[LCD] Sharp DH77E full screen probleem

Pagina: 1
Acties:

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-05 15:21

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Sinds een maandje ofzo heb ik nu een Sharp DH77E in mijn bezit, heerlijk ding. Maar nu sloot ik hem vandaag aan op mijn PC om toch een keertje dvd's etc. op mijn TV te kunnen kijken.

Ik heb nu dus de TV aangesloten via HDMI en heb het bureaublad uitgebreid naar de TV. Ik heb nu dus deze opstelling
- Video kaart: Sapphire Radeon HD4870 1GB
- Primaire monitor: Philips 170B6CS @ 1280*1024 pixels
- Secundaire monitor (TV): Sharp DH77E @ 1920*1080 pixels

Het probleem wat ik nu dus heb is dat wanneer ik filmpjes op mijn TV wil afspelen ik maar half beeld krijg:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WTIuRIeooCufPLd5e0bMI6ml/full.jpg

Zoals je kan zien op het rechterdeel word de video dus maar half afgespeeld, maar is het bureaublad op de achtergrond nog wel zichtbaar. Dit gebeurd met alle video spelers die ik gebruikt heb, PowerDVD, Mediaplayer Classic en VLC. Het vreemde is dat het hele scherm wel reageerd als ware het gewoon video beeld (rechtklikken voor opties etc.).
Maargoed, na een screenshot gemaakt te hebben kwamik erachter dat het beeld dus stopte bij een breedte van 2560 pixels. Dit getal komt mij bekend voor dus ben even wezen zoeken. Ja hoor, maximale resolutie ... 2560 breed }:|

Waarschijnlijk is dat dus het probleem, maar nu ben ik dus op zoek naar een oplossing. Oplossing waar ik aangedacht heb, maar niet echt een oplossing voor mij zouden zijn:
- TV primaire monitor maken --> Is geen optie aangezien mijn PC aan de andere kant van de kamer staat
- TV herpostioneren t.o.v. primaire monitor, boven/onder ipv. ernaast (in Ati CCC) --> geen verandering, nog steeds half beeld
- Resolutie wijzigen TV in HD ready--> verbeterd deels, maar nog niet alles en lager in resoluties wil ik niet gaan

Dus ik zoek naar een oplossing die wel werkt waarbij ik gewoon de volledige resoluties kan gebruiken voor zowel de monitor als de TV.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:35
Ik weet weinig van secundair beeldscherm gebruik.

Ik begrijp die max pixels van 2560 niet. Als je het secundaire beeldscherm instelt op 1920x1080, waarom doet die dat niet. Is dit omdat de videokaart dit niet aankan? Kan het me niet voorstellen eigenlijk.

Staan je afspeelprogramma's wel op 16-9? Aangezien je primaire monitor dit niet is en waarschijnlijk dus ook je players daar niet op staan!
Je monitor is 4:3 en op de foto lijkt dit precies de beeldverhouding van de video die je afspeelt.

[ Voor 33% gewijzigd door Ferry34 op 13-04-2009 00:23 ]

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-05 19:20
Met Ultramon kun je de hele resolutie van je scherm benutten. Heb zelf een 22" monitor, 26" tv, op 1680x1050 en 1280x720 draaien. Je kunt ook nog de 2e monitor/tv aan en uit zetten, ook handig als je het vervelend vind dat je muis af en toe op het andere scherm staat :).

Geen freeware trouwens.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Met Ultramon kan je geen video mirrorren naar je tweede scherm!

In XP had je nog de Theatre Mode in je Catalyst Control Center, maar Microsoft laat die functie niet toe in Vista.
Je zou eventueel 'clone' kunnen overwegen en dan in bijvoorbeeld GOMplayer de aspectratio van je video locken zodat deze in het juiste formaat 'uitgerekt' wordt op je tweede scherm (de video ziet er op je eerste scherm dan lelijk uit, maar klopt wel op je tweede)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Misschien heb je de verkeerde modus gebruikt voor het activeren van je tweede scherm? Ati had dacht ik ook een modus waarmee de twee schermen als één gezien werden.

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-05 19:20
Wiethoofd schreef op maandag 13 april 2009 @ 00:28:
Met Ultramon kan je geen video mirrorren naar je tweede scherm!

In XP had je nog de Theatre Mode in je Catalyst Control Center, maar Microsoft laat die functie niet toe in Vista.
Je zou eventueel 'clone' kunnen overwegen en dan in bijvoorbeeld GOMplayer de aspectratio van je video locken zodat deze in het juiste formaat 'uitgerekt' wordt op je tweede scherm (de video ziet er op je eerste scherm dan lelijk uit, maar klopt wel op je tweede)
Kan wel degelijk, alleen is het laggy.
Afbeeldingslocatie: http://img21.imageshack.us/img21/5143/naamloos3f.gif

Wat de TS (volgens mij) wil doen, is op het ene scherm film afspelen, en op de andere niet. Dat kan prima, je kunt zelfs, als je bijvoorbeeld PowerDVD op 1 van de 2 schermen hebt staan, maximaliseren tot fullscreen.

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
@Ferry34: Mijn Primaire monitor draait op in een 5:4 ratio. Het secundair beeldscherm word volledig weergeven, behalve in films, waar ik de TV juist voor will gebruiken. Toen ik het screenshot maakte heb ik in Photoshop gekeken waar de film precies ophield (er zit een liniaal functie in PS) en dat was dus precies bij 2560 pixels in de breedte.

@ Ultramon verhaal, dar ga ik later wel eens achteraan, voorlopig zoek ik een oplossing die met verschillende settings van de drivers oid te maken kunnen hebben.

@ Wiethoofd: Clone mode is geen optie omdat mijn primair monitor niet verder kan dan 1280*1024 en mijn TV dat formaat ook niet ondersteund. Het zou alleen werken als ik beide monitoren op 1024*768, maar het beeld is dan zo waardeloos in kwaliteit dat dat geen optie is. In my huidige Vista CCC drivers is wel zo'n modus (Cinema modus), maar dat lijkt geen enkel effect te hebben hierop.

@ Endness: dat is inderdaad precies wat ik wil, maar het verslepen van de video players naar mijn secundaire monitor om vervolgens fullscreen te gaan heeft geen effect. Met de FS functies word de film FS op mijn primair monitor afgespeeld en met het venster maximaliseren word het probleem van het halve beeld (zie eerste post) weer zichtbaar.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Verwijderd

Dit hoort meer thuis in VB *move*.

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:35
Just_I schreef op maandag 13 april 2009 @ 10:33:
@Ferry34: Mijn Primaire monitor draait op in een 5:4 ratio. Het secundair beeldscherm word volledig weergeven, behalve in films, waar ik de TV juist voor will gebruiken. Toen ik het screenshot maakte heb ik in Photoshop gekeken waar de film precies ophield (er zit een liniaal functie in PS) en dat was dus precies bij 2560 pixels in de breedte.

@ Ultramon verhaal, dar ga ik later wel eens achteraan, voorlopig zoek ik een oplossing die met verschillende settings van de drivers oid te maken kunnen hebben.

@ Wiethoofd: Clone mode is geen optie omdat mijn primair monitor niet verder kan dan 1280*1024 en mijn TV dat formaat ook niet ondersteund. Het zou alleen werken als ik beide monitoren op 1024*768, maar het beeld is dan zo waardeloos in kwaliteit dat dat geen optie is. In my huidige Vista CCC drivers is wel zo'n modus (Cinema modus), maar dat lijkt geen enkel effect te hebben hierop.

@ Endness: dat is inderdaad precies wat ik wil, maar het verslepen van de video players naar mijn secundaire monitor om vervolgens fullscreen te gaan heeft geen effect. Met de FS functies word de film FS op mijn primair monitor afgespeeld en met het venster maximaliseren word het probleem van het halve beeld (zie eerste post) weer zichtbaar.
Het feit dat alleen films die je afspeelt op de pc niet beeldvullend worden weergegeven geeft aan dat er een foute instelling zit in de media player.
Als je eerst deze films bekeek op je 5:4 monitor, dan zal je waarschijnlijk de speler op deze verhouding hebben ingesteld. De media player moet dus wel op 16-9 staan.

Ingeving:
Zijn het misschien downloads met een afwijkende resolutie en heb je de tv op 1:1 pixelmapping staan, waardoor die het beeld niet upscaled/uitrekt? Je bureaublad heeft dan bijv wèl de goede reso (1920x1080) en wordt over het hele scherm netjes passend weergegeven. Als de film een 1280x720 (of iets anders) is, dan wordt dit niet passend weergegeven.

Ook nog: op welke resolutie staat de pc nou precies?? Je moet namelijk begrijpen dat een hdtv maar enkele resoluties over hdmi accepteert en wel 1280x720, 1920x1080i en 1920x1080p.
Andere resoluties kunnen dus sowieso niet en al helemaal geen 1024x768, dat is geeneens breedbeeld.

(Het verhaal van de pixels begrijp ik nog steeds niet. De tv heeft maar 1080 pixels in de edit:hoogte en 1920 in de edit breedte)

[ Voor 6% gewijzigd door Ferry34 op 19-04-2009 00:44 ]

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Het is geen probleem van de mediaspelers instelling zover ik weet. Ik heb bij alle mediaspelers de optie nagelopen, maar geen van die opties kan het probleem verhelpen.
Het maakt verder niet uit of de bestanden gedownload zijn of via dvd's etc. word afgespeeld, het heeft allemaal hetzelfde effect.

Over het verhaal van de pixels:
Mij monitor en TV staan in de configuratie naast elkaar wat de totale breedte 1280+1920 maakt (3200 pixels in het totaal dus). Kennelijk ziet windows bij het fullscreen afspelen van de video kennelijk de monitor en TV als een waardoor de breedte na de 2560 pixels niet worden weergegeven.
Overigens heb ik mijn TV in landscape positie staan en niet in portrait positie dus het zijn 1920 pixels in de breedte ;)

Pagina: 1