PC freeze op ieder moment, ook in bios mode!

Pagina: 1
Acties:

• kawingchin
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-05 19:40
PC freeze op ieder moment, ook in bios mode!

Tijdens het spelen van Red Alert 3 (net geïnstalleerd) was alles nog in orde. Ongeveer na 15 minuten, bleef het scherm hangen. Ik heb de pc handmatig uit moeten zetten. Als ik mijn pc aan doe, dan valt hij over paar seconden weer uit (ca. 5 seconden). Dan start de pc automatisch weer op en valt hij weer uit. Zo blijft dat maar doorgaan. Ik wachtte wat langer en opeens start hij wel door naar Windows. Ik probeerde nog een keer Red Alert 3, en blijft toch hangen.
Wat ik als eerst deed is een image restore doen. Ik heb al eerder gebruikt gemaakt van de image en dat doet prima.
Alles is weer in orde. Ik installeer een game (Unreal Tournament 3) om te testen of het eigenlijk wel aan Red Alert 3 lag. UT3 heeft het altijd gedaan. Ongeveer 8 minuten spelen blijft het scherm hangen. De pc heb ik weer uit moeten zetten.
Image weer maar teruggezet. Dan maar geen game installeren. Ik kom Windows in. Ik laat alle toepassingen even opstarten en wat blijkt: pc blijft hangen. Dit is de fatale. Nu start de pc helemaal niet meer goed op. Na 5 seconden valt het uit en probeert de pc weer opnieuw.
Als ik wat langer wacht, dan start iets verder door, ik zie de bios splashscreen. Ik kan de bios in door DEL te drukken. Zelfs in de bios blijft hij hangen. Ik wou snel op default setting zetten, maar daar was ik te laat voor. En nu is het wanhopig.

In eerste instantie dacht ik dat het aan de videokaart (Sapphire HD4850 512MB) lag, omdat het scherm bleef hangen. Ik heb de videokaart er uitgehaald. Het resultaat blijft hetzelfde.
Nu heb ik het vermoeden dat het aan het moederbord of de voeding ligt. Ik had eerst een 450 watt voeding van Cooler Master. Mijn pc bleef vaak hangen, die heb ik dan vervangen voor een Zalman ZM600-HP. De vervanging was in november 2008.

Hieronder de specs van mijn pc:
CPU: Q6600
Mobo: MSI P45 NEO3-FR
RAM: 4GB (2x2GB) Kingston
HD: Samsung Spinpoint F1 640GB
Videokaart: Sapphire HD4850 512MB met Arctic Twin Turbo
Voeding: Zalman ZM600-HP (600 watt)
Behuizing: Cooler Master CM 690

Mocht je meer willen weten, dan kun je naar mijn profiel pagina gaan.

Temperatuur van de videokaart ligt ongeveer op 45 graden idle. Bij gamen 50-60 graden.
De fan draait op 60%.

Wat ik nu kan doen is de voeding uithalen en de oude erin zetten en dan proberen te starten. Ik heb dan wel problemen met de draden; van modulair naar niet-modulair. Ik wacht eerst op jullie suggesties. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Alvast bedankt!

Edit: - geen overclocking

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:19
Hey,

Ik heb precies jou probleem gehad ooit, dat ik ook niet wist waar het aan lag.

Je kan hetvolgende eens proberen:

Start je pc op met alleen cpu, mobo, psu en evt. je vid kaart.
En dan ieder onderdeel vervangen tot je weet wat het is, zo kwam ik erachter dat mijn moederbord, plots, kapot was.

• kawingchin
Op dit moment start ik alleen op met cpu, mobo, psu en ram. Geen videokaart op dit moment erin gestoken. Ik al één ram eruit gehaald, daar ligt het niet aan. Ik ben niet zo'n alledaagse pc-bouwer :(. Aan de cpu wil ik niet zitten.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door.
Je hebt op software gebied al eea getest, als het daarmee niet is opgelost, dan is de kans groot dat het in de hardware zit. Probeer dus te acterhalen waar het probleem vandaan komt aan de hand van de troubleshooter.

Verwijderd

Ik stem ook voor het moederbord. Had een kennis met precies dezelfde problemen, koeler op de southbridge bleek het niet te doen. Dan is je moederbord langzaam heel erg stuk aan het gaan. Dat de BIOS ook het probleem heeft sluit uit dat het aan je Windows install ligt.

Dus moederbord vervangen en als de CPU niet te oud is die meenemen op het nieuwe moederbord is mijn tip. Ik weet niet of je Windows opnieuw kan activeren omdat die aan het oude moederbord gebonden is.

• kawingchin
Ik heb de troubleshooter doorgenomen, ik denk niet dat er iets is wat ik tegen kan doen. Ik heb nooit iets geks gedaan met de pc.
Een nieuwe mobo :(
Hij is nog niet eens een jaar oud.

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:21
Dan is het garantie he!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-05 22:59
Lijkt heel sterk op defect memory. Toch eens in die hoek zoeken. En ja, een voeding kan ook dergelijke vage problemen veroorzaken, dus als je de mogelijkheid hebt, even testen met een andere power supply.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

kawingchin schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 23:32:
Ik heb de troubleshooter doorgenomen, ik denk niet dat er iets is wat ik tegen kan doen. Ik heb nooit iets geks gedaan met de pc.
Een nieuwe mobo :(
Hij is nog niet eens een jaar oud.
Als je de troubleshooter doorneemt dan kom je vanzelf het brakke onderdeel tegen. Je uzlt toch dingen moeten gaan uitsluiten wil je weten waar het probleem zit.

Simpelweg doorlezen zal niet helpen, je zult er echt mee aan de slag moeten.

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-05 19:46

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Inderdaad wat TERW_DAN zegt, de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter gebruiken, aan de hand daarvan dingen uitsluiten.

Ik weet niet of je beschikt over andere hardware als geheugen dat je kunt testen op een ander mobo en dat je dus je geheugen uit kunt sluiten of juist aanwijzen als probleem.

Aan de voeding zou het niet moeten liggen aangezien die redelijk nieuw is maar dat is de hele pc zo`n beetje :+ dus tijdens de boot even je voltages meten met de multimeter :)

Voor de rest alles wat niet nodig is voor de POST en boot er uit halen zo dat je dat ook uit kunt sluiten, dus eventuele geluidskaarten en netwerkkaarten en dergelijke er uit. en als je zegt dat het in de BIOS is kun je zelfs je hdd los trekken.

Probeer ook een andere videokaart mocht je die hebben, niet waarschijnlijk dat die het is overigens.
Ik verdenk je geheugen of je voeding eerder dan de rest.

Signature

• kawingchin
Enige wat ik heb is de oude voeding 450 watt van Cooler Master. Verder heb ik geen enkel onderdeel om te vervangen/testen. Ik zal even doen wat je hebt gepost BGB4rn.

• BGB4rn

BGB4rn

Als je niet al te hard gaat overclocken moet die oude voeding het opzich ook nog wel kunnen geloof ik.
Zo niet kom je daar snel genoeg achter :+

Signature

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-03 21:17
Hoop niet dat het je voeding is, als die brak is en je hebt een beetje pech neemt je voeding nog meer hardware de afgrond in. Als ik het zo bekijk ligt het waarschijnlijk inderdaad aan moederbord of voeding. Heb je trouwens als iets simpels als een BIOS reset gedaan? Heb zelf ook wel eens weirde problemen met mijn MSI bordje, bios reset helpt dan (is overigens vooral met overklokken, dus kans dat het bij jou helpt is wat kleiner).

Verder is je hardware nog vrij recent, mocht je ook via garantie geen werkend systeem krijgen, dan is een onderdeel vervangen relatief goedkoop, maar goed eerst maar even alles proberen ;).

450W voeding moet genoeg zijn inderdaad

PS. Heb je je hardware al getest in een ander systeem, HDD in andere PC hangen en testen op Bad Sectors, Memtest proberen ed. In je eigen PC is dat onmogelijk als ie na korte tijd vastloopt, maar je kent vast wel iemand met een moederbord met DDR2 en S-ATA :)

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

• BGB4rn

BGB4rn

DjDuivert schreef op zondag 12 april 2009 @ 11:40:
PS. Heb je je hardware al getest in een ander systeem, HDD in andere PC hangen en testen op Bad Sectors, Memtest proberen ed. In je eigen PC is dat onmogelijk als ie na korte tijd vastloopt, maar je kent vast wel iemand met een moederbord met DDR2 en S-ATA :)
het probleem zit daar voor eigenlijk ... het zit in de BIOS al fout.. :o

Signature

• kawingchin
HDD test heb ik nog een dag voor dat die bleef hangen getest. Die is in orde.
Op dit moment heb ik nog wel de voeding ingelaten, maar eerste reepje RAM losgekoppeld. De andere reepje in slot 1 gedaan. Ook heb ik cardreader en front-usb panel losgekoppeld.
Ik heb even aangedaan, hij startte eerste keer niet normaal op. Weer uitval.
Daarna heb ik de DVD speler, HD en 1 fan los gekoppeld.
Dit keer herstartte de pc niet, maar bleef aan. De fan bleef maar op volle toeren draaien. Ik heb geen beeld, dus videokaart erin.

Opeens draaien de fan niet meer op 100%. Ik kan Windows in. Ik draai nu een PS2 emulator (werkt perfect). Nog geen vastloper gehad.

Ik ga zo nog even de dvd speler aankoppelen.
Edit: dvd speler aangekoppelt. Ik krijg een error check nadat ik Windows opstart, nooit eerder gezien. Het is niet zo'n eentje als schijfcontrole. Wat ik heb kunnen onthouden is dit: heleboel errors, usn-logboek, 'wmp2app' nog wat

[ Voor 16% gewijzigd door kawingchin op 12-04-2009 12:28 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Duw er ander geheugen in, of kijk of het geheugen werkt in een ander systeem. Zo kun je al een heel eind uitsluiten. Probeer evt gewoon hardware te lenen of laat het door iemand testen.

Verwijderd

Idd, probeer eens de geheugenstickjes 1 voor 1 te testen, die symptonen duiden vaak aan dat het geheugen kapot is.

• kawingchin
Stabiliteitstest gedaan (pcwizard), eerst één ram apart, daarna de andere ram apart. Nu twee rams (dual channel), ze doen het nog steeds. Ik ga nu memtest doen.

Enige verschil nu, drie fans zijn losgekoppeld.

• BGB4rn

BGB4rn

ik denk niet als alle fans het doen dat je die dan ineens los moet halen, lijkt me ook niet erg goed voor je hardware.

Signature

• kawingchin
Al 5 uur bezig met memtest en nog geen error gevonden!

• BGB4rn

BGB4rn

Netjes, heb je ook je voltages bekeken om zeker te weten dat je voeding het nog wel trekt ?, dat kun je meter met een multimeter doen dan met een progje omdat er dan nog afwijkingen in zitten.

Heb je je pc overigens op een geaard stopcontact aangesloten ?

Signature

• kawingchin
ik heb geen multimeter, maar ik denk dat de voeding wel in orde is. Hij draait nu nog steeds. De pc is aangesloten op een geaard stopcontact. Kan ik nu maar beter stoppen met memtest? 14 passed, 0 errors.

• BGB4rn

BGB4rn

misschien kun je beter wachten tot je wel errors hebt of tot hij echt lang aan staat..

Signature

• kawingchin
ik ben al gestopt, werd een beetje warm haha. De cooling van de videokaart draait niet namelijk. Hij is dan 80 graden. Net ook even stresstest weer gedaan en PS2 game laten afspelen.
Naja, de pc start gewoon normaal op. Ik ga nu de drie fans koppelen (de achterkant, 2x zijkant).

[ Voor 12% gewijzigd door kawingchin op 12-04-2009 19:54 ]

• kawingchin
Hij draait nu gewoon prima! Gisteren was het nog schrikken. Vanochtend ging het ook niet goed, maar na demonteren van onderdelen en blijven testen werkt het opeens weer.

Mede-tweakers bedankt voor jullie hulp!!

Verwijderd

ik denk dat er gewoon stof of iets tussen je connectors heeft gezeten, wat eruit ging doordat je je onderdelen allemaal uit elkaar hebt gehaald.
Pagina: 1