Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stinkende voeding

Pagina: 1
Acties:

• encryped
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:42
Ik heb sinds gisteravond het probleem dat mijn pc niet wilde opstarten (geen post of beep)
Heb open geschroefd en ruikte een verbrande lucht vanuit mijn voeding.
Dus ik ff snel een andere voeding gepakt start mijn pc op begint de andere voeding opeens ook naar vuur te stinken.
En de pc wilt nog steeds geen beeld geven of posten.
Ik heb al een andere kaart geprobeerd en dat gaf ook geen succes
CD-spelers draaien en willen open. En de HDD draait. Alle fans draaien.
Ik zou niet zo 123 weten wat er aan de hand is.

System spec:
P4 1.8 Ghz (northwood core)
Onbekend S478 mobo
ATI 9250 128mb
256MB DDR infineon
Onbekend voeding 300W

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Haal es videokaart, CPU, geheugen, HD's en alle andere zooi van de voeding en het moederbord af. Dus kaal het moederbord laten draaien. Check of de voeding begint te stinken. Ja? kortsluiting in mobo ergens, weg ermee. Nee? Geheugen erin. Zelfde test. Daarna CPU erin, dan 1 voor 1 HD's en CD's. Zo kom je er wel achter waar de overbelasting ligt, hopelijk voordat je andere voeding t ook begeven heeft.

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:42
Probeer als het mogelijk is eens een A-merk voeding, deze leveren wel wat er op de doos staat, i.t.t. een B-merk, waarvan wat er op de doos staat alleen het piekvermogen is.

Hoe warm wordt de voeding eigenlijk? En de rest van je kast? En wat als je de kast een openmaakt en er een tafelventilator op richt? En de voeding onstoffen.

Je gaat er hier ook vanuit dat dit een hardware probleem is. Neem de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door, misschien dat je daar nog iets nuttigs tussen vind.

Verwijderd

AlexV schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 09:27:
Probeer als het mogelijk is eens een A-merk voeding, deze leveren wel wat er op de doos staat, i.t.t. een B-merk, waarvan wat er op de doos staat alleen het piekvermogen is.

Hoe warm wordt de voeding eigenlijk? En de rest van je kast? En wat als je de kast een openmaakt en er een tafelventilator op richt? En de voeding onstoffen.

Je gaat er hier ook vanuit dat dit een hardware probleem is. Neem de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door, misschien dat je daar nog iets nuttigs tussen vind.
Ik denk zelf dat een 1,8 Northwood en een 9250 niet alteveel stroom nemen.En zelfs een 250W voeding nog zou voldoen. Zelfs een 200W voeding zou voldoen zolang het beestje maar niet belast wordt.

Ik denk eerder dat je het moet zoeken in kortsluiting in één van de componenten zoals hierboven al aangegeven.

Verwijderd

Goedkope/ naamloze voedingen zijn over het algemeen slecht beveiligd voor kortsluiting en/ of overbelasting. De kans dat er op je moederbord (gezien de leeftijd) een defecte condensator zit die kortsluiting veroorzaakt dan wel een hele grote stroom trekt is groot. Kan ook nog zijn dat die sluiting op de video kaart zit en zelfs dat het toeval is dat beide voedingen stinken.

google voor plaatjes is op blown caps en kijk of je die op je mobo ziet/ video kaart en probeer het eens met een merkvoeding die wel de juiste beveiligingen heeft voor kortsluiting/ overbelasting.

Weet je zeker dat die lucht uit de voeding komt?

• encryped
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:42
BèR schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 09:26:
Haal es videokaart, CPU, geheugen, HD's en alle andere zooi van de voeding en het moederbord af. Dus kaal het moederbord laten draaien. Check of de voeding begint te stinken. Ja? kortsluiting in mobo ergens, weg ermee. Nee? Geheugen erin. Zelfde test. Daarna CPU erin, dan 1 voor 1 HD's en CD's. Zo kom je er wel achter waar de overbelasting ligt, hopelijk voordat je andere voeding t ook begeven heeft.
Bedankt voor de hulp het blijkt dat een geheugenbankje het begeven heeft.
Want zonder dat bankje start ie weer normaal op
Pagina: 1