Harde schijf crash

Pagina: 1
Acties:

• kazimi
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-08-2017
Beste Tweakers,

Zaterdag wilde de pc van m'n pa niet meer opstarten, hij kreeg de melding:
"reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"
vervolgens in bios gekeken, daar herkende die de harde schijf wel.

Dus hebben we de harde schijf eruit gehaald, en aan mijn pc gelegd.
Eenmaal aangesloten herkende hij hem niet bij "Computer", maar wel bij apparaat beheer als "Seagate ST3160021A SCSI Disk Device".

Vervolgens heb ik de OM FAQ doorgenomen, en wat gegoogled.
Waarschijnlijk zijn dus de partities verloren.
Daarna heb ik een aantal programmaatjes geprobeerd, en met VirtualLab had ik succes.
Ik heb de verloren partities gevonden, en proberen te recoveren, (zo'n 90% kon ik terugkrijgen) alleen is er geen goed werkende freeware voor het recoveren van verloren partities, want ze vragen mij nu zo'n 200 dollar om de data terug te halen ;( dat vind ik wel een beetje afzetterij.
Heeft iemand goede ervaring met een goed gratis programmetje om deze partities en de data daarop weer terug te halen?
(Ik heb overigens vista 64 bit.)

Alvast Bedankt :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je alle tools uit de FAQ geprobeerd? Er staan er de nodige bij namelijk.
Veel freeware programma's hebben de nodige beperkingen. In dat geval is het afwegen of het het bedrag waard is om je data terug te halen, maar dat is een afweging die je zelf moet maken. Als het puur gaat om wat gedownload spul en dergelijke wat je kwijt bent dan is 200$ wellicht duur. Staan er persoonlijke foto's op bedrijfskritieke data op dan is 200$ natuurlijk niet echt veel.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Is er geen enkele backup van de data? Als die er is, dan kun je namelijk misschien wat specifieker zoeken naar missende bestanden. Anders is het een dure les voor je vader.
kazimi schreef op zondag 12 april 2009 @ 13:20:
Daarna heb ik een aantal programmaatjes geprobeerd, en met VirtualLab had ik succes.
"Een aantal" is erg vaag, geef aan welke je precies geprobeerd hebt, en wat er uitkwam :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• kazimi
gambieter schreef op zondag 12 april 2009 @ 13:29:
Is er geen enkele backup van de data? Als die er is, dan kun je namelijk misschien wat specifieker zoeken naar missende bestanden. Anders is het een dure les voor je vader.
[...]

"Een aantal" is erg vaag, geef aan welke je precies geprobeerd hebt, en wat er uitkwam :)
Ik weet het zelf ook niet meer precies :p ik had er een paar uit die OM FAQ gedownload en een paar die ik had gegoogled, alleen bij alle gedownloade kon ik geen partities recoveren of hij ze waren niet geschikt voor vista (64 bit) behalve bij die VirtualLab.
Of heb ik gewoon verkeerd gekeken en staan erin die FAQ genoeg programmaatjes die ook verloren partities met de data kunnen recoveren. 8)7

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ontrack Easy recovery werkt ook prima onder Vista 64b, dat is overigens ook wel een betaald pakket. Maar er zijn er nog wel meerdere. Kwestie van zoeken.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

kazimi schreef op zondag 12 april 2009 @ 13:41:
Ik weet het zelf ook niet meer precies :p
Dan kijk je toch even in je downloadfolder of in je installatiegeschiedenis?

Bij dit soort problemen moet je heel gestructureerd werken, niet een beetje los-vast. Ik stel voor dat je inderdaad de hele toolbox uit de FAQ probeert en per programma de uitkomst aangeeft :)
TERW_DAN schreef op zondag 12 april 2009 @ 13:45:
Ontrack Easy recovery werkt ook prima onder Vista 64b, dat is overigens ook wel een betaald pakket. Maar er zijn er nog wel meerdere. Kwestie van zoeken.
En anders een PC of laptop zoeken met XP :)

[ Voor 26% gewijzigd door gambieter op 12-04-2009 13:47 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• kazimi
gambieter schreef op zondag 12 april 2009 @ 13:46:
[...]

Dan kijk je toch even in je downloadfolder of in je installatiegeschiedenis?

Bij dit soort problemen moet je heel gestructureerd werken, niet een beetje los-vast. Ik stel voor dat je inderdaad de hele toolbox uit de FAQ probeert en per programma de uitkomst aangeeft :)

[...]

En anders een PC of laptop zoeken met XP :)
Ik zal even een gestructureerd lijstje maken. :9

Verwijderd

Om je partities te recoveren: klik
En anders: googlen
Deze site staan wat programma's.

• kazimi
Find and Mount:
Error:
“There were errors on start (device driver service cannot be started. Error Code: 577) program will terminate”
SeaTools for Windows
Faalt bij elke test.
Restoration
Ziet de verloren partities niet
UFS Explorer Pro
Ook geen mogelijkheid tot de verloren partities
FindNTFS
Snapte ik niet heel veel van hoe ik dat dan moest gebruiken, vond ook geen partities
Ontrack Easy Recovery
Vind de verloren partitie niet (en is overigens ook niet voor vista)
TestDisk_win
Lijkt te lukken :D
ik heb nu de "mijn documenten" map kunnen kopieren, het programma werkt wel irritant, want bij een bestand dat beschadigd is stopt ie ermee, dus ik moest elke map/bestand apart copy'en maar het is het waard.

Bedankt voor de hulp :Y
Pagina: 1