Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

.co.nl; is het het waard?

Pagina: 1
Acties:

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11 16:50
Zoals de topic title aangeeft: binnenkort (15 April) biedt EuroDNS het .co.nl ccTLD aan.
Vanaf de website:
CO.NL & the Registry

Important dates

Since 18 November 2008 it is possible to register domains with the .co.nl ending via a phased procedure also known as a Sunrise. In two steps, the Grandfather period and the Trademark period, owners of prior rights will have the exclusive opportunity to register their .co.nl domains. The registration of .co.nl domains is open to the general public per April 15th 2009.

Why do we need a .co.nl domain?

Anyone without an address in the Netherlands is not able to register a domain under the national Dutch TLD. These international companies and individuals are given the opportunity to display their local business with a .co.nl domain.

Furthermore the number of .nl registrations is growing fast towards 3 Million so the availability of Dutch domain names is decreasing. Besides the strong international image, .co.nl is re-offering availability of the best key words under the trustworthy Dutch domain name extension.

Is .co.nl an official ICANN approved extension?

The .nl is an ICANN approved extension and is run by SIDN, the Dutch registry. .co.nl domains are official third level domains of this .nl extension and therefore not an approved extension in itself. But the .co.nl happens to have a strong international appearance.

Who is the founder and operator of the CO.NL Operator?

The CO.NL Operator is operated and founded by EuroDNS S.A. This Luxembourgish company is the largest multi-tld of Europe, has an extensive experience with the management of domain names and is familiar in the ICANN community.
Hoezeer moet ik dit serieus nemen? Ik ben momenteel domeinen aan het vastleggen voor een te beginnen onderneming, maar over .co.nl heb ik uberhaupt niets gelezen in de media?
Daarnaast is het dus niet een SIDN-geaccrediëerde partner/project, dus hoe belangrijk is dit nu echt?

Waarschijnlijk legt ik het domain daar wel vast 'voor de zekerheid', maar ik wou ook een discussie op gang brengen over het nut (of gebruik daaraan) van een .co.nl ccTLD :)

Hier nog een bericht van SIDN zelf over deze kwestie.

[ Voor 7% gewijzigd door r0b op 12-04-2009 09:09 ]

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:40

ralpje

Deugpopje

Met andere woorden: iemand is zo slim geweest om .co.nl te registreren bij SIDN, en verkoopt nu gewoon de third-level domeinnamen? Ik zou er niet eens aan beginnen. :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• r0b
ralpje schreef op zondag 12 april 2009 @ 09:03:
Met andere woorden: iemand is zo slim geweest om .co.nl te registreren bij SIDN, en verkoopt nu gewoon de third-level domeinnamen? Ik zou er niet eens aan beginnen. :)
Precies; dat is ook mijn gedachte. Maar je wilt ook niet 'de boot missen'. Hoe staat EuroDNS überhaupt bekend? Als hij een goede toko is kan ik er nog wel wat in zien opzich..
Opzich ziet het qua opzet er wel redelijk professional uit.

[ Voor 18% gewijzigd door r0b op 12-04-2009 09:12 ]

• ralpje

ralpje

Deugpopje

'De boot missen' zal wel meevallen. Ik denk dat veel mensen de komende jaren nog niet eens zullen weten van het bestaan van .co.nl. Sterker nog, ik zou het eerder zelfs 'verdacht' vinden als ik zo'n domeinnaam zou tegenkomen, aangezien ik weet dat het geen 'officieel' domein is.

Verwijderd

co.nl is al in 2005 geregistereerd...

http://centralops.net/co/...m_dns=true&net_whois=true

Verwijderd

Anyone without an address in the Netherlands is not able to register a domain under the national Dutch TLD
Quote SIDN:
Anyone, anywhere in the world, may register a domain name at the first level below .nl.
In andere woorden: ze vertellen hier al onwaarheden, onmogelijk dat ze dit 'per ongeluk' hebben geplaatst.

Maargoed, je kan anders wel een bij mij een website afsluiten? Bedrijfsnaam.meesterdennis.nl, ligt nationaal gezien erg goed in de markt?

Verwijderd

Het is verplicht een adres in Nederland op te geven bij domeinregistraties. Wat klopt daar dus niet aan?

Het is gewoon een domme danwel slimme zet om mensen uit bijvoorbeeld de UK iets te kunnen verkopen.

• r0b
Verwijderd schreef op zondag 12 april 2009 @ 09:20:
[...]

Quote SIDN:

[...]

In andere woorden: ze vertellen hier al onwaarheden, onmogelijk dat ze dit 'per ongeluk' hebben geplaatst.
Mwa nee, ze zijn alleen vergeten ".... as long as you have a valid address in The Netherlands" toe te voegen :+
Maargoed, je kan anders wel een bij mij een website afsluiten? Bedrijfsnaam.meesterdennis.nl, ligt nationaal gezien erg goed in de markt?
Verwijderd schreef op zondag 12 april 2009 @ 09:23:
Het is gewoon een domme danwel slimme zet om mensen uit bijvoorbeeld de UK iets te kunnen verkopen.
En dat is nu precies m'n punt; het is mijns inziens een stuk slimmer gezien de groei van .nl dan de stupide TLD's waar (ICANN, niet SIDN, maar soit) mee aan komt zetten (.travel? .jobs? wtf?)
Daarnaast lijkt mij er degelijk vraag naar .nl zonder adres in Nederland te zijn (en er zijn zat registrars die daar sowieso een handje bij helpen door hun eigen adres op te geven bij SIDN).

[ Voor 9% gewijzigd door r0b op 12-04-2009 09:40 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Begrijp je nou wel of niet wat dit 'geweldige' aanbod in houdt?

Hallo, wakker worden! Er is geen boot, je mist niets. Kies gewoon een goede .nl naam welke nog vrij is voor je startende onderneming... :z

{signature}

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Mocht je hier toch in trappen en zo'n subdomein "kopen" hou dan rekening met de veiligheid. Iets met cookies en subdomeinen...

Als je a.co.nl hebt en je let niet op bij het maken van je cookie dan kan de eigenaar van b.co.nl jouw cookies lezen (en andersom natuurlijk ook). Dat is dus iets wat je _niet_ wilt.

• r0b
Mja ok, ik schatte het wat hoger in dan dat, en het leek - m.i. - qua opzet toch erg vergelijkbaar met .co.uk

Niet doen dus :)

[ Voor 10% gewijzigd door r0b op 12-04-2009 10:00 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik heb toevallig .edu.nl, dit kost mij 15,- per jaar.

Nu ga ik alle scholen aanschrijven en zeggen dat ze een .edu.nl kunnen registreren, wat niets anders is dan een subdomein. En daar vraag ik dan 40,- per jaar voor per subdomein.

Kassa!! Daarnaast behouden ik ten allertijde ook alle rechten, omdat .edu.nl van mij is, zoals .co.nl van een toko die je ook oplicht, net als ik doe...

Als je dan nog zegt dat er vraag naar is, snap je niet hoe de vork in de steel zit... In nederland hebben we enkel .nl, en niet zoals in engeland: .co.uk .ac.uk .gov.uk .org.uk enzo.

Succes met het kwijt raken van je centen zonder dat je enig recht hebt om een subdomein....

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Voutloos schreef op zondag 12 april 2009 @ 09:52:
Kies gewoon een goede .nl naam welke nog vrij is voor je startende onderneming... :z
Laten we het proces omdraaien, dat heeft een beter resultaat. Je begint met het bedenken van een bedrijfsnaam, vind een leuke, kijkt of het domein vrij is. Bezet? Zoek dan een andere bedrijfsnaam.

Verder is deze methode het zelfde als een whois naar alle .nl domeinen versturen, met als voorbeeld blaat.nl. Naar de contactadressen vervolgens een mailtje versturen dat de .info en de .nu nog vrij zijn, en dat "ze" (verzender van de mail) deze voor 150 euro/jaar wil vastleggen. Ook dat mensen er snel bij moeten zijn omdat ze anders weg zijn. Tja, je hebt blijkbaar mensen die er in trappen, waarom dat zou ik niet weten, maar je hebt ze.
Dan heb je ook weer mensen die dat niet vertrouwen, en bij mij uitkomen voor registratie a ~10e/jaar voor een domein (TransIP prijzen, 0% extra winst, gezien ik mijn businessmodel, de winst laat maken op andere vlakken).

Zelfde gevalletje bij co.nl, ze proberen daar gewoon gebakken lucht te verkopen. Conceptueel vind ik dat een mooie methode, gezien het toch werkt (tja, consumenten en iets snappen van "internet"). :D

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:21
RaZ schreef op zondag 12 april 2009 @ 10:02:
Ik heb toevallig .edu.nl, dit kost mij 15,- per jaar.

Nu ga ik alle scholen aanschrijven en zeggen dat ze een .edu.nl kunnen registreren, wat niets anders is dan een subdomein. En daar vraag ik dan 40,- per jaar voor per subdomein.

Kassa!! Daarnaast behouden ik ten allertijde ook alle rechten, omdat .edu.nl van mij is, zoals .co.nl van een toko die je ook oplicht, net als ik doe...

Als je dan nog zegt dat er vraag naar is, snap je niet hoe de vork in de steel zit... In nederland hebben we enkel .nl, en niet zoals in engeland: .co.uk .ac.uk .gov.uk .org.uk enzo.

Succes met het kwijt raken van je centen zonder dat je enig recht hebt om een subdomein....
In welke vorm is dat oplichting dan? Je biedt toch gewoon een dienst aan voor een prijs en mensen kunnen toch zelf bepalen of ze die willen afnemen?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:41

Eijkb

Zo.

.co.nl zijn geen oplichters. Over het nut van .co.nl valt te twijfelen, zoveel is zeker. Het idee er achter is dat bij best veel tld's een .co.<tld> variant is (de bekendste is bij ons co.uk, maar in azië heb je er ook een hoop).

.

• Skerekrow
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-11 08:02
Als eurodns ooit het schip in gaat kun je fluiten naar je domeinnaam. Het is een commerciele organisatie met alle risicos van dien. Als het geen succes is en de kosten groter dan de baten zijn, zullen ze het ook afstoten. Je hebt geen zekerheden van je domein. Bij de eerste promotie van .co.nl heeft eurodns overigens ten onrechte gebruik gemaakt van het logo van de SIDN om de indruk te wekken dat de SIDN hier in meewerkte. Hoewel men zegt per ongeluk geloof ik daar weinig van. Ze verstuurden promotiemateriaal (mijn werkgever had ook iets ontvangen) met prominent het logo van de sidn er op, dat lijkt me niet iets wat per ongeluk gebeurd. Al met al wekt het geen vertrouwen.
Eijkb schreef op zondag 12 april 2009 @ 10:16:
.co.nl zijn geen oplichters. Over het nut van .co.nl valt te twijfelen, zoveel is zeker. Het idee er achter is dat bij best veel tld's een .co.<tld> variant is (de bekendste is bij ons co.uk, maar in azië heb je er ook een hoop).
het verschil met co.uk is dat dat co.uk word onderhouden door nominet, de officiele registry van *.uk domeinnamen. Zoals de meeste registries is dit een non-profit organisatie itt eurodns.
Verwijderd schreef op zondag 12 april 2009 @ 09:20:
[...]

Quote SIDN:

[...]

Dit is zeker geen onwaarheid, wel is het verwarrend dat eurodns niet volledig uitlegt hoe het zit. Wanneer je een .nl wil registreren zonder een nederlands adres treed de registrar gewoon op als nederlands contactadres. Eurodns heeft bijvoorbeeld een nederlandse vestiging in amsterdam. Wanneer ze een .nl adres registreren voor een klant zonder een nederlands adres, geven ze als domocilie adres dit amsterdamse adres op. Dit mag gewoon van de SIDN.
De SIDN heeft overigens besloten dat het domocilie adres zelfs zo te veranderen dat het niet meer nodig is om een nederlands adres te hebben. Zij zullen zelf als adres optreden in de toekomst (dit willen ze voor de invoering van epp gaan doen om niet te ver van de epp standaard af te hoeven wijken) zodat iedereen ter wereld een .nl kan registreren. De hele reden achter het domocilie adres was om er voor te zorgen dat de eigenaar van het domein gedagvaard kan worden wanneer er misbruik gemaakt kan worden. Omdat een dagvaarding binnen enkele dagen ontvangen moet worden heeft men hiervoor een nederlands adres vereist. Wanneer ind e toekomst iemand dan gedagvaard word kan dit via de SIDN.

[ Voor 86% gewijzigd door Skerekrow op 12-04-2009 12:28 ]

• ThunderRobert
  • Laatst online: 06-01-2024
Ik zelf heb een .co.nl domein geregistreerd tijdens de landrush bij Networking4all. Volgens mij was het iets van 34 euro voor 2 jaar. Valt nog mee enigszins.

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
ThunderRobert schreef op zondag 12 april 2009 @ 21:14:
Ik zelf heb een .co.nl domein geregistreerd tijdens de landrush bij Networking4all. Volgens mij was het iets van 34 euro voor 2 jaar. Valt nog mee enigszins.
Inderdaad de prijs is zeer redelijk, maar iets duurder dan een regulier .nl-domeinnaam. Je moet dus vooral bepalen of het voor jou persoonlijk nut en noodzaak heeft om ook deze extensie te registreren. Tot nu toe vind ik het persoonlijk nog te vroeg. Het is nog maar de vraag of deze domeinnaamextensie aanslaat en ik koop liever geen flop... ;)

• ralpje

ralpje

Deugpopje

De registratie van het .co.nl second level domain kost ze zo'n 10 euro voor twee jaar, dus da's 24 euro per 2 jaar winst op jouw domein. En 34 euro per 2 jaar winst op alle andere domeinen.... Gouden handel!

• Skerekrow
ralpje schreef op zondag 12 april 2009 @ 21:19:
De registratie van het .co.nl second level domain kost ze zo'n 10 euro voor twee jaar, dus da's 24 euro per 2 jaar winst op jouw domein. En 34 euro per 2 jaar winst op alle andere domeinen.... Gouden handel!
Een .nl domein kost 3,60, voor sommige registrars nog minder zelfs.

Maar vergeet niet de marketing die ze hiervoor moeten doen, de systemen die ze hiervoor moeten onderhouden om dit een succes te maken. de vraag is hoe goed ze het zullen onderhouden voor de toekomst. Er mag dan een hoop geklaagd worden over de SIDN, ze hebben het als registry van cc-tlds toch erg goed gedaan.

• Punica-
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11-2023
Skerekrow schreef op zondag 12 april 2009 @ 21:46:
[...]

Een .nl domein kost 3,60, voor sommige registrars nog minder zelfs.

Maar vergeet niet de marketing die ze hiervoor moeten doen, de systemen die ze hiervoor moeten onderhouden om dit een succes te maken. de vraag is hoe goed ze het zullen onderhouden voor de toekomst. Er mag dan een hoop geklaagd worden over de SIDN, ze hebben het als registry van cc-tlds toch erg goed gedaan.
Een paar DNS servers en wat servertjes die de website / interface in de lucht moet houden? Geloof me, dit kost ze geen drol, dit kan voor <10.000 euro NRC en een paar 100 euro MRC.

Ik vind het slimme gasten, die een onzin product als iets heel moois weten te verkopen, maar ik kan iedereen aanraden om weg te blijven bij dit soort gasten.

Zoals al eerder gezegt, mochten ze ooit het schip in gaan, ben je alles kwijt en kan je nergens aanspraak op maken, bij SIDN is dit veel beter voor elkaar en dan heb je een 'echt' domein.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Een bedrijf met een datacenter in Luxemburg dat subdomeinen verkoopt op co.nl. Slim, maar om nou bang te zijn dat je een boot mist als je niet meedoet. Op www.sucks.nl krijg je gratis je subdomeintje als je daar zo om verlegen zit.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Tiemez
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-10-2022
of het zin heeft om zo'n domein te registreren...tsja...dat moet je zelf beslissen vind ik. Wel een slimme zet van ze :+

Ze hebben het wel vrij professioneel aangepakt moet ik zeggen. Er is een goede API om de domeinen te registreren en duidelijke documentatie daarover.

• Skerekrow
Punica- schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 10:36:
[...]

Een paar DNS servers en wat servertjes die de website / interface in de lucht moet houden? Geloof me, dit kost ze geen drol, dit kan voor <10.000 euro NRC en een paar 100 euro MRC.
Met een paar servers ben je er niet als registry. Je hebt personeel nodig, ze moeten hun marketing (en daar hebben ze al een hoop tegenaan gesmeten) betalen. Ze zullen juristen in dienst moeten hebben ivm geschillen. Het zal zeker lucratief zijn maar het is echt niet zo goedkoop als je hiermee doet voorkomen.
Punica- schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 10:36:
Zoals al eerder gezegt, mochten ze ooit het schip in gaan, ben je alles kwijt en kan je nergens aanspraak op maken, bij SIDN is dit veel beter voor elkaar en dan heb je een 'echt' domein.
Aan de andere kant, er zijn nog steeds een hoop ontevreden sidn deelnemers die steen en been klagen dat er geen alternatief was voor de sidn en .nl. Misschien dat co.nl voor hun een mooie optie is :P .

[ Voor 29% gewijzigd door Skerekrow op 14-04-2009 10:59 ]

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Skerekrow schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 10:57:
[...]

Met een paar servers ben je er niet als registry. Je hebt personeel nodig, ze moeten hun marketing (en daar hebben ze al een hoop tegenaan gesmeten) betalen. Ze zullen juristen in dienst moeten hebben ivm geschillen. Het zal zeker lucratief zijn maar het is echt niet zo goedkoop als je hiermee doet voorkomen.
Maar ze zijn dus geen officiële registry, ze verkopen subdomeintjes. Die regels zijn gelijk een stuk soepeler, en bij geschillen zijn zij degene die beslist of iets wel of niet gebeurt, want zíj zijn de eigenaar van het co.nl domein.

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:24
Op webhostingtalk discussieren verschillende (grote) webhostingpartijen er ook al tijden over:
http://www.webhostingtalk...lgemeen/138131-co-nl.html

Waarbij verschillende aangeven het co.nl te boycotten.

[ Voor 74% gewijzigd door Arnold op 14-04-2009 11:05 ]

• Skerekrow
ralpje schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 11:00:
[...]

Maar ze zijn dus geen officiële registry, ze verkopen subdomeintjes. Die regels zijn gelijk een stuk soepeler, en bij geschillen zijn zij degene die beslist of iets wel of niet gebeurt, want zíj zijn de eigenaar van het co.nl domein.
Ja maar hievoor hebben ze ook een policy in het leven moeten roepen, die ze zelf inderdaad ook na moeten leven anders zullen ze zelf in de juridische problemen komen (en het is bijzonder slecht voor de PR wanneer je hier in blundert). Deze policies moeten ze op laten stellen door juristen en deze moeten nauwkeurig nageleefd worden, waarbij vaak advies ingewonnen moet worden bij juristen. Ze zullen allicht zelf een juridische afdeling hebben (wanneer ze dit niet hebben zal het (sub)domein geen lang leven beschoren zijn) om dit te doen, en dat is weer niet goedkoop. Zeker voor een domein registrar zal dit een hele investering en omschakeling moeten zijn geweest. Het ligt allemaal namelijk net iets anders en gevoeliger dan hun core-business.
Pagina: 1