Mac OS X 10.5.6 FTP Server

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimrud7
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-07-2024
Hoi,

ik heb net een MacMini gekocht en ik wil graag de ingebouwde FTP server gebruiken. Ik ben zelf een tijdje bezig geweest om (sharing only) users in te laten loggen en dat lijkt gelukt te zijn, maar nu wil ik de toegang beperken en dat lukt niet. Dit is het geval:

Ik heb voor de ftp gebruikers sbin/ftplogin als shell gebruikt en daardoor kunnen ze nu inloggen (voorheen kregen ze foutcode 530). Het probleem is nu dat ze toegang hebben tot het hele systeem, hoe beperk ik dat?

Wat ik uiteindelijk wil is een user wiens rechten bepaald wordt door de groep waarin hij zit. En die user moet de te sharen mappen in zijn homedir zichtbaar hebben (niet dat ie eerst naar de users dir moet gaan enzo).

Kan iemand mij hiermee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoGi_Berra
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:54
Gebruik Pure-FTPd.
Maak een paar virtual users aan en voila...dan heb je je FTPserver.

Owja, tis gratis.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Heb je nou OS X Server of OS X Leopard welke je wilt gebruiken als een FTP server ? Iig kun je boel zo instellen;
  1. Open System Preferences
  2. Click on Sharing
  3. Click on File Sharing in the list
  4. Click on Options on the right and a sheet will appear
  5. Ensure "Share files and folders using FTP" is checked
  6. Choose the folders and permissions you want
  7. Click the "On" checkbox in the list
In file sharing kun je dan mappen opgeven welke je wilt delen (en daarmee beschikbaar worden via FTP) en welke gebruikers daar toegang tot krijgen. Hiermee knijp je dus effectief de toegang tot je systeem dicht en staat er alleen open wat jij wilt delen.

[ Voor 8% gewijzigd door Herby op 14-04-2009 16:40 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoGi_Berra
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:54
Kan ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimrud7
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-07-2024
Hey bedankt voor de tips, maar ik zit met het volgende:

@YoGi_Berra: Is inderdaad een optie, en deze ga ik ook gebruiken als ik de ingebouwde (OS X) variant niet werkt. Maar ik zou 't toch met de beschikbare opties willen doen.

@Herby: dank je wel voor de uitgebreide omschrijving, alleen dit heb ik al geprobeerd, het probleem is de shell waarin de nieuwe gebruikers komen, die is niet goed denk ik. Als ik gewoon een map toevoeg en een gebruiker rechten geef, dan krijgt die gebruiker fout 530 bij het inloggen.