Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foam
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-08 14:37
Hallo,

Ik heb al een tijdje een eigenaardig probleem met mijn PC. Ik weet niet of het aan mijn moederbord ligt, of aan de hard disk?

Moederbord: Asus P5E WS Pro
Boot-Harde schijf: WD 74GB Raptor
Opslag Harde shijven: 4 * WD 500GB

Het probleem is als volgt:

In de helft van de keren als ik mijn PC een opstart met een cold-boot, vindt hij mijn primaire HD niet (die 74GB).
Dan moet ik een aantal keren opnieuw proberen, en dan gebeurt het dat hij die toch vindt. Anders moet ik alle andere HD's (die 4 500GB's) unpluggen, en dan start hij meestal direct perfect op.
Als mijn PC in "sleep-modus" gaat (VISTA) en terug wakker wordt gebeurt het dat hij die hard disk ook niet onmiddellijk vindt, wat natuurlijk vervelend is.

In de BIOS zijn de hd's ingesteld als AHCI, met de 74GB Raptor als 1e hard disk.
In de boot volgorde werd ook ingegeven dat moet geboot worden van de 1e ACHI hard disk.

Ik weet niet wat dit probleem kan veroorzaken, en ik denk ook niet dat het aan de hard disk zelf ligt.
Want éénmaal opgestart werkt hij perfect normaal.

Iemand een idee wat ik nog allemaal kan proberen?

Bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door foam op 12-04-2009 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Probeer het sowieso eens met een andere hdd en vervang de kabels eens. Dermate vage problemen als dit zul je toch moeten oplossen door eea uit te gaan sluiten, dus door onderdelen te gaan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 21:40

wowi

Je boot disk is waarschijnlijk sata 150 en de rest sata 300, wat als je ze allemaal op 150 set?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foam
Sorry,

dit heb ik nog niet vermeld, de kabels heb ik al vervangen.

Ook heb ik de 74GB hd eens op de marvell sata controller geconnecteerd, maar die vond ook géén hd... (en dan zou het waarschijnlijk toch niet lukken om van te booten, want ik heb de marvell drivers niet geïnstalleerd op mijn vista. -Kan dit achteraf nog??)

- Stel dat het wel werkt met een andere hd (ik kan niet testen met een andere raptor), wat kan ik dan doen? Een nieuwe wd 74GB raptor kopen? Voor hetzelfde geld heb ik dan net dezelfde problemen met de nieuwe hd.

Als ik de andere 4 schijven disconnecteer werkt het quasi altijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hetzelfde een keer meegemaakt; ik heb de schijf geformatteerd en toen geen last meer gehad.
Maar ik lees dat het je primaire disk is, misschien heb je hier iets aan:
klik
( If you plan on copying the contents of a boot drive, Western Digital recommends using the DOS version of Data Lifeguard Tools.)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2009 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foam
Verwijderd schreef op zondag 12 april 2009 @ 12:14:
Ik heb hetzelfde een keer meegemaakt; ik heb de schijf geformatteerd en toen geen last meer gehad.
Maar ik lees dat het je primaire disk is, misschien heb je hier iets aan:
klik
( If you plan on copying the contents of a boot drive, Western Digital recommends using the DOS version of Data Lifeguard Tools.)
Ik heb de schijf vorige week geformatteerd tijdens de installatie van vista. Ervoor werkte ik met xp 64bit, en had toen net dezelfde problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foam
wowi schreef op zondag 12 april 2009 @ 12:05:
Je boot disk is waarschijnlijk sata 150 en de rest sata 300, wat als je ze allemaal op 150 set?
Hoe doe ik dit?
Ik heb net in de bios gekeken, en kan dit daar niet wijzigen denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowi

wowi

foam schreef op zondag 12 april 2009 @ 12:25:
[...]

Hoe doe ik dit?
Ik heb net in de bios gekeken, en kan dit daar niet wijzigen denk ik?
Bij seagate kun je ze jumperen, naar 150 sata, maar van westerndigital weet ik dat zo even niet kijk bij westerndigital op de site zou ik zeggen soms zijn het software tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foam
wowi schreef op zondag 12 april 2009 @ 12:29:
[...]

Bij seagate kun je ze jumperen, naar 150 sata, maar van westerndigital weet ik dat zo even niet kijk bij westerndigital op de site zou ik zeggen soms zijn het software tools.
Bedankt wowi,

Dit is inderdaad ook zo bij WD hd's. Ik heb ze gejumered en zal zo ff testen.
Ik hoop dat het hiermee opgelost zal zijn :-)

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foam
het in sata150 zetten van de andere hd's heeft niets uitgehaald.

Heeft iemand een idee wat ik nog kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowi

wowi

foam schreef op zondag 12 april 2009 @ 22:44:
het in sata150 zetten van de andere hd's heeft niets uitgehaald.

Heeft iemand een idee wat ik nog kan proberen?
Het je de gehele drive al eens vol nullen geschreven (soort low level format) ? en ik neem aan dat je de smart status allang bekeken hebt van de hardeschijf zo niet even speedfan of zo gebruiken. Let dan op reallocated sector count b.v..

En ik zou ook de testtool van de fabrikant eens uitproberen of je hardeschijf wel helemaal ok is, de full test dan doen in iedergeval.
Eventueel eens hddregenerator gebruiken op die harddisk. (dat kan met alle data erop, er wordt dan niks weggegooid), misschien zitten er verkeerde sectoren op.

Is er een biosupdate van het moederbord eventueel ?? waar de changelog hier melding over geeft?

[ Voor 3% gewijzigd door wowi op 13-04-2009 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foam
wowi schreef op maandag 13 april 2009 @ 00:02:
[...]

Het je de gehele drive al eens vol nullen geschreven (soort low level format) ? en ik neem aan dat je de smart status allang bekeken hebt van de hardeschijf zo niet even speedfan of zo gebruiken. Let dan op reallocated sector count b.v..

En ik zou ook de testtool van de fabrikant eens uitproberen of je hardeschijf wel helemaal ok is, de full test dan doen in iedergeval.
Eventueel eens hddregenerator gebruiken op die harddisk. (dat kan met alle data erop, er wordt dan niks weggegooid), misschien zitten er verkeerde sectoren op.

Is er een biosupdate van het moederbord eventueel ?? waar de changelog hier melding over geeft?
low level format heb ik nog niet geprobeerd.

De Smart status is perfect!
De temperatuur ook (29°).

éénmaal de pc opgestart is, is er géén enkel probleem te constateren... Mocht het bad sectors oid zijn, dan zou ik andere problemen hebben ook vermoed ik?

Ik heb net de BIOS geflasht naar de laatste versie. Eens zien wat dit geeft...

Een andere denkpiste is stroom: ik zit nu met een tagan 600watt voeding.
Naast het mobo, 5HD's zit er nog een geforce 8600GT silent op die voeding slurpt.
Zouden die 5HD's die samen opgestart worden te veel voeding afnemen?
Ik meen vroeger ergens gelezen te hebben dat je HD's "getrapt" kunt laten booten zodat je power supply altijd stroom kan leveren. Ik weet echter niet meer waar ik dit heb gelezen, noch hoe je dit moet doen...
Of zou dit het probleem niet zijn?
(ik heb géén zwaardere voeding liggen om te proberen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

foam schreef op maandag 13 april 2009 @ 16:50:
[...]

Een andere denkpiste is stroom: ik zit nu met een tagan 600watt voeding.
Naast het mobo, 5HD's zit er nog een geforce 8600GT silent op die voeding slurpt.
Ik meen vroeger ergens gelezen te hebben dat je HD's "getrapt" kunt laten booten zodat je power supply altijd stroom kan leveren. Ik weet echter niet meer waar ik dit heb gelezen, noch hoe je dit moet doen...
(ik heb géén zwaardere voeding liggen om te proberen)
dit lijkt me geen voeding probleem. Bovendien is 600 watt meer dan voldoende voor een dergelijk systeem IMO. Ik moet zeggen dat ik het merk tagan niet ken, maar hun site en producten zien er veelbelovend uit, dus ik verwacht niet dat het je voeding is.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2009 20:52 . Reden: quote ingekort ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowi

wowi

[
Dat je je harddisken na elkaar kunt starten is een optie in scsi schijven daar kan het wel, voor sata niet nadat ik weet of je zou een speciale controller moeten hebben.
En 600 watt tagan zou ook genoeg moeten zijn, videokaarten??, maar test dan eens niet met 5 maar met twee schijven de 75 giga en de 500 giga zelfde probleem?.
Pagina: 1