooral ook aan je carrière na je 40e, de techniek is nu misschien leuk, maar over 10 a 20 jaar wil je toch misschien iets anders. Dan zijn al je certificaten in 1 klap waardeloos.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Leftblank schreef op zondag 12 april 2009 @ 18:10:
Is het geen optie om dus je bachelor op HBO te halen en vervolgens een master informatica-iets op een universiteit te pakken, heb je dat al overwogen? Het zal niet makkelijk zijn en 't niveau ligt een stuk hoger dan op de HBO, maar dan heb je wel een mooi papiertje op zak waarmee je zeker aan slag kunt gaan.
Nee, ik ben vrijwel zeker van het feit dat ik ga stoppen met mijn huidige studie na het behalen van mijn propedeuse. Ik zou wellicht daarna een HBO-studie informatica (of universitair niveau) willen gaan volgen, maar wat jij zegt; het niveau op universitair niveau ligt erg hoog. Toch wil ik niet weer 30 verslagen per week moeten schrijven maar echt nuttige theoretische dingen leren zodat ik die in de praktijk toe kan passen. Wellicht dat een universitaire studie dan toch de juiste keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:45
Verwijderd schreef op zondag 12 april 2009 @ 20:36:
Toch wil ik niet weer 30 verslagen per week moeten schrijven maar echt nuttige theoretische dingen leren zodat ik die in de praktijk toe kan passen. Wellicht dat een universitaire studie dan toch de juiste keuze is.
Het blijft een afweging natuurlijk, als je om het iets overdreven te zeggen puur dingen wil leren die je direct zou kunnen toepassen dan is WO, of iig TI in Delft, niet direct de beste keus; je bent zeker in 't begin veel bezig met wiskunde en theorie achter het geheel. Netto ben ik 'maar' zo'n 6 uur per week ingeroosterd voor programmeerpractica en dan nog een uur of 6 aan projecten, terwijl er ook 4 uur algebra/analyse en een uur of 10 aan theorievakken op het rooster staat.

Als ik wat ik doe dan vergelijk met wat ik hoor dat iemand op HBO TI in Groningen doet dan is dat een flink verschil; dat is veel meer 'doen' als 't ware, maar zoals je zelf aan aangeeft kan 't niveau daarvan ook wel eens tegenvallen zo nu en dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-08 11:55
Ik zou toch overwegen om een studie af te maken. De wat bredere kennis die je op doet zie je nu niet als nuttig, maar komt later wel van pas. En zo niet, dan wen je eraan dat er in het bedrijfsleven ook heel veel randzaken zijn die je ook moet doen, maar waar je het nut niet van inziet.

Maar wat ik zelf belangrijker vind is dat je in je studie tijd ook een breder netwerk kan opbouwen. Dit sociale aspect van studeren wordt vaak vergeten. Het gaat niet alleen om kennis op doen, maar ook om mensen leren kennen. De oprichters van Google hebben elkaar ook tijdens hun studie leren kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:10
NOFI, maar een lerarenopleiding heeft buiten het onderwijs weinig waarde. Als je dan toch in de IT verder wilt, stap dan over naar een wiskunde studie. Ik neem tenminste aan dat je het eerste jaar van je opleiding afgerond hebt en dan kun je daarmee redelijk goed instromen.

Juist een wiskundestudie wordt in de IT breed gewaardeerd.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-08 11:55
StevenK schreef op maandag 13 april 2009 @ 08:50:
NOFI, maar een lerarenopleiding heeft buiten het onderwijs weinig waarde.
Ken de inhoud van een leraren opleiding niet, maar ik neem aan dat je daar leert kennis over te dragen en daar heb je ook buiten het onderwijs best wel wat aan. Denk aan coachen en begeleiden van teamleden.

Soms zijn het juist onverwachte onderworpen die je een goede IT'er maken. Ik merk vaak dat mensen met een chemische achtergrond goede project leiders zijn. Die kunnen misschien beter omgaan met onnauwkeurigheid van inschattingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die lerarenopleiding stelt niet zoveel voor. Het is 70% vakdidactiek/pedagogiek/onzin en 30% vakinhoud. Dit feit doet mij de beslissing nemen om een andere studie te kiezen, en net zoals StevenK zegt; buiten het onderwijs heb je _niets_ aan je 2e gr. wiskunde. Het wordt in het bedrijfsleven zelfs gezien als wiskunde-light vanwege het (steeds lager wordende) niveau waarop de wiskunde wordt gegeven.

Met een VWO diploma heb je voor de helft van de vakken van het eerste jaar vrijstelling :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:10
offtopic:
Misschien een idee voor de topicstarter, heb je al gekeken naar bedrijfwiskunde? Kort samengevat is dit wiskunde & ict op HBO niveau, en (teminste voor de opleiding in tilburg) is er de eerste jaar een flinke overlapping met leraar wiskunde 2de graads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 12:22
Leftblank schreef op maandag 13 april 2009 @ 01:45:
[...]

Het blijft een afweging natuurlijk, als je om het iets overdreven te zeggen puur dingen wil leren die je direct zou kunnen toepassen dan is WO, of iig TI in Delft, niet direct de beste keus; je bent zeker in 't begin veel bezig met wiskunde en theorie achter het geheel. Netto ben ik 'maar' zo'n 6 uur per week ingeroosterd voor programmeerpractica en dan nog een uur of 6 aan projecten, terwijl er ook 4 uur algebra/analyse en een uur of 10 aan theorievakken op het rooster staat.

Als ik wat ik doe dan vergelijk met wat ik hoor dat iemand op HBO TI in Groningen doet dan is dat een flink verschil; dat is veel meer 'doen' als 't ware, maar zoals je zelf aan aangeeft kan 't niveau daarvan ook wel eens tegenvallen zo nu en dan.
Precies, overschat de directe toepasbaarheid van de opgedane kennis en kunde bij een universiteit (of een zware HBO) niet. Het is lastig in te schatten waar je dagelijke mee te maken krijgt, maar bijv. de Cisco/Linux kennis van een HBO TI met een sterke hoeveelheid netwerkarchitectuur is lang niet altijd toepasbasbaar (ik denk even aan wat kleinere omgevingen).

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilantir
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-02 01:41
Als ik jou was, zou ik gewoon mijn opleiding afmaken. De ICT is ontzettend ruim en daarom is een HBO/WO informatica ook helemaal geen vereiste. In onze unit zit zelfs een filosoof! Als je oprechte interesse hebt, enthousiasme en affiniteit, dan kun je (zeker met een beta-diploma) wel aan de slag. Zonde dus om al dat werk dat je nu hebt gedaan weg te gooien. Scholen zijn nu eenmaal scholen en dat verhaal over bergen verslagen en saaie opdrachten komen mij allemaal bekend voor. Gelukkig is het echte werk echt 100x beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoxzo
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-11-2024
Alleen al het feit dat je een HBO of vergelijkbare opleiding hebt afgemaakt is over het algemeen op de lange duur meer waard dan die 1 a 2 jaar extra werkervaring die je anders op zou kunnen doen. Verslagen schrijven is vervelend, maar je leert er wel mee te luisteren, je gedachten te ordenen en voor anderen op een leesbare manier op papier te zetten; het onderwerp zelf is dan wat minder van belang. In een toekomstige baan zal je ongetwijfeld ook regelmatig "verslagen" moeten typen al heten ze dan user requirements oid. Er is niemand die je verplicht met zo'n opleiding leraar wiskunde mee te worden. Zoals eerder gemeld geeft het je ook meer mogelijkheden om eens van type werk te veranderen; ict trainingen etc. of als het economisch echt slecht gaat en/of er echt een groot tekort aan is: zelfs leraar wiskunde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2010 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2009 @ 23:20:
In deze discussies die toch wel enige regelmaat verschijnen wordt niet voldoende aandacht besteedt aan het belangrijkste aspect van je studietijd: de weg van puber naar jonge adolescent met alles wat er bij hoort.

Studeren is namelijk niet alleen maar bezig zijn met de inhoud van de vakken maar vooral ook met sociale interactie, levenservaring op doen, leren in te leven, netwerken, leren presenteren, zelfstandig wonen (mits op kamers uiteraard), blauwtjes lopen (eerste kortstondige relaties) en wel honderd andere zaken.

Plus dat je nu de kans krijgt om voor heel weinig geld en met flinke subsidie (dat is stufi en OV-kaart beslist) deze mooie reis te maken.

Werken en ondernemen kan altijd nog. Geniet van het leven en ga studeren!
My god... Beetje erg geromantiseerd beeld heb jij..

Tuurlijk komen er andere dingen om de hoek kijken dan alleen de studie zelf, maar dat lijkt me toch wel het belangrijkste aspect.. Je gaat tenslotte studeren voor je toekomst en voor een diploma en niet om de gezelligheid lijkt me (mooi als dat er wel is natuurlijk, maar dat is een ander verhaal).. Als iemand twijfelt over zijn/haar studie en liever wil werken, raad ik dat eerder aan.. Is toch ook een kwestie van persoonlijke voorkeur lijkt me.. Wat schiet je er mee op om een studie te doen waar je niet achter staat en waar je nooit wat mee gaat doen?

Die "flinke subsidie" valt ook flink tegen hoor.. Ja, een OV is mooi en handig, maar die stufi stelt geen reet voor.. Met een basisbeurs kun je net niks.. Niet als je thuis woont en zeker niet als je op kamers gaat.. Kun je amper de huur van betalen, dus moet je evengoed een bijbaan hebben en/of (alsnog) bijlenen bij de IBG.. Goed, daar vragen ze niet zoveel rente, maar het is en blijft het opbouwen van een schuld waar je mee bezig bent.. En die mag je weer jaren gaan afbetalen als je klaar bent met die fantastische "reis"..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 125% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2010 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal ook nooit beweren dat een HBO/WO (of welke studie dan ook) geen toegevoegde waarde heeft.. Tuurlijk heb je wat aan een opleiding; je kan aantonen dat je een bepaald niveau hebt en je kan er altijd op terugvallen.. TS geeft aan twijfels te hebben over de studie die hij momenteel volgt.. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat hij geen andere studie zou kunnen volgen of in ieder geval zijn P halen.. Dat geeft ook een stukje mee..

Er is inderdaad niks mis met verder denken dan alleen de opleiding, maar daar studeer je toch in de eerste plaats voor.. Voor de opleiding.. Je gaat niet vier jaar (gemiddeld) naar school voor de gezelligheid.. Ik heb in januari mijn diploma gehaald (ongeveer anderhalf jaar over gedaan) en daarbij was sowieso al geen sprake van studeren in het buitenland, besturen en dat soort dingen.. Uitgaan; nee dank je, heb ik op de havo wel gedaan.. Ik bedoel alleen maar te zeggen dat het een kwestie van persoonlijke voorkeur is.. Als TS (of ieder ander random persoon) liever wil werken en geen behoefte heeft aan dat soort dingen, zal hij het later waarschijnlijk ook niet missen.. Je moet kiezen voor jezelf en wat je zelf wilt.. Daar heb je veel meer aan dan het standaard te volgen, "omdat het zo hoort" of "omdat je er anders later spijt van krijgt" of meer van dat soort argumenten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

XanderDrake

Build the future!

Verwijderd schreef op maandag 20 april 2009 @ 07:30:
TS geeft aan twijfels te hebben over de studie die hij momenteel volgt.. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat hij geen andere studie zou kunnen volgen of in ieder geval zijn P halen.. Dat geeft ook een stukje mee..
De TS twijfelt vooral over nu stoppen en verder werken met zn vader en dan certificaten halen. Hij twijfelt dus wel om te studeren en niet te studeren.

Ik vind zelf dat het inderdaad persoonsgebonden is om te kiezen voor de 'lifestyle' studeren of niet. Maar iets waar je wel rekening mee moet houden is wat veel (vooral oudere) mensen tegen me zeggen:
Werken moet je sowieso het grootste deel van je leven. Studeren is wat dat betreft een keuze, zelfs een luxe. Je kan in die periode helemaal zelf bepalen wat je gaat doen met je leven.
Met werken kan je dat ook doen natuurlijk, maar je bent veel meer afhankelijk van externe factoren. Factoren zoals waar je kan gaan werken, hoe je baas denkt over je ontwikkeling, en bijvoorbeeld de crisis kan daar veel (negatieve) invloed op hebben. Kortom, minder vrijheid en middelen voor zelfontwikkeling.

Iets wat ik persoonlijk vind, en jij misschien zal afdoen als romantisch of zweverig, is het opgroeien wat je doet in de levensfase waar we het over hebben. Als je gaat werken ben je direct en automatisch 'volwasse en volgroeid', want je baas en je clienten moeten vertrouwen op je vakkundigheid en verantwoordelijkheid. Als student krijgt je jaren de ruimte om op te groeien. Als student zijn er maar weinig verwachtingen, je krijgt echt de tijd om jezelf te ontdekken zonder dat mensen (professioneel) in je nek zitten te hijgen.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, dat is wel zo.. Als afgestudeerde heb je wat meer verwachtingen waar te maken.. Maar aan de andere kant zijn die verwachtingen voor iemand die net is afgestudeerd wel wat lager dan voor iemand met jaren werkervaring.. Dat verschil hou je wel..

Ik heb mijn opleiding in iets minder dan anderhalf jaar gedaan.. Voor mij is er dus evengoed niet zo veel sprake geweest van die hele "reis" tijdens mijn studie.. Misschien dat ik het daarom inderdaad automatisch romantisch en/of zweverig vind :$
Pagina: 1