Hoe een werkende shortcut maken in Kmenu naar Shell Script?

Pagina: 1
Acties:

• Chimichurri
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-01 09:56
Ik draai Kubuntu 8.04 (Hardy Heron)
En ik heb zelf een bash script geschreven, nu zou ik graag dat script willen aanroepen en uitvoeren middels een shortcut in mijn Kmenu.

Dit is wat ik tot dusverre heb gevonden en toegepast via Google en verschillende forums:

Script info:
---------------------------------------------------------------------------------------------
Scriptnaam: my_script.sh
Lacatie: /usr/bin/
Owner: user01
Ingelogd als: user01

Hieronder de waarden die ik heb ingevuld in de Kmenu editor:

Kmenu editor Info:
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Command: "~/usr/bin/my_script.sh"
Work Path: "~/usr/bin/"
Run in Terminal: aangevinkt (Ja)
Terminal options: (leeg) of "./my_scriptc" **
Run as user: (niet in gebruik) of "user01" **

** = zowel optie gedisabled (leeg) als met specifieke waarde geprobeerd

Het resultaat is:
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Script wordt geladen, terminal scherm wordt geopend.
Terimnal vraagt om een password, het juiste password vul ik in voor user01
Hierna zie ik in het kader van het terminal scherm dat het script "klaar" is. (<finished> staat in het kader van het terminal scherm)
Maar het script heeft helaas niet gedaan wat ik er van verwachtte (nl. een dialog box tonen waarin de gebruiker een bestand kan selecteren, waarop het script de bewerking kan loslaten)

En hierna blijft helaas de userinput (de cursor) "hangen" geen verdere invoer is mogelijk. En het Terminal scherm blijft open staan.

Vragen:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
- Weet iemand hoe ik met behulp van bovenstaande info een werkende shortcut naar mijn script kan maken?
- Is er een terminal optie om het password van de betreffende gebruiker met het uitvoeren mee te geven zodat deze niet nogmaals in het terminal scherm hoeft ingetikt te worden?

[ Voor 8% gewijzigd door Chimichurri op 12-04-2009 10:52 ]

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:55

EnnaN

Toys in the attic

wat staat er in je script? als er in je script "sudo cat /var/log/secretlog" staat oid, dan is dat misschien de reden dattie om een pwd vraagt?

sig

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

En gebruikt dat script absolute paden of relatieve paden ?

Lijkt me typisch zoiets

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
Command: "~/usr/bin/my_script.sh"
Work Path: "~/usr/bin/"
~ betekent home, en wordt het pad naar je home-dir, /home/user (ofzo)
er staat dus dat-ie /home/user/usr/bin/my_script.sh moet uitvoeren. Lijkt me niet helemaal goed...

Eigengemaakt spul kan je trouwens beter ergens in /usr/local neerzetten. Is makkelijker terug te vinden tijdens backups en opschoonacties e.d.

En niet-interactieve scripts hoeven niet in een terminal te draaien.
In een console kan je programma's afsluiten met <ctrl>-c

Voor je 2e vraag kun je in /etc/sudoers vertellen dat dat specifieke commando door sudo gedraaid mag worden zonder om een wachtwoord te vragen.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL