Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[NS E-ticket]Fraudegevoelig of niet?

Pagina: 1
Acties:

• van.der.schulting
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Ik heb gisteren voor het eerst met zo'n e-ticket gereisd.
Het viel me op dat de conducteurs je kaartje bekijken, legitimatie controleren op naam en geboortedatum en dan je kaartje keurig knippen. De barcode controleren ze niet en ook voeren ze niks ter controle in op hun PDA oid. Zelfs toen ik het vroeg of ze de barcode niet moesten controleren, kreeg ik als antwoord dat dat niet nodig was.

Volgens mij is dat hele e-ticket hartstikke fraudegevoelig, zolang je de barcode niet controleert. Iemand met een beetje goeie Photoshop-skills kan zo z'n eigen e-ticket Photoshoppen. Of kunnen ze bij NS toch controleren op fraude zonder de barcode te controleren?

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 22:33

Luke!

#Treinbaas
Scan op barcode gaat nog komen, daarmee is dat probleem uit de wereld.

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Inderdaad de scan gaat nog komen, maar de NS heeft momenteel nog niet voldoende apparaten om dit grootschalig uit te rollen. Bovendien moeten er ook nog scanapparaten voor de ov-chipkaart komen, misschien dat ze dat hiermee wel combineren.

Daarnaast gaat het nog om een proef en is het nog niet zeker of NS deze functionaliteit definitief doorzet.

• van.der.schulting
Cadezo schreef op zondag 12 april 2009 @ 21:21:
Inderdaad de scan gaat nog komen, maar de NS heeft momenteel nog niet voldoende apparaten om dit grootschalig uit te rollen. Bovendien moeten er ook nog scanapparaten voor de ov-chipkaart komen, misschien dat ze dat hiermee wel combineren.

Daarnaast gaat het nog om een proef en is het nog niet zeker of NS deze functionaliteit definitief doorzet.
Enig idee wanneer de scan-apparaten ingezet gaan worden. Ik vind dat best interessant om te weten ;)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

er zitten vast wel visele kenmerken in

- je naam zit over het hele ticket verspreid
- datum zit over het hele ticket verspreid
- vertrek en bestemming zit over het hele ticket verspreid

knappe soepert, sowieso de tijd (geld) niet waard om te soepen, wellicht wel om te generen wat ze een tijdje geleden ook een website voor die parkeerkaarten hadden

[ Voor 107% gewijzigd door Fish op 13-04-2009 00:49 ]

Iperf

• van.der.schulting
fish schreef op maandag 13 april 2009 @ 00:43:

knappe soepert, sowieso de tijd (geld) niet waard om te soepen, wellicht wel om te generen wat ze een tijdje geleden ook een website voor die parkeerkaarten hadden
You´re right. Dat had ik dus ff over het hoofd gezien. Vraag me wel af of de gemiddelde conducteur daar echt op let, maar ik ga het ook maar niet uitproberen :P

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Oh kan 't weer? Coolheid.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• van.der.schulting
van.der.schulting schreef op maandag 13 april 2009 @ 01:45:
[...]

You´re right. Dat had ik dus ff over het hoofd gezien. Vraag me wel af of de gemiddelde conducteur daar echt op let, maar ik ga het ook maar niet uitproberen :P
Hoewel... als je je printer op 'economy-stand' zet, valt het watermerk min of meer weg. Ze kunnen er weinig tegen doen als je cartridge 'een beetje leeg begon te raken'.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ze kunnen dat ticketnummer toch zeker ook gewoon in hun railpocket invoeren als het vermoeden bestaat dat er iets mis is?

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 13-04-2009 01:57 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-11 18:01
fish schreef op maandag 13 april 2009 @ 00:43:

Dat is geen probleem, als je de maten en lettertype weet zijn het statische zaken.

Alleen de barcodes zelf hebben zoveel mogelijkheden, dat wordt lastiger.

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:29
Overigens, OV-chipkaarten kunnen nu al met de railpockets worden gescand, heeft een conducteur mij uitgebreid laten zien. Daarmee lezen ze nu o.a. de geldigheidsdatum van de Voordeelurenkaart uit, deze kaart is sinds een jaar o.i.d. namelijk ook een OV-Chipkaart :)

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
tha_bulldog schreef op donderdag 16 april 2009 @ 22:59:
Overigens, OV-chipkaarten kunnen nu al met de railpockets worden gescand, heeft een conducteur mij uitgebreid laten zien. Daarmee lezen ze nu o.a. de geldigheidsdatum van de Voordeelurenkaart uit, deze kaart is sinds een jaar o.i.d. namelijk ook een OV-Chipkaart :)
Inderdaad, mijn NS-Businesscard kan ook op die manier uitgelezen worden. Wel heb ik al van een aantal conducteurs gehoord dat ze dit niet (meer) gebruiken omdat de applicatie regelmatig vast schijnt te lopen, en het gebruik van de scanner de accuduur van het railpockets nogal negatief beinvloed.
Pagina: 1