Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Topicstarter
Na de zoveelste crash van mijn HP 17" laptop met Vista |:( begin ik steeds meer te neigen naar de aankoop van een macbook unibody. Echter twijfel ik over één ding, als 17 jarige zijnde is een macbook best wel een investering en ik wil niet over 1 nacht ijs gaan.

Over anderhalf jaar haal ik als het goed gaat mijn VWO diploma en ga ik studeren. Voor mijn studie wil ik graag een laptop hebben die ik makkelijk mee kan nemen. Een macbook is dus ideaal.

Mijn vraag is eigenlijk moet ik wachten met mijn aankoop van een Macbook in verband met nieuwe ontwikkelingen? SSD schijven, uberhaupt een heel nieuw type en / of nieuwe Mac OS?

Of kan ik gerust er nu één kopen en mezelf anderhalf jaar ergernissen over Vista besparen?

Wat zou u doen in deze situatie?

Alvast bedankt,
Martijn

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:32

Vuvuzela

My spire is forming

Heb je er geld voor (over)? De macbooks van nu zijn over 1,5 jaar nog goed genoeg voor je studie.

Bespaard je een hoop vista gezeik. OS kan je updaten. SSD kan je als je er behoefte aan hebt ook later nog in bouwen. Ik gok dat over 1,5 jaar de Macbooks alleen intern wat zijn geupdate.

[ Voor 13% gewijzigd door Vuvuzela op 12-04-2009 13:08 ]

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Gewoon nu kopen. Je kunt altijd wel blijven wachten. Ik werk zelf nu al 6 jaar zondet noemenswaardige problemen met dezelfde (winxp) notebook en volgens mij kun je met een Apple in de regel langer doen dan met een Wintel machine. Als je hem nu koopt, zul je hem dus ook nog makkelijk tijdens de studie kunnen gebruiken en je bent meteen van al het gezeik af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:12
Zet gewoon een windows 7 beta op die HP laptop. 8)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigJeff
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-03-2022
Er zullen altijd nieuwe ontwikkelingen zijn, dus wanneer je 'm ook koopt het zal altijd verouderen.
De vraag is echter, vind jij het het waard om anderhalf jaar nog met een crashende HP Vista bak te werken.

SSD schijven, zou ik nu nog niet aan beginnen, over anderhalf jaar misschien wel, als die technologie niet meer zo jong is, SSD schijven klinken heel aantrekkelijk maar er zitten ook wel wat nadelen aan.

Nieuwe types, daar weet niemand iets over, Apple is heel ondoorzichtbaar wat nieuwe producten betreft.

Een nieuwe Max OS komt er al aan namelijk Snow Leopard. Wanneer precies is ook onduidelijk maar, waarschijnlijk deze zomer. En over anderhalf jaar is er misschien wel weer een nieuwe. En je kunt vrijwel altijd updaten.

Persoonlijk zou ik er gewoon een kopen, de korting die je krijgt over anderhalf jaar , weegt niet op tegen de voordelen die je hebt als je er nu al een koopt. En ontwikkelingen zullen er altijd zijn.
Misschien ken je wel iemand die al aan het studeren is, die voor jou een Macbook kan kopen met korting?
Danwel met gewone korting of met ADC korting.

Succes er mee!

[ Voor 4% gewijzigd door BigJeff op 12-04-2009 13:17 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 19:33

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Eens met hierboven. SSD's laat ik echt lekker links liggen. Meer dan de helft meer fouten, meer dan de helft meer schijven die terug gaan naar de fabrikant. Lekker draaiend schijfje :)

En och afwachten, dat valt wel mee, het ligt eraan of je nu 'm wilt en of je nu 't geld heb. Qua technologie is er niet veel te zeggen. Net nadat ik mijn Macbook white gekocht heb kwamen er de geruchten over de Unibody. Dus achter loop je altijd al. Dat gebeurd al op het moment dat je uit de winkel loopt.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Laatst online: 12-09 20:46

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Nu ben ik beslist geen groot aanhanger van Windows, en zeer zeker een groot liefhebber van Macs, maar ook Vista hoort gewoon stabiel te draaien. Als je HP laptop zelfs met een schone installatie van Vista (gewoon legaal neem ik aan) niet stabiel draait, zou ik eens contact opnemen met de tech support van HP.

Ik heb ongeveer een jaar geleden een PC neergezet voor mijn vriendin (ze wilde per se een PC) met Vista erop, en die PC loopt al een jaar prima. Geen centje pijn, afgezien van de logheid van Vista en de ondoordachte interface.

En hoe positief ik ook ben over OSX.. ook dat OS kan je in puin helpen door er niet goed mee om te gaan. En in dat geval is ook OSX prima in staat om te crashen. Ga je er echter goed mee om, doe je even lang met je OSX install als met je Mac ;)

Probeer dus eerst eens te achterhalen waarom je HP machine zo instabiel is. Is het een hardwareprobleem? Of heb je drivers/software geinstalleerd die het systeem instabiel maken? Staan er warez op die niet helemaal fris zijn? Controleer dat eerst voor je 1500 euro uit je portemonnee vist voor een Mac, waarmee je met slecht gebruik dezelfde problemen zal hebben als met Vista ;)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 15:15
Een macbook ziet er heerlijk uit zeker voor een student (toekomstige) maar toch raad ik je aan om eerst een windows 7 (beta) installatie te doen en kijken hoe dat bevalt. Dat is namelijk legaal en gratis voor ongeveer een jaar en dan kun je nog eens kijken wat je dan gaat doen.

En iedere redelijke pc die je nu koopt zal waarschijnlijk wel krachtig genoeg zijn om de meestgebruikte software goed te draaien en dat zal die dus de komende 10 jaar ook nog wel doen. Behalve als je ook nog een fanatieke gamer bent, maar dan heb je meestal geen laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Topicstarter
Oke op SSD moet ik dus duidelijk niet gaan wachten..

mijn HP laptop ligt nu bij de winkel om te kijken of er iets mis is met de hardware (waarschijnlijk wel omdat dezelfde klachten na totale reset er nog steeds waren)

Ik ga zeker Windows 7 is proberen als ik mijn laptop terug heb :) bedankt voor de reacties.. als er mensen zijn met een andere kijk / mening hierop hoor ik dat natuurlijk maar al te graag!

Alvast bedankt,
Martijn

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaniSuN
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-03 19:51
martijn--g schreef op zondag 12 april 2009 @ 12:50:
Na de zoveelste crash van mijn HP 17" laptop met Vista |:( begin ik steeds meer te neigen naar de aankoop van een macbook unibody. Echter twijfel ik over één ding, als 17 jarige zijnde is een macbook best wel een investering en ik wil niet over 1 nacht ijs gaan.

Over anderhalf jaar haal ik als het goed gaat mijn VWO diploma en ga ik studeren. Voor mijn studie wil ik graag een laptop hebben die ik makkelijk mee kan nemen. Een macbook is dus ideaal.

Mijn vraag is eigenlijk moet ik wachten met mijn aankoop van een Macbook in verband met nieuwe ontwikkelingen? SSD schijven, uberhaupt een heel nieuw type en / of nieuwe Mac OS?

Of kan ik gerust er nu één kopen en mezelf anderhalf jaar ergernissen over Vista besparen?

Wat zou u doen in deze situatie?

Alvast bedankt,
Martijn
- MacOSX Snow Leopard 10.6 komt er aan (updaten is geen probleem)
- SSD/DDR3 zullen in prijs dalen
Je kunt dan wel gaan zeggen "Ja maar zo kan ik eeuwen wachten want er komt altijd vernieuwingen aan" ja dat klopt,

Maar 1) heb je al je centjes bijgespaard? 2) kan je nog een kleine halfjaar of paar maanden nog met je HP werken

Anders zou ik gewoon wachten tot dat je daadwerkelijk aan je studie begint
Probeer anders eens een schone installatie vista en anders contact op te nemen met HP servicedesk,
Kan je echt niet langer met je HP werken en je hebt al je centjes al gewoon doen dan (maar vergeet je studentenkorting niet :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zet de HP eens op marktplaats.nl om een idee te krijgen wat die nog waard is. Nu omruilen is zeker voordeliger dan over anderhalf jaar pas switchen. Of de MacBooks zijn dan stukken goedkoper geworden, alleen twijfel ik over het laatste...

Succes met je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1,5 jaar wachten is wel erg lang voor een pc hoor of het nou een apple of windows is.

Je moet gewoon goed kijken wat je met laptop/pc wilt gaan doen en aan de hand daar van je keuze maken in systeem eisen, dan gaat je pc/laptop het langst mee is mijn ervaring :)

En je niet gek laten maken door 4, 8 core en GHzen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2009 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou ook nu een MacBook kunnen kopen. Deze over 1,5 jaar verkopen en dan de nieuwe kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sroebert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 09:55
Verwijderd schreef op zondag 12 april 2009 @ 18:11:
Je zou ook nu een MacBook kunnen kopen. Deze over 1,5 jaar verkopen en dan de nieuwe kopen?
en hij had het al over een grote investering om er één te kopen :P

Het lijkt mij, net als meerdere hierboven al gezegd hebben, dat Vista gewoon goed moet draaien als je er niks vreemds mee doet. Ik had voor mijn MBP een Windows laptop met Vista erop, afgezien dat deze wel eens uitviel tijdes gamen door de hitte, eigenlijk nooit problemen met vastlopen gehad.

Dus misschien eens een reïnstall doen? Als je een Macbook wilt kopen voor handig meenemen naar studie (en je dat nu dus nog niet nodig hebt), zou ik wachten tot je hem echt nodig hebt, want dan koop je ook meteen een meer up to date systeem en besteed je geen geld aan iets wat je nog niet helemaal nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedbase
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 17:18
In jou geval zou ik inderdaad een paar maanden/half jaar wachten op snow leopard, scheelt je weer een paar tientjes als je zelf wilt upgraden. Wat je wel in je achterhoofd zou kunnen houden is dat je als student via surfspot.nl meer korting krijgt dan de gewone education store. Ik krijg uit m'n hoofd 8% (UvA).
Maar wachten omdat je bang bent dat ie veroudert is onzin, want je laptop veroudert altijd, wanneer je 'm ook koopt.
Zie ook:

Welke richting wil je gaan studeren? Want als het iets waarvoor je niet perse een nieuwe laptop nodig hebt (IT studies, Technische studie) dan maakt het niks uit of je 'm nu koopt of over 1,5 jaar, internet, emailen en documenten maken zal dan toch de hoofdzaak zijn.

http://buyersguide.macrumors.com/

[ Voor 6% gewijzigd door diedbase op 13-04-2009 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Voor it studies heb je ook geen nieuwe laptop nodig hoor. Ik doe software engineer @ uva en heb al op meerdere andere it studies gezeten.... echt nergens voor nodig.

Een cellie 1.5ghz heeft tot half feb. hier voldaan hoor ,met 1gb mem. In mijn huidige master stuur ik ook vooral documentjes rond, en soms wat losse code.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Topicstarter
nu een macbook kopen later verkopen en dan weer een nieuwe kopen gaat denk ik financieel niet helemaal lukken :(

Qua studie zat ik te denken aan Economie en / of rechten aan de EUR. Lijkt mij niet dat daarvoor een zware machine nodig is.

Waarom mijn Vista laptop niet lekker liep zou ik echt niet weten :$ ik doe er geen gekke dingen mee ofzo hooguit wat veelvuldig gebruik...

Op het moment neig ik er nog het meest na om nog even te wachten en als mijn laptop weer terug is van reparatie er windows 7 op te zetten. Die 10% korting als student zijnde klinkt wel verleidelijk.

Eigenlijk is het gevoel ( geen windows meer :9~ ) versus financieel ( 10% korting, huidige laptop kan nog makkelijk gebruikt worden ) het leven is moeilijk :O :P

Allemaal hartstikke bedankt voor de reacties :)

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Laatst online: 12-09 20:46

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

je kan ook Linux op je HP zetten om de tijd te overbruggen :P

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
En wat van een 2de hands MB?

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meriket
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-04 22:06
Ik weet niet waarom je kiest voor een macbook, maar misschien moet je dat nog eens heroverwegen. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de eerste paar colleges van het eerste studiejaar de collegezaal vol zit met laptops (waarvan een aanzienlijk deel macbooks, maar dat terzijde) maar dat na een paar weken niemand meer een laptop gebruikt tijdens het college. Het maken van aantekeningen lukt gewoon net zo goed met pen en papier en een laptop brengt best wat last met zich mee: je moet voorzichtiger met je tas omgaan, etc.

Een jaar geleden zat ik in de zelfde situatie als jij, maar achteraf had ik liever een iMac gekocht, dan kon je voor het zelfde geld tenminste normaal een filmpje kijken etc.
Pagina: 1