Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 10:13

seninha

god's right foot

Topicstarter
Ik maak sinds in mn Macbook heb gebruik van Aperture om al mijn fotos te beheren.
Nu is het zo dat ik veel van mijn fotos in de loop d'r jaren bewerkt zijn in Photoshop ,dus ook zo in Aperture te zien zijn.

Nou vraag ik me af hoe te werk gaan bij nieuwe fotos.

Zal ik ze eerst bewerken en dan pas importeren of kan ik ze gewoon importeren en achteraf bewerken?
Ik weet niet of Aperture de bewerkte foto (die trouwens de zelfde naam behoudt) dan laat zien of nog steeds de oude onbewerkte versie?

Tijdens het importeren in Aperture geef ik aan dat de foto in zijn huidige plaats moet blijven.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:07

breinonline

Are you afraid to be known?

Wat voor foto-bestanden bewerk je?

Bij RAW bestanden slaat Adobe programmatuur over het algemeen een xmp-bestand op met de wijzigingen die je ten opzichte van de originele RAW hebt gemaakt. Daar kan Aperture helaas niet mee overweg. Je bewerkingen zijn dan niet zichtbaar in Aperture.

Als het geen RAW is maakt het niet uit waar je bewerkt en of je het in Aperture trekt of niet. Aperture gebruik je dan in feite alleen als catalogus (dan is iPhoto misschien nog wel handiger en in ieder geval goedkoper).

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dit past beter in Fotoworkflow :)

ACS > FGW

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 17:09
Persoonlijk gebruik ik altijd Aperture om de foto's netjes geindexeerd te houden en er eerste bewerkingen op los te laten. Ik heb een tijdje Lightroom geprobeerd (omdat dat ook mooi met Photoshop samenwerkt), maar Aperture blijf ik prettiger vinden... cleaner qua interface en overzicht. Wat ik doe is, ik stel in Aperture belichting, contrast, kleuren, schaduw en highlights in, en in Photoshop maak ik gebruik van een geavanceerde plugin voor noise-reductie en zaken als "smart sharpen" waarin ik Photoshop weer beter vind. Naast uiteraard de dingen die alleen in Photoshop kunnen. Voor mij levert dat een fijne workflow op, ik schiet altijd in RAW en zoals je weet doet Aperture alles non-destructief. In een apart foldertje (of in iPhoto) gooi ik dan de bewerkte JPG foto's. Als ik afdrukken wil maken, dan gebruik ik de jpg (die uiteraard op een hoge resolutie is opgeslagen) met de daarbij behorende kleurenprofiel voor het papier van de drukker (tip: profoto).

[ Voor 15% gewijzigd door vgroenewold op 14-04-2009 15:15 ]