Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paksoy
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09-2024
Ik heb dit ook al op een ander forum gepost, daar snapten ze het ook niet.
Ik heb twee dagen geleden mijn nieuwe moederbord (Gigabyte GA-M52L-S3), processor (AMD X2 7750BE) en RAM (OCZ Platinum 800mhz 2GB) binnengekregen. Ik heb alles rustig in elkaar gezet. Eenmaal opgestart werkte alles. Instellingen in bios gedaan, en toen was het tijd om XP opnieuw te installeren. Dat eenmaal gedaan te hebben wou ik de drivers installeren met de bijgeleverde CD. Dit doet hij vanzelf d.m.v. een Express Install. Na de installaties start de pc opnieuw op, maar er is dan helemaal niks geïnstalleerd. Niks werkt, geen internet, geen USB, geen video-controller. Ik heb ook Vista erop gezet, daar heb ik hetzelfde probleem.

Wat ik al heb gedaan:
-Drivers uninstall en nieuwste erop zetten van nVidia site
-De drivers van de CD apart installeren
-Via apparaatbeheer proberen te installeren
Het helpt niet.
Ik heb toch echt alle kabels goed aangesloten. Wat kan het probleem nou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-05 09:32
Je kan best eens zien of er geen nieuwere drivers voorhanden zijn.

http://www.gigabyte.com.t...Model.aspx?ProductID=2634

Er zijn ook BIOS updates, de laatste is voor nieuwere CPU's te ondersteunen, mss ligt het hier wel aan?

Welke versie BIOS draai je? Laatste op website is F7.

Drivers vindt je http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/Driver_Model.aspx?ProductID=2634&ost=xp#anchor_os , maar de chipset is al van 2007.

[ Voor 38% gewijzigd door Graviton12 op 12-04-2009 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paksoy
Graviton12 schreef op zondag 12 april 2009 @ 12:46:
Je kan best eens zien of er geen nieuwere drivers voorhanden zijn.

http://www.gigabyte.com.t...Model.aspx?ProductID=2634

Er zijn ook BIOS updates, de laatste is voor nieuwere CPU's te ondersteunen, mss ligt het hier wel aan?

Welke versie BIOS draai je? Laatste op website is F7.

Drivers vindt je http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/Driver_Model.aspx?ProductID=2634&ost=xp#anchor_os , maar de chipset is al van 2007.
De nieuwste drivers heb ik al ;)
Hoe kan ik precies zien welke BIOS ik draai?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-05 09:32
Probeer eerst eens met de nieuwste drivers (als je die al niet op CD hebt staan) van de website, de BIOS versie kan je soms tijdens het booten zien ofwel gewoon in BIOS gaan.
Anders even opzoeken in handleiding hoe in BIOS te geraken.

Edit: Wel altijd op eigen risico O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Graviton12 op 12-04-2009 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paksoy
Graviton12 schreef op zondag 12 april 2009 @ 12:53:
Probeer eerst eens met de nieuwste drivers (als je die al niet op CD hebt staan) van de website, de BIOS versie kan je soms tijdens het booten zien ofwel gewoon in BIOS gaan.
Anders even opzoeken in handleiding hoe in BIOS te geraken.

Edit: Wel altijd op eigen risico O-)
Ja ik heb nog nooit BIOS geflasht.. maar ik weet in ieder geval zeker dat het niet de nieuwste BIOS is wat ik nu heb.
Het is een AM2 bord, dat AM2+ compatible is (mijn processor is AM2+). Misschien is hiervoor eerst een nieuwe BIOS nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je systeem gewoon start dan heb je niet per se een bios update nodig voor de cpu support.

Als je probeert een driver te installeren, wat geeft het ding dan precies aan? Ik neem aan dat je toch iets van een error of wat dan ook krijgt. Heb je ook het geheugen handmatig ingesteld of heb je dat door de SPD laten doen? Dit geheugen draait niet op het standaard voltage, draai je het op een lager voltage dan kun je problemen krijgen met stabiliteit (en daarmee datacorruptie waardoor drivers niet goed installeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paksoy
TERW_DAN schreef op zondag 12 april 2009 @ 13:07:
Als je systeem gewoon start dan heb je niet per se een bios update nodig voor de cpu support.

Als je probeert een driver te installeren, wat geeft het ding dan precies aan? Ik neem aan dat je toch iets van een error of wat dan ook krijgt. Heb je ook het geheugen handmatig ingesteld of heb je dat door de SPD laten doen? Dit geheugen draait niet op het standaard voltage, draai je het op een lager voltage dan kun je problemen krijgen met stabiliteit (en daarmee datacorruptie waardoor drivers niet goed installeren).
Setup geeft niks aan. De drivers zijn dan geinstalleerd, vraagt om een reboot. Dat doe ik en eenmaal in Windows, heb ik nog steeds niks. Geen netwerkmogelijkheden, geen USB, geen PCI. Apparaatbeheer geeft dan wel meer onderdelen aan na de install, maar zegt nog steeds dat de stuurprogramma's er niet voor geinstalleerd is. Bij 'Software' zie ik wel 'nVidia Drivers' staan.
En over het geheugen: deze sticks vragen inderdaad 2,1Volt volgens mij. In de BIOS stond 1,8Volt. Ik wou dit niet verhogen, want ik weet niet of deze moederbord het aankan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Misschien handig om niet de installer gebruiken voor het installeren van de drivers, maar naar apparaatbeheer/device manager te gaan en daar handmatig de inf bestanden opzoeken en aangeven. Misschien dat het dan allemaal wat beter werkt. Ik zou voorlopig niet aan de BIOS komen, want ik denk dat je daar weinig mee gaat scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eguna
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-02 23:30

Eguna

AMD is liev

zit je wel in een volledige administrator account? plus run as administrator? sommige setups zeggen onder beperkte accounts wel 'complete', maar leveren uiteindelijk niks op

My life for hire!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Paksoy schreef op zondag 12 april 2009 @ 13:10:
[...]
En over het geheugen: deze sticks vragen inderdaad 2,1Volt volgens mij. In de BIOS stond 1,8Volt. Ik wou dit niet verhogen, want ik weet niet of deze moederbord het aankan?
Je zult het wel moeten verhogen. Grote kans dat het anders niet stabiel draait (en dan kun je idd vage problemen tegenkomen).
Het moederbord zal het vast wel aankunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paksoy
Hann1BaL schreef op zondag 12 april 2009 @ 13:13:
Misschien handig om niet de installer gebruiken voor het installeren van de drivers, maar naar apparaatbeheer/device manager te gaan en daar handmatig de inf bestanden opzoeken en aangeven. Misschien dat het dan allemaal wat beter werkt. Ik zou voorlopig niet aan de BIOS komen, want ik denk dat je daar weinig mee gaat scoren.
Als voltage verhogen niet werkt zal ik dit ook maar proberen
Eguna schreef op zondag 12 april 2009 @ 13:15:
zit je wel in een volledige administrator account? plus run as administrator? sommige setups zeggen onder beperkte accounts wel 'complete', maar leveren uiteindelijk niks op
Ik heb ditzelfde probleem ook in XP, zoals in OP aangegeven. Dus het zal niet aan administrator liggen.
TERW_DAN schreef op zondag 12 april 2009 @ 13:16:
[...]

Je zult het wel moeten verhogen. Grote kans dat het anders niet stabiel draait (en dan kun je idd vage problemen tegenkomen).
Het moederbord zal het vast wel aankunnen
Dat zal ik dan even doen. In de RAM-slots zit inderdaad 2,5V gegraveerd, dus ik neem aan dat het wel kan.

Bedankt voor jullie vlugge en hulpzame reacties :) Ik zal zo terug zijn met de resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-05 18:03
Heb je de schijf eerst leeg gemaakt?
Heb je een volledige xp cd, dus geen cd waar dingen zijn weggelaten?
Het installeren van drivers ligt denk ik toch niet aan het geheugen, anders had hij crashes gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paksoy
RAM voltage verhogen heeft niet geholpen, maar ik heb wel het probleem gevonden. Na het installeren van de IDE drivers, start de pc opnieuw op maar loopt vast. Je moet dan windows opstarten via 'laatst bekende juiste configuratie'. Ik heb geprobeerd om het handmatig te installeren via de CD, maar na het installeren zegt Vista dat de installatie niet juist is verlopen. Het ligt dus aan de IDE drivers.
Het volgende probleem is, hoe krijg ik de drivers geinstalleerd. USB sticks werken niet, want die krijg ik niet geinstalleerd (al is het plug and play), ook geen internet...
jan99999 schreef op zondag 12 april 2009 @ 14:39:
Heb je de schijf eerst leeg gemaakt?
Heb je een volledige xp cd, dus geen cd waar dingen zijn weggelaten?
Het installeren van drivers ligt denk ik toch niet aan het geheugen, anders had hij crashes gehad.
De schijf heb ik net weer leeggemaakt en Vista erop gezet.

[ Voor 24% gewijzigd door Paksoy op 12-04-2009 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paksoy
Ik heb de INF bestand voor nForce PCI System Management nodig. Als iemand die heeft zou ik het mogen? Of als iemand er een kan vinden. Ik kan namelijk niks vinden, en dat heb ik nodig.
Ja, ik ben ongeduldig, ik kan al 4 dagen niks met mijn nieuwe systeem... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-04 13:34
die horen toch echt bij de drivers van je chipset te zitten, alleen de kale inf heb je niks aan, daar staan namelijk de verwijzingen in naar de drivers zelf...

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paksoy
Ik zie nergens een INF bestand tussen de driver-bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
driver van gigabyte gedownload, en hier staat de inf die je waarschijlijk zoekt:

motherboard_driver_chipset_nvidia_mcp61_2kxp\Setup\SMBus\nvsmbus.inf
[Strings]
REG_DWORD = 0x00010001
SystemClassName = "System devices"
NVIDIA = "NVIDIA"
NVIDIA_MFG = "NVIDIA"
PCI\VEN_10de&DEV_01b4.DeviceDesc = "NVIDIA nForce PCI System Management"
SMU51Desc = "NVIDIA nForce System Management Controller"
uit de inf....

alleen word er geen enkele driver geladen, deze inf zorgt er alleen maar voor dat je geen "onbekende hardware" meldingen meer krijgt...

[ Voor 63% gewijzigd door Japidoff op 12-04-2009 18:22 ]

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paksoy
Japidoff schreef op zondag 12 april 2009 @ 18:18:
driver van gigabyte gedownload, en hier staat de inf die je waarschijlijk zoekt:

motherboard_driver_chipset_nvidia_mcp61_2kxp\Setup\SMBus\nvsmbus.inf

[...]

uit de inf....
Erg bedankt, en de installatie zegt dat het niet lukt omdat de INF bestand voor Windows 95 en ouder is. Ik snap dat stuk niet precies. Zou ik dit kunnen oplossing door de INF te wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
hoe heb je het nou gedaan dan?
ik hoop de driver gedownload en daarin die inf opgezocht?

en als dit niet werkt, zou ik toch gigabyte ff mailen ofzo, hiermee houd het bij mij ook een beetje op..

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Paksoy schreef op zondag 12 april 2009 @ 18:21:
[...]

Erg bedankt, en de installatie zegt dat het niet lukt omdat de INF bestand voor Windows 95 en ouder is. Ik snap dat stuk niet precies. Zou ik dit kunnen oplossing door de INF te wijzigen?
Het lijkt me sterk dat je een verkeerde in hebt. Dit probleem heb ik nog nergens eerder gezien en de kans dat er langdurig foute drivers op de website staan bij Gigabyte is doorgaans niet zo groot.

Ik denk dat je het probleem eerder eens moet gaan zoeken in de hardware.
Begin eens met een memtest draaien en kijken wat deze oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paksoy
TERW_DAN schreef op zondag 12 april 2009 @ 18:25:
[...]

Het lijkt me sterk dat je een verkeerde in hebt. Dit probleem heb ik nog nergens eerder gezien en de kans dat er langdurig foute drivers op de website staan bij Gigabyte is doorgaans niet zo groot.

Ik denk dat je het probleem eerder eens moet gaan zoeken in de hardware.
Begin eens met een memtest draaien en kijken wat deze oplevert.
Ja dat denk ik ook, maar voor alles is er een eerst he :P
Ik heb nu Memtest86 gedownload. Ik zal het even draaien. Dit moet je toch ongeveer 5 uur draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Paksoy schreef op zondag 12 april 2009 @ 18:48:
[...]

Ja dat denk ik ook, maar voor alles is er een eerst he :P
Ik heb nu Memtest86 gedownload. Ik zal het even draaien. Dit moet je toch ongeveer 5 uur draaien?
Bij twijfelgevallen als dit houd ik zelf altijd 24 uur aan. Anders gewoon een pass of 4 (en dat hangt af van je memsnelheid en hoeveelheid geheugen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paksoy
TERW_DAN schreef op zondag 12 april 2009 @ 19:10:
[...]

Bij twijfelgevallen als dit houd ik zelf altijd 24 uur aan. Anders gewoon een pass of 4 (en dat hangt af van je memsnelheid en hoeveelheid geheugen).
Nou ik doe wel tot ik ga slapen, alhoewel de PC nog maar 32dB produceert, hoor ik niks, Misschien draai ik het wel tot in de ochtend. Ik hoef het toch alleen aan te zetten? Of moet ik na elke pass weer opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je hoeft enkel het cdtje erin te gooien en op te starten, verder zal memtest gewoon doorlopen.

+ titelfixje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paksoy
Nou Memtest86 voor 13,5 uur gedraaid, geen errors. Het is in ieder geval niet het geheugen.
Maar ik weet wel welk bestand niet werkt na de install van de IDE drivers, namelijk crcdisk.sys. Het is een bekend probleem bij Vista zo te zien. Zou ik die kunnen herstellen met de Windows Vista DVD herstelconsole?

Edit: Kan het ook komen door mijn voeding? Ik heb een 400W Mtek voeding, het is een B-merk ja.

[ Voor 26% gewijzigd door Paksoy op 13-04-2009 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Het crcdisk.sys "probleem" lijkt,volgens google,vooral vastlopers te veroorzaken.Wat voor vista DVD gebruik jij trouwens(met of zonder SP1).

Ik vind het vreemd dat de USB in Vista niet werkt,dat zou het out of the box wel moeten doen volgens mij.

*Ik zou de BIOS eens resetten(clear CMOS)...en dan Vista nog eens installeren.
*Werkt dit nog niet dan zou ik toch eens overwegen om de BIOS eens te Flashen.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paksoy
kendo schreef op maandag 13 april 2009 @ 13:52:
Het crcdisk.sys "probleem" lijkt,volgens google,vooral vastlopers te veroorzaken.Wat voor vista DVD gebruik jij trouwens(met of zonder SP1).

Ik vind het vreemd dat de USB in Vista niet werkt,dat zou het out of the box wel moeten doen volgens mij.

*Ik zou de BIOS eens resetten(clear CMOS)...en dan Vista nog eens installeren.
*Werkt dit nog niet dan zou ik toch eens overwegen om de BIOS eens te Flashen.
Ik heb Vista met SP1. Het crcdisk.sys heb ik al verholpen door alle 1394-bestanden te verwijderen. Daar lag het aan.
Dus ik heb nu IDE drivers ook geinstalleerd, maar de PCI System Management kan nog steeds niet geinstalleerd worden.
Ik las dat deze problemen kunnen veroorzaakt worden doordat de HDD en DVD drive als hetzelfde gezien worden ofzo. Dit werkt verholpen bij diegene dmv de jumper te resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Gebruik je SATA of IDE?

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paksoy
SATA HDD, en IDE dvd-drive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paksoy
Oke jongens ik heb de meeste problemen kunnen oplossen.
Het enige probleem is nog de netwerkkaart. Deze is mooi geinstalleerd met de chipset CD, maar het werkt niet. Ik stop de kabel erin, en de LED'jes branden niet erachter. Het werkte gewoon met mijn vorige moederbord (toen was het met ook nog met XP).
De kabel komt via een router, die verbonden is met de modem. De kabel is een UTP-kabel. Firewall staat ook uit. In de bios heb ik alles wat met LAN te maken heeft aangezet, maar dat baatte niet.
Bvd

ps: sorry voor de dubbel post, maar anders zouden jullie mijn edit niet merken ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Paksoy op 16-04-2009 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Misschien de router/modem even opnieuw instellen!?...Of zelf even de IP instellingen van de PC aanpassen.!?

Ik heb dit laatst ook moeten doen bij een schone installatie.In de router stond een nog een statisch IP adres ingesteld en in windows staat bij mij "out of the box" DHCP ingeschakeld.Waardoor het statische IP in de router buiten de DHCP range viel.

Pagina: 1