Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Topicstarter
Hallo,

nadat onlangs mijn oude laptop was overleden, heb ik een HP dv5-1140ed gekocht. Nu heb ik het volgende probleem:

De fans gaan maar niet uit. Dit zou verklaard kunnen worden door de hoge temperaturen van de cores. Ik heb speedfan geinstalleerd, en de laagste temperatuur tot nu toe is 54* C. Gemiddeld is volgens mij 60+. Dit is dus gewoon idle. Ik heb alle programma's uitgeschakeld en alleen CPU-Z en Speedfan geopend. De cores clocken zich netjes terug naar ±500Mhz, maar de temperatuur wordt niet lager en de fans gaan ook niet uit. Mijn vorige laptop was ongeveer 40 graden idle, en die fans hoorde ik alleen als ik echt dingen aan het doen was :| Moet ik hiermee terug naar de winkel of is dit 'normaal' voor dit systeem?

Alvast bedankt en vrolijk pasen!

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
Ik heb een DV5-1160ed, en daar bleven de fans ook maar draaien.

Ik kon in de BIOS kiezen voor een bepaalde fanmode, "Always on" en nog eentje (die ik nu dus heb).

Dan springt de fan alleen aan als het nodig is.

Ik weet alleen niet meer waar ik op moest drukken om in de BIOS te komen, volgens mij was het iets van F10, F11, F12, DEL (1 van deze was het)

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 12-04-2009 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zondag 12 april 2009 @ 13:50:
Ik heb een DV5-1160ed, en daar bleven de fans ook maar draaien.

Ik kon in de BIOS kiezen voor een bepaalde fanmode, "Always on" en nog eentje (die ik nu dus heb).

Dan springt de fan alleen aan als het nodig is.

Ik weet alleen niet meer waar ik op moest drukken om in de BIOS te komen, volgens mij was het iets van F10, F11, F12, DEL (1 van deze was het)
Ik heb ook in het BIOS gekeken, en daar stond:
"Fan always on: Enabled"

Dit heb ik op Disabled gezet, zonder resultaat helaas :( Dit was ik er in de TS vergeten, maar bij deze.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09 21:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Op de HP-site kwam ik wel een BIOS tegen: klik]

Ik weet niet welke versie je nu draait, maar baat het niet dan schaadt het ook niet ;)

[ Voor 19% gewijzigd door DaMarcus op 12-04-2009 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Topicstarter
DaMarcus schreef op zondag 12 april 2009 @ 14:21:
Op de HP-site kwam ik wel een BIOS tegen: klik]

Ik weet niet welke versie je nu draait, maar baat het niet dan schaadt het ook niet ;)
Geflashed, zonder resultaat. Gelijk na de flash deze screenshot gemaakt. Dit is dus tijdens het opstarten.. Ik zou me niet in willen beelden wat er gebeurd als ik een film ga converteren...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BZA8K0Q8BctbMfpa1OpEtDG5/thumb.jpg

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
Dan is er gewoon iets mis met de koeler, want dan heeft de CPU het dus blijkbaar echt warm, en is het nodig dat de fans gaan draaien.

Ik zou maar contact opnemen met HP, want je kan hem zelf ook wel openmaken, maar dat gaat ten koste van je garantie lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Je cpu wordt op de screenshot voor 100% in gebruik. Is je systeem wel eens idle, of is er een programma dat altijd 100% of 50% cpu-tijd vreet? In dat geval: eerst dat probleem oplossen.

[ Voor 17% gewijzigd door Kuhlie op 12-04-2009 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 20:08
hij zegt dat het tijdens het opstarten is, me dunkt dat het daar aan ligt Kuhlie ;)

@TS hij heeft wel een punt, start eens helemaal door, wacht een paar minuten, laat m lekker rustig idlen en geef dan nog eens zo'n screenshot?

en trouwens, het is een turion. dat zijn nogal heethoofdjes helaas. zou me niks verbazen als het redelijk normaal was hoor (heb ook zo'n windturbine staan hier :P )

[ Voor 26% gewijzigd door iceheart op 12-04-2009 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Topicstarter
iceheart schreef op zondag 12 april 2009 @ 16:46:
hij zegt dat het tijdens het opstarten is, me dunkt dat het daar aan ligt Kuhlie ;)

@TS hij heeft wel een punt, start eens helemaal door, wacht een paar minuten, laat m lekker rustig idlen en geef dan nog eens zo'n screenshot?

en trouwens, het is een turion. dat zijn nogal heethoofdjes helaas. zou me niks verbazen als het redelijk normaal was hoor (heb ook zo'n windturbine staan hier :P )
Ik kan hem een uur aan laten staan, het enige verschil is dat de temps dan rond de 60 graden zijn. Dat startup-screenshot had ik alleen maar geplaatst om te laten zien dat het ding, als die moet werken, echt veel te warm wordt. Mijn oude kwam nooit boven de 70 uit (beide cores 100% belast, video recoden), deze heeft met CPU-burnin al 84 aangetikt... Jullie raden dus aan om terug naar de winkel te gaan?

~ James May

Pagina: 1