Signaal versterken van Sitecom WL-153

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 16:59
Hallo,

Op het werk gebruiken wij de Sitecom WL-153 wireless-router om een aantal PC's draadloos met het bedrijfsnetwerk te verbinden. Nu is het signaal voor niet alle betreffende PC's/laptops optimaal en zoek ik dus een mogelijkheid om het signaal te versterken.

Een oplossing die is zag ik het gebruiken van een grotere antenne, de WL-031 (http://www.sitecom.com/pr...oductid=512&subgroupid=48). Mijn vraag is echter of iemand hier goede ervaringen mee heeft aangezien ik vrij weinig hierover kan terugvinden. Zijn er misschien ook andere antenne's geschikt om het signaal te verbeteren of is het noodzakelijk dat het een Sitecom-product betreft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Elke antenne met sma aansluiting voldoet, maar de winst is niet al te groot. Zeker omdat je er drie moet kopen.

Alle kanalen al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
Zit er dan verschil in de onderlinge kanalen? Zover ik kan zien zijn er in de omgeving geen andere wireless routers aanwezig, dus er vindt geen onderlinge storing plaats. Kan het wisselen van kanaal dan toch een verschil gaan uitmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:41

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Je kunt opzich wel met getweakte drivers firmware(tomato ?) je zendvermogen opkrikken maar de vraag is : wat heb je er aan, het signaal moet ook terug naar de router, dus je kaartje moet ook sterker zijn dan.

Nog een nadeel is dat de straling niet al te gezond schijnt te zijn..

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:42

DukeBox

loves wheat smoothies

En gewoon een 2e AP plaatsen is geen optie ? Vaak een stuk goedkoper dan een hele goede antenne en je verdubbelt je bandbreedte.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

wat nóg goedkoper is en meestal altijd stabieler is gewoon een kabel trekken, ik weet niet of dat een optie voor je is en zo als DukeBox zegt jun je ook meerdere AP's neerzetten.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
Het aansluiten van een AP is misschien een mogelijkheid. Wat is nu precies het verschil tussen een wireless router en een access point? Kan ik de AP in het bedrijfsnetwerk aan een tussenliggende switch hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 19:36

Caveman

whahoehaha

Zo'n antenne werkt wel, alleen moet je er geen wonderen van verwachten. Ik had in huis ook niet overal optimaal ontvangst, zo'n soort antenne gekocht (zou even goed rond zoeken, er zit nogal wat prijsverschil in) en de router een beter plekkie gegeven (buiten de meterkast, hoog opgehangen ipv onder de gasmeter :) ) en dat deed ut um.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
Voor de volledigheid zal ik even de situatie uitleggen hoe hij is, misschien dat we tot een andere oplossing komen; ik zit namelijk met iets in gedachten nu ik op de AP iets lees.

Op het punt waar het ADSL signaal binnenkomt, gaat hij via het ADSL-modem naar de wireless router (Sitecom WL-153). Op deze wireless router maken vervolgens een viertal PC's/laptops draadloos verbinding.

Vervolgens gaat er vanuit een LAN-poort van de WL-153 een kabel naar een switch. Op deze switch zijn vervolgens een viertal poorten bezet: PC1, PC2, netwerkprinter en (logisch) de kabel afkomstig vanaf de WL-153.

Mijn gedachtengang is om de WL-153 los te koppelen en het ADSL-modem rechtstreeks aan de switch te hangen. Daarna wil ik de WL-153 op de switch aansluiten (heeft nog zat vrije poorten) om hem als AP te gebruiken. Op deze manier kan ik de afstand tussen de WL-153 en de draadloze PC's aanzienlijk verkorten.

Gaat dit werken of is het belangrijk dat het netwerksignaal eerst door de router moet voordat hij naar de switch gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

het verschil tussen een ap en een wireless router is dat een ap alleen wlan doet, niks anders, geen switchpoorten geen router, een wireless router daarentegen weer wel, die kan pakketjes routeren en poorten switchen en dergelijke , aangezien dat al geregeld is bij jou heb je niet meer dan een AP nodig, je kunt wel een wireless router gebruiken mocht je die hebben liggen maar dan gebruik je niet alle functionaliteit.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 12:57
Zoals aangegeven kan een ander wireless kanaal gebruiken ook werken. Hier had ik al jaar en dag kanaal 11, tot op een dag me wireless performance om te huilen was (slecht bereik).

Ik heb dit veranderd naar kanaal 13 en ineens werkte het weer zoals voorheen.

Bleek achteraf een buurman een nieuwe router gekocht te hebben die standaard met kanaal 11 werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

ja, kanaal 11 is het standaard kanaal voor WLAN

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

AvanCade schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 14:12:
Zoals aangegeven kan een ander wireless kanaal gebruiken ook werken. Hier had ik al jaar en dag kanaal 11, tot op een dag me wireless performance om te huilen was (slecht bereik).

Ik heb dit veranderd naar kanaal 13 en ineens werkte het weer zoals voorheen.

Bleek achteraf een buurman een nieuwe router gekocht te hebben die standaard met kanaal 11 werkte.
13 overlapt half met 11.

beter kijk je even of kanaal 6 of 1 beter werkt

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
Genoeg om uit te proberen komende week. Wat mij wel opvalt is dat AP's kwa prijs nog vrij hoog liggen, vergelijkbaar met de prijzen van een wireless router.

Maar zou iemand nog aandacht kunnen besteden aan mijn situatieschets? Zou dit gaan werken of dient het signaal vanaf het ADSL-modem eerst door een router moeten voordat hij bij de switch aankomt?

EDIT:

Ik ben er zojuist achter gekomen dat het ADSL-modem (Siemens SE565) tevens als router werkzaam is. Op dit moment zijn er eigenlijk dus twee routers achter elkaar gekoppeld (Siemens en de Sitecom). Ik wil dus proberen om de Sitecom als access point te gaan gebruiken.

[ Voor 28% gewijzigd door Jewie op 11-04-2009 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

fish schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 14:17:
[...]

13 overlapt half met 11.

beter kijk je even of kanaal 6 of 1 beter werkt
over overlappende wlan kanalen moet je dit plaatje even zien :)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:58
Aikon schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 12:16:
Elke antenne met sma aansluiting voldoet, maar de winst is niet al te groot. Zeker omdat je er drie moet kopen.

Alle kanalen al geprobeerd?
Je bedoelt 2 op het AP en 1 op de client?

Ik heb namelijk een soort gelijk probleem:

Iemand met een laptop op de 3e etage en een AccessPoint op de begange grond in meterkast.
Soms vindt de laptop het AP niet, echter op het moment dat hij wel verbinding heeft werkt het ook gelijk weer prima.

Moeten beide antenne's vervangen worden door bijvoorbeeld zo'n WL-031 of volstaat 1 antenne?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op een WL-153 zitten drie antenne's, dat bedoelde ik. Als je een bijpassend netwerkkaartje hebt, zit je dus aan 6 nieuwe antenne's. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

en als je versterkertjes gebruikt ook 6 versterkertjes ^^

Signature

Pagina: 1