Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-11 14:47
Zojuist een paar prachtige blauwe enveloppen op de deurmat ontvangen met de mededeling dat ik zo'n 2k moet terugbetalen aan de belastingdienst. Ik vraag me af of dit klopt. Dit heeft er plaatsgevonden:

December 2008 heb ik voorlopige teruggaaf aangevraagd per 01-01-2009. Dit vanwege de eigendom van 2 woningen en de kosten die we moesten maken voor verbouwing + verhuizing in 03-2009. Gelukkig hebben we ons oude huis in Maart 2009 alsnog verkocht, dus in April 2009 heb ik de voorlopige teruggaaf stopgezet.

Ik heb deze stopgezet omdat we onze hypotheek altijd bruto betalen zodat we elk jaar in Mei/Juni een lekker bedrag van de BD in één keer ontvangen. Dit bedrag gaat dan linea recta naar de spaarrekening. Dit is voor mij een wenselijke manier van sparen.

Volgens de belastingdienst moet ik het reeds ontvangen bedrag van de voorlopige teruggaaf in de periode 01-09 t/m 04-09 terugbetalen. Zoals eerder gemeld zo'n € 2.000,-. Gezien de uitgaven die we in Q1 moesten doen zit ik hierop niet te wachten. Klopt het dat we dit bedrag weer moeten terugbetalen ?

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:32

_Arthur

blub

buddhole schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 14:12:
Klopt het dat we dit bedrag weer moeten terugbetalen ?
Jep.

Je hebt namelijk een voorschot ontvangen op je eventuele teruggaaf.

Zie onder andere: http://postbus51.nl/nl/ho...rlopige-teruggaaf-vt.html
Stopzetten
Als u geen recht meer heeft op een Voorlopige Teruggaaf, is het belangrijk dat u dit op tijd doorgeeft aan de Belastingdienst. Als u dat niet doet, moet u te veel ontvangen bedragen terugbetalen.

[ Voor 107% gewijzigd door _Arthur op 11-04-2009 14:47 ]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:48
Hmmm...dus je krijgt het voorlopig terug, daarna moet je het weer aan de belastingdienst geven en over een jaar krijg je het alsnog terug?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dat is vreemd. Ik heb vandaag ook twee brieven gehad van de BD. Sinds augustus/september 2008 heb ik een huis verkocht en ook m'n nieuwe huis betrokken. Begin dit jaar pas een aanpassing van de voorlopige teruggaaf aangevraagd via m'n adviseur.

Vreemd genoeg bleek de wijziging (misschien door verkeerd invullen van de papieren) zelfs lager te zijn, ondanks dat ik meer rente betaal per maand. Hier is wederom een aanpassingsforumulier verstuurd, maar gezien de gegevens op de brieven is dit niet naar aanleiding van mijn laatste aanpassingsformulier.

Ook ik moet dus volgens de DB een kleine 500 euro terugbetalen. Dit kan gewoon niet juist zijn omdat ik juist recht heb op meer. Opvallend dat jij blijkbaar ook twee dezelfde brieven hebt ontvangen. Enige verschillende is dat ik de VT niet heb stopgezet.

Vreemde is dat er geen bedrag op de acceptgiro staat evenals een betalingstermijn. Ik heb m'n adviseur al gesproken en die gaat dinsdag het een en ander voor me uitzoeken.

[ Voor 11% gewijzigd door Gunner op 11-04-2009 20:27 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Taigu
_Arthur schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 14:23:
[...]

Jep.

Je hebt namelijk een voorschot ontvangen op je eventuele teruggaaf.

Zie onder andere: http://postbus51.nl/nl/ho...rlopige-teruggaaf-vt.html

[...]
Bedankt voor het opzoeken van de informatie, dat wordt zeker gewaardeerd. Het is echter niet zo dat ik er geen recht meer op heb. Ik heb er wel recht op, maar ik wil het niet meer en ik betaal liever ook niet de eerder ontvangen bedragen terug. Dan maar volgens jaar wat minder terug. Tevens heb ik zodra ik wist van de verkoop, de voorlopige teruggaaf voor het oude huis stopgezet. Het lijkt er nu op dat ik de terugaaf voor beide huizen terug moet betalen.
Gunner schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 20:25:
Dat is vreemd. Ik heb vandaag ook twee brieven gehad van de BD. Sinds augustus/september 2008 heb ik een huis verkocht en ook m'n nieuwe huis betrokken. Begin dit jaar pas een aanpassing van de voorlopige teruggaaf aangevraagd via m'n adviseur.

Vreemd genoeg bleek de wijziging (misschien door verkeerd invullen van de papieren) zelfs lager te zijn, ondanks dat ik meer rente betaal per maand. Hier is wederom een aanpassingsforumulier verstuurd, maar gezien de gegevens op de brieven is dit niet naar aanleiding van mijn laatste aanpassingsformulier.

Ook ik moet dus volgens de DB een kleine 500 euro terugbetalen. Dit kan gewoon niet juist zijn omdat ik juist recht heb op meer. Opvallend dat jij blijkbaar ook twee dezelfde brieven hebt ontvangen. Enige verschillende is dat ik de VT niet heb stopgezet.

Vreemde is dat er geen bedrag op de acceptgiro staat evenals een betalingstermijn. Ik heb m'n adviseur al gesproken en die gaat dinsdag het een en ander voor me uitzoeken.
Ik heb 4 brieven gehad, ik doe namelijk aangifte samen met mijn vrouw (fiscale partner). De teruggaaf en de terugbetaling hiervan wordt dus verdeeld. Dat zijn al2 brieven. Verder heb ik 2 brieven gehad dat we vanaf nu 0,- voorlopige teruggaaf krijgen. Dit klopt dus.

Bij de brieven met de openstaande betaling hebben inderdaad een acceptgiro ontvangen zonder ingevuld bedrag en geen betaaltermijn. Ik bel a.s. dinsdag wel even met de BelastingTelefoon, ik had de hoop dat een van jullie het mogelijk wist.

[ Voor 54% gewijzigd door Taigu op 11-04-2009 20:35 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

buddhole schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 20:30:
Bij de brieven met de openstaande betaling hebben inderdaad een acceptgiro ontvangen zonder ingevuld bedrag en geen betaaltermijn. Ik bel a.s. dinsdag wel even met de BelastingTelefoon, ik had de hoop dat een van jullie het mogelijk wist.
Ik doe ook aangifte samen met m'n fiscale partner, m'n vrouw. Alleen vind ik het te toevallig dat we beiden zo'n brief krijgen terwijl we beiden ergens recht op hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 11-04-2009 21:10 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• _Arthur

_Arthur

blub

buddhole schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 20:30:
Bedankt voor het opzoeken van de informatie, dat wordt zeker gewaardeerd. Het is echter niet zo dat ik er geen recht meer op heb.
Zonder VT (lopende) heb je geen recht op het voorschot bedrag (want zo moet je dat zien).
Ik heb er wel recht op, maar ik wil het niet meer en ik betaal liever ook niet de eerder ontvangen bedragen terug. Dan maar volgens jaar wat minder terug. Tevens heb ik zodra ik wist van de verkoop, de voorlopige teruggaaf voor het oude huis stopgezet. Het lijkt er nu op dat ik de terugaaf voor beide huizen terug moet betalen.
Bij de komende aangifte over 2009 wordt alles dus weer rechtgebreid. Je had beter de VT kunnen wijzigen zodat je gemiddeld, kwa voorschotten, quitte speelt aan het einde van het jaar.

Of het nu nog zin heeft om opnieuw een VT aan te vragen weet ik niet. Ik zou in jou geval een belastingconsulent raadplegen wat hier nog te redden is. 2000euro is natuurlijk een boel geld, ook al 'komt alles wel weer recht'.
Het verschil is dat jij de VT gewijzigd hebt en de TS hem gestopt heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door _Arthur op 11-04-2009 21:14 ]

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05 15:33
De vraag is, hoe heb je je voorlopige teruggaaf stopgezet? Er zijn twee manieren. De eerste is het formulier stopzetten. Daarmee kun je alleen per 1/1/2009 stopzetten. Alles wat je al gehad hebt, moet je dus terugbetalen (staat ook op het formulier).

De andere optie (de juiste voor jou) is een wijziging. Je moet zo aangifte doen dat er het totaal van de maandelijkse bedragen uitkomt op wat je nu al ontvangen hebt. De belastingdienst zal dan de teruggaaf stoppen.

Beste advies: bel de belastingtelefoon.

• _Arthur

_Arthur

blub

riddles schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 20:41:
De belastingdienst zal dan de teruggaaf stoppen.
Nou, dat is dus al gebeurt. Verder zie de naam van het topic.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Check de kleine lettertjes (of in dit geval cijfertjes) eens. Als 't 'n goedkope scam is, zal het rekeningnummer anders zijn. En anders: nogmaals 'n wijziging doorvoeren.

Overigens, van de belastingtelefoon heb ik geen hoge pet op, dat zijn medewerkers die simpele vragen kunnen beantwoorden die je ook op de site zou kunnen vinden, geen ingewikkelde dingen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05 15:33
De belastingdienst kan de VT niet stoppen halverwege het jaar. Als jij doorgeeft de VT te stoppen, is dat per 1/1/2009 en wil de belastingdienst dus alles terug wat ze al betaald heeft. Dus, als je dat gedaan hebt, klopt de reactie van de belastingdienst.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:10
En waarschijnlijk is het dus het verstandigst om alles wat je nu via de VT ontvangt direct door te sluizen naar die spaarrekening waar je uiteindelijke teruggaaf toch naar toe zou gaan. En dan per volgend jaar de boel stop zetten.

That is: als de aangevraagde stopzetting inmiddels nog teruggedraaid kan worden bij de BD :)

[ Voor 0% gewijzigd door dreamscape op 13-04-2009 21:51 . Reden: tiepvaud ]

Punctuality is the politeness of kings

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:18
riddles schreef op maandag 13 april 2009 @ 21:04:
De belastingdienst kan de VT niet stoppen halverwege het jaar. Als jij doorgeeft de VT te stoppen, is dat per 1/1/2009 en wil de belastingdienst dus alles terug wat ze al betaald heeft. Dus, als je dat gedaan hebt, klopt de reactie van de belastingdienst.
Yup, dat is waarschijnlijk wat er is gebeurt. Wat je had moeten doen was je VT bedrag zo zetten dat hij overeen komt met wat je al ontvangen had. Dan verandert er niets, maar bij stopzetten moet je alles terugbetalen omdat dat altijd per 1-jan van het jaar gaat en dan moet je dus alles wat je dit jaar hebt ontvangen terug betalen.

[removed]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ehm..

Ik meen me te herinneren dat door een fout bij de Belastingdienst voor een aantal mensen juist deze automatische verlenging van de VT was komen te vervallen.
Als het goed is, zou je daar rond eind februari of in maart nog wat over gehoord moeten hebben.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

redwing schreef op maandag 13 april 2009 @ 21:53:
[...]

Yup, dat is waarschijnlijk wat er is gebeurt. Wat je had moeten doen was je VT bedrag zo zetten dat hij overeen komt met wat je al ontvangen had. Dan verandert er niets, maar bij stopzetten moet je alles terugbetalen omdat dat altijd per 1-jan van het jaar gaat en dan moet je dus alles wat je dit jaar hebt ontvangen terug betalen.
Ja precies zodat je bij de aangifte volgend jaar alles in een keer kunt terugkrijgen.

Administratief waarschijnlijk makkelijker voor de BD

Elect a clown, expect a circus.

Verwijderd

Ik kreeg onlangs een envelop waar in vermeld stond dat ik 900 eurie terug kon krijgen over 2007. Maar ik moest giga zoeken naar wat jaaropgaven, ' bewaar ze altijd ....' i know i know. Maar is er een max. termijn wat betreft terugvragen? Want ik wil er toch graag nog achteraan.

• Taigu
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 12:02:
Ik kreeg onlangs een envelop waar in vermeld stond dat ik 900 eurie terug kon krijgen over 2007. Maar ik moest giga zoeken naar wat jaaropgaven, ' bewaar ze altijd ....' i know i know. Maar is er een max. termijn wat betreft terugvragen? Want ik wil er toch graag nog achteraan.
Nice topickaap, volgende keer een eigen topic openen aub: Je kan je teveel betaalde belasting terugvragen tot 5 jaar voor het lopende belastingjaar.

Ontopic: Vandaag gebeld met de BT en inderdaad, als je VT stopzet dan ziet de BD dat als een stopzetting voor het hele jaar. Ik ga dus maar wat geld overmaken.

Pagina: 1