• freekdl
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-06-2021
Hoi,

ik heb eerder deze week reeds een post over mijn probleem geplaatst, maar ben nog niet echt veel wijzer geworden. Ik zal beginnen met zoveel mogelijk info te geven hierover, en hopelijk kan iemand me in de goede richting sturen.

Ongeveer een half jaartje geleden heb ik een medion pc gekocht, met de bedoeling er enkele maanden later een HDTV op aan te sluiten. Wanneer ik iets later mijn tv (samsung le40a557) kocht en hierop aansloot (ik had toen nog een NVIDIA 9500 GT), merkte ik bij sommige kleuren (meestal donkere) een dikke horizontale balk op die over mijn scherm scrollde. Het is moeilijk te omschrijven, als je bv. enkele jaren geleden een pc-scherm op tv zag, dan kon je duidelijk een soort 'flikkering' zien. Nu, bij mij valt het niet zo hard op, soms zie je het zelfs helemaal niet, maar als je ze ziet zijn die lijnen meestal iets bleker dan de kleuren daarrond, en ze bewegen vrij snel (van onder naar boven). Wanneer je een film volgt (meestal word ik afgeleid :( ) zie je meestal een lichte flikkering in de donkerste gebieden van het scherm.

Iets later besloot ik een betere grafische kaart te kopen, om ook zwaardere games full hd te kunnen spelen, ik heb gekozen voor de asus 4870 dark knight 1GB. Heb de kaart zelf geplaatst en geen nieuwe voeding gekocht, aangezien ik voldoende aansluitingen had, en na zoekwerk op forums er van uit ging dat dit niet nodig was (mijn voeding is 450w).

De installatie ging zonder problemen + ik had geen scrollende balken meer, maar wanneer ik een spel opstartte, merkte ik direct een zeer storend geluid uit mijn dolbyset (een 2.1 die op de hoofdtelefoonuitgang aangesloten, aangezien achteraan niks vrij is). Dit is het beste te omschrijven als een soort van ruis, geknetter, dat samenhangt met de prestaties van mijn kaart. Ik heb het nooit wanneer ik de pc gebruik om te surfen, of muziek te beluisteren, maar altijd bij games en 3d-toepassingen. Hoe meer moeite de pc moet doen, hoe erger het geknetter.
Ik heb dit nooit gehad bij mijn vorige kaart..

Om verder te gaan komt er nog mijn bluray experience bij. Tot vorige week wist ik niet beter dan deze op 60Hz te bekijken :$ Toen de regelmatige schokjes (die waarschijnlijk door de processing van mijn tv komen) mij echt hard begonnen te irriteren, ben ik op zoek gegaan naar meer info. Al snel geleerd dat blu-ray en blu-ray rips dienen afgespeeld te worden op 24Hz of een meervoud daarvan, maar wanneer ik dit instelde, kreeg ik weer die vervelende scrollende balken!! Deze keer maar een paar centimeters in hoogte, maar wel met meer.. Nu zit ik dus met een heel vervelende keuze, ofwel bekijk ik ze op 60Hz met schokken, ofwel op 24 met scrollende balken.

Dan nog de kers op de taart. Deze week een HD digicorder van telenet aangeschaft.
Ik stel het ding in op 1080i, een druk op de info knop van de afstandsbediening van mijn tv vertelt mij dat hij werkt op 1080i aan 50Hz. Tot mijn grote ergernis krijg ik weer die vervloekte scrollende lijnen, ditmaal van boven naar beneden. Er zit geen pc tussen die een driepolig stopcontact vereist, enkel mijn tv heeft een geaarde stekker, maar bij gebrek aan geaarde stopcontacten zit deze in een standaard stopcontact.
Na wat spelen met de instellingen heb ik gemerkt dat ik geen last heb van dit verschijnsel wanneer ik de digicorder instel op 720p, maar zo hoort het natuurlijk niet.

Ik ben deze middag bij een vriend langsgegaan die over een oudere 5 reeks beschikt (le40a536t2f), eveneens met een hd digicorder, maar waar de samsung wél op een geaard stopcontact is aangesloten. Hij heeft dit probleem niet. Men zou dan gaan denken dat dit het probleem is, maar de info die ik online vind is tegenstrijdig. De driepolige stekker zou enkel voor de veiligheid zijn en niet zorgen voor een stabieler signaal of interference.

Dus nog even snel samengevat:

-Het geknetter uit de dolby set is begonnen na aankoop nieuwe beeldkaart
(Iets te maken met hoger stroomverbruik of te lichte voeding? Een stroomkabel die de geluidskaart raakt?
Of gewoon de zg. aardelus, waarvan ik toevallig last krijg op het moment dat ik een nieuwe kaart steek)

-Wanneer ik blu-rays en blu-ray rips via pc afspeel gebeurt het enkel op 24Hz en niet op 60Hz,
maar dit is helemaal niet de bedoeling en bovendien schokt het op 60Hz.

-Bij de digibox is het enkel op 1080i, niet op 720p. Nogmaals, ik heb geen Full Hd tv gekocht om dan alles
op 720p te gaan instellen

Ik hoop dat iemand mij van deze problemen kan verlossen, want dit verpest gewoon mijn hele kijkervaring!
Is het nu een probleem met de aarding, of moet ik bij samsung gaan klagen, en heeft het dolby probleem niks met het bovenstaande te maken..

Dank bij voorbaat!

[ Voor 9% gewijzigd door freekdl op 10-04-2009 21:24 ]

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:31
Hallo Freek,

de A5 serie van Samsung staat bekend om zn problemen met het beeld, vooral de 24p is berucht. Er is hier zelfs een topic over.

Deze tv heeft issues met 24p. Het is trouwens helemaal niet noodzakelijk om de speler op 24p te zetten. Als je bij 60hz beter beeld of minder problemen hebt dan moet je m gewoon daarop zetten.
Mensen laten zich om de tuin leiden door reclamekreten als 24p ondersteuning of weergave. Deze tv kàn namelijk helemaal geen 24p weergeven zoals het hoort, zoals in bijv 72 of 96 hz).
De tv herberekent de 24p beelden (dus 24 beeldjes per seconde) naar het aantal hz wat de tv wèl kan weergeven (50 hz) en doet dit zó beroerd, dat het beter is om dit door de speler te laten doen.

Als je de speler op 50/60 hz zet dan herberekend de speler het beeld dus en niet de tv. Uit de forums heb ik begrepen dat een vloeiende weergave van 24p op deze serie niet mogelijk is.

Ook heeft deze tv behoorlijke problemen met sommige games. Vooral Halo en andere 60hz only games zorgen voor problemen.

De balk die door het beeld loopt, dat heet banding. Een soort band die langzaam van boven naar beneden (of andersom) door het beeld loopt. Heel lichtjes te zien en bijzonder irritant.
Dit wordt meestal veroorzaakt door interferensce: er is een signaal dat stoort.

Ik hoop voor jou dat dit verholpen kan worden door een betere kabel te gebruiken, die beter is afgeschermd is met een betere omhulsel.
Let op: het kopen van een dure hdmi kabel hoeft echt niet. Met wat voor kabel heb je eigenlijk je pc aan je tv gehangen?
De vorige M8 serie van Samsung had serieuze banding problemen en dat werd pas na lange tijd opgelost! Daar zat het probleem in het ontwerp van de tv en het moederbord.

Voor het geluidsprobleem heb ik geen oplossing. Een koptelefoonuitgang heeft vaak een andere/geen versterking. Heb je geen andere uitgang die je kunt gebruiken? Misschien is het een optie om het geluid eerst naar de tv te sturen en vanuit de tv naar de stereo te laten gaan?
Ik had zelf bijvoorbeeld een storing wanneer ik de geluidsoutput van mn pc gebruikte. Deze zat vlakbij mn ethernetuitgang en die stoorde op het geluid.
Toen heb ik mn oude externe geluidskaart via de usb aangesloten die een stukje verder zat en daarna de audio out van deze kaart gebruikt en voilá: geen storing meer.
Als je echter eerst geen audioprobleem had met n andere videokaart dan moet je t probleem daar zoeken. Staat bijvoorbeeld de audio out van de hdmi wel uitgeschakeld! Sommige kaarten geven hier problemn wanneer dit niet wordt uitgezet, zelfs als de audio door de hdmi niet gebruikt wordt. Download de nieuwste firmware.
De Samsung lcd's zijn trouwens erg kieskeurig wat betreft dvi-hdmi kabels. Vaak verdwijnen problemen wanneer een ander merk kabel wordt gebruikt.

Digibox: er bestaan nog helemaal geen hdzenders die op 1080p uitzenden. Dit vanwege de bandbreedte.
De tv geeft overigens altijd in het beeld weer wat de inkomende (!) resolutie is en niet wat hij weergeeft. Een hdtv kan nooit iets anders weergeven dan zn eigen resolutie! In jouw geval dus 1920x1080p.

Opmerkelijk dat je geen problemen hebt als de decoder op 720 staat. Dit kan komen omdat wanneer die op 1080i staat, de tv de verschillende beeldlijnen van de verschillendr frames intern moet gaan herberekenen naar 1 progessive frame en dat is gewoon moeilijk.
Vind je het beeld op 720p minder mooi? Zo niet, laat m daar dan op staan.

Daarom is het heel belangrijk dat je wanneer je een hdtv wilt kopen, deze uitvoerig in de winkel gaat testen!!
Dat doe je door er content op te gaan kijken die je thuis ook wilt gaan kijken. Je neemt dus je eigen dvd's mee, xbox360 en ga blu-ray kijken.
Dan had je de problemen meteen kunnen zien.

De 5 serie is dus niet zo'n goede tv, een A656 is al een stuk beter. Persoonlijk vind ik de motion handling erg slecht. Het verdwijnen van scherpte bij bewegingen dus en het niet vloeiend lopen van de beelden.
De specs van een tv zeggen dus nagenoeg niks, als je niet weet hoe dit gemeten wordt.

De geaarde stekkers oplossing: kan je dat niet proberen door vanaf n geaard stopcontact een geaard verlengsnoer te pakken? Daar zou ik mee beginnen om te kijken of de banding verdwijnt.
Daarna ga je kijken of de banding misschien veroorzaakt wordt door een kabel of ander aangesloten apparaat. Hiervoor trek je alle apparatuur van de tv af en sluit je maar 1 ding tegelijkertijd aan.

Als de digibox al banding veroorzaakt terwijl er verder niets op de tv is aangesloten en je een geaard stopcontact hebt, ga je kijken of betere kabels dit kunnen verhelpen.
Zo niet: dan ligt het aan de tv en bel je Samsung. Die sturen gratis een monteur om te kijken wat het probleem is.

Verschijnt de banding pas wanneer je ook je pc hebt aangesloten dan moet je daar zoeken en kabels vervangen.

Wel vervelend die problemen.
Hopelijk helpt dit je een beetje op weg.

[ Voor 42% gewijzigd door Ferry34 op 16-04-2009 16:24 ]

• Ferry34
Graag gedaan hoor, geen dank, het was echt geen moeite of verspilling van mn tijd.

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-02 06:46

beany

Meeheheheheh

Ferry34 schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 17:02:
Graag gedaan hoor, geen dank, het was echt geen moeite of verspilling van mn tijd.
Geen bericht, goed bericht?

Hoe dan ook, dit topic zal weer ergens opduiken in een search van iemand. Je zal dus sowieso meerdere mensen blij hebben gemaakt met je uitgebreide post :)

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-02 10:55

ralpje

Deugpopje

Ferry34 schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 17:02:
Uit het profiel van de TS:
Laatste bezoek dinsdag 14 april 2009 22:37
Is gewoon dus sinds twee dagen voor jouw reactie niet meer op GoT geweest, en weet dus ook niet dat je gereageerd hebt. En dat kan natuurlijk allerlei redenen hebben.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Ferry34
Ach ja, wie weet heeft het iemand anders geholpen zoals beany zegt ;)
Pagina: 1