Toon posts:

i7 920, OC'en of niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn 920 draait stock, alles op auto en ik heb OCZ 1333mhz XMP profiel 1 draaien(8-8-8-20). Bios en CPU-Z geven aan dat het geheugen op 1333mhz draait.

Als ik de verhalen goed begrepen heb heb ik er op stock snelheden weinig tot geen baat bij. Wel kan ik merken dat de CPU 5 graden warmer wordt dan als het XMP profiel aan staat(1333mhz), waar dit standaar AUTO(1066mhz)is.

Nu is het zo dat ik het volgende systeem heb:

i7 920
P6T Deluxe
3x2gb OCZ Triple Channel 1333mhz XMP
HD4850
Spinpoint F1 1gb
B-quiet Straight power 650w
Antec 300
Zalman CNPS9900

Systeem wordt vanaf begin al idioot heet zonder in 1e instantie de intentie gehad te hebben om te gaan overclocken, daarom heb ik die Zalman gekocht. Prime 95 gaat stressed met Zalman richting de 85 graden, alles stock.

Ik heb alles geprobeerd om de boel koeler te krijgen, behalve lappen van de 920 i.v.m garantie. De Antec 300 draait met standaard 2 outtake(120 en 140mm), ik ga er geen fans bijplaatsen i.v.m geluid.

Systeem draait wel stabiel, maar zit er toch over te denken om licht te gaan overclocken naar 3.33ghz, vooral om optimaal profijt van het geheugen te hebben..

Mijn eerste gedachte hierbij is niet doen, de boel wordt stock al zo heet. Tweede gedachte is, wel doen, voltage omlaag en kijken wat qua temps haalbaar is. Verder zit ik ook in mijn maag met de energiebesparende en turbo functies van de 920. Blijven die wel werken als ik ga overclocken?

En die XMP profielen werken officieel toch alleen met een 965 omdat die een unlocked multiplyer heeft? Dit zou dus betekenen dat ik in de bios in de Ai tab DOCP mode de BLCK frequentie op moet gaan schroeven en voorzichtig kijken hoe laag mijn voltage kan?

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:04

Pathogen

Shoop Da Whoop

Mocht je willen overclocken zou ik toch een koeler aanraden die een stapje beter is dan de Zalman CNPS9900. Met een Xigmatek Achilles heb ik stock speeds nog rond de 70 graden stressed kunnen houden.

Kort samengevat is de i7 920 een heethoofd, maar met water wordt ie heel erg blij :P

Over het clocken van een i7 is ondertussen redelijk wat informatie te vinden. Er loopt ook nog ergens een centraal topic hier op T.net.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
edit nvm

[ Voor 94% gewijzigd door iceheart op 11-04-2009 14:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet het, ik heb zo`n beetje alles topics op internet gevolgd. Een betere koeler zal in mijn geval niets uitmaken, geloof me ik heb werkelijk alles al geprobeerd.

Wat ik echter wel boeiend vind is dat mijn geheugen op 1333mhz draait, waar Intel beweert dat de 920 dit niet ondersteunt..

• Daikiri
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-01-2025
Wat voor mij hielp , is het voltage verlagen. Die staat nu op auto, zet die op een bepaalde waarde dat hij stabiel draaid, scheeld zo al 10 graden. Zo was dat bij in iedergeval wel het geval.

Ik heb een geóc'd naar 3600, je had misschien wel beter sneller geheugen kunnen halen, heb je al voor 98,- 6 gb 1600 mhz.

Zorg voor goede airflow, vooral dat lucht uit de kast word getrokken bij de fan, liefst bovenuit je kast als dat mogelijk is.
Misschien fan vaster draaien op je proc, koelpasta opnieuw aanbrengen, of iets van een mugen 2 er op.

Heb geen ervaring met de Zalman CNPS9900, maar het ziet er voor mij naar uit dat doordat de koeler zelf een vrij grote afstand behoud van de proc, op de contact plate na, het vrij langzaam gaat met hitteafgeven, en het daadwerkelijk koelen. Kortom probeer ook een andere koeler, in de verkoop er mee, en een mugen er op ,enige waar ik ervaring mee heb, en kan zeggen dat die het zeer goed doet hier.

De temps die je nu hebt had ik ook zo ongeveer, nu op 3,6 stressed komt hij niet boven de 79 uit. door voor mijn idee op vcore 1,15 te draaien

• sleepwalkerbe
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-01 04:47
Die temps op stock snelheden lijken mij toch wel veel te hoog. Zelf de stock koeler houdt het beestje onder de 80 graden stressed volgens mij.
Eerst en vooral kan je even die fan opnieuw plaatsen want het lijkt me alsof dee niet genoeg contact maakt. Zorg ervoor dat je niet te veel koelpasta gebruikt! Een dun laagje is genoeg.
Ter vergelijking kan je deze 'bench' er even bij nemen : http://www.pcper.com/arti...aid=686&type=expert&pid=5

Wanneer je de cooler van je cpu haalt kijk dan even of de koelpasta overal zit en of deze niet meer egaal is. Dit zou kunnen duiden op een bolle of holle heatspreader (op je cpu) of een bolle of holle heatsink van de cooler.

Wanneer je je temps rond de 70 graden krijgt zou ik beginnen denken aan overclocken , eerder echt nog niet. Wetende dat je nu al op 13 graden van de max temp zit. Beetje riskant in mijn ogen om dan al aan overclocken te denken.

Ter informatie : ik draai op zelfde board (kan je evt helpen met enkele instellingen later) met een Scythe mugen 2 koeler @ 3800 en max temps zijn 78 na half uurtje intel burnin test.

Het gebruik van XMP raad ik af als je wil overclocken. Doe dit gewoon lekker allemaal manueel man :9

<SG> Sleepwalkerbe - Diablo 3

Verwijderd

Topicstarter
Geloof me, als ik zeg dat ik alles gedaan heb, dan bedoel ik ook echt alles. Dus ook het opnieuw plaatsen van koelers en pasta, ik ben daar inmiddels expert in geworden ;) En ja, de Antec 300 heeft zoals eerder aangegeven 1x120mm out achter boven, en 1x140mm out boven achter, genoeg airflow dus. En nee, ik ga niet meer fans plaatsen, ik wil graag een stille pc :)

En inderdaad, de processor is duidelijk niet vlak, maar ik zal het er wel mee moeten doen want de leverancier gaat hem niet ruilen omdat hij stabiel draait stock. Na 20x nieuwe pasta en diverse koelers geprobeerd te hebben is de pasta duidelijk op bepaalde plakken nog egaal zoals ik het aangebracht heb. Niets aan te doen.

Het enige wat ik kan proberen is het voltage verlagen, en kijken of de temperatuur stock omlaag gaat. Misschien dat ik van daaruit licht kan overclocken. Ga me er eens verder in verdiepen..

Ik begrijp alleen nog steeds niet of mijn 920 stock van die 1333mhz in XMP mode gebruik maakt, CPU-Z en BIOS geven wel aan dat de boel op 1333 draait met alles op auto behalve dus het XMP in de Ai tuner.. Processor draait stock volgens dezelfde meetbronnen..

• Daikiri
ik zou dan gewoon je cpu toch lappen, als hij voor de rest goed draaid weinig kans dat er wat mis mee gaat in de toekomst.

Wat je ook zou kunnen doen, is kijken waar je cooler de chip wel raakt, en dan heel creatief de contact plate van je cooler gaan schuren, zodat hij precies aansluit om je ligt krommende cpu ;-) Duurd misschien even, en is secuur werk, maarja, dan heb je ook wat, en de garantie van je chip ook nog.

Succes met het tweaken van het voltage, denk dat je daar best een end mee kan komen. Vooral omdat het vanaf het begin op auto staat is het probleem naar mijn idee, omdat er dan vaak gewoon heel wat meer voltage word gebruikt dan nodig is. Hoe warm wordt het geheel met een milde oc van 3,0 bijvoorbeeld?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen idee, ik ben me in het overclocken van de i7 aan het verdiepen, ik snap er geen bal van..

Neig er sterk naar om het te laten voor wat het is, ook het geheugen naar 1066 auto terug te zetten. Dat geheugen ook, draait op 1333mhz XMP 8-8-8-20 profiel, cpu draait wel stock maar wordt wel 5 graden warmer dan(huidige temps 40idle, 85 load 1333mhz XMP, 5 graden lager auto) maar volgens Intel ondersteunt die 920 het niet? WTF!?

Mocht de boel stuk gaan dan is dat tenminste niet mijn probleem, dan gaan de winkel Intel of de leverancier maar dokken..

• Daikiri
vond dit heel handig:

http://www.youtube.com/watch?v=iwbzQblRQ7I
core i7 920 overclock tutorial, uitleg, handleiding.
http://images.tweaktown.c...4G%202008.12.12_(ENG).pdf.

Zo moet het océn wel lukken, geheugen gewoon zorgen dat het draaid op zijn standaard waarden of even een 6gb kitje halen van 1600.

Volgensmij staat de mem in verhouding met de proc ,omdat ,dat voltage ook over de proc gaat, zoiets..
Ik zou gewoon in het i7 920 overclock topic info vragen, daar hebben ze verstand er van.

Oc tutorial/guide met jou moederboard http://www.techzine.nl/tu.../Core-i7-overklokken.html

http://forums.techarena.in/guides-tutorials/1111057.htm

• Dzjudz
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-10-2024
Op stock draait 1333MHz geheugen iig niet op 1333MHz. Ik heb ook 1333MHz OCZ geheugen en dat loopt nu op die snelheid door een overclock naar 3.33GHz met een BCLK van 166.

Wat ik je wel kan aanraden om de temperatuur naar beneden te krijgen is om HyperThreading uit te zetten. In mijn P6T BIOS staat dat in Advanced Menu -> CPU Configuration -> Intel HT Technology, dus dat zal bij jouw P6T Deluxe BIOS wel hetzelfde zijn. Hyperthreading geeft weinig tot geen boost in veel gevallen en in sommige gevallen (games) soms zelfs lagere performances. Bij stresstests scheelt HT aan of uit ongeveer 10 graden!

Verwijderd

Topicstarter
Jep bedankt jongens, was me er al in aan het verdiepen. ExtremeTech heeft ook een goed artikel..
Dzjudz schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 19:54:
Op stock draait 1333MHz geheugen iig niet op 1333MHz. Ik heb ook 1333MHz OCZ geheugen en dat loopt nu op die snelheid door een overclock naar 3.33GHz met een BCLK van 166.
Ok, dus je hebt je voltage gelaten hoe het was, en op manual je BCLK op 166 gezet?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2009 01:03 ]

• Dzjudz
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-10-2024
Voor mijn settings staat er een post in het 920 OC topic, maar het voltage heb ik op 1.15V staan.

Verwijderd

Is je IHS niet krom? want 80graden stock is wel heel veel..

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-10-2025
De 920 (en de rest van de serie) mag volgens intel maar 67,9 graden worden. 80 is dus veel te veel, nu zijn er veel mensen die em overklokken en op die tempratuur houden, je CPU gaat niet in een keer dood, maar ik zou het zelf afraden voor langdurig gebruik.

Je moet dus sowieso die tempratuur omlaag krijgen vóór je gaat OC'en. Je koeler moet echt goed genoeg zijn, maar maakt dan geen goed contact. Ik zou peilen bij je winkel om te kijken of je RMA mag aanvragen omdat je CPU té warm wordt hoewel deze wel werkt. Verder zou je bij het overklokken Hyperthreading inderdaad uit kunnen zetten, maar ja wat moet je dan met een i7 tov een Core 2 Quad.

XMP moet geloof ik gewoon werken zolang RAM en Mobo er ondersteuning voor hebben en omdat je het in de BIOS kunt selecteren moet dat gewoon goed zijn. Maar wat ook al gezegd is hierboven, stel dat allemaal lekker zelf in als je toch gaat OC'en. Sowieso is het nuttig je op verschillende fora even te verdiepen in overklokken.

Verder reageert iedere CPU anders op voltage. Ik zou voor nu even het laagste stabiele voltage zoeken voor stock snelheid. Blijft ie wat koeler. Zodra je erachter bent gekomen hoe je de tempratuur onder de 60, liefst 50 krijgt stressed kun je gaan OC'en. Dan voer je langzaam de BCLK op totdat je merkt dat de PC niet stabiel is of niet meer start. Dan ga je CPU voltage omhooggooien. Dan weer BCLK etc. Elke keer in windows check je de tempraturen en als je tevreden bent met de OC stresstest je wat langer om te kijken of de boel stabiel is. Overigens is de Crysis in-game benchmark genadeloos voor je systeem en is (zeker icm Prime 95) een check of je systeem echt stabiel is.

Mocht je de BCLK niet verder kunnen verhogen omdat de boel dan niet werkt en hoger CPU voltage helpt niet. Kijk even naar je RAM settings, kan het lager geklokt, kunnen de timings hoger (lees: losser). En je zou ook kunnen kijken naar QPI voltage. Overigens raad ik aan TurboMode uit te schakelen evenals de EIST en andere energiebesparende functies. Dit kan je systeem onstabiel maken terwijl de overklok zelf wel stabiel is.

Met goede koeling en een redelijke cpu moet je 3,6GHz wel kunnen halen, maar ik heb geen idee onder welke tempratuur dat is. Overklokken slurpt wel veel stroom, als dat geen probleem is, heb je profijt van de extra performance ;)

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet zeker weten wat de 920 officieel mag hebben, ik blijf idd ook gewoon stock draaien. Het probleem is alleen dat ik zoveel verschillende verhalen lees dat ik het niet meer weet. Ik denk dat ik komende week maar met Intel zelf contact op ga nemen.. De webshop geeft in elk geval aan niet mee te willen werken, en als de boel stabiel is kosten te gaan rekenen.

Ik had al een RMA aangevraagd, maar gecancelled omdat de betreffende webshop duidelijk aangaf niet mee te willen werken, ook al heb ik een jaar extra garantie erbij genomen..

Ik draai nu stock Prime95 en hij zit in RealTemp op 77 graden na een kwartiertje.. Als hij boven de 80 gaat zet ik de boel uit.. Ok hij bleef dus tussen de 75 en 77 graden schommelen bij een kamertemp van 21 graden..

Dit noemt de webshop dus stabiel, komende week eens bij Intel informeren wat die normale temperaturen vinden. Kan ik gelijk even de foto`s van de koelpasta en bolle heatsink met ze doornemen..

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2009 13:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 12 april 2009 @ 10:17:
Is je IHS niet krom? want 80graden stock is wel heel veel..
De processor heatsink is bol, 2/3e van het oppervlak zit de pasta nog egaal zoals ik het verdeeld had, nadat ik meerdere malel diverse koelers gemonteerd had..

• Daikiri
Jammer van je webshop, ik had standaard zonder er wat voor te betalen 3 jaar garantie zoiezo.
Maar als het straks op niets uitloopt, dan heb je dus eigenlijk ook niets aan je garantie, dan zou ik gewoon gaan lappen. Dan heb je tenminste niet z'n heethoofd, en kan je hem zeker wel op 3,6 draaien.

Er vanuitgaande dat het ligt aan het slechte contact tussen cpu en koeler.

Veel succes in iedergeval, hoop dat je webshop nog bijkomt. Volgens mij is intels aanbeveling niet boven 70, al kan het geen kwaad lijkt me. Zijn gewoon extreme veiligheids temps. Maar als het zo is dat hij officieel er onder moet blijven, dan heb je een ondeugdelijk product, en heb je recht op vervanging. Dus rechtsbijstand inschakelen dan maar misschien, om je gelijk te halen bij de betreffende webshop.

Verwijderd

Topicstarter
Daikiri schreef op zondag 12 april 2009 @ 13:58:
Jammer van je webshop, ik had standaard zonder er wat voor te betalen 3 jaar garantie zoiezo.
Maar als het straks op niets uitloopt, dan heb je dus eigenlijk ook niets aan je garantie, dan zou ik gewoon gaan lappen. Dan heb je tenminste niet z'n heethoofd, en kan je hem zeker wel op 3,6 draaien.

Er vanuitgaande dat het ligt aan het slechte contact tussen cpu en koeler.

Veel succes in iedergeval, hoop dat je webshop nog bijkomt. Volgens mij is intels aanbeveling niet boven 70, al kan het geen kwaad lijkt me. Zijn gewoon extreme veiligheids temps. Maar als het zo is dat hij officieel er onder moet blijven, dan heb je een ondeugdelijk product, en heb je recht op vervanging. Dus rechtsbijstand inschakelen dan maar misschien, om je gelijk te halen bij de betreffende webshop.
Ik heb ook drie jaar fabrieksgarantie van Intel, maar dat is alleen in het geval de boel echt niet meer werkt. Een stock stabiel systeem hoef ik bij die webshop niet mee aan te komen(kan ik ze ook geen ongelijk in geven). Ik zal Intel een dezer dagen wel eens bellen over mijn stock temperaturen(75/80load), of beter, ik laat het wel zwart op wit zetten(ze lachen je waarschijnlijk hard uit, maar ik zie wel).

Kijk deze gast dan:

http://www.pugetsystems.c...tel-core-i7-temperatures/

Volgens hem is de temperatuur info dus geheim..(mits hij uit zijn nek kletst)

Valt me hier trouwens ook op dat iedereen het schijnt te weten, maar geen concrete bronnen kan plaatsen.

Ik vind het wel best en kom weer terug op mijn oude conclusie: Ik blijf stock draaien, ik hoop voor mezelf en Intel dat de boel wel heel blijft.

• Daikiri
Wat ik lees in die tekst is het volgende ``Our recommendation is to keep Intel Core i7 CPUs under 80C. That gives you a healthy margin in case you’re running a heavy load on your CPU on a particularly hot summer day.``

Opzich logisch, weet geen harde cijfers natuurlijk, maar gemiddelde stock temp ligt al vrij hoog, laat staan als je alleen in een mooi weer land zit met je computer. Lijkt me ook niet dat 85C dodelijk is voor de cpu, en z´n levensduur veel aan zal tasten, misschien onder full load voor maanden aan een stuk, maar gewoon gebruik, lijkt me stuch. Maar dit is natuurlijk allemaal speculeren.

Zou des al niet te min wel onder de 85C blijven met full load van 15 min, gewoon to be safe.
Ik heb vandaag m´n voltage weer wat verlaagd, zit maar net iets boven de stock speed, dus hem niet op ``auto`` want dan word ie wel een stuk heter.

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
Ik zou sowieso je voltages e.d. handmatig instellen i.p.v. de auto options. Heb je dat al geprobeerd?

Als je duidelijk kunt zien dat je HS bol is (met een scheermes er op zie je het erg goed) dan zul je toch echt moeten lappen vrees ik, anders zul je de temps nooit normaal krijgen. Ik weet uit ervaring dat een bolle HS al gauw 10 graden kan schelen. Na lappen van mijn cpu en HS won ik 10 graden, en die waren niet eens erg bol oid.

Mijn rig

Verwijderd

Topicstarter
Sorry jongens, heb me weer helemaal laten meeslepen.

Ik blijf stock draaien, jammer van het 1333mhz XMP geheugen wat op 1066mhzz draait. Het zal me verder een zorg zijn allemaal.

De boel is stabiel, en snel genoeg voor me. Ik ben geen overclocker. Ik gebruik de pc voor thuis, muziek productie en af en toe UT3.

Deze kan wat mijn betreft dicht, wordt persoonlijk niet echt vrolijk van alle zweverige tech-talk.

Het draait, en het draait goed! :) (was ik maar nooit temps gaan checken, achteraf..)

Bedankt voor de aandacht en info!

• Daikiri
Goedzo, ! veel plezier er mee, scheeld stook kosten van de winter moet je maar denken ..

Verwijderd

ken iemand hier mij misschien op gang helpen

ik heb een asus rampage 2 extreme moederboardje core i7 920 processor
ultra 120 extreme heatsink low noise koelertje
ocz ddr3 1600 mhz 3X2gb cl7 ocz 1600lv6gk werk geheugen
zalman 750 watt voeding
vga evga geforce gtx 285 1 gb pci-e kaartje

de volgende problemen doen zich voor
ik moet via de e-sata windows vista draaien want op de andere poorten ziet hij me schijf niet
ook ziet hij me 6 gig werk geheugen niet is een kit van 3
dan ook op windows zelf ziet hij niet dat ik draai onder 1600mhz

sluit ik me externe hd aan van maxtor met een seagate schijf erin van 1 terabite krijgt me pc de hik

overklokken gaat ook niet lekker krijg ik meteen een blauw schermpie

mem test gedaan alles was verder goed

werk geheugen draaid onder 7-7-7-24 1.65 volt

zeg het wel ik snap er nog niet veel van deze nieuwe techniek,maar het moet wel redelijk kunnen draaien

waar zou dit aan kunnen liggen

moet er toch makkelijk 3200 mhz uit kunnen pompen is mij verteld met wat ik heb

en het instaleren de eerste keer ging erg traag nu dit pctje loopt loopt ie best redelijk maar niet naar behoren ik wil er die kinder ziektes uit krijgen

sta open voor suggesties of graag op msn wie me helpen kan

hier me msn foetszie@hotmail.com

gr foets

Verwijderd

welk OS heb je? als het 32bits is krijg je die 6gig ram nooit te zien.

Verwijderd

ja draai nu op 32 bit

krijg ook de hoogte niet te zien etc van het werk geheugen
en me sata sloten ken ikniet gebruiken grr

draai nu vista op me e sata poort raar of nie

gr foets

Verwijderd

Je moet hoe dan ook eerst vista 64bit gebruiken om meer als 3,2gig ram te zien.
Als je geluk hebt doen je sata schijven het ook doordat ze andere drivers krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende tips voor je:

- Je moet even Nederlands leren schrijven
- Google gebruiken
- Daarna misschien je eigen topic openen

Veel sterkte..
Pagina: 1