Toon posts:

Moeilijke vraag over Athlon-Moederbord (denk ik)

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Volgende week wil ik een Athlon systeem met een Geforce Anihilator kopen.

Nu heb ik op de site van Nvidia gelezen dat er nogal wat problemen zijn met de combinatie Athlon-moederborden en de Geforce kaarten. Op de Nvidia site stond:

In our Quality Assurance testing, NVIDIA and AMD discovered potential system issues when a GeForce 256 is installed in a PC using AMD's Athlon processor and 750 core logic chip set. NVIDIA and AMD worked cooperatively to address this issue and offer the following solution. NVIDIA's reference driver, build #3.62, detects this core logic chip set and optimizes system settings to correct this issue.

Nu zou het probleem opgelost moeten zijn, dat is het ook, alleen op een nogal lompe manier door AGP 2x terug te brengen naar AGP x1. Ook bij de nieuwere Athlon drivers (3.68) blijft de AGP op 1x staan.

Nu heb ik de volgende vragen:

1. Geldt dit probleem per definitie voor alle Athlon mainboards met de 750 core logic chipset?

2. Welk Athlon mainboard gebruikt een andere chipset?

3. Heeft iemand problemen met de MSI 6167 in combinatie met de Geforce Anihilator?

Ik hoop dat iemand mij kan adviseren.

Bedankt,
Daan

Verwijderd

Ik wil hetzelfde weten, maar dan met een V6600 :). Dit weet ik al:

1. Nee
2. Geen, de chipset van Via komt pas over een paar maanden uit, AMD 750 is op dit moment dus de enige keus.
3. Kweenie

Heeft iemand trouwens benchmarks van de GeForce onder Windows 2000?

Verwijderd

kheb gelezen dat het probleem is dat met hoge AGP snelheden de Nordbridge te heet wordt, gerichte koeling zou dus soelaas kunnen bieden?
Vooralsnog is de AGP voor de zekerheid op 1x gezet met de nieuwste drivers.

Of lul ik uit m'n nek?

Verwijderd

Ja...

Die Northbridge problemen waren met K7M en TNT2-Ultra.

AGP problemen komt door "storing" in de AGP bus bij sommige moederborden en te hoge snelheid.

• metoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
ik gebruik op asus v6600 gforce en k7m de 3.66 nvidia drivers en agp 2 enabled met reg setting en o.c 150/190 en geen problemen comp staat dag en nacht aan.

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

Verwijderd

Ervaring leert dat K7M met een Asus GeForce sowieso op AGP1x goed werkt en ook op AGP2x geen problemen geeft. Snelheid tussen AGP1x en 2x is nagenoeg gelijk (eens vergeleken op 3 systemen) en is dus meer iets voor tussen de oren. ;)

Als je nog even kan wachten op de KX133 planken, kun je je GeForce op AGP4x draaien. Zal wel helemaal goed voelen tussen de oren.

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-09 15:27
Ik heb op dit moment een
MSI moederbord met een Athlon 750mhz en
een Creative Annihilator Pro en ik heb verder geen grote problemen.
Soms een keer vastlopers in Half-Life, maar ik ben dan ook bezig met de snelheid van het geheugen van de geforce(testen op snelheid)

De herkenning is verder prima, dus dat zou wel goed zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties.

Zijn er eigenlijk ook mensen die totaal geen problemen hebben met de Geforce en een Athlon-moederbord, en dus gewoon op AGP 2x kunnen draaien zonder stabiliteitsproblemen?

Ik heb nl. de indruk dat de K7M niet echt problemen heeft met de Geforce.

Nogmaals bedankt voor de reacties.

Daan

Verwijderd

Tell me if i'm wrong, maar heeft de agp 1x/2x/4x niet alleen nut als je videokaart wil werken met je gewone ram?
Dit is eigenlijk gewoon een vraag

Verwijderd

Je hebt deels gelijk,

AGP kan gebruikt worden om de textures direct uit het systeemgeheugen te halen.
Die feature heet "AGP Texturing", en is eigenlijk de reden dat AGP is ontwikkeld.

Maar omdat zelfs een AGP4x bus nog langzamer is als het geheugen op de videokaart gebeurt dit niet, want men wil natuurlijk maximale snelheid.

De snelheid van de AGP poort merk je dus alleen als de videokaart bijvoorbeeld van textures moet wisselen, en dat komt zelden voor, vandaar de minime toename in prestatie bij verdubbeling van de AGP snelheid.

Verwijderd

Ik heb laatst een asus geforce getest op een k7m en athlon 750.. met 3.68 drivers en gaf geen enkel probleem behalve dat de prestatie in quake3 wel tegenviel... op Anandtech haalde ze in normal settings 640X480 101 fps en ik haalde niet meer dan 70 ofzo weet iemand hoe dit kan??? de geforce is trouwens wel sneller op een pentium

Timz

Verwijderd

Ej, waarom willen jullie allemaal per se een Asus K7M moederbord?? Wat dachten jullie van de FIC-SK11(of sowiets). Die heeft geloof ik een andere South Bridge, en is net zo snel. Persoonlijk ga ik voor een Epox of BioStar mobo, over een half jaartje ofsow, wanneer de nieuwe videokaarten er zijn, en goed bekend is welke chipsets etc. het beste zijn(kx133!!!!). Ik weet het echter niet zeker van dat FIC mobo, dus val me er niet op aan. http://www.fica.com Mzls, hATEway

• metoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
ik had met agp2x enabled in 3dmark2000 102 2dmarks meer als met agp1 3970 om 4072

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

Verwijderd

Hoezo komt VIA pas later uit met een chipset ?

Op de Asus zit toch een VIA chipset ?

Verwijderd

Timz:
Ik ga er eigenlijk vanuit dat je de AMD AGP miniport driver geladen hebt. Maar ter info: niet laden van die driver kan leiden tot wel 50% verlies!

Verwijderd

Merlin da MAN:

K7M = AMD751 noordbrug met VIA686 zuidbrug.
VIA KX133 = VIA(PC133+AGP4x) met VIA686 zuidbrug.

En zoals je al in een eerste post zette. Een K7M is een wreed lekker plankje :)
Pagina: 1