[Macbook] Video error / artifacts na wake-up

Pagina: 1
Acties:

• basvdijk1647
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-01 10:20
Sinds vrijdag hebben we deze 13" macbook in ons bezit. Zodra hij in sleep gaat en daarna wakker wordt krijg je schermen zoals:

Afbeeldingslocatie: http://www.basvandijk.eu/misc/macbook_error-small.jpg

of

Afbeeldingslocatie: http://www.basvandijk.eu/misc/macbook_error-small2.jpg

en vervolgens kun je niets meer. Ook komt het voor dat hij helemaal niet meer wil booten, dan moet je eerst de power 7 sec ingedrukt houden en dan weer restarten.

Ook het resetten van de PRAM heeft niets geholpen...

Het lijkt op een video error oid. Iemand nog suggesties over wat het kan zijn? Ik ga iig dinsdag naar MacHouse terug, maar misschien dat iemand nog wat weet wat ik kan proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door basvdijk1647 op 13-04-2009 11:43 . Reden: PRAM reset toegevoegd ]

Ontwikkelaar van de Drammer whisky app voor Android en iOS / arduino-lessen.nl / blender-lessen.nl

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Je zou nog een PRAM/NVRAM reset kunnen proberen, maar het lijkt er meer op dat het een hardwaredefect is.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 23:09
Laat ze dan in ieder geval deze plaatjes even zien als het niet lukt om het probleem te reproduceren. Zal je zien dat het ding het net goed doet als je daar staat. Is het trouwens ook als je het ding nog niet zolang aan hebt gehadt (lees:nog niet zo warm is)?

• basvdijk1647
Daedalus schreef op zondag 12 april 2009 @ 15:43:
Je zou nog een PRAM/NVRAM reset kunnen proberen, maar het lijkt er meer op dat het een hardwaredefect is.
Sorry vergeten te vermelden...heb ik ook geprobeerd (twee keer zelfs) hielp verder niets...toch bedankt voor de suggestie!

Ontwikkelaar van de Drammer whisky app voor Android en iOS / arduino-lessen.nl / blender-lessen.nl

• basvdijk1647
Dancing_Animal schreef op zondag 12 april 2009 @ 15:44:
Laat ze dan in ieder geval deze plaatjes even zien als het niet lukt om het probleem te reproduceren. Zal je zien dat het ding het net goed doet als je daar staat. Is het trouwens ook als je het ding nog niet zolang aan hebt gehadt (lees:nog niet zo warm is)?
Ik zou bijna zeggen "gelukkig" is het elke keer na een wake-up voorgekomen. Ik ga als de zelftest klaar is even naar je suggestie kijken of het ook voorkomt als hij net aanstaat. Bedankt voor je tip! Zodra ik dat gedaan heb laat ik je weten wat het resultaat was.

De zelftest duurt nogal lang is nu op iets van 25% na 30 minuten...

• diedbase
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-02 14:03
Toevallig 4gb ram? Had dit namelijk ook na een upgrade naar 4gb Kingston Ram. Zijn meer mensen met dit probleem, kijk maar in de MB, MBP en intel Mem ervaringen topics.

• basvdijk1647
diedbase schreef op zondag 12 april 2009 @ 15:51:
Toevallig 4gb ram? Had dit namelijk ook na een upgrade naar 4gb Kingston Ram. Zijn meer mensen met dit probleem, kijk maar in de MB, MBP en intel Mem ervaringen topics.
Dat klopt inderdaad! Er is 4GB RAM ingeplaatst ipv de standaard 2GB RAM. Ik ga even de topics opzoeken. Thanks!

• basvdijk1647
De hardwaretest is klaar zonder problemen: Afbeeldingslocatie: http://www.basvandijk.eu/misc/test_done.jpg

• basvdijk1647
Na nog wat getest te hebben blijkt het volgende:
  • Als ik hem in sleep zet en na 5 minuten wakker maak is er niets aan de hand
  • Na 1 uur in sleep geweest te zijn gaat het mis en krijg ik weer artifacts

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Wat voor geheugen heb je erin geplaatst?
Ik overweeg zelf de upgrade naar 4GB en ik lees in het ervaringen topic voor RAM upgrades in Intel Macs dat een bepaalde batch van de Kingston KTA-MB1066K2/4G 2*2GB kit voor problemen zorgt. Dit geheugen schijn je volgens dat zelfde topic direct via Kingston om te kunnen ruilen als je stickjes uit de foute batch hebt.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• diedbase
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-02 14:03
Ik heb inderdaad die kit die jij net noemt van Kingston. Momenteel draai ik weer op 2gb omdat ik iedere dag wel een keer moest rebooten omdat ie niet uit slaap wilde komen (Macbook 2.0 Alu). Ga er volgende week inderdaad achteraan om bij kingston een nieuwe kit te krijgen, 2 vrienden van me hebben namelijk exact hetzelfde, en we hebben de kits in 1x besteld.

@ basvdijk1647 als je zelf de upgrade hebt gedaan zou ik dus weer ff terugzetten naar 2gb. Anders langs je apple seller daar nieuw geheugen halen. Met je macbook is niks mis iig!

• basvdijk1647
Anti-XP schreef op zondag 12 april 2009 @ 23:37:
Wat voor geheugen heb je erin geplaatst?
Ik heb geen idee, ik heb het de MacHouse laten doen. Zou goed kunnen dat het idd de verkeerde batch is.

• basvdijk1647
diedbase schreef op zondag 12 april 2009 @ 23:55:

@ basvdijk1647 als je zelf de upgrade hebt gedaan zou ik dus weer ff terugzetten naar 2gb. Anders langs je apple seller daar nieuw geheugen halen. Met je macbook is niks mis iig!
Hoe weet je zeker dat het niet aan het videoboard kan liggen? :)

• basvdijk1647
Ik heb de MacBook nog 1x opgestart en even de system profiler gestart. Helaas geeft die niets anders weer dan: Afbeeldingslocatie: http://www.basvandijk.eu/misc/mem.png
Ik kan dus niet zien of het memory van de bewuste batch is.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Gewoon contact opnemen met MacHouse. Je bent zeker niet de eerste met problemen na het plaatsen van 3rd party RAM (ook al heeft MacHouse het voor je gedaan en is het Apple tested RAM). Ik heb zelf ook het RAM teruggestuurd nadat ik rare issues kreeg. Een nieuw setje erin en het probleem was verholpen :)

Launching containers into space

• basvdijk1647
Whieee schreef op maandag 13 april 2009 @ 14:58:
Gewoon contact opnemen met MacHouse. Je bent zeker niet de eerste met problemen na het plaatsen van 3rd party RAM (ook al heeft MacHouse het voor je gedaan en is het Apple tested RAM). Ik heb zelf ook het RAM teruggestuurd nadat ik rare issues kreeg. Een nieuw setje erin en het probleem was verholpen :)
Ik heb ze gemaild, gezien de goede ervaringen bij MacHouse ga ik dan ook vanuit dat ze het netjes zullen oplossen :)

• basvdijk1647
Vandaag contact met MacHouse gehad, morgen langsbrengen om gehele MacBook te vervangen. Ik ben benieuwd...

• kibber
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-01 07:10
basvdijk1647 schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 23:10:
Vandaag contact met MacHouse gehad, morgen langsbrengen om gehele MacBook te vervangen. Ik ben benieuwd...
Laat ze eerst het geheugen maar vervangen. Ik heb ook een slechte serie kingston geheugen gehad en ondervond dezelfde problemen als jij nu. Ik draai nu een halve week met de nieuwe batch en nog geen vastloper of crash gehad

• basvdijk1647
MacBook is vervangen, bleek hetzelfde probleem te houden. Toen is er 2 + 1 GB ingezet en het probleem is verholpen. Nu is het wachten wat Apple gaat doen qua oplossing. Ondertussen ga ik mooi zelf even bij Kingston polsen...

Pagina: 1