Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel] Conditioneel doublures verwijderen ?

Pagina: 1
Acties:

• Hobbybob123
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-02-2022
Ik heb een wardrive gedaan om alle wireless accesspoints in mijn wijk in kaart te brengen.
Het resultaat is een zeer lange lijst met alle accesspoints, macadressen, geografische lokatie,signaalsterkte etc. Omdat ik natuurlijk soms om een huizenblok heen ben gereden heeft de software het accesspoint NOG een keer gedecteerd en opnieuw opgeslagen met een net iets andere geografische lokatie.
Als ik echter gewoon alle dubbele namen zou verwijderen gaat het mis, omdat heel veel mensen hun accesspoint op de default naam (Sitecom, belkin etc) hebben laten staan.

Wat ik dus wil is alleen een regel verwijderen als Accesspointnaam en Macadress gelijk zijn omdat het dan echt om hetzelfde accesspoint gaat dat ik 2 keer heb opgepikt, anders moet het gewoon ongemoeid blijven.
Uiteindelijke resultaat zou dus een lijst met unieke accesspoints moeten zijn.

Hoe kan ik dit nou doen in Excel ? Ik hoop dat iemand me een zetje in de goede richting kan geven ?
Bij voorbaat dank.

Verwijderd

Ik zou het niet in Excel doen, maar in Access. SELECT-query met een GROUP BY op accesspoint en macaddress (wat dat ook mogen zijn) en je hebt alle dubbele regels eruit. Zeker als het om een "zeer lange lijst" gaat, is een query in Access m.i. sneller dan gefröbel met formules in Excel - wat niet echt geschikt is voor ontdubbelen (ik weet overigens niet wat de mogelijkheden in 2007 zijn).

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Of pak een fatsoenlijke database (mysql of SQLite), aangezien je waarschijnlijk nog wel meer leuke gegevens uit wil trekken.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

(ik begreep altijd dat mysql nog brakker was dan Access?)

Anyway, als de TS Access ook in zijn Office-pakket heeft zitten, lijkt mij dat een voor de hand liggender keuze.

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 09:53

EnnaN

Toys in the attic

Nou, voor een simpel lijstje met accesspoints is lijkt me het databasetype nou nog niet direct zo van belang hoor...

maar kun je in excell niet iets doen met sorteren, en dan in een neiuwe rij iets van (pseudocode)
IF !(A2=A1 AND B2=B1) THEN (copy rij) oid...

sig

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

pivot tabel (nl: kruistabel)

je mag wel aanneman dat de mac ven het ap uniek is
0,01 werk excel doet het zo voor je zonder formules

en makkelijk dan dat geneur met databases, sta je een vlo met een kanon dood te schieten.

(nofi: laten we wel wezen als iemand met dit soort vragen komt ga je hem toch geen sql laten leren ?)

[ Voor 62% gewijzigd door Fish op 12-04-2009 23:47 ]

Iperf

• Hobbybob123
Bedankt voor jullie reakties !
Ik beschik ook over Access al zou ik echt niet weten hoe ik dat snel en simpel kan doen, laat staan in MySql.

@Fish: als je nog enige tips hebt hoe ik dat kan doen middels draaitabellen houd ik me aanbevolen.
Ik dacht dat alleen dat handig was voor de presentatie van de cijfers ?
Ik zie niet zo snel hoe ik de dubbelen eruit haal ?
Inderdaad is het MacAdress uniek voor de dubbele entries.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zet een header boven je data

e.g.

mac ssid whatever
00:01 sitecom jewhatever
00:02 blaat meerr

selecteer die bende -> ga naar draaitabel -> druk op finisch

en dan sleep je mac naar links. en wat je meer zoekt zet je rechts daarvan.
alle totalen die die automatich genereed kun je gewoon hiden (rechts klik -> hide)

Iperf

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

In Excel heb je de optie 'Remove duplicates' in menu 'Data'. Als je alle data selecteert en daar opgeeft welke kolommen vergeleken moeten worden op duplicaten, haalt ie ze automatisch voor je weg.

in excel 2007 is dit maar aangezien je geen versie opgeeft ga ik ervanuit dat je de nieuwste versie hebt... misschien dat het ook wel in voorgaande versies zit.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Hobbybob123
Zowel Bastien als Fish bedankt, het is me gelukt (had idd 2007).
Ik heb nu een mooie tabel.
Even offtopic: in mijn wijk staan 5000 huizen, heb ik een rondje van 23,4 km gereden en 2683 unieke accesspoints aangetroffen, waarvan er 739 OPEN staan.
Dat is dus meer dan 1 accesspoint per 10meter.

Dankjullie wel voor de geboden hulp. Van mij mag hij dicht.
Pagina: 1