Linux Linpus verbinden met HTC Tytn2

Pagina: 1
Acties:

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Beste mensen,

ik heb sinds kort een Acer Aspire One met Linux Linpus Light. Ik wil onderweg kunnen gaan internetten door mijn HTC Tytn2 te gebruiken als modem (windows mobile 6.1). Dit zou moeten kunnen met het programma 'gedeelte internetverbinding' dat standaard op de HTC Tytn2 staat. Het is nu alleen nog even de vraag hoe Linux hier mee om gaat.

Ik heb bijzonder weinig (lees: geen) ervaring met Linux, dus ik heb eigenlijk geen idee hoe ik dit precies in moet gaan stellen. Ik heb in eerste instantie de telefoon aangesloten via USB en het programma 'Mobile partner' (wat standaard op de Acer staat) maar die geeft aan dat er geen verbinding gemaakt kan worden. De telefoon komt niet verder dan 'controleer verbinding'.

Nu lijkt het mij opzich logisch dat ik iets in de vorm van een driver of iets dergelijks voor de telefoon zal moeten installeren maar ik kan hier nergens iets over vinden.

Heeft er iemand ervaring met de gedeelde internetverbinding van een windows mobile telefoon in combinatie met de Acer Aspire One op Linux?

Desktop | Server | Laptop

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Ik heb geen ervaring met Linpus specifiek en geen telefoon zoals de jouwe, maar wat je wilt doen heet "tethering". Zelf heb ik het werkend gehad met een nokia telefoon, maar heb de computer waarop dat was niet bij de hand...

Hoe dan ook misschien helpt het volgende je:
http://pdaphonehome.com/f...ing-linux-yet-solved.html

• Rupie
  • Nu online
Bedankt voor je reactie maar het helpt nog niet echt. Het lukt nog niet eens om via USB een verbinding te krijgen tussen de laptop en de telefoon.

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Heb je geprobeerd om op de HTC binnen het "Gedeelde internet" eerst te verbinding met de provider tot stand te brengen en dan pas het toestel aan te sluiten via USB ?

Ik ben niet bekend met de Linux versies op de One dus ook geen idee of er een automatische netwerk configuratie plaats vindt (zou logisch zijn)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• Rupie
  • Nu online
Ja heb ik geprobeerd, maar ook dan geeft Linux geen enkel teken van een verbinding. Heb zojuist Linux al stuk gemaakt (kan geen software verwijderen, netwerk settings zijn niet meer beschikbaar, van dat soort fouten) maar de herstel DVD heeft mijn Windows systeem ook al stuk gemaakt (je krijgt een DVD om een bootable USB stick te maken, maar deze software heeft een van mijn hardeschijven onbruikbaar gemaakt). Mijn eerste ervaringen met Linux zijn nog niet echt om over naar huis te schrijven, misschien dat er toch maar XP op moet gaan komen...

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-12-2025
Probeer eens Ubuntu, dat is tenminste een echte distro, in plaats van zo'n manke Linpus. Ubuntu schijnt zéér goed te werken ism telefoons.

EDIT: Hier staat een guide, die er niet echt gebruiksvriendelijk uitziet, maar wel zou moeten werken!
http://www.vanimpe.eu/blo...-connect-to-the-internet/

EDIT2: Misschien heb je die guide hierboven niet eens nodig, hier zijn verschillende telefoons die out-of-the-box werken: http://gerry.ws/2009/02/1...nd-feature-of-ubuntu.html

[ Voor 67% gewijzigd door Crackh34d op 13-04-2009 18:01 ]

Verwijderd

Rupie schreef op maandag 13 april 2009 @ 17:48:
maar de herstel DVD heeft mijn Windows systeem ook al stuk gemaakt (je krijgt een DVD om een bootable USB stick te maken, maar deze software heeft een van mijn hardeschijven onbruikbaar gemaakt). Mijn eerste ervaringen met Linux zijn nog niet echt om over naar huis te schrijven
Geef de leverancier maar de schuld, voor het leveren van een crapconfig. En al helemaal mbt de USB stick. Normaal zou je een "lijst" geven met schijven/devices zodat je een selectie kan maken, als je deze wel gehad hebt, dan is het je eigen schuld, heb je deze niet gehad, en hebben ze gewoon de 1e usb storage device (bv) gepakt, dan is het de leverancier/bakker van je CDtje (Acer in dit geval).

Ik zou, zoals hier boven al is aangegeven voor bijvoorbeeld Ubuntu gaan, mogelijkerwijs dat de Acer laptop wel specifieke finetunings nodig hebben die niet standaard ingebouwd zijn. In het geval van mijn Asus EEE kwam ik uit op EEEbuntu. Ik heb zelf xubuntu-desktop geinstalleerd, omdat XFCE wat lichter is.

De standaard mee geleverde Xandros linux op mijn EEE was ook echt slecht, waar ik al jaren met linux werk, was ik daar te gelimiteerd tot hun denkwijze en beperkte functionaliteiten. Dan begrijp ik best dat de consument "linux" als slecht gaat ervaren, gezien dat een stuk naamsbekendheid is.

Ik denk dat je linux meer zien als een groep, dan een product. Het is b.v. geen automerk, maar een auto. Als jij slechte ervaringen hebt met Ford, dan is Volvo niet per definitie slecht? Of scheer je dan alle auto's over 1 kam? ;)

• Rupie
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 01:56:
[...]

Geef de leverancier maar de schuld, voor het leveren van een crapconfig. En al helemaal mbt de USB stick. Normaal zou je een "lijst" geven met schijven/devices zodat je een selectie kan maken, als je deze wel gehad hebt, dan is het je eigen schuld, heb je deze niet gehad, en hebben ze gewoon de 1e usb storage device (bv) gepakt, dan is het de leverancier/bakker van je CDtje (Acer in dit geval).
Ja ik geef de leverancier de schuld. Hebben ze brakke software geleverd, krijgen ze er nog de schuld van ook ;) De software gaf een lijst met USB devices die gebruikt konden worden. Deze toonde alleen mijn USB stick (een Sandisk Micro van 4gb, gaf hij allemaal keurig aan), wat logisch is als dit het enige aangesloten USB device is. Het lijkt mij dus heel sterk dat ik de verkeerde gekozen zou hebben! En ik kom op internet heel wat meer mensen tegen die dezelfde foutmelding kregen en vervolgens problemen hadden met gewiste partities. En allemaal mensen die meerdere fysieke schijven in hun systeem hebben zitten. Is het dan vreemd dat ik de leverancier de schuld geef?

Gezien het aantal mensen dat hier last van heeft vind ik het ergens vreemd dat dit niet breed uitgemeten is in de publiciteit. Sony die met een CD wat achterlaat op een PC wordt compleet afgeslacht, maar Acer die schijven wist hoor je niemand over? Vind ik persoonlijk vreemd.

Maar goed, ik zal er eens over na gaan denken wat ik er mee ga doen. Na mijn ervaring met deze versie van linux heb ik nog niet echt veel trek om met een andere distro te gaan werken waarbij ik misschien uren kan gaan prutsen om het fatsoenlijk aan de praat te krijgen. Om in de geest van jou bericht te blijven, waarom zou ik een 2e hands Ford Mondeo die misschien niet helemaal goed werkt proberen als ik een slechte ervaring heb met een nieuwe Ford Focus? ;)

Verwijderd

Rupie schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 07:21:
Na mijn ervaring met deze versie van linux heb ik nog niet echt veel trek om met een andere distro te gaan werken waarbij ik misschien uren kan gaan prutsen om het fatsoenlijk aan de praat te krijgen.
Ik vind zelf prutten soms erg leuk om te doen, dit vooral op elektronica/hardware vlak. Kwa software gebruik ik altijd vrij standaard dingen (alles buiten mijn webdevelopment hoek), geen zin om mijn hele workstation zelf op te bouwen kwa software.

Toen ik er achter was dat een EEE een aparte wifi+sound driver nodig had, vond ik na 30 minuten zoeken EEEbuntu. Verder werkt dat zoals ik gewend ben van Ubuntu (varianten), op een manier dat ik er als ITer tevreden over ben (voldoende vrijheid) en vanuit een eindgebruikers oogpunt "zeer makkelijk".

Ieder zijn keuzes he. Wegens die vrijheid ben ik al een jaar Microsoft-loos (al veel langer bezig met linux). :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2009 01:59 ]

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:19
Crackh34d schreef op maandag 13 april 2009 @ 17:52:
Probeer eens Ubuntu, dat is tenminste een echte distro, in plaats van zo'n manke Linpus. Ubuntu schijnt zéér goed te werken ism telefoons.

EDIT: Hier staat een guide, die er niet echt gebruiksvriendelijk uitziet, maar wel zou moeten werken!
http://www.vanimpe.eu/blo...-connect-to-the-internet/
Ik kan verzekeren dat het met Ubuntu zonder al te veel problemen werkt. We hebben net de ubuntu instructies op onze wikie (www.synce.org) geupdate. Voor internet delen hoef je eigenlijk alleen maar synce-hal (dit regelt de verbinding) te installeren via de instructies en heb je de rest niet nodig (het sync gedeelte). Zal dit misschien ook even als aparte instructie ergens neerzetten.

Over de instructies op die pagina, met recentere kernels heb je de usb-rndis-lite niet meer nodig. Uit mijn hoofd was het >= 2.6.27 voor tethering, maar pin me er niet op vast.

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• Rupie
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2009 @ 01:57:
[...]
Ik vind zelf prutten soms erg leuk om te doen, dit vooral op elektronica/hardware vlak. Kwa software gebruik ik altijd vrij standaard dingen (alles buiten mijn webdevelopment hoek), geen zin om mijn hele workstation zelf op te bouwen kwa software.
Ben ik helemaal met je eens, ik kan zelf ook uren zitten te prutsen met zulke dingen, maar op het moment dat ik gewoon een week bezig ben om iets als bluetooth geinstalleerd te krijgen en het dan nog niet werkend heb is de lol er vanaf. En dan heb ik zelf nog wel de ilusie dat ik iets meer van computers weet dan de gemiddelde nederlander ;)
Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2009 @ 01:57:
[...]
Ieder zijn keuzes he. Wegens die vrijheid ben ik al een jaar Microsoft-loos (al veel langer bezig met linux). :)
Dat was ook mijn beweegreden om een apparaat met Linux aan te schaffen, maar tot op heden bevalt die vrijheid nog niet zo goed dus ;) Ik heb inmiddels ook naar EEEbuntu zitten kijken (heet EasyPeasy tegenwoordig?), misschien dat ik die nog een kans ga geven. Inmiddels heb ik echter XP pro geinstalleerd en dat werkt nog een stuk sneller als ik verwachtte. Ik ga binnenkort aan de slag om er een dualboot van te maken, kan ik expirimenteren met Linux en toch zeker weten dat ik XP kan gebruiken als het nodig is!

Pagina: 1