Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Vraag over te lage spannig 3,3 V

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met een pc die zichzelf bleef rebooten.
Omdat hij bij een koude start wel een paar minuten windows kon draaien voorat hij zichzelf ophing concludeerde ik dat het wel iets met de voeding zou kunnen zijn. Mede omdat dit in diverse topics ook werd gezegd. Nu bleek in de bios monitor dat de 3,3V waarde onder de 2,9V lag. Probleem gevonden dacht ik. Waarom ik toen de grafische kaart eruit heb gehaald weet ik niet meer precies, maar toen zat de spanning weer tussen de 3,1 en 3,2 Volt in.
Omdat ik weet dat die spanningen niet helemaal betrouwbaar zijn, heb ik ze daarna gemeten met een multimeter, en nu blijkt dat een waarde van tussen de 3,1 en 3,2 overeenkomt met ruime 3,3 op de multimeter.
De vraag is nu, is die te lage spanning mogelijk veroorzaakt door de grafische kaart, of kan dat ook zjin gekomen door het stof in de voeding? Het systeem looopt nu weer stabiel, met grafische kaart en al, op 3,3 V (multimeter). Want ik wil wel het probleem omgelost hebben. Niet dat hij over een paar dagen weer zichzelf ophangt.

Toevoeging, ik heb nadat ik de grafische kaart eruit had gehaald de voeding verwisseld, de spanning in de bios was toen weer tusen de 3,1 en 3,2. Ook met die andere voeding en de grafische kaart erin was de spanning tussen de 3,1 en 3,2.

Toevoeging 2: Hoe zit het nu precies met stroom, kan het door de grafische kaart komen dat de spanning te laag was, want er is eigenlijk heel weinig te vinden over hoe dat precies werkt met spanningen enzo. Wat ik me kan herinneren is dat dan het aantal amperes dat wordt verbruikt zou moeten toenemen!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
3.3V is op zich niet zo heel spannend meer tegenwoordig, sinds ATX 2.0.

Paar quotes van wikipedia:
ATX12V 2.x brought a very significant design change regarding power distribution. When analyzing the then-current PC architectures' power demands, it was determined that it would be much easier (both from economical and engineering perspectives) to power most PC components from 12V rails, instead of from 3.3V and 5V rails.
ATX12V 2.0
[...]
- The power on 3.3V and 5.V rails was significantly reduced.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Verwijderd

Topicstarter
Dat weet ik, maar hoe verklaar je anders de instabiliteit van het systeem?
Het is of de voeding, of de grafische kaart die misschien niet goed erin zat..

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-11 17:12

Emiel1984

Made in NL

Kan je wat meer specificaties geven ?
Welke voedingen heb je gebruikt ? (merk, vermogen)
Welke videokaart gebruik je. (merk, model)

Edit:

Ik heb het idee dat je 1e voeding niet genoeg vermogen kon leveren. Omdat je niet verteld wanneer het probleem is ontstaan (plotseling of na vervangen videokaart of etc..) is dit ook lastig na te gaan.

De voeding geeft inderdaad meer 'stroom' (ampere) af naarmate het systeem om meer vraagt. De spanning moet namelijk altijd '~gelijk' blijven. Maar als de voeding al zijn maximale capaciteit afgeeft dan zal de spanning dalen. Het duurt dan meestal niet lang voordat de voeding helemaal defect gaat of er een zekering in de voeding doorbrand.

[ Voor 67% gewijzigd door Emiel1984 op 11-04-2009 20:00 ]

[LTS][MTS][HTS]

Verwijderd

Topicstarter
Emiel1984 schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 19:53:
Kan je wat meer specificaties geven ?
Welke voedingen heb je gebruikt ? (merk, vermogen)
Welke videokaart gebruik je. (merk, model)

Edit:

Ik heb het idee dat je 1e voeding niet genoeg vermogen kon leveren. Omdat je niet verteld wanneer het probleem is ontstaan (plotseling of na vervangen videokaart of etc..) is dit ook lastig na te gaan.

De voeding geeft inderdaad meer 'stroom' (ampere) af naarmate het systeem om meer vraagt. De spanning moet namelijk altijd '~gelijk' blijven. Maar als de voeding al zijn maximale capaciteit afgeeft dan zal de spanning dalen. Het duurt dan meestal niet lang voordat de voeding helemaal defect gaat of er een zekering in de voeding doorbrand.
LC-B300ATX voeding
GF 7300TC512 3D-kaart
AMD 3700+

Het probleem is geleidelijk aan ontstaan. Hij reboote steeds eerder na opstarten.

Maar het rare is dat hij het dus nu opeens wel goed doet, in zijn oorspronkelijke opstelling!

• KiPKaKDutcH
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-10-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 20:39:
[...]

LC-B300ATX voeding
GF 7300TC512 3D-kaart
AMD 3700+

Het probleem is geleidelijk aan ontstaan. Hij reboote steeds eerder na opstarten.

Maar het rare is dat hij het dus nu opeens wel goed doet, in zijn oorspronkelijke opstelling!
die voeding, dat is geen A-merk volgens Google. Zie wel topics met rebootende pc's en dat ie hdd's sloopt :P

Gamertag: DraaQ PC specs! | The Reality

Verwijderd

Topicstarter
KiPKaKDutcH schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 20:53:
[...]

die voeding, dat is geen A-merk volgens Google. Zie wel topics met rebootende pc's en dat ie hdd's sloopt :P
Daar was ik ook al achter, maar ik wilde voordat ik iets ga vervangen effe weten waar het nu waarschijnlijk aan heeft gelegen.

/edit

mag slotje op, heb nieuwe voeding gekocht.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2009 12:44 ]

Pagina: 1