Toon posts:

PC maakt geheugen defect

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik zit met een onverklaarbaar probleem.
Het is mij nu al voor de tweede keer overkomen.
Het gaat om het volgende: pc sluit ik normaal af zonder problemen. volgende keer dat ik hem wil opstarten, geen beeld, niks, niets...

Uit een diagnose bleek dat mijn geheugen defect is geraakt.
Nu heb ik dit probleem alweer voor de tweede keer gehad, en ik wil voorkomen dat dit weer voorkomt.

nu is mijn vraag wat kan de oorzaak zijn dat mijn gehuegen defect raakt?
ik heb niks overgeclocked of wat dan ook, gewoon stnd setting in bios.

systeem specs:
asus p5n-d
q6600
kingston hyper-x 2gb 800mhz (KHX6400D2LLK2/2GN) dual channel
9600gt
etc
etc

alvast bedankt voor de reacties

• Lubbers92
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-12-2025
misschien zelf je voltages invoeren in je bios, maar dat weet ik niet zeker

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Wellicht stopcontacten zonder randaarde?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heb je al gekeken of het type geheugen die je in je mobo prikt wel (goed) ondersteund word door je mobo? :)
Nieuwste firmware voor je moederbord geflashed? Dit vergroot namelijk het aantal ondersteunde reepjes en lost bugs op op het plankje zelf.

Verwijderd

Geheugen voltage en timings wel goed ingesteld?
Memtest86+ al eens gedraaid?
Al eens het voltage van de Northbridge verhoogd voor het oplossen van het coldboot probleem? :)

Verwijderd

Topicstarter
- Voltage en timings kan ik idd miss beter zelf instellen

- Heb randaarde (uiteraard)

- Over de ondersteuning van het geheugen:

Het onderstaande type wordt ondersteund door asus, het scheelt een 1 ipv 2 bij het laatste cijfer
Mag aannemen dat dit dus het probleem niet kan zijn?
ondersteund: KHX6400D2LLK2/1GN

- Moederbord heeft een vrij recente bios versie (nov-08)

- "Al eens het voltage van de Northbridge verhoogd voor het oplossen van het coldboot probleem?"
dit zegt mij niks, kun je deze term uitleggen?

bedankt voor de snelle reacties :)

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Meet je voeding eens door en vermeld hier welk merk/type voeding je hebt. Als deze tijdens het afsluiten/bij het onder stroom houden van je moederbord onjuiste voltages doorgeeft kan dat ook je geheugen naar de andere wereld helpen.

Coldboot
Northbridge

[ Voor 12% gewijzigd door Wiethoofd op 11-04-2009 19:36 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende PSU: CoolerMaster Real Power M620 Modular PSU

Ik neem aan dat ik het output voltage dat naar het moederbord moet meten?
Ik kan dit opzich wel doen maar in welke marge mag dit voltage zitten dan?

Verder denk ik niet dat dit het probleem kan zijn om de volgende reden:
Het defect raken van het geheugen is nu 2x in 1 jaar gebeurt en onvg om het half jaar.
Hoe kan het dat het, bij wijze van spreken, 363/2 op de 365/2 dagen wel goed gaat en 1 op de 365/2 niet??

Laters..

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je moet gewoon een losse molex-stekker pakken en daar je voltmeter in stoppen. De 5 en 12V waarden moeten redelijk stabiel zitten en in de buurt van de genoemde waarden zitten (5-10% afwijking maximaal)

Hoe het stuk kan gaan: shit happens (@ random)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
Geheugen zit er weer in, voltage zitten binnen de +- 5%

Heel raar, want ik kan mijn geheugen niet op dual channel zetten ik krijg mijn pc alleen aan als ik de 2 reepjes in bank 1 en 2 stop (werkt niet als ik 1 en 3 neem of 2 en 4)

Het zal wel weer een kwestie worden van afwachten totdat het geheugen weer kapot gaat...

Verwijderd

Je hebt het geheugen toch maar 1 keer kapot gehad? Ook is de vraag of het geheugen toen wel echt kapot was en dat het niet iets anders was. ;)
Maar heb je het voltage van het geheugen al goed ingesteld en de timings ook?
Heb je het voltage van de NB ook al aangepast?

Verwijderd

Topicstarter
nou, nu is het geheugen alweer voor de 3e keer kapot :/
pc bleef hangen in windows, en na een resetje ging hij niet meer aan..

ja, is echt wel kapot, levercier test steeds ivm garantie en ik krijg steeds nieuwe teruggestuurd...

ik mag nu toch wel aannemen dat het aan het moederbord/voeding ligt?

Verwijderd

Topicstarter
nu alweer het nieuwe geheugen binnen!
gelijk in de pc, en jawel hoor, hij doet niks, geen beeld niks niets.

geheugen op verschillende manieren in de bankjes gezet zonder resultaaat

ik denk dat niemand me hier meer kan helpen, want zonder beeld kan ik ook niets doen/proberen...

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Al die suggesties hier lijken mij compleet irrelevant, geheugen hoort gewoon niet gesloopt te worden op default waarden.
Het lijkt mij dus inderdaad ook het moederbord of de PSU, als de voltages normaal zijn gok ik op het moederbord, vervangen dus dat ding!

http://specs.tweak.to/15535

Verwijderd

Topicstarter
Dat dacht ik dus eerst ook.
Heb het moederbord al eens teruggestuurd, maar de leverancier vertelde mij dat het niet defect was.

Nu heb ik de vraag: hoe testen zei een moederbord? Worden de geheugen-slots ook getest, hoe?

gr, tim

• Bramos
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-10-2025
De meeste leveranciers zullen zelf een testopstelling maken, dus gewoon geheugen erin doen.

Echter als je nieuw geheugen hebt, en je pc geeft alleen zwart beeld en je moederbord is ook in orde dan zal de oorzaak toch aan iets anders liggen. Als geheugen defect is zal je mobo gaan piepen (volgens mij 3 korte pieptoontjes). Gebeurt dat niet, dan is je geheugen waarschijnlijk nog gewoon heel.

Je kunt de volgende dingen eens proberen:
- Beeldscherm aansluiten op een andere beelduitgang (bijv. op geintergreerde grafische kaart in mobo, als je die hebt). Of e.v.t. een andere beeldkaart erin doen.
- Andere voeding aansluiten, als je die hebt.
- Andere processor is ook een mogelijkheid, maar die heb je waarschijnlijk niet zo liggen.

• TheDebonair
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-02 09:19
Hmmm, ik ben dus niet de enige. Nieuwe pc aangeschaft (in onderdelen) en na een paar dagen: geheugen stuk. Niet overgeclocked of niks. (Asus P6T Deluxe v2, Core i7 920) en dus mijn 6GB Kingston HyperX ultimate van maarliefst 300 euri naar de gallemiezen. Volgens de info via de BIOS setup zijn de spanningen wel redelijk in de buurt van de bedoelde waarden, eerder iets lager dan hoger.

Ik heb me af zitten vragen of er geen draaiende kunststof fan statische elektriciteit opwekt of zoiets.

Nieuw geheugen is onderweg, ik laat het weten als het weer stuk gaat.

Hear me now and don't forget - I'm not the man my actions would suggest

• TheDebonair
Heb me niet helemaal aan mijn afspraak gehouden te laten weten als het weer stuk ging. :o

In 2010 is het spul op dezelfde onverklaarbare manier weer kapot gegaan. En vorige week weer! |:(

Ben ik blij dat het Kingston is met levenslange garantie! Had ik maar meer leveranciers met zulke goede garantie en service. _/-\o_

Verwijderd

TheDebonair schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 00:51:
Heb me niet helemaal aan mijn afspraak gehouden te laten weten als het weer stuk ging. :o

In 2010 is het spul op dezelfde onverklaarbare manier weer kapot gegaan. En vorige week weer! |:(

Ben ik blij dat het Kingston is met levenslange garantie! Had ik maar meer leveranciers met zulke goede garantie en service. _/-\o_
Ben je er al achter waarom het stuk gaat?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mijn gok: een ongeaarde computer en wat statische elektriciteit. Ik had ook regelmatig defect geheugen of een defect moederbord (pak met een interval van een jaar of zo), tot ik mijn computer aardde.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:56

Exirion

Gadgetfetisjist

Admiral Freebee schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 07:37:
Mijn gok: een ongeaarde computer en wat statische elektriciteit. Ik had ook regelmatig defect geheugen of een defect moederbord (pak met een interval van een jaar of zo), tot ik mijn computer aardde.
Ik werk al ruim 26 jaar met computers en heb nog nooit een geaard stopcontact gebruikt. Dat zoiets je geheugen defect kan maken is non-sense. Een defect moederbord of slechte voeding is waarschijnlijker.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Admiral Freebee
  • Niet online
En toch. Ik heb ook heel lang gewerkt met een ongeaarde computer, en dacht dat het wel prima kon. Toch sprong er wel eens een vonkje over tussen mij en de behuizing, en ongetwijfeld ook wel eens tussen een USB apparaat en de poort. Dat lijkt me niet gezond voor een computer.

Het is ook niet dat alles aan de lopende band stuk ging, maar toch meer dan ik zou verwacht hebben. Maar inderdaad, de voeding zou ook mijn eerste verdachte zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Admiral Freebee op 16-08-2011 07:56 ]

• TheDebonair
Oorzaak? Geen idee. De voeding is tussendoor een keer veranderd. Wel steeds hetzelfde moederbord, een Asus P6T Deluxe V2. En de boel is geaard. Geen statische problemen ervaren. Zal wel een raadsel blijven...

Kingston laat ook niet weten wat er precies kapot was en hoe dat gekomen kan zijn, maar stuurt gewoon vervanging of een credit. Misschien zouden ze wat communicatiever kunnen zijn om zichzelf kosten te besparen in de toekomst, maar dat is hun keuze...

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik denk ook niet dat zo'n dingen getest worden hoor. Dat is veel duurder dan het gewoon te vervangen.
Pagina: 1