Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP home] Trage medion PC opnieuw installeren?

Pagina: 1
Acties:
  • 521 views

• ibr
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-11-2021
Mensen,

Al jaren maak ik gebruik van mijn Medion 8080XL met XP home erop. Dit ging jaren lang goed, maar het afgelopen jaar is ie een stuk trager geworden, soms is het zelfs niet uit te houden.

Ik moet toegeven dat ik vaak er nogal laks mee ben omgegaan (onnodige programma's installeren, nooit decomprimeren, zelden schijfopruiming, tientallen onnodige submappen aanmaken etc). Dus uiteindelijk is het zover gekomen dat ie over het opstarten 3 tot 4 minuten doet, en de harde schijf maar blijft ratelen in de tussentijd. Afsluiten duurt zeker 2 minuten.

Het is onbegonnen werk om al die mappen opnieuw te gaan inrichten, en schijf decomprimeren duurde de laatste keer meer dan 12 uur. Toen heb ik hem ook gewoon stopgezet.

Mijn vraag is: wat kan ik doen. Mijn plan is om alle nodige (echt nodige) mappen op dvd te branden, dan HD formatteren, en een nieuwe versie van XP erop pleuren. Is waarschijn wat grof, maar het zal wel het meeste resultaat hebben (qua snelheid en de orde op de pc).

Ik twijfel echter wel aan mijn plan, aangezien ik 1 cd van medion heb waarmee ik (legaal) Windows kan installeren, maar ik kon nergens meer de productcode vinden. Zijn er gevallen waarbij die code op de een of andere manier in de cd zit?
En zo nee, dan faalt mijn plan uiteraard volkomen. Het gaat om een OEM versie van XP (Medion dus).

Voor de duidelijkheid: illegale versies wil ik niet mee beginnen. Te veel problemen met updates e.d.

Graag jullie advies! (Misschien iets met een andere OS? Linux zal voor mijn ouders wel te lastig zijn, en die maken net het meest gebruik van de pc ;) .)

// Ps, totaal vergeten de specs te melden.
Pentium 4 HT, 3,0 Ghz | 512 MB DDR | 160 GB HDD

Altijd rekening houden met toeval, kans & geluk

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Zit er ook nergens op de kast een licentiesticker? Ik vraag het toch maar, aangezien ik niet weet waar je hebt gezocht. ;)

Het kan zijn dat je niet eens een licentienummer in moet voeren.. Ikzelf heb een OEM XP-Home cd van Dell, en ik hoef niks in te voeren. :) Waarschijnlijk zit het dan dus al in de cd.

Trouwens, een tipje. Stop eens flink wat meer RAM in die pc van je (wel kijken hoeveel er maximaal ingaat), dat zal al een stuk helpen om de snelheid op te voeren. Geheugen is tegenwoordig erg goedkoop. :)

[ Voor 24% gewijzigd door S_Chief op 11-04-2009 18:17 ]

• ibr
SChief schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 18:15:
Zit er ook nergens op de kast een licentiesticker? Ik vraag het toch maar, aangezien ik niet weet waar je hebt gezocht. ;)

Het kan zijn dat je niet eens een licentienummer in moet voeren.. Ikzelf heb een OEM XP-Home cd van Dell, en ik hoef niks in te voeren. :) Waarschijnlijk zit het dan dus al in de cd.
Sorry, ik heb eerst alle mogelijke ad-aware kopien van de wereld gerund, en tientallen keren Hijack this.

Nu je het zegt, ik heb niet eens op de achterkant gekeken.
*ibr kijkt op de achterkant van zijn PC..
JA! Het staat er inderdaad op.
Nu ik dat weet, zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden tijdens de (toch nog best grote) operatie?

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:31
Zelfde verhaal hier, heb een vriend z'n medion hier staan. Precies hetzelfde gevalletje. De licentiecode zit volgens mij achterop de pc.

• S_Chief
  • Niet online
Zorg ervoor dat je alle drivers van je hardware bij de hand hebt. :)

• ibr
BlackWhizz schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 18:18:
Zelfde verhaal hier, heb een vriend z'n medion hier staan. Precies hetzelfde gevalletje. De licentiecode zit volgens mij achterop de pc.
Kijk, daar komen we nog ergens mee.
En, heb je al geprobeerd om het geval opnieuw te installeren?
Heb je gewoon op "formatteren" geklikt bij de c-schijf? Of de hele schijf?

@SChief: Is het niet zo dat dat allemaal ook achteraf kan gedaan worden? Ik heb een tijdje gecomputerd zonder VGA-drivers, ging best goed. Niet optimaal, maar werkte wel.

[ Voor 16% gewijzigd door ibr op 11-04-2009 18:22 ]

• S_Chief
  • Niet online
Het kan prima ja, alleen zal je hardware niet optimaal functioneren. :)

In het kort hoe ik mijn Dell had gedaan:

- Opstarten via CD-tje
- C:-partitie verwijderen
- Nieuwe partitie aanmaken (hoe groot mag je zelf kiezen)
- Kiezen of voor normaal formatteren, of snel formatteren (ik doe altijd normaal, heb toch geen haast)
- Installatie
- Drivers installeren
- Klaar.

:)

Zorg natuurlijk voor goede backups van belangrijke documenten! :)

[ Voor 72% gewijzigd door S_Chief op 11-04-2009 18:29 ]

• palmbeachbazar
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-01-2021
Van Microsoft:
"Microsoft Certificate of Authenticity (COA-sticker)
Elke nieuwe computer met een voorgeinstalleerde Windows-versie, moet voorzien zijn van een COA-sticker, die op de kast dient te zijn aangebracht."

bij de Medion 8080XL zit deze meestal achterop de PC-kast, dus je zou de productcode moeten kunnen vinden, anders heb je een probleem.......

Een ander probleem is de badcaps (slechte elektrolytische condensatoren) , welke bij dit type van Medion na een aantal jaren openbaart en , uit eigen ervaringen , zich uit in het steeds langzamer opstarten en afsluiten van de computer + "zware programma's" gaan steeds trager.......
Laatste ervaring was badcaps in de te lichte voeding (250 Watt max, met een 12V lijn van 8Ampere......)Voeding vervangen met 12V - 20Ampere, en loopt nu weer als een trein.

Badcaps zijn te herkennen aan de bolle dekseltjes en/of oxydatie die hieruit vloeit....

Succes

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

ibr schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 18:20:

Heb je gewoon op "formatteren" geklikt bij de c-schijf? Of de hele schijf?
Ehm.. ik weet het niet hoor.
Maar misschien dat je dan beter eerst even kan [google=XP herinstalleren]?
Ik kom sowieso al een prima uitleg tegen op de eerste 5 resultaten.

Op GoT zijn we dat stadium toch wel grotendeels voorbij eerlijk gezegd, dat mag dan onder het stuk basiskennis worden geschaard - en zeker als er zoveel uitleg met een simpele zoekopdracht te vinden is.

Mocht je nou ergens een onoverkomelijk probleem ondervinden waar je niet zonder eigen zoekwerk uit kan komen dan kun je het altijd opnieuw proberen met een degelijker topicstart - maar dit is echt iets te eenvoudig..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.