• Toine1
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-05 16:48
Ik wil een andere CPU in mijn Dell transplanteren. Uit onderzoek op het web blijkt dat een AM2+ processor als de AMD7750 niet mogelijk is, Dell bios zou AM2+ CPU niet ondersteunen.
Voor mijn systeem zou de AMD 64 X2 6000+ in 125W uitvoering mogelijk moet zijn, dit is bewezen met foto's en de Athlon 64 X2 6000+ in 89W uitvoering zou ook moeten werken. Doch er is ook een AMD 6400+ Blackedition te koop (ik weet nog een adres waar hij te koop is). Deze is ook 125W en heeft verder dezelfde kenmerken als de 6000+ 125W dus dit lijkt mij als leek zijnde, moeten kunnen.

Kan iemand mij advies hierover geven, zou deze 6400+ werken.
Is er iets te checken in de Bios of setup.

Mijn stysteem: Dell Dimension E521
Mobo: OCT103versieA03
CPU: AMD Atlon 64 X2 4200+ 89 Watt ADA42001AA5CU.
PSU: 305 Watt, doch evt ga ik deze vervangen ivm de hoger Watts
De AMD lijst van alternatieven en de orginele CPU:
http://products.amd.com/e...?id=451&id=33&id=34&id=57

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:22
Als je achter het (echte) merk van het moederbord zou kunnen komen dan zou je op de site van de fabrikant kunnen kijken welke cpu's er ondersteund worden. Helaas vinden bedrijven het vaak nodig om de mobo's dusdanig aan te passen dat het origineel er amper in te herkennen is. Zoals je al aangeeft zit er een Dell bios op dus veel zal je daar niet mee kunnen ben ik bang. Denk dat het trial & error word.

Tip:
Koop die 6400+ BE op internet bij een shop. Dan kan je hem gewoon zonder reden, binnen 7 dagen, terug sturen en dan moet je je geld terug krijgen. Op die manier kun je proberen of de cpu werkt, zonder een smak geld kwijt te zijn als hij niet werkt ;)

De meeste Dell voedingen zijn van best aardig tot goede kwaliteit heb ik tot nu toe mogen ervaren, dus behalve als je Dell al een zware videokaart heeft zie ik geen reden om je voeding te upgraden.

één is geen, twee is één

• Toine1
Bedankt, Dell is inderdaad zeer geheimzinnig, ik kan niet achterhalen of dat er een alternatieve bios is van de orginele MoBo maker, overal staat nl Dell als merk.

Ik zal dan wel de CPU verpakking ed moeten opmaken en geleidende pasta moeten gebruiken met alle problemen vandien. Maar wat zou het risico zijn, volgens mij is de 6000+ en de 6400+ in 125Watt uitvoering gewoon hetzelfde voor mijn Bios, verschillen in performance zijn ook niet echt groot. Verschil tussen de 6000+ in de 89Watt uitvoering is volgens mij veel groter gezien zijn Cmos 90Nm en 65Nm.
Aangezien de 6400+blackbox niet meer gemaakt wordt zal ik snel moeten beslissen. Zou trouwens de performance van de 6000+ en 6400+ (beide 125watt) wel merkbaar zijn op mijn PC??? Volgens mij is dit minimaal er zit 200Ghz verschil tussen. Bij de 6000+ in 89Watt uitvoering is het verschil zelfs maar 100Ghz alleen is hier het L2 Cache 512 ipv 1024 zoals bij de 125w uitvoeringen.
Zou er iemand mij kunnen helpen?

Verwijderd

Kun je er ook niet achter komen met een programma zoals Everest?

• Toine1
Ik heb zelf CPU-z and SiW gebruikt maar hier in staat niets over de Mobo maker, wel dat de Mobo een DellOCT103 is en dat mijn Bios de laatste versie is.
Nbridge Nvidia Gforce6150 revA2
Sbridge Nvidia Nforce 410/430MCP rev A2

Maar volgens mij geven dit soort programma's geen info ofdat ik de 6400+ wel of niet kan toepassen.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:22
Toine1 schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 20:29:
Bedankt, Dell is inderdaad zeer geheimzinnig, ik kan niet achterhalen of dat er een alternatieve bios is van de orginele MoBo maker, overal staat nl Dell als merk.

Ik zal dan wel de CPU verpakking ed moeten opmaken en geleidende pasta moeten gebruiken met alle problemen vandien. Maar wat zou het risico zijn, volgens mij is de 6000+ en de 6400+ in 125Watt uitvoering gewoon hetzelfde voor mijn Bios, verschillen in performance zijn ook niet echt groot. Verschil tussen de 6000+ in de 89Watt uitvoering is volgens mij veel groter gezien zijn Cmos 90Nm en 65Nm.
Aangezien de 6400+blackbox niet meer gemaakt wordt zal ik snel moeten beslissen. Zou trouwens de performance van de 6000+ en 6400+ (beide 125watt) wel merkbaar zijn op mijn PC??? Volgens mij is dit minimaal er zit 200Ghz verschil tussen. Bij de 6000+ in 89Watt uitvoering is het verschil zelfs maar 100Ghz alleen is hier het L2 Cache 512 ipv 1024 zoals bij de 125w uitvoeringen.
Zou er iemand mij kunnen helpen?
Zeker in desktop gebruik zal je amper verschil merken tussen 6000+ en 6400+. Ik zou persoonlijk dan nog eerder voor de 6000+ (89 watt) gaan vanwege het stroomverbruik, èn de hitte die een 125 watt'er produceert. Je bent (waarschijnlijk) al benadeeld vanwege een 'standaard' kast die vaak minder airflow hebben dan een zelfgebouwd systeem. Je zou, eventueel, nog in het bios kunnen kijken naar een Overclock optie oid. Kan me voorstellen dat dit goed verstopt zit, of zelfs gelocked is, maar je kan altijd even op onderzoek uitgaan.

Als je bovenstaande niet terug kan vinden in je BIOS dan heeft het ook totaal geen meerwaarde om een 'BE' editie van een cpu te kopen. Je kan immers toch niet de multiplier omhoog/omlaag gooien voor jouw doeleinden (softwarematige troep programma's daar gelaten).

één is geen, twee is één

• Toine1
Hitte is geen probleem het orginele coolingsystem is goed en bij de 6400+ wordt een fan/coolunit bijgeleverd. Prijs is maar 15 euro's duurder dan een 6000+ uitvoering.
Is die 6400+ niet eigenlijk hetzelfde is als de 6000+ (in 125W uitvoering) en dat daarom deze toepasbaar is.
http://products.amd.com/e...?id=451&id=33&id=34&id=57
Pagina: 1