Toon posts:

wireless verbinding valt soms opeens uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit is mijn probleem: ik heb een router met draadloze verbinding, eens in de zoveel tijd (zeker eens in het uur) valt opeens de verbinding weg, Hij maakt dan opnieuw verbinding en hij valt weer weg. En opnieuw. En opnieuw enz. Dit duurt meestal zo'n 30 seconden. Daarna gaat alles weer goed.

Er zitten weliswaar zo'n 30 andere netwerken in de buurt maar normaal is de ontvangst altijd goed, altijd maximaal aantal streepjes voor bereik, en de speedtest resultaten zijn ook goed.

Volgens mij maakt het niet uit of ik de verbinding meer of minder belast. Of ik torrents aan heb of alleen IRC en mijn webbrowser lijkt geen verschil te maken.

Ik heb een Hawktech H2WR54G router. Dit zijn mijn instellingen:
Channel: 11
Authentication Type : Open System
Fragment Threshold : 2346
RTS Threshold : 2347
Beacon Interval : 100
DTIM Period : 3
Transmit Rate : auto
Preamble Type : auto
Broadcast ESSID : enabled
Operating Rates Mode : 802.11g only
CTS Protection : always
Transmit Burst Mode : disabled
IAPP : disabled
security: WPA-PSK AES passphrase + mac address access control

In de logs van de router staat niets behalve:
Apr 12 13:01:28 udhcpd: sending OFFER of 192.168.0.2
Apr 12 13:01:29 udhcpd: sending ACK to 192.168.0.2

De client is een macbook met OSX tiger.

Ik heb de firmware upgegrade naar de laatste versie maar dat maakt geen verschil.

Hoe kan dit? Wat kan ik doen?

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:17
Probeer eens een ander kanaal en zet deze ook vast op je laptop. Ik zou iets van kanaal 5-9 proberen

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

Verwijderd

@ Hamersma, inderdaad. meestal is het probleem opgelost als je dit verzet van kanaal.

@enderonline, Werkt dit niet, dan zou ik eens laten kijken naar uw Macbook. want het lijkt me eerder een probleem met de wireless card van uw Macbook dan die van uw Router.

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05-2025
1- Je kanaal stoort met anderen, zoals hierboven al word vermeld.
2- Je hebt een proggie erop staan die je wireless software stoort.
3- Mits alle drivers goed voor mekaar zijn, zou ik eens een nadere blik werpen op je Wireless Hardware.
HW kan soms ook op een rare manier in een keer kapot gaan....

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om 'eventjes' een 2de OS ernaast te zetten ter controle. Maar dat doe ik meestal met zulke problemen. Krijg je met een ander OS hetzelfde probleem dan moet je toch naar de HW of bios gaan kijken.
Met een intell zou je mischien ff kunnen testen met b.v. XP of een (k)ubuntu OS. anders probeer eens een 'lagere' versie van MacOS om te testen.

Veel geluk!

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

Verwijderd

Probeer het ook eens met een andere laptop, als dat niet werkt zou ik de kanalen proberen te veranderen of als laatste stap de beveiliging van het netwerk er even tijdelijk afhalen.

Heb zelf een soortgelijke situatie gehad waarbij uiteindelijk bleek dat er een hardware fout in mijn router zat. Ik kon deze toen wel ruilen bij de winkel waar ik hem gekocht had. Maar hopelijk is dit bij jou niet het probleem :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de adviezen, ik heb kanaal 8 ingesteld vanmiddag (op 11 zitten er een stuk of 10 en op 6 ook, dus ik dacht dat is mooi ertussenin) en volgens mij is het niet meer voorgekomen. Een beetje vroeg om te juichen want zo vaak gebeurde het nou ook weer niet en ik zit natuurlijk niet de hele tijd achter de computer of gebruik internet niet de hele tijd. Maar het ziet er goed uit!

Had niet gedacht dat dat verschil uit zou maken omdat ie het normaal gewoon helemaal goed doet en alleen op die momenten het opeens helemaal niet meer doet. Je zou denken dat als het storing is van die andere netwerken dat dat dan redelijk constant is? Enig idee wat daar de oorzaak van is?

Ik hoop iig dat het hiermee opgelost is en anders laat ik het nog wel weten. Ben alleen even een weekje weg dus moet nog even wachten tot ik wat vollediger kan testen.

Nog iets:
en zet deze ook vast op je laptop.
Kanaal vast zetten op de laptop? Hoe werkt dat? Zie nergens kanaal instellingen bij de airport instellingen en kan me ook niet herinneren dat ooit in windows gezien te hebben. Ik dacht dat je kanaal alleen server side kan instellen?

Verwijderd

Kanaal 1, 6 en 11 overlappen elkaar niet. Kies dus bijv. kanaal 6. Kanaal kan je op de router instellen.

Verwijderd

Topicstarter
Is het dan beter een kanaal te gebruiken waar nog 10 andere routers op zitten dan een kanaal waar geen enkele andere router op zit die misschien een beetje overlapt met die andere?

Verwijderd

zoek eens naar het programmaatje inssider. Opstarten als je draadloze verbinding actief is. Je ziet dan grafisch de gebruikte bandbreedte van de kanalen die in de buurt actief zijn. Of het programma Netstumbler. Je moet in ieder geval een kanaal kiezen dat nauwelijks of niet wordt gebruikt of zo ver weg is (en dus een lage signaalsterkte heeft) dat het niet kan storen. Kan je aan de signaalsterkte zien bij de genoemde programma's.

Ik zit hier op kanaal 11 en de "buren" op 6 of op 1. Is afgesproken. Werkt hier i.i.g. perfect.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2009 01:53 ]

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:17
Bij je Mac weet ik het niet maar bij Windows kan je naar devmgnt gaan en daar bij advanced properties ook je kanaal vastzetten op je WirelessNIC

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

Pagina: 1