Toon posts:

Core 2 Duo E6400 bottleneck voor 8800GTS?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vormt deze CPU een bottleneck? Quake3 wordt natuurlijk niet meer gebruikt als benchmark, maar dat is nou juist wat ik erop wil spelen. Op mijn P4 3,2GHz (800MHz FSB) met 7900GT en 1G DDR RAM ontstaan er frame drops als andere applicaties CPU tijd eisen.

Graka is 8800GTS 640MB
Processor is E6400 (2.13GHz, 1066MHz FSB)
Geheugen is 4GB PC2-8500

E8400 is favoriet bij de BBG, maar draait op een hogere FSB (1333MHz). Heeft het zin om het mobo te upgraden of kan de E8400 ook prima op 1033MHz draaien?

Verwijderd

Theoretisch zou een E8400 op 1033 kunnen draaien. 9x 266 komt dan op 2,4 Ghz, maar dat zou ultiem stom zijn om te doen.

Kijk om te beginnen even op de site van je Mobo fabricant welke processors ondersteunt worden. Staat de E8400 er niet bij (misschien bios flash nodig oid) dan heb je eigenlijk twee keuzes:
-nieuw mobo + cpu
-oud mobo + E6400, met een lekkere OC.

Denk dat het voor je quake niet zo denderend veel uitmaakt, mits je die E6400 rond de 3Ghz krijgt lopen..

Een bottleneck voor je Geforce? Ligt er ook een beetje aan op welke reso je speelt.

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-05 11:19

JanvD

Portretfotograaf

Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 14:21:
[...]
Denk dat het voor je quake niet zo denderend veel uitmaakt, mits je die E6400 rond de 3Ghz krijgt lopen..
[...]
^^ niet eensch:

Voor quake zal de e6400 absoluut geen probleem mogen zijn, die moet quake 3 moeiteloos kunnen draaien met die graka, dus je hoeft je proc dan absoluut niet op 3 GHz te laten lopen.

Een antwoord op je vraag of het een bottleneck is voor de 8800GTS zou ik je niet kunnen vertellen. Het is ook per applicatie anders... de een is meer processor afhankelijk, de ander meer graka afhankelijk.

www.janvandoornik.nl

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-04 12:04
Ik heb zelf ook een E6400 met een 8800 GTS (320), dus eigenlijk vrijwel dezelfde opstelling.
Ik kan je vertellen dat dit inderdaad een bottleneck vormt bij cpu afhankelijke games zoals Unreal Tournament 3 en GTA IV, maar in Quake 3 ga je hier dus ECHT niets van merken, misschien dat dit je fps limiteert op 200 ofzo en schermen met 200Hz kom je toch al niet meer tegen.

sowieso is 1 core van 2.13 Ghz al sneller dan jouw 3.2 Ghz core van je Pentium 4, en je kunt 1 core binden aan Quake 3 en de andere lekker achtergrondtaken laten doen. Als je echt alleen maar Quake 3 speelt moet je dus GEEN geld uitgeven aan een nieuw moederbord en nieuwe processor, dat is pure geldverspilling.

voor de grap de systeemeisen hieronder:
* 3-D Hardware Accelerator with full OpenGL® support
* Pentium® 233 Mhz MMX®processor with 8 MB Video Card
Or Pentium II 266 Mhz processor with 4 MB Video Card
Or AMD® 350 Mhz K6®-2 processor with 4 MB Video Card
* 64 MB RAM
* A 100% Windows® 95/98/NT 4.0 compatible computer system (including compatible 32-bit drivers for CD-ROM drive , video card, sound card and input devices)
* Windows 95/98/ NT 4.0 (with Service Pack 3) operating system
* 25 MB of uncompressed hard disk space for game files (Minimum Install), plus 45 MB for the Windows swap file
* Quad-speed CD-ROM drive (600 K/sec. sustained transfer rate)
* 100% DirectX 3.0 or higher compatible sound card
* 100% Microsof-compatible mouse and driver
* 100%Windows 95/98/NT 4.0 compatible joystick (optional)

[ Voor 61% gewijzigd door hugoy op 11-04-2009 18:51 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-05 19:04

M2M

medicijnman

volgens mij is quake 3 zelfs compleet softwarematig over je cpu te spelen met 100+ FPS. Enfin, mocht je meer uit je processor willen halen, dan is dit goed mogelijk. Stel een divider in (geheugen loopt langzamer dan cpu) en klok je cpu 20% over. Zelfs op een stock koeler, zonder voltage verhoging zou dat een stel simpele settings in de bios zijn. Houd met realtemp of coretemp de afstand tot je T-junction max in de gaten (en blijf daar ongeveer 25 graden onder zitten).

Enfin, of je moederbord, zonder specs van je mobo is er weinig te vertellen of een E8400 op jouw moederbord draait. Sommige moederborden hebben een bios update nodig om dit soort processors te ondersteunen, andere happen ze überhaupt niet.

Als je cpu ondersteund wordt, dan kun je nog steeds je FSB lager zetten (waarom?) mocht je dat willen.

Gewoon alles op auto laten staan als je niet weet waar je mee bezig bent (en ook geen interesse hebt in dit aspecs van computers) en je huidige config is ruim snel genoeg voor quake 3. Je nieuwe setup is dan ook snel genoeg ;)

-_-

Verwijderd

Volgens mij had ik de verkeerde Quake 3 in m'n hoofd :)

Verwijderd

Topicstarter
Mobo is een MSI P965 Neo-F.

http://www.msicomputer.co...model=P965_Neo-F&class=mb

Trouwens, het eerder genoemde P4 systeem draait Q3 wel netjes (in fugly mode) maar bij QL gaat het mis omdat Firefox ook een deel van CPU wegsnoept. Draai je er ook een Voip client naast dan hapert alles.

@hugoy: Lol at systeemeisen! Dat was toen mensen nog gebruik maakten van keyboard besturing ;) Welke proc moet je minstens hebben voor GTA IV?

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-04 12:04
GTA IV is ietwat radicaal geweest met de systeemeisen, maar ze zijn niet eens overdreven. Kijk maar eens rond in het GTA IV performance topic. Daar zegt iemand dat met alles op low en een E6400 niet boven de 30 fps uitkomt, ook met een 8800TS, wel de snellere 512 versie.
Mensen met een E8400 komen op high meestal uit op 30 fps gemiddeld, en een quadcore is eigenlijk al aangeraden bij dit spel.

Minimaal benodigd bij het spel is een 1.8 Ghz Core 2 duo (daar zit een E6400 net boven, dus is het ook net speelbaar) en aangeraden wordt een 2.4 Ghz Quadcore :P (dit is overigens makkelijk te googlen)

Om op je eerste vraag uit te komen, ik speel met gemak quake live op die E6400, als ik wist dat het om de Quake live ging had ik dat je gelijk kunnen vertellen, die heb ik namelijk ook gespeeld, en is wel een stukje zwaarder dan Quake 3. (In de zin van, je hebt wel iets meer nodig dan een 300 Mhz pentium 2 :+ )
Pagina: 1